خبرگزاری کار ایران

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

کد خبر : ۸۱۶۷۸۰

زگیل تناسلی یک زائده گوشتی نرم و خال مانند است که در نواحی آلت تناسلی پدیدارگشته و دارای گونه های طبقه بندی شده و معینی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشند که عامل اصلی پیدایش و شکل گیریب یماری زگیل تناسلی هستند.

زگیل تناسلی یک زائده گوشتی نرم و خال مانند است که در نواحی آلت تناسلی پدیدارگشته و دارای گونه های طبقه بندی شده و معینی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشند که عامل اصلی پیدایش و شکل گیریب یماری زگیل تناسلی هستند. در واقع زگیل تناسلیی ک بیماری و یروسیمی باشد که از طریق آمیزش (جنسی)  انتقال می یابد و بدین سو بیماری مسری و عفونی است. زگیل تناسلی می تواند دردناک، آزار دهنده و همراه با خارش در نواحی تناسلی چه بانوان و چه آقایان باشد. ابتلا به این عارضه برای خانم ها خطرناکتر می باشد بدین دلیل که گونه مشخصی از ویروس زگیل تناسلی باعث بروز سرطان در واژن یا دهانه رحم بانوان میگردد. مردان و زنانی که رابطه جنسی پرخطرداشته باشند، در معرض آلوده شدن به ویروس زگیل تناسلی و ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

زیگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی می تواند در حین رابطه جنسی از طریق واژن، مقعد یا دهان از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها از سرایت ویروس به بدن فرد مبتلا بگذرد اما هیچگونه نشانه ای از بیماری در فرد دیده نشود. در واقع زگیل تناسلی براحتی قابل رؤیت نیست، چرا که بسیار کوچک بوده و هم رنگ یا کمی تیره تر از رنگ پوست بدن فرد می باشد. بخش فوقانی این زائده های گوشتی خال مانند به مانند گل کلم است و به هنگام لمس کردن این نواحی ممکن است احساس گردد که صاف یا ناهموار هستند. این زائده های خال مانند هم به صورت دسته ای و هم به صورت تکی بر روی پوست نواحی آلت تناسلی پدیدار می گردند.زگیل تناسلی معمولا” علامت یا نشانۀ خاصی مثل درد و سوزش و یا خارش که توجه فرد را جلب کند، ندارد. اما جز در مواردى که سطح زگیل به علت تحریک و دستکاری خود فرد مبتلا زخم گشته و درد و سوزش ایجاد می نماید. شروع ضایعات پوستی بصورت یک جوش کوچک بوده که بتدریج بزرگتر می گردد. این جوش سطح ناصاف داشته و گوشتی است. گاهی نیز همرنگ با پوست بدن و گاهی تیره تر از پوست نواحی تناسلی (بسته به رنگ پوست فرد) می باشد. ولی در مخاط (بافت پوشاننده حفرات داخلی بدن مثل دهان،واژن،مجرای ادرار،مقعد و…)  موضوع به گونۀ دیگریست و زگیل تناسلی در بافت مخاط باید حتما توسط پزشک متخصص بررسی و تشخیص داده شود.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

عامل اصلی پیدایش زگیل تناسلی

عامل اصلی پیدایش زگیل تناسلی ویروسی به نام پاپیلومای انسانییا HPV است. تاکنون۳۰ تا ۴۰ گونه از این ویروس شناخته شده که باعث شکل گیری زگیل در قسمت های مختلف بدن می گردند اما تنها تعداد محدودی از گونه های این ویروس باعث بروز زگیل تناسلی می شوند. ویروس پاپیلومای انسانی خیلی سریع و در اثر تماس پوست سالم با پوست آلوده به این ویروس منتقل می شود، به همین علت آن را یک بیماری عفونی شایع و مسری می شناسند.

در حقیقت پاپیلومای انسانی چنان شایع است که بر طبق گفته آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تمامی افرادی که رابطه جنسی برقرار می کنند، در یک برهه از زمان به این عارضه مبتلا میگردند. البته این ویروس همیشه باعث پیدایش زگیل تناسلی نمی شود و در بسیاری از موارد بدون آنکه مشکلی برای فرد ایجاد نماید و سلامت جسمانی فرد را به خطر بیندازد، خود به خود از بین می رود.

علت پیدایش زگیل تناسلی گونه ای از ویروس پاپیلومای انسانی است که با گونه های دیگر این ویروس که باعث پیدایش زگیل بر روی دست یا سایر قسمت های بدن میگردند، تفاوت داشته و بدین علت امکان پخش شدن یا سرایت زگیل دست به آلت تناسلی و برعکس امکان پذیر نیست.

خطر ابتلا به زگیل تناسلی

باید توجه داشت تمامی افرادی که رابطه جنسی دارند، در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. اما احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در این افرادی بیشتر است که زیر۳۰ سال سن، اعتیاد به استعمال دخانیات داشته، سیستم ایمن بدن آن ها تضعیف شده، سابقه سوء استفاده جنسی در سنین پایین را داشته و افرادی که مادرر آن ها در حین زایمان به این عارضه مبتلا بوده اند، بیشتر می باشد.

مناطقی که زگیل تناسلی (HPV) در بدن مردان نمایان می گردد شامل:آلت تناسلی، بیضه،کشاله ران، ران، داخل یا اطراف سوراخ مقعد بوده و در زنان نیز زگیل تناسلی (HPV) در داخل واژن یا مقعد، بیرون واژن یا مقعد و دهانه رحم می باشد.

این احتمال وجود دارد که در اثر رابطه جنسی از طریق دهان ویروس به دهان یا زبان فرد نیز منتقل گردد و در این نواحی شاهد پدیدار گشتن زگیل تناسلی گردیم.

علائم ابتلا به زگیل تناسلی عبارتند از؛

•ترشحات واژنی

•خارش

•سوزش

•خونریزی

درصورتیکه زگیل تناسلی پخش گردد ویا اندازۀ آن تغییر کرده و بزرگ شود، شرایط برای فرد وخیم، خطرناک و آزاردهنده میگردد.

چند نکته درباره زگیل تناسلی

١- درصورت ابتلا گشتن به این بیماری، حتماً به شریک جنسى خود اطلاع داده و از اتهام زدن و فرافکنی در مورد علت بیمار یپرهیز نمائید. لازم به ذکر است، هر دو فرد حاضر در رابطه به پزشک مراجعه نموده و همزمان تحت درمان قرار گیرند. از آنجا که زگیل تناسلی به شدت واگیردارو مسری می باشد، احتمال ابتلای شریک جنسی سه ماه بعد از مشاهده اولین زگیل تناسلی به طور حتم قطعی می باشد. بدین علت حتى اگر یکى از زوجین، هیچ علامت و ضایعۀ پوستى قابل مشاهده نداشته باشد، برای اطمینان بیشتر باید توسط پزشک متخصص معاینه گشته و بررسی های لازم انجام گردد.

٢- بانوان باردار یا بانوانی که قصد بچه دار شدن را داشته و مبتلا به بیماری زگیل تناسلی نیز هستند، باید حتماً تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند. چرا که احتمال انتقال بیماری به نوزاد هر چند با احتمال کم وجود خواهد داشت.

٣- در افراد سالم معمولاً زگیل ها توسط سیستم ایمنى بدن کنترل می‌شوند؛ و باید در نظ داشت که ابتلا به بیماری زگیل تناسلی به معنی ضعف سیستم ایمنینمی باشد.

اگر به یکی ازموارد زیر برخوردید :

افزایش سریع و پیشروندۀ درتعداد و اندازه زگیل ها، عود کردن غیرطبیعی زگیل تناسلی، پدیدار گشتن عفونت های مکرر مثل عفونت های عودکننده دستگاه تنفسی و ادراری و همچنین پوست بدن، سریعاً به پزشک معالجتان اطلاع دهید تا در صورت نیاز درمان های لازم صورت گیرد.

همچنین بانوانی که درمعرض ویروس پاپیلومای انسانی قرارگرفته اند، (یا همسران مبتلابه بیماری زگیل تناسلى) چه مبتلا به بیماری زگیل تناسلی گشته و چه نگشته باشند، لازم است آزمایش پاپ اسمیر (غربالگرى سرطان گردن رحم) را انجام دهند.

من جمله عوامل پنهان کاریافراد مبتلا به بیماری زگیل تناسلی،نگرانی این افراد از قضاوت اطرافیان است.توصیه می شود که به هیچ عنوان تشخیص و درمان را به این دلیل به تأخیر نیاندازید. بیماری زگیل تناسلی یک بیماری عفونی، به شدت مسری است و انکار و فرافکنی در مورد آن، درمان را برای فرد مبتلا سخت ترمی نمائد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز