خبرگزاری کار ایران

بایدها و نبایدهای ایمنی در مورد تجهیزات قفسه بندی انبار و فروشگاه

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۸۴۹

قفسه بندی انبارهای صنعتی و تجهیزات فروشگاهی مهمترین عامل افزایش سرعت و راندمان کاری هستند لذا رعایت نکات ایمنی در این بخش حائز اهمیت می‌باشد.

امروزه استفاده از تجهیزات قفسه بندی در فروشگاه ­ها و انبارهای صنعتی و تولیدی یک امر ضروری است؛ زیرا چیدمان بهینه امکان بهره ­برداری بهتر و کاربردی از فضای انبار را فراهم می ­آورد و دسترسی به کالاها و محصولات آسانتر خواهد بود.

سیستم­هایی همچون قفسه بندی پالت و پانل راک، قفسه­ های خود راهرو و یا قفسه بندی کانتی لور تنها برخی از روش­های مورد استفاده در انبارها بوده و در فروشگاه­ ها قفسه بندی یکطرفه، دو طرفه، سرشلف، قفسه­ های مخصوص میوه و ... کاربرد دارند.

اما همانطور که برای استفاده از هر وسیله ­ای رعایت برخی اصول مهم است، باید جهت بکار گرفتن قفسه­ های انبار و یا حتی قفسه های فروشگاهی شرایط ایده­آل آنها را در نظر بگیرید تا ایمنی و طول عمرشان افزایش یابد و همچنین متحمل خسارتهایی در محصولات چیده شده بر روی آنها نشوید.

در ادامه این مطلب شما را با برخی از نکات مهم هنگام استفاده از سیستم­ها و تجهیزات قفسه بندی آشنا می­سازیم:

  1. هنگام بارگذاری کالاها، میزان تحمل بار قفسه ها را در نظر داشته باشید.

قرار دادن بار بیش از توان تحمل وزنی قفسه بر روی طبقات آن یکی از شایعترین عوامل آسیب دیدن قفسه بندی فروشگاهی و انباری می­باشد. این کار موجب دفرمه شدن کفه­ ها یا بازوهای افقی قفسه می­گردد و حتی در مواردی می­تواند فرو ریختن تمام سیستم قفسه بندی را در پی داشته باشد. این اتفاق عموما به صورت دومینویی و سلسه ­وار رخ داده و خسارت جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

جهت پیشگیری از بروز چنین حوادثی توصیه می­شود، تابلوهایی روی قفسه نصب نموده و در آن­ها میزان تحمل بار هر قفسه را درج نمایید.

2.هنگام جایگذاری بارها توسط لیفتراک، از رها نمودن آن ها اجتناب کنید.

گاها در انبارها شاهد بارگذاری ناصحیح توسط رانندگان مبتدی لیفتراک هستیم. آن­ها پیش از قرارگیری کامل پالت روی قفسه، فرمان تخلیه بار را صادر می­کنند. این عمل موجب ایجاد ضربه ناگهانی و نقطه ­ای بر بدنه قفسه ها می­گردد. در بهترین حالت، ضربه لرزش شدیدی در سیستم ایجاد می­کند که کاهش طول عمر قفسه بندی را در آینده به همراه خواهد داشت. البته در برخی مواقع ممکن است خطراتی همچون سقوط بار، دفرمه شدن سیستم و یا شکستن و فروریختن آن رخ دهد که جبران خسارت­های وارده ناممکن به نظر می­رسد.

کمک گرفتن از رانندگان و اپراتورهای آموزش دیده و بادقت، مانع از بروز چنین حوادثی شده و امنیت کارکنان انبار، لوازم و تجهیزات فروشگاهی و کالاهای ذخیره شده را بالا می­برد.

3.مراقب ضربه زدن به قفسه ها توسط شاخک های لیفتراک باشید.

حرکت لیفتراک میان قفسه­ ها می­تواند با ضربات ناشی از شاخک­های لیفتراک به ستون قفسات همراه باشد. این اتفاق موجب شل شدن پیچ­ ها و رول بولت­ ها می­گردد و در مواقع حاد دفرمه شدن براکت­ ها و ستون­های رول فرمی را به دنبال دارد. در چنین شرایطی استقامت و امنیت سیستم به شدت کاهش می­یابد.

لازمه پیشگیری از بروز این حوادث طراحی استاندارد سیستم قفسه بندی انبارهای فروشگاهی است، به گونه­ای که راهروهای انبار دارای فضای کافی جهت حرکت ماشین­های حمل بار نظیر لیفتراک باشد. ضمن اینکه بهتر است روی ستون قفسه­ ها از محافظ قاب استفاده نمود تا مانع از برخورد شاخک­های لیفتراک با سیستم گردد.

4.هیچگاه بارها را میان راهروهای قفسه بندی قرار ندهید.

برخی مواقع کارکنان انبار هنگام جابجایی کالاها، سهوا بارها را میان راهروهای قفسه ها می­گذارند که این امر در زمره خطرناکترین اشتباهات رایج در انبارها علی­ الخصوص انبارهای دارای کالای فروشگاهی می­باشد.

برای مثال تصور کنید انبار دچار آتش سوزی شده، حضور بارهای مزاحم در راهروها مانع از حرکت سریع و به موقع وسایل نقلیه اطفاء حریق می­گردد و موجب سرایت آتش به دیگر قسمت­های انبار و کارخانه می­شود.

5.پالت­ ها را با توجه به کالا مورد ذخیره سازی تهیه نمایید.

انبارها به تناسب کالای مورد ذخیره­سازی خود به پالت ­هایی با توان تحملی متفاوت نیاز دارند. انتخاب اشتباه پالت می­تواند در طول زمان موجب شکستگی آن شده و سقوط پالت از روی قفسه ها را به همراه داشته باشد. چنین اتفاقی در کنار هزینه­ های ناشی از آسیب بار، ممکن است جان کارکنان را نیز به خطر بیاندازد.

توصیه می­کنیم هنگام تهیه پالت، وزن و حجم بار را در نظر داشته باشید تا پالت­ هایی مقاوم و متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

6.از جوشکاری کردن قطعات اضافی بر روی تجهیزات قفسه بندی خودداری نمایید.

در برخی از انبارها برای ایجاد فضای مضاعف جهت انبار نمودن کالاهای بیشتر، اقدام به نصب و جوشکاری قطعات اضافی بر روی قاب، فریم و یا بازوی راک می­نمایند. این عمل باعث تغییر بالانس فشار وارده بر سیستم قفسه بندی گردیده و ایمنی قفسه ­ها را به شدت پایین می­آورد.

در صورتی که نیاز به قفسه­ های بیشتر دارید و یا می­خواهید قطعه­ ای را به تجهیزات اضافه نمایید، از کارشناسان مجری نصب سیستم قفسه بندی خود کمک بگیرید.

از جمله شرکت­هایی که می­تواند در این زمینه مشاوره­ های لازم را در اختیار شما قرار دهد شرکت تجهیزات قفسه بندی رادان صنعت شرق می­باشد که کارنامه درخشانی در زمینه تجهیز، تولید و ساخت قفسه بندی فروشگاهی و قفسه بندی انبار دارد.

بایدها و نبایدهای ایمنی در مورد تجهیزات قفسه بندی انبار و فروشگاه

7.مراقب ریزش مواد خورنده به روی اجزا قفسه ها باشید

ریزش مواد خورنده به روی تجهیزات موجب حل شدن رنگ و ایجاد خوردگی در قفسه می­گردد. در این صورت قفسه بندی شما دچار آسیب شده و می­تواند خطرآفرین باشد. بهتر است هنگام بروز چنین اتفاقی قفسه را به دقت بررسی نموده و اگر پوسیدگی زیاد بود، حتما قطعه فوق را توسط کارشناسان قفسه بندی رادان صنعت تعویض نمایید.

8.هنگام گذاشت و برداشت کالاها از کشیدن و هل دادن آن ها اجتناب کنید.

اغلب کالاهای ذخیره شده در انبارها سنگین وزن هستند و حمل و نقل آن­ها دشوار به نظر می­رسد. در چنین شرایطی حتما از ماشین­های حمل بار نظیر لیفتراک کمک بگیرید و هرگز از روش­هایی همچون کشیدن و هل دادن بارها استفاده نکنید. این عمل نیز ساییدگی رنگ و زنگ زدگی قطعات و پالت ­ها را در پی داشته و از ایمنی و طول عمر آن می­کاهد.

9.طراحی و اجرای قفسه بندی انبار را بر عهده تولیدکنندگان و شرکت­های معتبر بگذارید.

اجرای قفسه بندی انبارهای صنعتی امری بسیار مهم است و نادیده گرفتن کوچکترین جزئیات می­تواند خسارات بالایی برجای بگذارد. استفاده از مواد اولیه مرغوب و طراحی هوشمندانه قفسه ها با در نظر گرفتن نیازهای شما و فضای موجود، حاکی از کیفیت نهایی بوده و کمک شایانی در بهبود ایمنی انبار می­کند.

از این رو پیشنهاد می­کنیم از شرکت­های معتبر برای طراحی و اجرای سیستم قفسه بندی انبار کمک بگیرید. شرکت رادان صنعت شرق یکی از مجریان بزرگ و معتبر در زمینه طراحی و تولید قفسه های انباری می­باشد که از بهترین و موغوب ­ترین مواد اولیه نظیر پروفیل ­های رول فرمی، مفتول مسوار، ورق روغنی و ورق های فولاد مبارکه، در کنار دانش مهندسین خود استفاده می­کند تا سیستمی ایمن و مقاوم در طول زمان به شما ارائه دهد.

بایدها و نبایدهای ایمنی در مورد تجهیزات قفسه بندی انبار و فروشگاه

10.مونتاژ و دمونتاژ سیستم قفسه بندی را بر عهده متخصصان بگذارید.

باز و بست نمودن قطعات و اجزای قفسه ­ها به منظور تغییر در ارتفاع طبقات و یا تعداد آن­ها ممکن است تعادل سیستم را دچار مشکل نموده و فروریختن آن را در پی داشته باشد. برای ایجاد هرگونه تغییر در اجزا قفسه ­ها حتما با کارشناسان قفسه­بندی مشورت نموده و از آن­ها کمک بگیرید.

لازم به ذکر است مجموعه رادان صنعت شرق همراه مشتریان خود بوده و در صورت نیاز با اعزام متخصصان زبده در مونتاژ و دمونتاژ قفسه ­ها شما را یاری می­رساند.

11.سیستم های الکتریکی را به درستی عایق بندی نمایید.

انبار محیطی آسیب­پذیر است که در صورت رعایت ننمودن مسائل ایمنی مشکلات عدیده­ای برای کارفرمایان و کارکنان پدید می ­آورد. عایق بندی صحیح سیستم­های الکتریکی از جمله بالابرها، کابل­های روشنایی و سایر تجهیزات روشنایی نظیر لایت باکس به کار رفته روی قفسه ها از جمله موارد مهم ایمنی در انبارهای صنعتی و فروشگاه­ ها است. هنگام نصب کابل­ ها و سیم­های برق باید به محل آن توجه داشت و از نصب کابل­ها در مسیر رفت­ و­ آمد خودداری نمود. همچنین لازم است تمام سیستم­های الکتریکی با دقت عایق­ بندی گردند تا از بروز حوادثی همچون برق گرفتنگی و آتش سوزی جلوگیری نمود.

12.بارها را به صورت غیرمتمرکز روی قفسه ها قرار دهید.

بارگذاری در قفسه ها باید به صورت پراکنده و غیرمتمرکز باشد. اگر هنگام ذخیره کالا به این مورد توجه ننموده و بارها را به صورت متمرکز به روی طبقات و یا رگال هوک قفسه بچینید، شاهد از بین رفتن توازن و بالانس سیستم خواهید بود، زیرا بارگذاری متمرکز موجب ایجاد فشار نقطه ­ای روی تجهیزات می­شود. نتیجه این سهل ­انگاری، شکستن و فروریختن قفسه­ ها بوده و خسارات بسیاری بر جای می­گذارد.

13.مانع ایجاد فشارهای جانبی بر روی قفسه گردید.

فشارهای اضافی می­توانند ناشی از تکیه دادن و یا آویزان نمودن اجسام سنگین از قفسه باشند. در بعضی مواقع نیز شاهد بالا رفتن کارکنان از قفسه­ها هستیم که این بسیار خطرآفرین است. وارد آوردن هرگونه فشار روی سیستم ممکن است فروریختن سلسله ­وار آن را در پی داشته باشد و هزینه­ های هنگفتی برای مجموعه ایجاد کند.

در پایان توصیه می­کنیم در دوره­ های مشخص تمام سیستم قفسه بندی فروشگاه و انبار را بررسی نموده و در صورت مشاهده خرابی، تغییر شکل، ضرب دیدگی و... با کارشناسان رادان صنعت مشورت نموده و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن قطعه اقدام نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز