خبرگزاری کار ایران

مخاطرات پدر و مادر موفق بودن

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۰۴۷

شاید شما هم خیلی مواقع در ذهن خود شرایط زندگی گذشته، تلاش‌ها و سختی‌هایی را که پشت سر گذاشته‌اید، به همراه توانمندی­هایتان و موفقیت‌هایی را که به آن­ها دست یافتید، با زندگی و شرایطی که اکنون برای فرزندانتان فراهم است، مقایسه و سعی کرده باشید میزان استعداد و پشتکار آن‌ها را با خودتان بسنجید.

گاهی هم ممکن است به عنوان یک روش تربیتی، برای انگیزه و تحرک دادن به فرزندتان، این افکار را برای او بازگو کنید تا او را به تلاش و امید دعوت کنید.

اما مطالعاتی که اخیراً توسط جلال سلیمی از گروه مشاوره و هدایت تحصیلی میم انجام شده نتایج متفاوتی را گوشزد می‌کند. این مطالعات نشان می­دهد بر خلاف تصور، بازگوییِ والدین از تجربه و خاطرات در مورد شرایط نامناسب گذشته و استعداد و پشتکاری که آن­ها را در این مسیر سرانجام به موفقیت رسانده؛ فرزندان را بدتر به موضع ضعف می­کشاند.

می‌توان گفت: «موفقیت روزافزون والدین، باعث ایجاد زمینه­ای استرس‌زا برای فرزند می‌شود».

به بیانی دیگر، کودکان و نوجوانان با مقایسه شرایط والدین (مثل زندگی در روستا، امکانات آموزشی کم، نداشتن حامی و...) و نتایج کسب‌شده توسط آن‌ها (مانند رفتن به بهترین دانشگاه، گرفتن نمرات عالی، رسیدن به شغل و درآمد مناسب)، با شرایط مطلوب و نتایج ضعیف­تر احتمالی خود، توانایی‌های خود را محدود می­بینند.

آن‌ها این تجربیات و مقایسه‌ها را این‌گونه درک می‌کنند که در زمانی که پدر و مادرشان در سنین آن‌ها بوده‌اند وضعیت بهتری از لحاظ تحصیلی یا رشد شخصیتی داشته‌اند و او هیچ‌وقت نمی‌تواند به چنین موفقیت‌هایی دست یابد.

مخاطرات پدر و مادر موفق بودن

در واقع در بسیاری مواقع فرزندان، این موارد را انتظار والدینشان از خود تلقی می‌کنند، نه تلقین و یادآوری توانایی‌هایشان به آن‌ها.

این‌گونه تصور کنید که شما شرایط سختی را گذرانده‌اید و حال به موفقیت‌هایی رسیده‌اید. اکنون خاطرات و تجربه‌های خود را با زبانی که برایتان شیرین و دل‌چسب است، تعریف می‌کنید. بیایید خود را به جای فرزندتان که در سنین نوجوانی یا جوانی است قرار دهید؛ او احتمالاً نمی‌تواند آن سختی‌ها را به درستی درک و هضم کند. درعین‌حال تا زمانی که نتواند به موفقیتی یک پله بالاتر از شما برسد، احساس ضعف، استرس و شکست با او همراه می‌شود.

پس لازم است بدانید این مقایسه‌ها نه تنها کمکی به فرزند شما نمی‌کند، بلکه باعث از بین رفتن اعتمادبه‌نفس و قرارگیری او در فضایی پر تنش می‌شود.

همچنین با تکرار شدن این خاطرات و انتظارات برای فرزندان، به دلیل تأثیر منفی که در چنین شرایطی حس می‌کنند، کم‌کم به جای مشورت گرفتن و برقراری رابطه دوستانه با شما، گوش شنوای خود را به حرف‌هایتان از دست می‌دهند؛ حتی اگر صحبت‌های تازه‌ای برای آن‌ها داشته باشید.

در این مورد راهکارهایی که در مرکز هدایت و پیشرفت تحصیلی میم روی آنها تاکید می‌شود این است که «در مورد مسائل فرزند خود با او گفت­وگو کنید». اجازه بدهید او با شما صحبت کند. به این موضوع معتقد باشید که فرزندتان می‌تواند به موفقیت‌هایی که شما به آن رسیدید برسد، به شرطی که اعتمادبه‌نفس لازم را در او ایجاد کنید. سعی کنید از دریچه نگاه فرزند خود مسائل را ببینید.

گفتگو با فرزند و اجازه دادن به او برای صحبت از مشکلاتش، بدون اینکه وارد مقایسه و داستان‌سرایی شوید اتفاق بسیار مهمی در شکل‌دهی رشد و پیشرفت او خواهد بود.

می‌دانیم که استرس و اضطراب شما به عنوان پدر یا مادر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چون می‌تواند بر رفتار شما با فرزندانتان تاثیر مستقیم داشته باشد و منجر به استرس آن‌ها شود. در اکثر موارد این استرس به دلیل نگرانی برای پیشرفت تحصیلی و عدم دسترسی به برنامه‌ی درسی منسجم و دقیق است. برنامه‌ای که بتواند دانش‌آموز را در مسیر پیشرفت تحصیلی همراهی کند. برای دریافت برنامه مطالعه درسی و توضیحات بیشتر به وبسایت میم مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز