خبرگزاری کار ایران

استقبال گسترده از «بیدوپین» در نمایشگاه الکامپ

خرید آفلاین در فضای آنلاین

asdasd
کد خبر : ۷۹۲۲۷۵

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در بازدید از غرفه بیدوپین از ایده این استارتاپ استقبال کرد.

ایلنا؛ غرفه «بیدوپین» در بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران بسیار شلوغ بود. مردم آمده بودند تا سر از کار اپلیکیشن جدید این روزهای بازار کسب‌وکار دربیاورند؛ اپلیکیشنی که تازه وارد فضای استارتاپ شده و مدیرانش بر این باورند که در پنج سال آینده، بزرگترین پلتفرم خریدوفروش آنلاین در ایران خواهد شد. این اپلیکیشن فرقی اساسی با دیگر اپلیکیشن‌های خریدوفروش آنلاین دارد که آن را از بقیه متمایز می‌کند؛ جوری که حتی «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر جوان و جوانگرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بازدید از نمایشگاه الکامپ، نظرش جلب غرفه بیدوپین شد و پس از صحبت با تیم جوان آن به این تفاوت پی برد، از این ایده بسیار استقبال کرد و بیدوپینی‌ها را به ادامه کار و توسعه کسب‌وکارشان تشویق کرد. بیدوپین می‌گوید این تمایز پس از مدت‌ها تحقیق و مطالعه در فضای کسب‌وکار آنلاین ایران و جهان به‌دست آمده است. جهرمی از نقشه راه و دیدگاه مدیران بیدوپین ابراز خشنودی کرد و متفاوت بودن بیدوپین را از دیگر استارتاپ‌های حوزه تجارت الکترونیک تحسین کرد. مدیران بیدوپین در مورد چشم‌اندازهای بلند مدت این اپلیکیشن با وزیر جوان سخن گفتند و او نیز از قابلیت بیدوپین را برای ایجاد پلی بین بازار سنتی و دنیای دیجیتال تقدیر کرد.

خرید آفلاین در فضای آنلاین

اصل بیدوپین

«شکل‌وشمایل فعلی بیدوپین از مرداد و شهریور ۱۳۹۶ شروع شد. ایده‌پردازی و نقشه کسب‌وکار را آماده کردیم و اواسط سال ۹۷ برای نخستین‌بار راه انداختیم.» این را «امیر محمدی»، مؤسس بیدوپین می‌گوید که صورتش در گرمای سالن ۱۲ الکامپ، خیس عرق بود. او هیجان‌زده بود که این تعداد از بازدیدکنندگان نمایشگاه، جلوی غرفه جمع شده‌اند و با حرارت بیشتر به سؤال‌ها جواب می‌داد: «یکی از اصلی‌ترین ارزش‌های ما در بیدوپین این است که بر اساس بازخورد بازار تغییر کنیم. ما معتقدیم که باید گوش شنوای بازار باشیم. یعنی اگر بازار محصولی صددرصد متفاوت را از محصول فعلی ما بخواهد، ما موظفیم کاملا تغییر بکنیم.»

بیدوپین بعد از گرفتن بازخوردهای اولیه، در دی ماه ۹۷ رسما نسخه اول اپلیکیشن را ارائه کرد: «در همین نسخه، اقبال عمومی به بیدوپین خیلی زیاد بود؛ هم از سمت فروشنده‌ها و هم از سمت خریدار.» سی‌ام بهمن ماه همان سال هم همایشی برگزار کردند و از فروشنده‌ها دعوت کردند تا نقایص کارشان را بشنوند: «بازخوردهای جدید را در آن روز گرفتیم و کلی انرژی تزریق شد. انتظارش را نداشتیم!»

محمدی که فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف است، تأکید می‌کند که بیدوپین همواره در حال گرفتن بازخورد از گروه‌های مختلف جامعه است؛ از مشتری گرفته تا فروشنده‌ها و بازار کسب‌وکار: «دوباره با توجه به بازخوردها، اواسط خرداد ماه امسال نسخه جدید را ارائه کردیم. همین حالا که با شما صحبت می‌کنم، بیدوپین بیش از ۴۰ هزار کاربر دارد. بین ۶ تا ۷ هزار درخواست خرید روزانه ثبت می‌شود و بیش از سه هزار فروشگاه در سیستم ثبت شده‌اند. بازار به‌شدت از ما استقبال کرده است و ممنونیم. وظیفه تک‌تک پرسنل شرکت، از مدیرعامل تا کارمندان جزء، تمکین به نظر مشتری است. باید گوش شنوای آنان باشیم.»

آن‌ها اولین بار است که در نمایشگاه الکامپ شرکت می‌کنند و لبخند امیر محمدی نشان می‌دهد که از این حضور راضی است: «ما در الکامپ می‌خواستیم به مردم بگوییم که طرف شماییم. ما پلتفرمی هستیم که سمت مشتری ایستاده است و به همه تقاضاهای او تمکین می‌کند. ما به مردم گفتیم که فروشگاه آنلاین نیستیم و حتی فروشگاه‌های آنلاین هم می‌توانند از بیدوپین سرویس بگیرند!»

خرید آفلاین در فضای آنلاین

محتوای بی‌محتوا! و تکنولوژی متفاوت خرید...

جرقه اول برای تأسیس پلتفرم بیدوپین از یک وب‌سایت خریدوفروش جهانی آغاز شد؛ چهار پنج سال پیش: «به فکرم رسید که در ایران هم کسب‌وکار عمده‌فروشی مشابه آن وب‌سایت بزرگ راه بیندازیم. با دوستانم در دانشگاه شریف بررسی کردیم و چون بازار عمده‌فروشی برپایه چک مدت‌دار بود و مشکل ایجاد می‌کرد نمی‌توانستیم مشابه آن عمل کنیم.»؛ پس ایده را تغییر دادند و سراغ اینستاگرام رفتند: «می‌خواستیم خرید اجتماعی راه بیندازیم که فروشنده‌ها عکس بگذارند و جنس‌هایشان را عرضه کنند.» کیفیت کار آن‌طور که می‌خواستند از آب درنیامد. دوباره تلاش کردند و ایده‌های جدیدتری مطرح شد تا رسید به بیدوپین: «بارها و بارها با مردم و مصرف‌کننده‌ها و فروشندگان صحبت کردیم و بازخورد گرفتیم. آخر سر به این نتیجه رسیدیم که بیدوپین به‌عنوان واسطه به میدان بیاید و مصرف‌کننده را به فروشنده برساند. باز هم فکر کردیم و به اصطلاحی رسیدیم به نام Contentless یعنی بدون محتوا. این یک اصطلاح تخصصی است و مردم این اصطلاح را نمی‌شنوند، اما در عمل تجربه کار با بیدوپین برایشان ارمغان‌آور این مفهوم است. این اصطلاح شالوده یکی از مفاهیم اصلی و تمایزهای رقابتی بیدوپین شد، در واقع خواستیم فرآیند خرید را دقیقا همان‌گونه که هست برای مردم رقم بزنیم. هیچ‌وقت یک فرد که قصد خرید دارد محتوای دقیق خریدش را نمی‌داند (بدون محتوا) و در یک فرآیند ذهنی و غیرذهنی به اطمینان از خریدش می‌رسد؛ بدون محتوا بودن بیدوپین دقیقاً یعنی همین.»

اما همچنان بیدوپین تمایز رقابتی دیگری هم دارد که نه‌تنها در ایران بلکه احتمالاً در دنیا هم منحصر به فردش می‌کند. «همین حالا در تمام دنیا خرید به‌جای اینکه از سمت تقاضا صورت گیرد، از طریق عرضه صورت می‌گیرد. حتی بازارهایی بزرگی مثل آمازون محصول‌های مختلف را عرضه می‌کند و به مصرف‌کننده می‌گوید بگرد و انتخاب کن. بیدوپین دقیقاً برعکس این ماجرا عمل می‌کند. مصرف‌کننده مراجعه می‌کند و جنس مورد تقاضای خود را در اپلیکیشن عنوان می‌کند و در لحظه فروشگاه‌های مختلف بهترین‌های خود را به او پیشنهاد می‌دهند. به عبارت دیگر، به‌جای اینکه مشتری را درگیر محتوای زیاد و پیچیده بکنیم، درخواست او را می‌گیریم و بهترین پیشنهادهای سطح شهر را به او ارائه می‌کنیم. زیرساخت‌های بیدوپین را به گونه‌ای درنظر گرفته‌ایم که در هر حوزه‌ای می‌توانیم ورود بکنیم از خدمات بگیر تا کالاهای مصرفی یا خرید خانه و حتی تاکسی آنلاین؛ اما در حال حاضر و برای شروع در سه صنف مد و پوشاک، کالای دیجیتال و لوازم خانگی فعالیت داریم.»

بیدوپین یعنی چه؟

امیر محمدی که میان سؤالات ما به پرسش‌های مراجعه‌کننده‌ها هم جواب می‌دهد، در پاسخ به این سؤال که اسم بیدوپین را چطور انتخاب کرده‌اند، می‌گوید: «در زبان انگلیسی فعل Bidding وجود دارد. در واقع، به معنای پیشنهاد دادن قیمت در ساختار یک مناقصه است که در اپلیکیشن ما هم به نوعی وجود دارد. مشتری کالایی را درخواست می‌دهد و فروشنده‌های مختلف، قیمت و کالای درخواستی را عرضه می‌کنند. این نوعی از مفهوم فعل «بیدینگ» است. از طرف دیگر، اپلیکیشن ما بر اساس موقعیت جغرافیایی افراد و فروشندگان کار می‌کند. پین هم که مصطلح از مشخص کردن موقعیتی روی نقشه است و برای اینکه خوش‌آوا هم بشود یک O وسطشان گذاشتیم و شد «بیدوپین».»

 

سود بیدوپین

یکسان‌سازی در تجارت چیزی است که تجارت جهانی آرام‌آرام به سمتش پیش می‌رود. تیم بیدوپین هم از این موضوع غافل نبوده‌اند و در کارشان دنبال همین موضوع هستند: «در ایران، با توجه به مشکلات و تحریم‌ها و شرایط اقتصادی، بازار کوچک‌تر است. به همین دلیل، چگالی خریدوفروش در ایران نمی‌تواند یکسان نگه‌ داشته شود. در برخی کشورهای خارجی هم هنوز این اتفاق نیفتاده است. ما در بیدوپین دنبال همین موضوع هستیم. به‌عنوان مثال، شما ساکن شرق تهران هستید و نیاز به یک شلوار دارید. جنس مورد نظر در فروشگاهی در غرب تهران است. اگر چگالی خریدوفروش یکسان شود، شما باید بتوانید به جنس موردنظرتان دسترسی داشته باشید. ارزش اول ما هم در بیدوپین همین است: خرید را، با توجه به جامعه آماری‌ای که به‌دست می‌آوریم، به بهترین وجه ممکن ساماندهی کنیم. از جایی به بعد هم، پلتفرم‌هایی مثل بیدوپین یا از فروشندگان به سود می‌رسند یا از طریق بسترهای تبلیغاتی؛ ولی ارزش اولیه ما این است که خدمات برای مشتری الی‌الابد رایگان خواهد بود، چون مشتری پادشاه ماست.» مؤسس بیدوپین با هیجان حرف می‌زند و نشان می‌دهد که انگیزه برای توسعه‌ پلتفرمشان چقدر بالاست.

توسعه‌ بیدوپین

استقبال از بیدوپین، آنطور که مدیرانش می‌گویند، آنقدر زیاد بوده که بزرگترین چالش موجودشان، مدیریت توسعه بیدوپین است. محمدی توضیح می‌دهد: «حتی تعداد درخواست آنقدر زیاد است که ترسیدیم سرورها از کار بیفتند و بلافاصله سرور جدید تهیه کردیم. در حال حاضر با میانگین ۲۰ هزار کاربر، روزانه بین ۶ تا ۷ هزار درخواست خرید داریم. چشم‌انداز ما این است که در پنج سال آینده بزرگترین کسب‌وکار مرتبط با خریدوفروش آنلاین در ایران باشیم. مدل بیدوپین آنقدر جذاب هست که حتی می‌تواند قابل انتقال به خارج از کشور باشد. بررسی‌های اولیه را هم انجام داده‌ایم. توسعه در کسب‌وکار و تجارت همیشه امکان‌پذیر است.»

چالش iOS

چندوقتی است که اپلیکیشن‌های بزرگ ایران با چالش نصب در گوشی‌های اپل مواجه‌اند. دولت ایالات متحده گوشی‌های داخل ایران را مدام با محدودیت مواجه می‌کند. اما بیدوپینی‌ها به این هم فکر کرده‌اند: «ما با مرارت‌های بسیار توانستیم نسخه فروشندگان اپلیکیشن را برای کاربران اپل راه بی‌اندازیم. اکنون به سمت فناوری جدید برنامه‌نویسی به نام PWA پیش می‌رویم. یعنی با مرورگرهای اینترنت مثل کروم یا سافاری که روی گوشی همه افراد وجود دارند، وارد سایت می‌شوید و همان امکانات اپلیکیشن را دریافت می‌کنید. به‌زودی این روش را راه می‌اندازیم.»

خرید آفلاین در فضای آنلاین

جذب فروشنده و خدمات به مشتری

«سپهر رجبی»، مدیر خدمات ارتباط با مشتریان بیدوپین است. او هم مثل محمدی هیجان دارد و با اشتیاق از پیشرفتشان حرف می‌زند: «بیش از ۲۰ نفر تیم عملیاتی در سطح شهر داریم. واحد اکانت هم هست که ارتباط با فروشگاه‌ها را برقرار می‌کنند. بخش ارتباط با مشتریان هم داریم که خدمت‌رسانی به مشتری‌ها را پشتیبانی می‌کنند.»

رجبی در ادامه از دغدغه بزرگشان می‌گوید: «چالش ما در ابتدا جلب اعتماد فروشگاه‌ها بود که تا امروز درصد زیادی از آن مرتفع شده است؛ چراکه فقط از ابتدای فروردین امسال تا امروز بیش از دو هزار فروشگاه وارد سامانه ما شده‌اند که در مجموع به سه هزار فروشگاه رسیده‌ایم. برای این اعتمادسازی به‌طور کلی شیوه‌هایمان را عوض کردیم و موفق هم شدیم.»

یکی از فعالیت‌هایشان جذب فروشگاه‌هایی بود که به هردلیل بعد از مدتی از سامانه خارج شده بودند: «این‌ها را عارضه‌یابی و دوباره احیاشان کردیم. هم تلفنی و هم حضوری ارتباطمان را با فروشگاه‌ها قوی‌تر کردیم. از طرق مختلف این ارتباط‌ها را ادامه دادیم و الان در سه حوزه لوازم خانگی، پوشاک و دیجیتال فعالیت‌های فروشگاه‌ها ادامه دارد.»

چطور عضو بیدوپین شویم؟

راه عضویت فروشگاه‌ها در بیدوپین ساده است؛ فروشنده پس از نصب «اپلیکیشن فروشنده‌ها» ثبت‌نام می‌کند، حوزه کاری خود را مشخص می‌کند و پس از ثبت مشخصات، موقعیت جغرافیایی فروشگاه خود را از نقشه انتخاب می‌کند و یک عکس از جواز کسب را در اپلیکیشن آپلود می‌کند. «جواز کسب را به دو دلیل گذاشته‌ایم: اول این‌که به مشتریان خود اطمینان خاطر از خریدشان دهیم و دوم اینکه بنای بیدوپین بر بی‌واسطه کردن بازار است؛ پس دلالانی که تنها به نفع خودشان قیمت‌ها را جابجا می‌کنند، در بیدوپین جایی ندارند. در نهایت هم، کارشناسان واحد اکانت، اطلاعات را بررسی می‌کنند و در صورت لزوم، نیروی میدانی اعزام می‌شود، اما پس از تأیید به‌دست کارشناسان ما، فروشگاه در اپلیکیشن ساخته می‌شود.»

پس از احراز هویت فروشگاه، دیگر همه‌چیز دست خریدار و فروشنده است که به دو روش می‌توانند خریدشان را کامل کنند: روش اول خرید بیدوپینی و دیگری خرید مستقیم از فروشگاه است: «در خرید مستقیم، بیدوپین هیچ دخالتی نمی‌کند و نقشش صرفاً برقراری ارتباط میان مشتری و فروشنده است. اما در خرید بیدوپینی ما سیستم نظارتی داریم که فرضاً اگر مشتری از خرید راضی نبود یا کالا ایرادی داشت، فرایند خرید و فروش کامل نمی‌شود. حتی اگر پس از اتمام قطعیِ خرید، موردی پیش بیاید، واحد پشتیبانی موضوع را پیگیری می‌کند و در رتبه‌بندیِ شاخص عملکردی فروشنده‌ها اعمال می‌شود.»

رجبی اضافه می‌کند که فعلاً محدوده تحت پوشش بیدوپین، شهر تهران است و پوشش سراسری هم در برنامه دارند.

خرید همزمان آفلاین و آنلاین

«مهسا عباسی»، مدیر محصول بیدوپین هم لابه‌لای پاسخ به مراجعه‌کننده‌ها فرصتی پیدا می‌کند تا درباره بیدوپین و حوزه‌ کاری‌اش توضیح بدهد. جوان است و با انگیزه حرف می‌زند. از نخستین روزهای راه‌اندازی همراه تیم بوده و در کار تولید کسب‌وکار، تحلیل رقبا، تولید اپلیکیشن‌های فروشگاه‌ها و مشتریان مدیریت و نظارت می‌کرده است: «امروزه نیاز به فروش اینترنتی خیلی زیاد شده است و فروشنده‌ها اغلب به فکر فروش اینترنتی هستند و برای این کار مجبورند برای طراحی وب‌سایت مبلغ زیادی هزینه کنند، اما تجربه خرید آفلاین هنوز برای مردم جذاب است و دوست دارند کالا را از نزدیک ببینند و لمس کنند. به این فکر افتادیم که بیدوپین را تأسیس کنیم که فروشگاه‌های سطح شهر را به‌صورت آنلاین برای مردم نمایش بدهد. انگار که از طریق اپلیکیشن وارد مغازه می‌شوند و کالای مورد نظر را درخواست می‌دهند. به این ترتیب پیشنهادهای جذاب فروشگاه‌های محدوده‌ای که مشخص کرده‌اند البته با نظارت و الگوریتم‌های مخصوص بیدوپین که برای افزایش سطح رضایت مشتریان و فروشندگان طراحی کردیم به آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود.»

عباسی به راه‌حل‌هایی که برای عرضه‌ بهتر کالا به مشتریان فکر کرده‌اند اشاره می‌کند: «تلاش کرده‌ایم که تجربه خرید آفلاین را از طریق اپلیکیشن به مشتری‌ها ارائه بدهیم و در حال حاضر هر فروشنده به نمایندگی از یک فروشگاه می‌تواند حداکثر پنج قلم کالا را برای هر درخواست مشتری ارائه بدهد. گاهی اوقات مشتری دقیقاً می‌داند دنبال چه کالایی است که در این صورت خرید راحت‌تر انجام می‌گیرد و فروشنده بر مبنای درخواست مشتری، کالا را عرضه می‌کند. بعضی وقت‌ها هم مشتری درست نمی‌داند دنبال چه چیزی است که بیدوپین این مسئله را رفع کرده است. به این صورت که مشتری ویژگی‌های کالای موردنظرش را مشخص می‌کند و فروشنده بر طبق آن‌ها پیشنهادهای خودش را ارائه می‌کند.»

گرمای آفتاب جاندارتر از همیشه بر نمایشگاه الکامپ می‌تابد. غرفه‌های استارتاپی شلوغند؛ بیدوپین شلوغ‌تر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز