خبرگزاری کار ایران

معرفی انواع هولوگرام و کاربرد آن

asdasd
کد خبر : ۷۹۰۳۱۷

انواع هولوگرام در واقع پوششی پلاستیکی هستند که وسیله ای برای جلوگیری از کپی کردن کالا به کار برده می شوند و عاملی هستند که به کمک آنها اطلاعات و مشخصات کامل کالا در اختیار هر فردی قرار خواهد گرفت.

با کاربرد های مختلف هولوگرام آشنا شوید

 انواع هولوگرام در طرح و رنگ های مختلفی به چاپ رسیده که مشهورترین آنها هولوگرام های سه بعدی، دو بعدی و ترکیبی از دو بعدی و سه بعدی می باشد.

معرفی هولوگرام برجسته و هولوگرام یکپارچه

از مشهورترین انواع هولوگرام که برای تولید انبوه مانند هولوگرام های موجود در کارت های ویزیت مورد استفاده قرار می گیرد هولوگرام برجسته بوده که بر روی سطح خود دارای شیارهایی است و به کمک لایه ای از فلز نیکل متالیک و براق شده است. هولوگرام یکپارچه از جمله انواع هولوگرام هایی می باشد که تصویر یک منظره، اشعه ی ایکس، شخص زنده و یا یک طرح گرافیکی را نشانگر می باشد.

معمولا طراح هولوگرام های یکپارچه سوژه ی مورد نظر خود را از زوایا و جهات مختلف تصویر برداری کرده و هر جهت را به کمک لیزر به عنوان هولوگرافی در نواری باریک به ثبت می رساند سپس در پی قرار دادن نوار های متمادی در کنار هم تصویر نهایی پدید آمده که چشم غیر مسلح قادر خواهد بود طرح هولوگرام را به صورت چند بعدی و برجسته تماشا نماید.

هولوگرام های چند کاناله و ساخته شده کامپیوتری

از جمله انواع هولوگرام که با تغییر دادن زاویه نور و زاویه ی دید در هولوگرام تصویرهای مختلفی قابل دیدن می باشد هولوگرام های چند کاناله بوده که در حافظه های عظیم کامپیوتری پتانسیل های فراوانی را ایجاد می نمایند. هولوگرام های ساخته شده کامپیوتری نمونه ای از انواع هولوگرام هستند که طول موج های متفاوتی برای ایجاد تصویر و منبع نور در هولوگرام های مختلف را به وجود می آورند. پس بنابراین سیستم های کامپیوتری با ایجاد نمودن طول موج های دلخواه می توانند هر هولوگرامی را خلق نمایند.

معرفی هولوگرام دو بعدی، سه بعدی و ترکیب هر دوی آنها

هولوگرام قالب نقطه ای نمونه ای از انواع هولوگرام است که با نام هولوگرام دو بعدی در رنگ های متنوع رنگین کمانی شهرت دارد در این هولوگرام تصاویر به صورت نقطه ای در کنار یکدیگر چیده شده و در نهایت با در کنار هم قرار گرفتن هزاران نقطه تصویر نهایی حاصل می شود که هر شخصی می تواند در زوایای مختلف هر دسته ای از نقطه ها را در طیفی از رنگ ها مشاهده نماید.

معمولا هولوگرام های دو بعدی بیشتر در مواردی برای اسناد و مدارک، پاسپورت ها، کارت های شناسایی و موارد امنیتی دیگری کاربرد دارند. هولوگرام های سه بعدی نمونه ی دیگری از انواع هولوگرام است که ترکیبی از رنگ و عمق را نشان می دهد. هولوگرام های ترکیب دو بعدی و سه بعدی هولوگرامی است که با رنگ های متنوعی از رنگین کمان به وضوح عمق و رنگ تصویر را نشان داده و هر فردی به راحتی قادر خواهد بود تصویر هولوگرام را به خوبی در زیر نور معمولی تماشا نماید.

هولوگرام با طرح های پیچیده هولوگرافی، هولوگرام چاپ گرم

از نمونه ی بارز انواع هولوگرام، هولوگرام هایی بوده که حالتی سه بعدی داشته و طرحی پیچیده دارند و عموما این نوع هولوگرام ها در مقاصد مختلف دارای تغییر در شکل و رنگ های متنوعی می باشند. با کمک هولوگرام های پیچیده این امکان وجود دارد تا هولوگرام های دو بعدی به نمونه های سه بعدی تبدیل شوند در هولوگرام های چاپ گرم نقشی از تصاویر متعدد بر روی لایه ای آلومینیوم مانند که به ضخامت پلی استر باشد حک شده و به کمک ماشین های چاپ گرم طرح در نظر گرفته بر روی لایه های پلاستیکی و کاغذی منتقل می شود. این نوع هولوگرام ها از زمینه ی اصلی جدایی ناپذیر بوده به همین دلیل بیشتر در موارد امنیتی بر روی مدارک و اسناد، کارت های شناسایی قابل استفاده می باشند.

انواع هولوگرام

امروزه انواع هولوگرام ها به تنهایی می توانند معرف مشخصات کامل کالا، شرکت و کشور سازنده ی کالا باشند البته در برخی کالاهای خارجی هولوگرام نشان دهنده ی شرکت های وارد کننده کالا است.

هولوگرام ها در واقع با پوششی پلاستیکی در رنگ ها و طرح های مختلف شناسنامه ای از یک کالا بوده که می تواند در نمونه های مختلفی مانند هولوگرام برجسته، هولوگرام یکپارچه، هولوگرام چند کاناله، هولوگرام ساخته شده کامپیوتری، هولوگرام قالب نقطه ای یا دو بعدی، هولوگرام سه بعدی، هولوگرام ترکیب دو بعدی و سه بعدی، هولوگرام با طرح های پیچیده هولوگرافی، هولوگرام های چاپ گرم، هولوگرام های رنگ واقعی، هولوگرام های تصویر متحرک، هولوگرام شفاف، هولوگرام های ضد سرقت، هولوگرام معمولی، هولوگرام های فیلتر تصویر، هولوگرام های میکرو تکست و...باشند که هر یک از این نمونه ها در موارد بسیاری کاربرد دارند.

معرفی انواع هولوگرام و کاربرد آن

معرفی انواع هولوگرام ها

از جمله نمونه ی هولوگرام که به هیچ عنوان قابل به کپی برداری نمی باشد هولوگرام رنگ واقعی بوده که در این نوع هولوگرام ها تصویر به رنگ طبیعی خود تا عمق طرح دیده می شده و به حالتی زنده به چشم می آید. نوعی هولوگرام که حالتی فانتزی داشته و بیشتر برای تبلیغات کاربرد دارد هولوگرام تصویر متحرک می باشد.

به کمک این نمونه هولوگرام های متحرک طراحان هولوگرام قادر هستند تا هولوگرام هایی از اشیاء بزرگ، حیوانات و انسان ها را تهیه نمایند.

هولوگرام های شفاف در بر گیرنده ی لایه ای شفاف هستند که علاوه بر داشتن طیف های نوری از رنگ های رنگین کمان این توانایی را دارند تا نوشته های زیر هولوگرام را در معرض دید قرار دهند. هولوگرام های ضد جعل یا همان ضد سرقت در دو نمونه ی ساده و طرح دار تهیه و چاپ می شوند این نمونه هولوگرام ها قابل مخدوش شدن بوده که به راحتی از سند الصاق می توانند حذف شوند.

نمونه ی دیگر هولوگرام ها که بیشتر در اسکناس ها و اسناد دولتی کاربرد دارد هولوگرام فیلتر تصویر بوده که به راحتی قابل دیدن نبوده و تنها با کمک فیلتر مخصوص و اشعه ی ماوراء بنفش قابل مشاهده هستند. هولوگرام های فیلتر تصویر نامرئی بوده و دارای رمز هستند.

هولوگرام معمولی ساده ترین نوع هولوگرام ها بوده که به راحتی بر روی نمونه های مختلف سطح های پلاستیکی و کاغذی قابل انتقال بوده و هیچ آسیبی را در هنگام انتقال متحمل نمی شوند. نمونه ی بارز هولوگرام ها هولوگرام های میکرو تکست است که تصویرهایی را درون عمق خود مخفی کرده که تنها به کمک ابزاری مانند ذره بین قابل مشاهده هستند و شخص با حالت عادی بدون کاربرد وسیله های مورد نیاز طرح اصلی هولوگرام را مشاهده نخواهد کرد.

کاربرد انواع هولوگرام

امروزه انواع هولوگرام و کاربرد آن در سازمان ها و شرکت های مختلف بسیار رواج پیدا کرده است. زیرا برچسب انواع هولوگرام بر روی کالاها، اسناد و مدارک باعث شده تا اعتماد مصرف کننده جلب شده و البته کالا را از هر گونه کپی برداری به دور نگه دارد.

در عصر حاضر که جعلی سازی و بازار متقلبان بسیار گرم می باشد به کار بردن نمونه های مختلفی از هولوگرام ها می تواند امکان تولید کالاها و اسناد و مدارک تقلبی را از افراد سودجو گرفته و اعتبار و هویت تولید کنندگان اصلی را حفظ نمایند به همین دلیل در سراسر دنیا نام برچسب اطمینان را به هولوگرام ها داده اند.

لذا شرکت هایی که دارای شهرت بوده و در زمینه ی صادرات فعالیت دارند به کاربردن نمونه های مختلفی از هولوگرام ها می تواند در پیشبرد روند تجارت آنها کار بسیار موثری به حساب آید.

در واقع به کاربردن هولوگرام باعث شده تا به کالا ارزش و اعتبار بخشیده شود و به راحتی نمونه های اصلی از نمونه های تقلبی قابل تمایز باشد. از جمله کابردهای مهمی که هولوگرام ها در عصر حاضر داشته اند استفاده از آنها در تابلوهای تزییناتی، کتاب و مجلات، کارت ویزیت، تبلیغات و تصاویر فانتزی می باشد.

البته برخی از هولوگرام ها تنها برای کارهای امنیتی به کار برده شده و برخی دیگر برای حفظ نام تجاری شرکت های تولید کننده تنها برای بسته بندی محصولات به کار برده می شوند. مانند هولوگرام های چاپ شده بر روی کارت های تبریک، محصولات آرایشی و بهداشتی، بسته بندی لوازم یدکی، ماشین های صنعتی، پوشاک، دخانیات، سی دی های کامپیوتری، بسته بندی ساعت، طلا و جواهرات و....

معرفی انواع هولوگرام و کاربرد آن

مشخصات برچسب هولوگرام

از جمله مشخصات کلی این نوع برچسب ها می توان گفت:

برچسب های هولوگرام از جنس پلی استر با ضخامت 0.002 اینچ ساخته می شوند.

این نوع برچسب ها به صورت رولی عرضه می شوند.

قابلیت چسبندگی برای این برچسب ها تا یک سال ماندگاری دارد و می توان از آن استفاده کرد.

در برچسب هولوگرامی که پلی استری است، زیر عکس هولوگرام یک سیلیکون به صورت نقطه ای پرینت شده است که اگر کنده شود، یک الگوی نقطه ای از تصویر هولوگرام باقی می ماند.

از دیگر مشخصات این برچسب ها می توان به ناپدید شدن رنگ های آن به غیر از دو رنگ صورتی تیره و سبز لیمویی هنگامی که در برابر نور خورشید قرار می گیرند، اشاره نمود.

اطلاعات رنگ برچسب های هولوگرامی عبارت است از:

سبز : PMS Green C

آبی تیره : PMS 286 C

قرمز : PMS 192 C

رزولوشین بکار رفته در این برچسب ها در مقیاس 200 - 300 نقطه در اینچ می باشد.

از مشخصات برچسب ها می توان گفت:

برچسب های معمولی دارای مشخصه 0.75 اینچ مربع با تعداد 200 عدد برچسب در رول هستند.

برچسب های دیگر آن دارای مشخصه 1.35 اینچ با تعداد 1000 برچسب در هر رول می باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز