خبرگزاری کار ایران

نکاتی مهم برای داشتن یک برنامه ریزی درسی

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۱۴۲

در نگاه کلی برنامه ریزی به معنای طراحی مسیری برای مطالعه بهتر و کسب موفقیت با توجه به توانایی‌های فردی یک شخص متناسب با زمانی معین است.

برای محقق شدن اهداف و تصمیمات مهم در زندگی استفاده از برنامه ریزی دقیق و منعطف در تمام جنبه‌های زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است با توجه به این مطالب میتوان گفت که هیچ هدفی بدون برنامه ریزی به مقصد نمی رسد. در این بین اهداف تحصیلی هم از قضیه مستثنی نیست. دانش آموزان بعد از دیپلم برای کنکور باید خود را آماده کنند و به ترتیب در مقاطع بالاتر. داوطلبان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی از حساسیت ویژه ای برخوردارند زیرا که خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده میکنند و برای مطالعه بهترین منابع آزمون کارشناسی ارشد در زمان باقی مانده برنامه ریزی میکنند. پس باید از اخبار کارشناسی ارشد را دنبال کنند تا برای مطالعه بهترین منابع آزمون ارشد  در فرصت باقی مانده زمان بندی کنند.

در کل برنامه ریزی تحصیلی، امری تخصصی است که از عهده افراد عادی نمی آید. بطور مثال اگر مختصات آزمون‌ها را نشناسید، نمی دانید چه باید بکنید؟ اگر مختصات آزمونی مثل کنکور ارشد در ذهنتان روشن نباشد، ذهنیتی هم درباره تعداد و ضریب سوالات و نحوه مطالعه منابع کنکور ارشد و آمادگی برای آزمون را ندارید بنابراین باید از مشاوران مجرب برای داشتن یک برنامه‌ ریزی دقیق که متناسب با شما و توانایی‌ها و شرایط‌تان باشد٬ کمک بگیرید. در این مسیر مشاوران ما در ارشد تست آمادگی هر نوع کمک رسانی به داوطلبان در معرفی مهمترین منابع کنکور کارشناسی ارشد را دارند.

توضیحاتی در ارتباط با برنامه ریزی برای قبولی در کنکور ارشد:

۱. افرادی که می خواهند هم زمان به مطالعه دروس ترم و مطالعه کتب کنکوری بپردازند، سعی می کنند در ترمی که منتهی به آزمون ارشد می شود، کمترین واحد بر دارند تا فرصت بیشتری برای مطالعه منابع مربوط به آزمون ارشد داشته باشند.

۲. اگر رشته انتخابی برای کارشناسی ارشد همان رشته تحصیلی در کارشناسی باشد کارتان را سهولت میبخشد. زیرا در دوره کارشناسی با منابع آن آشنا بودید و بر آن مسلط تر هستید و می توانید هم برای آزمون آماده شوید و هم از پس امتحان های ترم تان بر بیایید.

۳. اگر توانایی آن را ندارید که همزمان به دروس دانشگاهی و مطالعه برای آزمون ارشد بپردازید، بهترین کار این است که وقتتان را معطوف به دروس دانشگاهی کنید تا موفق به پایان رساندن دوره کارشناسی شوید. در سال های بعد فرصت برای شرکت در آزمون ارشد با فراغ بال بیشتر و خیالی آسوده تر هست.

۴. برای زمان و وقت خود ارزش قائل شوید و اگر تصمیم خود را برای شرکت در آزمون ارشد گرفته اید ازهمین حالا شروع کنید و اهداف خود را طرح ریزی کنید.

۵. منابع آزمون در دو قسمت عمومی و تخصصی دسته بندی کنید و یا یک زمان بندی دقیق به مطالعه آنها بپردازید.

نکاتی مهم در داشتن یک برنامه ریزی درسی موفق

برای آنکه بتوانیم یک برنامه ریزی موفق داشته باشیم باید نکاتی را رعایت کنیم که به شرح زیر است:

قابل اجرا بودن برنامه

همانطور که میدانید هر نوع برنامه ریزی تا زمانی که شروع و اجرا نشود هیچ ارزشی ندارد. شروع به اجرا کردن یک برنامه ریزی ملزم به داشتن یک اراده قوی است که به اندازه خود برنامه ریزی تحصیلی اهمیت دارد. بنابراین زمان طراحی برنامه به اجرای آن هم فکر کنید بنابراین یک برنامه ریزی درست باید اجرایی باشد.

 توجه به نیازها

برنامه ریزی درست و دقیق نقاط ضعف و قوت درسی فرد را دربر‌می‌گیرد و با توجه به نیازهای تحصیلی هر فرد و با حفظ نقاط قوت تحصیلی٬ او را برای پیشرفت در تمام دروس و کسب موفقیت یاری می‌دهد.

تغییر در اهداف

نگران تغییر اهداف یا اصلاح اهداف‌تان نباشید. این کار امری واجب و طبیعی است. مهم این است که پایبند به برنامه باقی بمانید. اگر بلند پروازی کرده اید لطفاً اهدافتان را تعدیل کنید.اگر خودتان را دست کم گرفته اید و استانداردهای سطح پایینی برای خود برگزیده اید آنها را تغییر دهید.‌ اگر به سطحی از اهدافتان رسیده اید می توانید سطح توقع و انتظارتان را بالا ببرید. برنامه ریزی خوب، برنامه ریزی ای است که پذیرای این تغییرات اجتناب ناپذیر هم باشد.

انعطاف پذیر بودن برنامه

برای اینکه قابلت اجرایی بودن برنامه بالا برود باید انعطاف پذیر باشد. برنامه های غیر قابل تغییر زمان اجرایی شدن با مشکلات زیادی مواجه می شوند. بنابراین می‌توان گفت برنامه اگر نتواند خودش را با مجری برنامه منطبق و سازگار سازد محکوم به شکست است. برنامه خوب، از قابلیت انعطاف بالایی برخوردار است.

 شناخت کافی از تمام جنبه‌های زندگی شخصی

زمانی میتوانید منتظر یک نتیجه گیری عالی باشید که از خودتان شناخت خوب و کافی داشته باشید. عادات مطالعاتی خودتان را بشناسید، به بهترین زمان ها برای یادگیری توجه داشته باشید. توان خود برای اجرای برنامه و قدرت یادگیری خود را بدانید. مناسب‌ترین مکانی که می‌توانید با حفظ تمرکز بهترین بازده مطالعاتی را داشته باشید تعین کنید.

اصلاح برنامه در صورت لزوم

گاهی برخی افراد با به وجود آمدن یک مشکل در برنامه ریزی، آن را کاملا کنار میگذارند که کار اشتباهی است باید بجای کنار گذاشتن برنامه، به اصلاح و ویرایش برنامه خود بپردازند و اشکالات آن را رفع کنند تا دقیقاً برنامه را مبدل به برنامه دلخواهشان کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز