خبرگزاری کار ایران

ایران در تولید فن‌های مقاوم در برابر حریق خودکفا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۰۶۴۱۰

آتش‌سوزی و دود ناشی از آن همواره یکی از تهدیدهایی به شمار می‌رود که خسارات جبران‌ناپذیری را به ساختمان‌ها و ساکنان وارد می‌کند. در این میان مقاومت مصالح و تجهیزات در برابر حریق و استفاده از فن‌های هدایت دود نقش مهمی را در کاهش خسارات احتمالی ایفا می‌کنند.

ایلنا؛ در سال‌های اخیر حساسیت هر چه‌ بیشتر نهادهای نظارتی ساخت و ساز برای رعایت موارد ایمنی ساختمان‌ها باعث شده است تا کارفرمایان توجه بیشتری را نسبت به این مساله داشته باشند و در تهیه مصالح و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های خود، از استانداردهای مقاومت در مقابل حریق محصولات، اطمینان حاصل کنند.

به دلیل تکنولوژی بالای فن‌های مقاوم در برابر حریق و لزوم توجه به استانداردهای موشکافانه، تاکنون این محصول در ایران تولید نشده بود و تهیه آن معمولا از طریق شرکت‌های اروپایی صورت می‌پذیرفته است. تلاطم‌ بازار ارز از یک سو و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سوی دیگر، کارفرمایان را همواره با دغدغه‌ای جدی برای تامین محصولات مقاوم در برابر حریق مواجه می‌کرده است.

 ایران در تولید فن‌های مقاوم در برابر حریق خودکفا می‌شود

از این رو، شرکت دمنده، با بیش از نیم قرن سابقه در تولید ملی، پس از چندین سال تحقیق و پژوهش موفق شده است در تولید فن‌های مقاوم در برابر حریق اف300، کشور ایران را به خودکفایی برساند.

مکنده‌های اف300 که در شرایط حریق به خروج دود از ساختمان کمک می‌کنند، یکی از محصولات استراتژیک به شمار می‌روند که پیش از این نمونه داخلی آن در کشور وجود نداشته است. این اقدام گامی مهم در راستای تسهیل تامین مکنده‌های مقاوم در برابر حریق به شمار می‌رود که علاوه بر رفع دغدغه‌های واردات کالای خارجی، این محصول را با قیمت بسیار به صرفه‌تر نسبت به نمونه‌های اروپایی به دست کارفرمایان می‌رساند.

مهدی بستانچی عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان سیستم های تهویه مطبوع در مورد  اهمیت فن‌های مقاوم در برابر حریق اف300 اظهار داشت؛ این فن‌ها در دمای 300 درجه سانتی گراد نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و دود ناشی از آتش را به خارج از ساختمان هدایت کنند. این موضوع باعث می‌شود، ساکنان ساختمان در حال حریق، فرصت بیشتری را برای پناه بردن به محل امن داشته باشند. مهم‌ترین ویژگی این محصول تطابق آن با استانداردهای بین المللی مقاومت در مقابل آتش است.

 ایران در تولید فن‌های مقاوم در برابر حریق خودکفا می‌شود

مدیرعامل شرکت دمنده ادامه داد: قیمت این محصول داخلی 50 درصد نسبت به نمونه‌های خارجی ارزان‌تر است اما از نظر کیفیت قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را نیز دارد.

بستانچی افزود: شرکت دمنده برای آزمودن این محصول صرفا به استانداردهای داخلی بسنده نکرده است و برای به دست آوردن سهم بازار محصولات ایرانی در خارج از علاوه بر تاییدیه آتش نشانی و گواهینامه مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی، محصول خود را برای آزمایش به آزمایشگاه‌های معتبر اروپایی نیز ارسال کرده‌ است که در نتیجه این موضوع تطابق فن مقاوم در برابر حریق شرکت دمنده با استاندارد اروپایی EN 12101-3 اثبات شده است.

این کارآفرین حوزه صنعت خاطر نشان کرد که پس از تامین نیاز بازار داخلی، باید حداقل سی درصد از سهم تولید خود را به خارج از ایران صادر کرد که در این بین کشورهای همسایه، کشورهای منطقه CIS و حتی اروپا از مقصد‌های فن ضد حریق اف300 ساخت ایران است.

وی ادامه داد اهل «فن» به خوبی می‌دانند که تولید جت‌های مقاوم در برابر حریق، نقطه عطف مهمی در صنعت تهویه کشور به شمار می‌رود و شرکت دمنده به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌گان فن در خاورمیانه، موفق شده است با بومی سازی دانش تولید این محصول راه را برای سایر رقبا نیز باز کند تا به بازار محصولات مقاوم در برابر حریق ورود کنند چرا که هرچه قدر توانمندی این صنف در تولید دانش و محصولات باکیفیت بالاتر برود، منافع آن شامل حال تمامی فعالان این صنعت خواهد شد.

بستانچی به تمامی تولیدکنندگان این صنعت توصیه کرد که صداقت با مشتری را رکن اصلی ارزش‌های سازمانی خود قرار دهند چر اکه اگر مشتری آگاه باشد چه کالایی را به چه مشخصات و استانداردهایی تهیه می‌کند، کیفیت تولید برای صادرات در کشور بالاتر خواهد رفت.

وی اعتقاد دارد اگر چه بسیاری از مشتریان ابزار دقیق تست محصولات ما را در اختیار ندارند، اما مشتری به توضیحات فنی اظهار شده از جانب تولیدکننده اعتماد می‌کند و هر تولید کننده‌ای به نیابت از مشتری موظف است ویژگی‌های فنی محصول خود را از زوایای مختلف بررسی کند تا مبادا خلاف اظهارات کاتالوگ‌های فنی محصولی تولید شود.

موضوع پر اهمیت دیگر از دیدگاه مهدی بستانچی توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و جامعه است، بومی سازی محصولات و مهندسی معکوس است. اگرچه هزینه‌های هنگفت تحقیق و توسعه را بر شرکت‌ها تحمیل می‌کند اما نباید فراموش کرد که کاهش وابستگی کشور به کالاهای وارداتی نیز یکی از ارزش‌های مهم برای هر کسب و کار است. برای مثال شرکت دمنده، در شرایط اقتصادی فعلی 100 نفر نیروی کار تازه نفس را به مجموعه اضافه کرده‌ است و برنامه دارد به موازات ورود به بازارهای جدید، منابع انسانی خود را توسعه دهد.

موضوع بعدی که  تولیدکنندگان باید به آن توجه داشته باشند، بالا بردن دانش مشتریان با استفاده از تولید محتوا است.

در همین حال  نهادهای کنترل کیفیت و خصوصا قانون‌گذار باید در حیطه استاندارد جدی و سخت‌گیر باشند. بخشی از این دقت در استانداردسازی محصولات مربوط به امنیت و جان مردم است که نباید به آسانی از کنار آن گذشت.

بخشی دیگری نیز متوجه بازار است؛ وقتی نظارت بر کیفیت کمتر شود، رقابت محصولات با کیفیت در بازار سخت می‌شود و این موضوع ممکن است در دراز مدت به حیثیت کالای ایرانی ضربه بزند که در نهایت این ضرر متوجه تمامی تولیدکنندگان خواهد شد.

بنابراین تولیدکننده وظیفه دارد کالای باکیفیت و استاندارد تولید کند و با بهره‌گیری از محتوا، دانش مشتری را بالا ببرد، مشتری باید برای انتخاب محصول باکیفیت مطالعه داشته باشد و در نهایت،  قانون‌گذار باید به مقوله‌ی استاندارد و کیفیت موشکفانه وارد شود تا زنجیره کیفیت کالای ایرانی کامل باشد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با شرکت دمنده می‌توانند به سایت این شرکت به آدرس www.damandeh.com مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز