خبرگزاری کار ایران

به اندازه بخوابید تا چاق نشوید!

asdasd
کد خبر : ۸۰۳۷۹۹

گروهی می‌پرسند آیا می‌توان در خواب وزن کم کرد و گروه دیگر می‌گویند که آیا خواب می‌تواند چاق‌کننده باشد. یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که این شایعات چندان بی‌اساس هم نیستند. محققان در مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۱۲ ثابت کرده‌اند که خواب کم، تاثیر مستقیم بر میزان کالری دریافتی روزانه افراد دارد.

شایعات و سوالات بسیار زیادی درباره خواب و ارتباط آن با افزایش وزن وجود دارد.گروهی می‌پرسند آیا می‌توان در خواب وزن کم کرد و گروه دیگر می‌گویند که آیا خواب می‌تواند چاق‌کننده باشد. یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد که این شایعات چندان بی‌اساس هم نیستند. محققان در مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۱۲ ثابت کرده‌اند که خواب کم، تاثیر مستقیم بر میزان کالری دریافتی روزانه افراد دارد.

در این تحقیق ۱۷ زن و مرد جوان به مدت ۸ شب مورد مطالعه قرار گرفتند. نیمی از شرکت‌کنندگان خواب کامل و نیمی از آنها فقط دو سومِ خواب طبیعی خود را داشتند. شرکت‌کنندگان به هر اندازه‌ای که می‌خواستند، می‌توانستند غذا بخورند.

نتیجه‌های به دست آمده بسیار جالب بود. این نتایج آن به ترتیب زیر است:

  • گروه دوم که هر روز یک ساعت و ۲۰ دقیقه کمتر از گروه اول می‌خوابید، روزانه به طور متوسط غذای بیش‌تری (معادل ۵۴۹ کالری) می‌خوردند.
  • میزان انرژی سوخته شده در طول روز، بین دو گروه شرکت‌کننده تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت. این مساله نشان‌دهنده این است که افرادی که کمتر می‌خوابند یا به اندازه کافی می‌خوابند، کالری اضافه‌تر را نسبت به حالت عادی نمی‌سوزانند.
  • کمبود خواب با افزایش سطح لپتین و کاهش گرلین همراه بوده است. تغییرات این هورمون‌ها موجب آزادسازی هورمون رشد و متعاقبا باعث افزایش میل و اشتها در بدن شد.

دکتر کالوین از مرکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید: «مشکل کمبود خواب یک مشکل جدید و فراگیر در بین بزرگسالان است. به طوری که ۲۸٪ از افراد بزرگسال ۶ ساعت یا کمتر در طول شبانه روز می‌خوابند.»

محققان توصیه می‌کنند که هر فرد بالغ باید بین ۶ تا ۸ ساعت در طول شبانه روز بخوابد تا بدن بتواند فعالیت‌های حیاتی خود مانند متابولیسم را تنظیم و کنترل کند.

توصیه دیگری که به این افراد کم‌خواب می‌شود، استفاده از روش کالری‌شماری برای کنترل کالری‌های ورودی است. روش کالری‌شماری روشی کاربردی برای افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. خوشبختانه تکنولوژی نیز به کمک آمده و اپلکیشین‌های کالری‌شماری چون کرفس که با جغرافیای تغذیه‌ای ایران سازگار هستند، وجود دارد و افراد به راحتی می‌توانند از آن برای کالری‌شماری انواع مواد غذایی استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز