خبرگزاری کار ایران

تولید شینگل، آندولین و آندوویلای ایرانی

سقف و تاریخچه آن در ایران

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۵۵۴

سقف به عنوان بعد پنجم ساختمان ار اهمیت ویژه­ای برخوردار است. علاوه بر این که در تمام نماها بخشی از سقف جلوه می­کند، به عنوان پوششی که به بنا هویت می­دهد اهمیت ویژه­ای دارد.

یکی از ویژگی­هایی که سقف را در تمام طول وجودش به عنصری خاص تبدیل کرده است ویژگی"تطبیق شکل سقف با اقلیم" است. اگر همین ایرانمان را با وجود اقلیم­های متفاوت در نظر بگیریم با انواع سقف سازی مواجه می­شویم. از سقف گنبدی شکل در مناطق کویری بگیر تا شیروانی­های مناطق معتدل شمالی.

روند تغییر سقف از گذشته تا به حال تغییرات زیادی کرده است، دیگر برای پوشش دهانه بزرگ در مناطق کویری از سقف گنبدی استفاده زیادی نمی­شود و سقف­های تخت با مصالح جدید جایگزین این نوع از سقف­سازی شده­اند.

اما همچنان در مناطقی که با بارندگی برف و باران زیادی روبرو هستند از سقف شیب­دار استفاده می­شود.

عموما به سقف­هایی که حداقل دارای 15 درجه شیب باشند سقف شیب­دار گفته می­شود البته در عمل بیشتر این سقف­ها شیبی در حد 35 تا 65 را دارند. این سقف به دلیل ساختاری که دارد در مناطق معتدل و مرطوب استفاده می­شود تا بارش باران را به پایین یا به سمت ناودان­ها هدایت کند. در مناطق سردسیر هم علاوه بر سقف تخت از این شکل سقف نیز استفاده می­شود و باعث می­شود دیگر نیازی به برف روبی نباشد. البته در مناطق سردسیر باید به درجه یخ­بندان دقت کرد تا از قندیل بستن در لبه بام جلوگیری شود.از این نوع سقف عموما در ساخت ویلاها و خانه­ها استفاده می­شود. همچنین به دلیل اینکه دهانه زیادی را می­تواند بدون ایجاد ستون پوشش دهد، برای ساخت سوله­ها و کارخانجات صنعتی نیز از این شکل سقف استفاده می­شود. نوع سقف باید با دیوارها و ساختار محیط هماهنگ باشد و باید قبل از ساخت دیوارها برای شکل سقف به قطعیت برسیم. حتی نوع مصالحی که این سقف را می­پوشاند باید در مراحل اولیه قطعی شود چرا که با توجه به مصالح سازه هم دچار تغییراتی می­شود.

شینگل چیست و چه کاربردی دارد

برای پوشش سقف شیب­دار از پوشش­های متنوعی استفاده می­شود.پیشرفت تکنولوژی گزینه­های مورد نظر را افزایش می­دهد و بهبود می­بخشد. در طی سالیان اخیر پوشش شینگل از محبوب­ترین انواع پوشش سقف شیب­دار است. شینگل پوشش قیر پلیمری است که سطح نهایی آن را گرانول های معدنی پوشانده است. توفال­های شینگل را در دمای بالایی که حتی از 1100 درجه سانتی گراد بالاتر می­رود فرآوری می­کنند و تثبیت رنگ می­شوند.

 شینگل طوری طراحی شده است که عایق صدا و دما باشد، انعطاف پذیر باشد و توانایی نصب روی انواع بام شیب­دار را داشته باشد. در مقابل اشعه ماورای بنفش مقاوم باشد، در مقابل بادهای شدید از خود مقاومت نشان دهد و در برابر وزن زیاد و تغییرات زیاد دما مقاوم باشد. شینگل کلملا در برابر آب عایق است و گزینه­ای بسیار مناسب برای مناطق باران­زا است.

از مزیت­های دیگر شینگل می­توان به راحتی در نصب آن اشاره کرد که با توجه به عایق بودن، احتیاجی به زیرسازی ندارد.

این نسل جدید پوشش که در دنیا محبوبیت زیادی دارد و با گسترش فراوانی روبرو است، علاوه بر محافظت ساختمان در برابر عوامل جوی، طرح و رنگ های مختلفی دارد و در جنس­های متنوعی به بازار ارائه می­شود. این تنوع محصولی که به حدود 60 نوع می­رسد به جلوه و زیبایی ساختمان کمک شایانی می­کند.

شینگل عمر مفید بالایی دارد و نگهداری و تعمیر آن خیلی راحت­تر از انواع دیگر پوشش است.

آندولین پوشش محبوب اروپا

از دیگر پوشش­هایی که مقبولیت ویژه­ای دارد آندولین است. پوشش آندولین  بیشتر از 70 سال سابقه تولید خارج از ایران دارد. ساختار آندولین از ترکیب خالص الیاف طبیعی و بیتومن تولید می­شود. شیوه­ای که این ورق­ها را رنگ می­کنند در حین تزریق بیتومن می­باشد و به همین دلیل رنگها از ماندگاری بالایی برخوردارند. وزق آندولین نسبت به سفال و ورق گالوانیزه از کیفیت بالاتری بر خوردار میباشد و در مقایسه با سایر پوشش­ها سبک­تر تمام می­شود. آندولین شیتهای دو متری در عرض ۹۵ سانتیمتری میباشد و فقط در طرح موجدار تولید میشود اما در رنگ بندی تنوع زیادی دارد.

کیفیت اجرای سقف آندولین در مقایسه با پوشش گالوانیزه و سفال در درجه بالاتری قرار دارند و هزینه خیلی مناسب­تری دارد. با توجه به اینکه تولید آندولین بصورت شیتهای ۱۰۶ سانتیمتری در عرض ۴۰ سانتیمتری تولید میشود، توانایی همپوشانی بالایی دارد و از نفوذ باد و باران جلوگیری می­کند و عایق بسیار مناسبی است.

ورقهای آندولین دربرابر شرایط متنوع جوی واز درجه حرارت ۳۵- تا ۱۰۵+ دچار هیچگونه تغییر شکل و سایزی نخواهند شد.

آندوویلا نوعی دیگر از سقف آندولین است. وزن هرمترمربع سقف آندوویلا فقط ۴ کیلوگرم است ،وزن کم آندولین باعث صرفه جویی در هزینه حمل و بارگیری و تخلیه ورقها می­شود. این سبک بودن وزن کار نصب ورق­ها را هم راحت می­کند. همچنین باعث کم شدن وزن سازه می­شود که خود عامل مهمی در دفع کردن نیروهای حاصل از زلزله است و برای مناطق زلزله­خیز پوشش بسیار مناسبی است.

همچنین ورقهای آندولین وزن سبکی دارند که همین مورد کار را برای بالا بردن و نصب این ورقه­ها راحت می­کند.

شینگل، آندولین و آندوویلا در ایران

اگر با توجه به نزدیک شدن فصل سرما و بارندگی، شما هم به دنبال پوشش مناسبی برای سقف منزل یا ویلای خود هستید، جالب است بدانید که پیش از سال 98 تمامی این محصولات تنها وارداتی بوده و تولید داخلی نداشته است. اما شما هم اکنون می توانید با چک کردن سایت آکامیا به این محصولات که تولید ایران هستند دسترسی داشته باشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز