خبرگزاری کار ایران

خلاقانه ترین محصولات صنعت هدایای تبلیغاتی

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۲۲۸

  هدایای تبلیغاتی امروزه نقش پر رنگی را ایفا می‌کند و گاهی اوقات به عنوان بخش اصلی استراتژی‌ بازاریابی در شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود. در طی چند دهه گذشته بهره بردن از محصولات تبلیغاتی، در صنعت بازاریابی سیر صعودی به خود گرفته  است‌.

این اهمیت و کاربرد بیش از پیش، که امروزه شاهد آن هستیم، ریشه در یک تاریخچه نسبتا قدیمی دارد. به واقع محصولات تبلیغاتی که هم اکنون می‌بینیم را مدیون اختراع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در سال 1440 میلادی هستیم و هرچه از آن تاریخ گذشت، سیر تکامل این محصولات هم طی شد.

هدایای تبلیغاتی از کجا شروع شدند؟

شکل‌گیری محصولات تبلیغاتی تقریبا همزمان با برند سازی آغاز شده بود. در واقع از زمان‌های قدیم همواره کالاهایی به شکلی ما را احاطه کرده‌اند که یک مارک و برند را تبلیغ می‌کنند. یا حتی این تاثیر آنقدر زیاد است که گاهی نام یک دسته از کالاهای مختلف را صرفا با برند آن می‌شناسیم. اما زمانی که این محصولات خود به طور مستقل، به یک صنعت مجزای تبلیغاتی تبدیل شدند، را آغازی برای صنعت هدایای تبلیغاتی می‌دانند.

اولین هدیه تبلیغاتی به سال 1789، مصادف با تحلیف جورج واشینگتن در آمریکا بود. در این رویداد از دکمه‌ سرآستین نمادین، برای جشن گرفتن مراسم انتصاب اولین رئیس جمهور آمریکا استفاده شد. اما هنوز کسی از ماهیت حقیقی و کاربردی محصولات تبلیغاتی آگاهی کاملی نداشت.

تا سال 1880 و با وجود استفاده از این دست محصولات، هنوز کسی بر این عقیده نبود که بتوان از این طریق صنعتی را ایجاد کند. نهایتا جسپر میک (jasper meek)، صاحب یک چاپخانه روزنامه در اوهایو تصمیم به استفاده از یک کالا برای تبلیغ برند را گرفت. او به یک  مغازه کیف و کفش پیشنهاد داد تا با درج نام فروشگاهش به روی کیف‌ها، آنها را به مدارس هدیه بدهد. نتیجه شگفت انگیز بود و با این کار افراد بسیاری پس از مدت کوتاهی به فروشگاه رجوع کردند. در اوایل دهه 1900، میک حتی چاپخانه خود را فروخت و تمام وقت خود را برای این روش تبلیغات صرف کرد. در واقع این آغازی برای شروع این پروسه عظیم تبلیغاتی شد، اما تا تبدیل شدن آن به شکل امروزی زمان بسیاری به طول انجامید.

تبلیغات در طول انقلاب صنعتی

در طی این سال‌ها افراد بیشتری به مسافرت در سراسر کشور‌ها می‌رفتند. این درست زمانی بود که رادیو ، تلویزیون و رسانه های اجتماعی و بسیاری از شرکت ها با کارت ویزیت، آگهی های تبلیغاتی ، روزنامه ها و سایر محصولات کاغذی تبلیغ می کردند. شروع یک چالش در آشفتگی بازار اشباع شده توسط بسیاری محک زده شد. شرکت های راه آهن با چاپ تقویم های سفارشی از پیشگامان این راه بودند. این محصولات تبلیغاتی با گذراندن زمان نزدیک به یک سال در خانه شخصی، یک قدم به نسبت سایر محصولات فراتر گذاشتند. شرکت‌ها این تقویم‌ها را در دفاتر بلیط فروشی آویزان کرده و این کالا را بصورت رایگان به مسافران هدیه می دادند. حتی امروزه نیز تقویم های سفارشی یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند هستند. بر اساس یک آمار جالب، 76 درصد از مصرف کنندگان آمریکایی دارای یک تقویم تبلیغاتی هستند و به طور کاربردی، از آنها در خانه یا محل کار استفاده می‌کنند.

خلاقانه ترین محصولات صنعت هدایای تبلیغاتی

تکامل محصولات تبلیغاتی

 

در سال 1904 دوازده تولیدکننده بزرگ هدایای تبلیغاتی یه طور مشترک یک شرکت را برای این صنعت تاسیس کردند. چاپخانه‌ای که بیش از 400 سال از اختراعش می‌گذشت، تبدیل به یک بنای ساخت‌وساز در مسیر پیشرفت شده بود. جامعه به طور ناگهانی پر از گوتنبرگ شد! همه اختراعات در مقیاس بزرگتر انجام می‌گرفتند و همچنین ماشین آلات با بخار و ذغال سنگ به سرعت ابزار و وسایل را تولید می کردند. این فناوری به روز شده باعث شد تا تولید اقلام سفارشی سریع‌تر و آسانتر از گذشته تولید شود. به این ترتیب، جهان پذیرای انواع محصولات تبلیغاتی فراتر از کارتهای ویزیت ، کیف دستی و تقویم بود.

پس از گذشت چندین سال و در بین سالهای 1950 تا 1970 با روی کار آمدن برنامه‌های بازاریابی نوین و تغییرات گسترده اقتصادی، شرایط کمی پیچیده‌تر از گذشته به نظر می‌آمد. درک و شناخت مناسبی در استفاده از کالای تبلیغاتی به وجود آمد و این تحولات در نگاه کلی‌تر وابستگی هدایای تبلیغاتی به صرف چاپی بودن را بسیار کاهش می‌داد و زمینه‌ساز به وجود آمدن هدایای خلاقانه‌تری می‌شد.

علاوه بر این، افزایش بازار رقابتی و استفاده بسیاری از تجارت‌ها از محصولات تبلیغاتی کمی از راندمان فوق‌العاده این روش بازاریابی کاسته شد. بنابراین با آغاز قرن 21، در نظر گرفتن هدایای خلاقانه، متفاوت و کاربردی در راستای جذب مشتری بیش از همیشه در اولویت قرار گرفت. تکامل محصولات تبلیغاتی در طی سالیان متمادی همچنان ادامه دارد، و تاکنون چالش‌های پیش آمده باعث منحل شدن این روش تبلیغاتی نشده است.

هدایای تبلیغاتی جذاب و خلاقانه

شاید بد نباشد که چند مورد از جذاب‌ترین هدایای تبلیغاتی را با هم مرور کنیم تا تفاوت ذهنیت مدرن در انتخاب این محصولات را بیشتر درک کنیم. ایده و نگاه متفاوتی که امروزه برای توسعه و کسب موفقیت در این صنعت بسیار مهم خواهد بود.

حلقه نجات ایمنی

این حلقه که برای همه شناخته شده و آشناست، اغلب در استخرها و سواحل دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این حلقه شناور به روی آب، افراد در حال غرق شدن نجات پیدا می‌کنند. این کالا هم به عنوان ناجی و هم به عنوان تبلیغات محیطی عمل می‌کند. تصور کنید که این حلقه با داشتن یک برند به روی خودش، شخصی را از غرق شدن نجات می‌دهد، چه تصویری بهتر از این برای تبلیغات محیطی نیاز است!؟

این کالای ایمنی یکی از بهترین هدایا در طی سالیان گذشته انتخاب شده است و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایه جمع شونده گوشی (PopSocket)

این وسیله یک ابزار ساده و کوچک بدون استفاده از مکانیزم پیچیده است، که دست گرفتن گوشی موبایل را آسان‌تر می‌کند. با چسباندن این نگه‌دارنده به پشت گوشی حال ایده‌آلی برای قرارگیری گوشی در بین انگشتان به وجود می‌آید که از زمین خوردن و لغزیدن آن جلوگیری می‌کند. همینطور این وسیله به عنوان پایه برای تماشای فیلم هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و نهایتا در زمانی که نیازی به آن ندارید به راحتی قابل جمع شدن است. این پایه گوشی با برند PopSocket  در سال 2012 طراحی و تولید شد و به همین دلیل این شکل خاص از نگهدانده‌های موبایل را با این نام می‌شناسند.

این کالای جذاب، پس از عرضه فرصت مناسبی برای تبدیل شدن به یک هدیه تبلیغاتی داشت و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین موارد تبدیل شد.

چتر معکوس اینورسا

یک ایده تکمیل کننده برای یک وسیله که در روزمره خود از آن استفاده می‌کنیم آن را کاملا متفاوت جلوه می‌دهد. این چتر خاص به گونه ای طراحی شده است که به صورت معکوس باز و بسته می شود و باعث می شود سمت مرطوب چتر از شما دور شود. این طراحی هوشمند همچنین باعث می شود همیشه خشک بمانید. با یک کیف حمل پارچه‌ای به راحتی در تمام روز آن را در کنارتان خواهید داشت. ضمن اینکه در روزهای بارانی یک بستر مناسب برای نمایش برندی به روی خودش است

توپ ضد استرس

گاهی یک توپ خمیری و نرم برای دقایقی شما را از تمام توجهات اطرافتان فارغ می‌کند. توپ ضد استرس و شکل‌های دیگر آن دقیقا همین کار را انجام می‌دهند. یک ابزارک (فیجت) اعتیاد آور است که آماده پذیرایی از استرس شماست.

این نمونه از محصولات تبلیغاتی در بازه‌ی کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و بعد از فروکشی تب بازار از رده خارج می‌شوند. اما با این حال نمی‌توان از جذابیت و گستردگی محبوبیت آن چشم پوشی کرد.

امثال این هدایای تبلیغاتی خلاقانه و جذاب به خصوص در چند سال اخیر به وفور یافت می‌شود. تفکر و ایده‌ای که به جهت بهبود راندمان در نظر گرفته می‌شود باعث ایجاد این خلاقیت است. همین نگرش هدایای تبلیغاتی، از گذشته تا کنون همواره در پی بهبود وضعیت کسب‌وکار بوده است. به جهت بهبود ترافیک بازدید غرفه نمایشگاه، انگیزه دادن به کارمندان و یا به عنوان تشکر از مشتری می‌توان یک هدیه تبلیغاتی را مفید دانست. اگر تا به حال از مزایای این روش بازاریابی بهره نبرده‌اید بهتر است حداقل یکبار آن را امتحان کنید.

  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز