خبرگزاری کار ایران

فرصت‌های تحصیل در خارج از کشور برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی

asdasd
کد خبر : ۷۸۸۲۲۱

در چند سال اخیر به نظر می رسد، علاقه­‌ی دانش آموزان و دانشجویان به ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه بازرگانی ایلنا، در مورد افزایش میل دانشجویان برای تحصیل در خارج  دلایل زیادی آورده می شود که یکی از آن ها دشواری های قبول شدن در کنکور است که مانع از آن می شود دانش آموزان و دانشجویان در رشته های مورد علاقه خود مشغول به تحصیل شوند. همچنین وجود و ایجاد فرصت‌های آموزشی و پرورشی متناسب‌تر، بهره‌مندی از دانش نوین و کسب تجربه، فراهم بودن امکانات به‌روز ،خلاقیت و شکوفایی استعدادها از دیگر دلایلی است که بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور به آن اشاره دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با  فرصت‌ها و شرایط تحصیل در کشورهای کانادا، ترکیه و چین آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تحصیل در کانادا

فرصت‌های تحصیل در خارج از کشور برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی

کانادا تحصیل کرده‌ترین کشور جهان است و بیش از نیمی از ساکنان این کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند. داشتن دانشگاه های برجسته، شهرهای دانشجویی پویا و سبک زندگی با نظم و انضباط کانادایی این کشور را به مقصدی محبوب در میان دانشجویان تبدیل کرده است.  همچنین سازمان ملل متحد همواره کانادا را به عنوان یکی از بهترین مکانهای جهان برای زندگی معرفی می کند و همیشه در لیست ۱۰ کشور برتر از نظر کیفیت زندگی بوده است. دانشگاه های کشور کانادا از جمله دانشگاه هایی هستند که به دلیل اعتبار جهانی و رفاه اجتماعی بیشترین متقاضی را در بین دانشجویان از سراسر دنیا دارند. در کانادا اهمیت زیادی به یادگیری داده می‌شود و سیستم آموزش و پرورش کانادا از استانداردهای بالایی برخوردار است. این کشور در مقایسه با میانگین کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بودجه بیشتری را برای آموزش اختصاص می‌دهد و در بین کشورهای G-8 (انجمن متشکل از هشت کشور ثروتمند جهان) در مقام دوم قرار دارد.

اگر می‌خواهید در حین تحصیل در کانادا، در پردیس دانشگاه و یا بیرون از آن کار کنید، می‌توانید بدون نیاز به اخذ مجوز اشتغال، به‌صورت پاره‌وقت تا ۲۰ ساعت در طول‌ترم های دانشگاه و در ایامی مانند تعطیلات زمستانی یا تابستان، به صورت تمام‌وقت کارکنید.دانشجویان بین‌المللی که موفق به کسب مدرک از دانشگاه های کانادا شده‌اند و تجربه کاری در کانادا دارند، بدون اینکه لازم باشد خاک کانادا را ترک کنند می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. کانادا یکی از کم هزینه‌ترین کشورها برای تحصیل است و میزان شهریه دانشگاه‌های آن ارزان‌تر از  سایر کشورها مانند آمریکا است. هزینه‌ تحصیل در کانادا بستگی به مقطع و رشته‌ی تحصیلی، نوع دانشگاه‌، شهر و ایالت محل تحصیل دارد.

دوره‌ی کارشناسی در کانادا، بسته به دانشگاه ها، 3 الی 4 سال طول می‌کشد. جهت تحصیل مقطع لیسانس در کانادا،  دانشجو باید مدرک دیپلم یا ۱۲ ساله دوره دبیرستان را دارا باشد. دوره کارشناسی ارشد در کانادا یک یا دو سال تحصیلی به طول می انجامد که شامل پایان‌نامه، کارآموزی، یا مقاله پژوهشی یا آموزش محور می باشد. دوره دکتری در کانادا ۳ الی ۵ سال به طول می انجامد. برای ورود به‌ این‌ دوره‌ معدل‌ بالای ۱۴ در دوره‌ کارشناسی ارشد مورد نیاز است. علاوه‌ بر این‌ دانشجو باید توصیه نامه‌های کتبی استادان‌ قبلی را داشته‌ باشد که‌ توانایی او را برای پژوهش‌ نشان‌ دهد.

تحصیل در ترکیه

فرصت‌های تحصیل در خارج از کشور برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی

کشور ترکیه دارای تاریخی کهن است که در نقطه اتصال غرب و شرق پایه‌گذاری شده است و از موقعیت استراتژیک بسیار خوبی برخوردار است. در ترکیه گروه‌های قومی مختلفی با یکدیگر زندگی می‌کنند و دارای فرهنگی بسیار غنی است که به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه شناخته می شود و تحصیل در این کشور مزایای بسیار زیادی دارد. سیستم آموزشی دانشگاه‌ های ترکیه دارای سبکی مدرن است که به ترکیه اعتبار بین‌المللی بخشیده است. تعداد دانشگاه‌های بین‌المللی در کشور ترکیه از سال ۲۰۰۶ دو برابر شده است. این افزایش نشان‌ دهنده سرمایه‌گذاری گسترده دولت ترکیه بر روی جذب دانشجویان و محققان خارجی است. در حال حاضر این کشور به عنوان یک مقصد آموزشی عالی در بین دانشجویان بین المللی به خصوص دانشجویان ایرانی محبوب شده است.از دلایل و انگیزه های تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی می توان به تحصیل با هزینه ای نسبتا ارزان همراه با کیفیت آموزشی بالا اشاره کرد. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نیز وجود دارد که هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت را پوشش می دهد.

دانشگاه‌ها و دیگر موسسات آموزش عالی ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در ترکیه پیرو توافق‌نامه بولونیا هستند و دوره‌های تحصیلی خود را مطابق با اروپا یکسان‌سازی می‌کنند. دانشگاه‌های دولتی و خصوصی هر دو، برای دانشجویان فرصت دسترسی آسان‌ به اطلاعات را فراهم می‌سازند و محیط آموزشی وسیع، راحت و مجهزی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. دانشجویان می‌توانند با استفاده از آزمایشگاه‌، کتابخانه‌، انجمن‌های دانشجویی، فعالیت‌های هنری و فعالیت‌های دانشجویی دیگر، تحصیلات عالی خود را در مکانی مدرن به اتمام برسانند.

بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه آراسموس پلاس (Erasmus+) شرکت کرده‌اند؛ این برنامه از مبادلات دانشجویان بین‌الملل پشتیبانی می‌کند که در برخی از دانشگاه ها می توان از ترم دوم به بعد به صورت دانشجوی انتقالی وارد دانشگاه های آمریکا شد و همچنین در تمامی رشته ها برای دانشجویان ممتاز امکان اخذ بورسیه تحصیلی توسط دانشگاه های آمریکایی و اروپایی وجود دارد.

تحصیل در چین

فرصت‌های تحصیل در خارج از کشور برای دانش آموزان و دانشجویان ایرانی

چین به سرعت در حال تبدیل‌شدن به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی است. از آنجایی که در سال‌‌‌‌‌های اخیر کشور چین سرمایه گذاری فراوانی در صنعت آموزش کرده و با توجه به همکاری‌‌‌‌‌های گسترده‌ای که با دانشگاه‌‌‌‌‌های انگلستان و آمریکا داشته است، تعجبی ندارد که تعداد دانشجویان ‌‌‌‌‌بین‌المللی در حال افزایش است. از طرفی به منظور جذب هرچه بیشتر دانشجویان، برای تحصیل در چین هزینه‌‌‌‌‌های زندگی به‌گونه‌ای چشمگیر در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان پایین بوده است. چین دارای دانشگاه های پیشرفته و مدرنی است که دلیل آن را می توان به رشد اقتصادی چین در چند دهه اخیر و سرمایه گذاری دولت برای دانشگاه ها دانست. رتبه بسیار خوب دانشگاه های چین در رتبه بندی های جهانی، مقرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در چین نسبت به بعضی کشور های آسیایی ، اروپایی و آمریکایی ،امکان تحصیل در چین به زبان انگلیسی و وجود رشته‌‌‌‌‌های متعدد و بورسیه‌‌‌‌‌های اعطایی دولت چین، نقش بسزایی در جذب دانشجویان بین‌المللی داشته است که دانشجویان اقدام به درخواست تحصیل در چین می‌کنند.

تحصیل کارشناسی در چین ۴ ساله است که دروس این مقطع در دانشگاه های برتر این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شوند و در این مقطع دانشگاه ها دو بار در سال در ترم های ژانویه و سپتامبر پذیرش دانشجو دارند. برای تحصیل کارشناسی ارشد در چین دانشجویان مدت ۲ سال مشغول به تحصیل می شوند. در این دوره اغلب دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود. شانس افرادی که تا سن ۳۵ سالگی اقدام به ارسال مدارک جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد می نمایند، بیشتر است.

تحصیل دکتری در چین به زبان انگلیسی است، که البته در کنار آن دانشگاه هایی هستند که دوره های آموزشی را هم به زبان چینی و هم انگلیسی در رشته های مختلف تحصیلی ارائه می دهند. در صورت ثبت نامِ تمام‌وقت، اکثر دانشجویان دوره‌‌‌‌‌های دکترا برای پژوهش (پایان نامۀ دکتری)، ۳ تا ۴ سال زمان دارند. که دانشجو در نیمی از آن واحد های درسی خود را می گذراند و بخش دیگر را به ارائه دادن پایان نامه دکتری و دفاع از آن اختصاص می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در کانادا، ترکیه و چین می توانید نظرات خود را در زیر همین مقاله وارد نمایید تا پاسخ سوالات شما داده شود و یا با موسسه سفیر ساعی در ارتباط باشید.

شماره تماس: ۸۸۱۹۱۵۴۵-۰۲۱

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز