خبرگزاری کار ایران

اطلاع از روند ساخت سردخانه و قیمت سردخانه

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۲۳۵

نگهداری و حفظ مواد غذایی و محصولات مختلف تولیدی به مدت طولانی یکی از موارد با اهمیت به شمار می رود که ضرورت ایجاد صنایع برودتی را بیش از پیش مشخص می کند. ساخت سردخانه یکی از موارد مهم در این زمینه به شمار می رود.

ساخت سردخانه

امروزه کاربرد سردخانه ها با هدف نگهداری و حفظ مواد غذایی از نظر کیفی و جلوگیری از فاسد شدن آنها، بسیار متداول و با اهمیت است. ساخت سردخانه که به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در اواخر قرن دوم میلادی بوده است، هنوز هم به عنوان یکی از روش های مطمئن برای نگهداری از مواد غذایی مختلف در تمام دنیا شناخته می شود. از طرفی، ساخت سردخانه یکی از بخش های مهم صنایع برودتی نیز به شمار می رود که اهمیت فراوانی در دیگر صنایع دارد.

کاربرد سردخانه

همانطور که می دانیم، سردخانه مکانی جهت سرد نگه داشتن محصولات بوده که متشکل از تاسیسات موجود در یک مجموعه به منظور محافظت از کیفیت مواد غذایی گوناگون است. کاربرد اصلی و مهم انواع سردخانه ها، ممانعت از افت کیفی و فاسد شدن انواع کالا برای ذخیره به مدت زمان زیاد است. اما نگهداری از محصولات کشاورزی و موادغذایی، داروها و سبزیجات و… بخشی از کاربردهای گسترده ساخت سردخانه است.

اهمیت ساخت سردخانه

اهمیت ساخت سرخانه، حفاظت طولانی و ذخیره انواع مواد خوراکی بوده که به عنوان یکی از اصول مهم در حوزه صنایع غذایی محسوب می شود زیرا عدم امنیت در استفاده از انواع مواد غذایی، مشکلات عدیده ای را برای مردم و حتی دولت ها به وجود می آورد. همین دلیل کافی است تا با ساخت سردخانه به دنبال راهی جهت ذخیره موادغذایی و ماندگاری بلند مدت برخی محصولات قابل کشت و دامی بود. امروزه از سرخانه ها جهت نگهداری مواد خوراکی به شکل کوتاه مدت و طولانی مدت، استفاده می شود. با ساخت سردخانه محصولات مختلف تولید شده در شرایط دمایی مناسبی قرار داده و به این صورت، روند ضایعات آنها را کند یا متوقف می سازند. یکی از دلایل اهمیت ساخت سردخانه به جهت تاثیری است که در رشد فن آوری یک کشور برجای خواهد گذاشت. در واقع از ملاک ها یا فاکتورهای پیشرفت یک کشور، تعداد واحدهایی است که در صنایع تبرید و سردخانه مشغول به فعالیت هستند.

قسمت های مهم سردخانه

ساخت سردخانه شامل عملیات تجهیز یک مکان یا محفظه با تجهیزات برودتی مانند کمپرسور، کندانسور، اوپراتور، شیرهای منبسط کننده و سیستم کنترل کننده رطوبت است که نتایج فرآیند حاصل از عملکرد این تجهیزات تبدیل به سرمای لازم جهت حفظ محصولات مختلف خواهد شد. این عملیات توسط شرکت های فعال در این زمینه مانند فراسرد، طراحی و اجرا می شوند. بخش مهم دیگر در ساخت سردخانه، محفظه نگهداری مواد است که اهمیت این بخش در حفظ سرما و کاهش مصرف انرژی است. معمولا در ساخت سردخانه با اهداف صنعتی و تجاری، برای ساخت محفظه سردخانه از دیوارها و سقف های پیش ساخته ای استفاده می شود که به ساندویچ پنل سردخانه ای معروف می باشند.

قیمت سردخانه

اقدام برای ساخت یک سردخانه، همواره مستلزم توجه به نکات زیادی است. با توجه به اینکه صنعت برودت و سردخانه ها جزء صنایع تخصصی محسوب می شود، اعلام سریع و صریح قیمت سردخانه امری غیرممکن خواهد بود. در واقع عوامل زیادی در قیمت سرخانه دخیل هستند که از جمله آنها می توان انتخاب نوع تجهیزات سردخانه ای، متراژ سردخانه، زمین مورد نیاز، تناژ سردخانه و حتی انتخاب نوع ایزولاسیون آن اشاره کرد چرا که کیفیت هر یک از این عناصر، تأثیر بسزایی در قیمت سردخانه خواهند داشت.

هزینه های ساخت سردخانه

به دلایل مختلفی مانند ناپایداری بازار و یا موضوع تورم، امکان ارائه قیمت سردخانه به صورت ثابت و معین وجود ندارد. زیرا سردخانه ها در حوزه های کاری مختلف با یکدیگر مختلف بوده و به این دلیل برآورد هزینه ساخت آنها با یکدیگر متفاوتی می باشند. اما براساس تجربه، ارائه قیمت سردخانه به صورت درصد یا حدودی برای افراد یا ارگان های مختلف و به منظور ارزیابی سرمایه خود برای ساخت سردخانه، امکانپذیر است. به عنوان مثال، ابعاد اتاق و نوع درب برای سردخانه زیر صفر و بالای صفر کوچک، 30 درصد از هزینه کل و تجهیزات سردخانه و یونیت، چیزی نزدیک به 55 درصد و 15 درصد باقی مانده، مربوط به هزینه های نصب و اجرای سردخانه خواهد بود. اما قیمت سردخانه در ابعاد بزرگ تر کاملا متفاوت است. به عنوان مثال در یک سردخانه بزرگ حدود 45 درصد از هزینه مربوط به تجهیزات و موتورهای سردخانه بوده و 45 درصد نیز مرتبط با عملیات ساختمانی اتاق و مابقی هزینه های نصب هستند.

عوامل موثر در قیمت سردخانه

در کنار شناخت عوامل موثر در هزینه های احداث سردخانه، مشورت و استعلام قیمت از کارشناسان خبره و شرکت های معتبر در زمینه صنایع برودتی همچون فراسرد، امری ضروری و مهم است. اما معمولا تاثیر انتخاب صحیح و استفاده از تجهیزات دارای کیفیت و اصالت، در کاهش قیمت و پیشگیری از هزینه تعیمرات پس از نصب، کاملا عیان است و برند و گارانتی‌، تاثیرگذاری فراوانی دارند. عوامل مهم در قیمت سردخانه عبارتند از:

  • ابعاد سردخانه
  • دمای سردخانه
  • سیستم برق سردخانه (هزینه برق تک فاز بیشتر از برق سه فاز است)
  • موتورآلات سردخانه یا کمپرسور
  • نوع شرکت سازنده تجهیزاتی همچون کندانسور و اواپراتور
  • برند ساندویچ پنل ها
  • نوع تابلو برق و برند سازنده
  • اندازه درب سردخانه
  • نوع شیرآلات و تجهیزات کنترلی
  • دقت و کیفیت نصب

شیر سرد کن

شیر سرد کن یکی از انواع تجهیزات سرمایشی به شمار می رود که موارد استفاده فراوانی در میان دامداری ها و فروشگاه های بزرگ لبنیات دارد. شیر سرد کن در واقع یک نوع مخزن شیر است که جهت نگهداری طولانی مدت از شیر و خنک نمودن آن کارایی دارد. معمولا از شیر سرد کن برای مکان هایی که شیر را به مدت زیاد نگه میدارند، استفاده می شود.

اطلاع از روند ساخت سردخانه و قیمت سردخانه

مزایای شیر سرد کن

  • تولید سرمای لازم با استفاده از گاز
  • انتقال برودت به مخزن توسط کندانسور آلومینیومی
  • امکان حمل راحت و تغییر مکان شیر سرد کن
  • دارای درب جهت بازدید از داخل محفظه دستگاه
  • قابلیت شست و شوی آسان
  • قابلیت نمایش دمای داخل محفظه با استفاده از ترمومتر

مشخصات شیر سرد کن

در حال حاضر، دستگاه شیر سرد کن در ظرفیت های گوناگون و متنوعی از 100 لیتری تا 500 لیتری تهیه می شوند و قابلیت ذخیره و نگهداری شیر تازه را به مدت طولانی و تا حدود 4 روز دارا می باشند. جنس دستگاه شیر سرد کن از استنلس استیل بوده که کاملا بر طبق اصول بهداشتی و رعایت استانداردهای لازم و با استفاده از جوشکاری آرگون ساخته شده است. همچنین این دستگاه دارای یک قسمت خروجی با شیر مخصوص است که توسط آن، شیر خنک را از مخزن خارج می کنند. شرکت های معتبر تولید کننده این دستگاه همچون فراسرد، از قطعات و تجهیزات دارای استانداردهای معتبر اروپایی استفاده می کنند. به این منظور در هنگام خرید، دقت کنید که محصولات بی کیفیت چینی را تنها به خاطر قیمت پایین آنها خریداری نکنید.

عملکرد شیر سرد کن

معمولا در شیر تازه دوشیده شده توسط دامداری ها، زمینه آلودگی و رشد میکروب ها بسیار زیاد است. از این رو لازم است که در محیطی خنک نگهداری و به کارخانه ها انتقال یابند. از طرفی، در اغلب مراکز پرورش دام، شیر را طی دو مرحله می دوشند و برای جلوگیری از فاسد شدن شیر دوشیده شده در مرحله اول، می بایست از مخزنی برای خنک نگهداشتن آن استفاده نمایند. در این شرایط از شیر سرد کن استفاده می شود. در واقع شیر سرد کن می تواند شیر را خنک نگهداشته و به طور همزمان با چرخاندن شیر، مانع از خراب و فاسد شدن آن می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز