خبرگزاری کار ایران

در اولین جلسه مشاوره بیماران با دکتر دندانپزشک چه می‌گذرد؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۰۷۱

ابتدای مراحل ایمپلنت دندان برای پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت باید با متخصص ایمپلنت مشورت کنید.

به گزارش ایلنا، اولین کاری که  دکتر دندانپزشک انجام میدهد، معاینه کامل دهان است. که مشاهده کند نیاز به کشیدن دندان است و در ادامه عکس پرتوی ایکس از دهان بیمار گرفته می شود و احتمالا قالب گیری از دندانها انجام میدهد.

پس از این مراحل، در مورد برنامه درمانی با شما صحبت میشود. مراحل درمان به شما توضیح داده میشود و بازه زمانی که باید پشت سر بگذارید اعلام میشود. هر سوالی دارید در این جلسه میتوانید بپرسید. در مورد نیاز به پیوند استخوان فک نیز بحث میشود. در همین جلسه نوبت بعدی مراجعه تان مشخص میشود.

در اولین جلسه مشاوره بیماران با دکتر دندانپزشک چه می‌گذرد؟

کشیدن دندان و پیوند استخوان

اگر پیوند استخوان فک انجام بدهید باید 4 تا 12 ماه صبر کنید که پیوند جوش بخورد و فک آماده کاشت ایمپلنت شود. اگر هنوز دندانتان را نکشیده باشید، ابتدا دندان کشیده میشود و ممکن است همزمان، مواد پیوند استخوان نیز در حفره دندان قرار بگیرد. اگر نیاز به پیوند نداشته باشید پس از کشیدن دندان ممکن است بلافاصله جایگذاری ایمپلنت انجام شود و یا مدتی بعد که حفره دندان بهبود یافت، این کار صورت بگیرد.

در اولین جلسه مشاوره بیماران با دکتر دندانپزشک چه می‌گذرد؟

جایگذاری ایمپلنت دندان

پس از آماده شدن استخوان، برای جایگذاری ایمپلنت در فک باید مراجعه کنید. انواع ایمپلنت دندان یک پیچ فلزی کوچک است که در داخل استخوان فک قرار میگیرد و به عنوان ریشه دندان عمل میکند. در این مرحله که یکی دو ساعت طول میکشید، در طول عمل جراحی خواب هستید و هیچ دردی احساس نمیکنید. پس از جایگذاری ایمپلنت فرایند التیام باید سپری شود. حدود 5 ماه برای فک پایین و 7 ماه برای فک بالا در نظر گرفته میشود. پس از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان، آماده مرحله بعدی میشوید.

متصل کردن هیلینگ اباتمنت و یا روکش موقتی

پس از جوش خوردن ایمپلنت و اطمینان یافتن از ثبات ثانویه آن، مراجعه میکنید تا قطعه ای به نام هیلینگ اباتمنت یا هیلینگ کولار و احتمالا روکش موقتی روی ایمپلنت نصب شود. این قطعه روی سر ایمپلنت پیج میشود تا بافت لثه اطراف آن را هدایت کند دور تا دور ایمپلنت جوش بخورد و آن را در بر بگیرد. هیلینگ کولار یک قطعه فلزی مدور است که نمیگذارد لثه در دوران التیام، وارد فضای ایمپلنت شود. ده تا چهارده روز باید این قطعه سر جای خود بماند. پس از آن که لثه جوش خورد، دندانپزشک مرحله بعدی را انجام میدهد.

اتصال اباتمنت

حالا نوبت به وصل کردن اباتمنت میرسد. اباتمنت قطعه واسطه بین ایمپلنت و روکش دندان است. هنگامی که میخواهید دندان واقعی تان را روکش کنید، باید دندان تراشیده شود و به شکل خاصی در بیاید تا روکش روی آن وصل شود. اباتمنت دقیقا همین نقش را در ایمپلنت ایفا میکند. اباتمنت روی ایمپلنت پیچ میشود و سپس از آن قالب گیری میشود تا روکش ساخته شود.

میتوان در این مدت روکش موقتی استفاده کرد تا زمانی که روکش اصلی آماده شود. ممکن است چهار تا شش هفته این مرحله طول بکشد.

اتصال روکش دندان

در این مرحله دیگر میتوانید از دندان ایمپلنتی استفاده کنید. با نصب روکش دندان بر روی اباتمنت (که ممکن است با پیچ یا چسب انجام شود)، به پایان درمان ایمپلنت میرسید. روکش دندان کاملا شبیه دندان واقعی است و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نمیشود.

روکش دندان از مواد مختلف ساخته میشود. میتوان روکش تمام سرامیکی استفاده کرد که زیبایی بیشتری داشته و از نظر شفافیت شبیه مینای دندان است یا از روکش سرامیکی فلزی استفاده کرد که اگر چه شفافیت کمتری دارد اما استحکام و دوام بالایی دارد و برای دندانهایی که تحت فشار زیادی قرار دارند مثل دندانهای عقبی، مناسب تر است. روکش دندان سرامیکی خود انواع مختلف دارد ولی به طور کلی یک اسکلت فلزی با رویه سرامیکی است.

مراقبت از ایمپلنت دندان

پس از این که درمان ایمپلنت کامل شد، باید همانند دندانهای خود از آن مراقبت کنید. از وقتی که ایمپلنت میکارید باید هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی پیش میرود و التهاب یا عفونتی در اطراف دندان ایمپلنتی یا سایر دندانها ایجاد نشده است. حتما روزی دو یا سه بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا لثه اطراف ایمپلنت سالم بماند و طول عمر ایمپلنت افزایش یابد.

یادتان باشد رنگ دندان ایمپلنتی نمیتوانید سفیدتر کنید پس اگر میخواهید دندانهای خود را سفید کنید این کار را قبل از کاشت ایمپلنت انجام بدهید که رنگ ایمپلنت را مطابق با رنگ دندانهای سفید شده خود، انتخاب کنید.

منبع : سایت دکتر سجودی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز