خبرگزاری کار ایران

شما کدام را انتخاب می‌کنید؛ MBA یا DBA؟

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۵۷۷

شکست‌ها متوالی، سرمایه گذاری‌های بی نتیجه، نبود امنیت شغلی و موارد این چنینی، دلایلی هستند که کسب و کار و مدیریت آن را بیش از پیش پراهمیت نشان می دهند.

اگر به دنبال موفقیت و درآمد بیشتر هستید، باید قدم در راهی جدید بگذارید. اطلاعات قدیمی و تجربیات گذشته به تنهایی نمی توانند امنیت شغلی شما را تضمین، درآمد شما را بیشتر و کسب و کارتان را پررونق کنند. منظور از راهی جدید، گذراندن دوره های آموزشی در زمینه کسب و کار و مدیریت آن است؛ دوره های مانند MBA یا DBA. دوره هایی حرفه ای و عالی که شما و کسب و کارتان را به سوی موفقیت و حتی ثروتمند شدن سوق می دهد. اما سوال این جاست، آیا این دو دوره با یکدیگر متفاوت هستند؟ کدام یک از آن ها اعتبار و ارزش بیشتری به شما و کسب و کارتان می دهد؟

بسیاری از افراد به اشتباه دو دوره MBA و DBA را کاملا یکسان می دانند، حتی بعضی از ادارات و شرکت های موجود در کشور مدارک پایان دوره آن ها را معادل یکدیگر و دارای ارزش یکسان می دانند و در زمان استخدام، تفاوتی بین این دو مدرک قایل نمی شوند. اما این باور کاملا اشتباه است، بین این دو دوره و نهایتا مدارک اخذ شده ی آن ها تفاوت های اساسی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. همچنین در انتهای این مطالب به بررسی اهداف  دوره DBA و انگیزه های افرادی که در این دوره ها ثبت نام می کنند، می پردازیم.

از تفاوت های محتوایی دوره های MBA و DBA چه می دانید؟

دوره MBA مدیریت عمومی و کلی است که رویکرد آن کاملا کاربردی و قابل اجرا است. در واقع این طور می توان بیان کرد که دوره ی MBA به منظور تقویت کلیه ی مهارت لازم در مواقع بروز مشکل های مدیریتی برگزار می شود. محتویات و مطالب ارایه شده در دوره ی MBA کاملا بر جنبه های کاربردی مدیریتی متمرکز بوده و بر تمامی مسایل مطالعه می شود.

بخاطر داشته باشید که هدف از دوره های MBA تحقیق و تفحص به منظور تولید محتوای علمی نیست بلکه در واقع علم کاربردی مدیریت در حوزه کار و بازار کار است. این دوره آموزشی بر کلیه راهکارهای مختلف هنگام مواجه با مسایل مختلف مدیریتی تمرکز کرده و بر ارایه ی کلیه ی این راهکارها در حوزه ی کسب و کار خلاصه می شود.

از سویی دیگر DBA دوره ی پژوهش مدار و بر پایه ی تحقیق بوده و بر گرفته از علم به روز رهبری و مدیریتی از مجلات معتبر و دانش نامه های علمی می باشد. در این دوره آموزشی دیگر هدف حل و تفسیر مشکلات مدیریتی و نحوه ی حل کردن این مسایل و مشکلات مدیریتی نیست بلکه هدف از این دوره، به طور کلی این است که دانش پذیر بتواند مانند یک پژوهشگر کاملا حرفه ای، مقاله های مدیریتی را تالیف نموده و ارایه دهد. شما با شرکت در دوره DBA به آموزه هایی برمی خورید که در دوره MBA به آن ها توجهی نمی شود. جالب است بدانید که پس از گذراندن این دوره می توانید علاوه بر یک مدیر یا بهتر بگوییم، رهبر موفق، به عنوان یک پژوهشگر در زمینه مدیریت تولید دانش کند.

شما کدام را انتخاب می‌کنید؛ MBA یا DBA؟

هنگامی که به عنوان یک دانش پذیر در دوره یMBA   شرکت می کنید، در واقع می خواهید به عنوان یک دانش پذیر کلیه ترفندها و تکنیک های  سود آوری در کسب و کار را فرا گرفته و در قالب مطالب مهم و مطالعه های موردی به این مهارت دست پیدا کنید . اما در مقابل آن یک دانش پذیر دوره DBA هنگام مواجه با مسایل و مشکلات موجود  در کسب و کار همواره تلاش می کند که بر راه های سود آورتر و روش های  خاص و مناسب مدیریتی تمرکز کند و در این راه زبده  شود .

دانش پذیر MBA در واقع پس ازاین که تمامی مطالعه های موردی  را بررسی کرد و تمامی علل و عوامل آن را تشخیص داد می تواند مقاله ی بسیار معتبری با بهترین نتایج به دست آمده ارایه دهد. این درحالی است که یک دانش پذیر DBA مطالعه های موردی خاصی ارایه می دهد که می تواند برای تمامی افراد دیگر قابل استناد بوده و مورد استفاده ی دانش پذیران MBA و دیگر شرکت های مرتبط قرار گیرد.

شما کدام دوره را انتخاب می کنید؛ MBA یا DBA؟

این سوال برای بیشتر مدیران و دانشجویان پیش می آید، که کدام یک از این دوره ها بهتر است؟ پاسخ به این سوال بایستی مطابق با نیازها و شرایط هر فرد صورت گیرد. این دو دوره کاملا متفاوت هستند و به هیچ عنوان نباید جایگزین یکدیگر شوند. با شرکت در دوره آموزش DBA مدیران توانایی انجام تحقیقات در فضای آکادمیک را کسب می کنند.

حال آن که دانش پذیران دوره آموزش MBA می آموزند که چگونه مدیر بهتری باشند. به همین علت است که می گوییم، پاسخ به این سوال به شرایط دانش پذیران بستگی دارد. مسئله اصلی این جاست که آیا دانش پذیر تمایل دارد مهارت های مدیران موفق در کسب و کار را کسب کند و یا به دنبال کسب دانش کافی برای انجام پژوهش و تحقیقات است.

شما کدام را انتخاب می‌کنید؛ MBA یا DBA؟

هدف شما از گذراندن دوره MBA و DBA چیست؟

رویای موفقیت، سود بیشتر، همه از جمله دلایل افراد برای شرکت در این دوره هاست. اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که با گذراندن دوره MBA و یا حتی DBA، خودتان و کسب و کارتان به چه میزان از اعتبار و ارزش می رسید؟

هدف از شرکت دانش پذیران در این دوره عمدتا ارتقا جایگاه شغلی و سطح کسب و کاری است که در آن مشغول می باشند. ایجاد کسب و کارهای مستقل شخصی و استارتاپ های دیگر نیز یکی از انگیزه های دانش پذیران دورهMBA  می باشد. اما اکثر افرادی که قصد دارند دوره DBA را بگذرانند مدیرانی هستند که با گذراندن این دوره سعی دارند تا تسلطی کامل بر علم مدیریت پیدا کرده و با دانشی که کسب می کنند نیز به یک پژوهشگر و محقق مبدل شوند.

دلیل دیگر که بسیار هم مورد توجه متقاضیان این دو دوره قرار گرفته است، اعتبار گواهینامه ای است که در پایان این دوره های آموزشی به دانش پذیران ارائه می شود. خوشبختانه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان یکی از موسسات معتبریست که در زمینه برگزاری دوره آموزش MBA و DBA بسیار موفق عمل کرده و مدرکی که ارائه می دهد مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. ارزش و اعتباری که گواهینامه DBA و MBA به خود افراد و کسب و کار آن ها می بخشد، غیرقابل وصف است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز