خبرگزاری کار ایران

ارتباط قیمت دلار با قیمت تیرآهن ذوب‌آهن و لوله گالوانیزه چگونه است؟

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۸۸۱

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین سیاست‌های اقتصادی، قیمت دلار و نوسانات مرتبط با آن است، که از جانب سیاست‌گذاران برای تحقق برخی اهدافی که مد نظر دارند صورت می‌گیرد؛ البته باید توجه داشت تغییرات آن به‌صورت کنترل شده انجام می‌شود.

 هرگونه تغییر در قیمت دلار سبب ایجاد نوساناتی در قیمت‌های محصولات مختلف داخلی خواهد شد که از جمله می‌توان به تاثیر آن در بازار فولاد اشاره کرد. برای مثال اگر با افزایش قیمت دلار مواجه شویم، قیمت محصولات وارداتی، روند صعودی در پیش می‌گیرند که این خود باعث کاهش درخواست واردات می‌گردد. از سویی در شرایط ایجاد شده، صادرات افزایش خواهد یافت (به‌دلیل افزایش یافتن نرخ دلار)، در چنین شرایطی تنها راه چاره، افزایش میزان تولید است اما توجه داشته باشید که در واردات و صادرات علاوه بر نرخ دلار، میزان تقاضا نیز می‌تواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین کالاهایی که نقش بسزایی در رشد صنعتی یک کشور دارد، فولاد است. در واقع هر چه میزان مصرف و تولید آن در کشورها زیادتر باشد، نشاندهنده پیشرفت آن کشور است.

در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن ذوب آهن و لوله گالوانیزه پرداخته و سپس نوسانات قیمت دلار بر قیمت این محصولات را تجزیه و تحلیل کنیم.

قیمت تیرآهن ذوب آهن به عنوان شاخصی برای تعیین قیمت تیرآهن دیگر برندها به شمار می‌آید.

نقش تیرآهن در ساختمان

یکی از مصالح اولیه که اهمیت ویژه‌ای در پروژه‌ها دارد و مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد، تیرآهن است. در واقع این محصول از اصلی‌ترین المان‌ها در ساخت سازه‎‌ها به شمار می‌آید که به صورت‌های IPE، INP و IPB تولید می‌شود و در بازار عرضه می‌گردد.

نوع IPB، از نظر شکل ظاهر شبیه H انگلیسی است و بیشترین کاربرد آن در سازه‌های فولادی است.

نوع INP، به شکل I انگلیسی است و با فاصله گرفتن از جان تیرآهن ضخامت بال‌ها کاهش پیدا می‌کند و از آن اکثراً در پروژه‌های صنعتی، ساختمانی و اجرای سقف استفاده می‌کنند.

نوع IPE، از نظر شکل ظاهری شبیه I انگلیسی است و تنها تفاوت آن با INP، در ضخامت بال است، ضخامت این تیرآهن ثابت است.

در سازه‌های ساختمانی، تیرها را براساس عملکرد به سه دسته تقسیم می‌کنند:

تیر اصلی: در این حالت تیر به صورت افقی به ستون متصل می‌شود.

تیر فرعی: تیرهای افقی هستند که به تیر اصلی وصل شده‌اند و بار خود را به این تیرهای اصلی انتقال می‌دهند.

تیر کلاف: مانند تیرهای فرعی به دو تیر عرضی وصل شده‌اند و بیشترین استفاده آنها در خرپای سقف است.

از جمله کاربردهای تیرآهن می‌توان به استفاده آن، ستون در سازه، خرپا، پوشش سقف، نعل درگاه اشاره کرد. تیرهای اصلی را در سازه‌ها به ستون‌ها وصل می‌کنند که وظیفه آن انتقال بار وارده از تیرهای فرعی به ستون‌ها است.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن

فاکتورهای متعددی بر قیمت تیرآهن اثر می‌گذارد که برخی از این عوامل عبارتند از: میزان عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و قیمت شمش.

شاید برایتان جالب باشد که قیمت‌گذاری تیرآهن براساس وزن اعلام می‌شود ولی بیشترین فروش آن به صورت شاخه است. بنابراین هر چه وزن تیرآهن مد نظر بیشتر باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد بود.

کارخانه ذوب آهن اصفهان، برندی معروف در زمینه تولیدات محصولات فولادی است، به همین دلیل وزن تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه را به عنوان معیاری برای مقایسه در نظر می‌گیرند. این موضوع عاملی گردیده تا قیمت تیرآهن ذوب آهن معمولاً 10 تا 15 درصد از دیگر برندهای موجود در بازار گران‌تر است.

کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت

به منظور جلوگیری از زنگ زدگی لوله‌ها و محافظت از آنها در برابر خوردگی و آسیب پذیری، سطح آن‌ها را با فلز روی می‌پوشانند، به این عمل گالوانیزاسیون می‌گویند. از این لوله‌ها معمولاً به منظور انتقال آب، گاز و حرارت استفاده می‌کنند.

 این لوله‌ها معمولاً به صورت شاخه‌های 6 متری، در قطرهای 1 تا 8 اینچ تولید می‌شوند، این لوله‌ها را براساس نمره لوله در بازار می‌شناسند.

 به منظور وصل کردن لوله‌های گالوانیزه به یکدیگر از دنده پیچی استفاده می‌کنند و از اتصال آنها به کمک روش‌های جوشکاری باید به شدت پرهیز شود؛ زیرا در اثر جوشکاری بر روی این لوله‌ها، دود سفیدی تولید می‌شود که سبب آسیب رسیدن به دستگاه تنفسی می‌شود.

ارتباط قیمت دلار با قیمت تیرآهن ذوب‌آهن و لوله گالوانیزه چگونه است؟

قیمت ورق گالوانیزه به کار رفته در سازه‌ها می‌تواند از قیمت مقاطع جهانی و قیمت روی اثر بپذیرد.

عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت لوله گالوانیزه

فاکتورهای متعددی می‌تواند بر قیمت لوله گالوانیزه اثر بگذارد که از جمله مهمترین آن می‌توان به نوسانات قیمت فلز روی (به منظور گالوانیزه کردن لوله‌ها از فلز روی استفاده می‌‌شود) و تغییر قیمت مقاطع در بازار جهانی اشاره کرد.

عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمتی روی عبارتند از:

  • میزان استخراج روی

  • میزان تقاضا

  • شیوه حمل و نقل این محصول

  • فعالیت‌های اقتصادی جهانی (چین از بزرگترین تولیدکنندگان روی است).

  • قیمت یورو (با افزایش نرخ یورو، قیمت روی افزایش خواهد یافت).

  • قیمت نفت (کاهش قیمت نفت، افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت روی را در برخواهد داشت).

  • بورس فلزات

  • نرخ بهره بانکی

  • رشد اقتصادی

تغییر در هر یک از این موارد سبب تاثیر در قیمت لوله گالوانیزه خواهد داشت.

تاثیر نوسانات قیمت دلار بر تغییر قیمت تیرآهن و ورق گالوانیزه

نوسانات قیمت دلار همواره بر قیمت تمامی کالاها اثر به‌سزایی می‌گذارد که محصولات فولادی از این امر مستثنی نیستند. سال‌های اخیر شاهد تغییرات قیمت تیرآهن و ورق گالوانیزه در اثر نوسانات قیمت دلار بوده‌ایم. در صفحه دانشنامه آهن آلات می‌توانید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

با افزایش قیمت دلار، ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل با افزایش صادرات و کاهش واردات مواجه خواهیم شد در این صورت تنها راه حل باقی مانده افزایش تولیدات داخلی است تا مشکل ایجاد شده تا حدی رفع شود. به‌منظور مشاهده قیمت‌های به روز این محصول فولادی برای تخمین قیمت پروژه‌ها، می‌توانید به سایت آهن آنلاین (www.ahanonline.com) مراجعه فرمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز