خبرگزاری کار ایران

هنر خوب شنیدن

asdasd
کد خبر : ۷۸۴۱۷۸

تا به حال چیزی درباره‌ی گوش دادن فعال یا گوش دادن موثر شنیده‌اید؟ فرض کنید که کسی درباره‌ی موضوعی حدود نیم ساعت با شما حرف می‌زند. در پایان، چقدر از حرف‌های او را به یاد دارید؟

امروزه تحقیقات حوزه‌ی روانشناسی نشان می‌دهند که اکثر ما خیلی کم به صحبت یکدیگر توجه می‌کنیم. در واقع این طور می‌توان گفت که شاید ما حرف‌ها را گوش کنیم، اما نمی‌شنویم.

شاید هیچ ابزاری به اندازه‌ی گوش دادن برای برقراری ارتباط با دیگران ضروری نباشد. حال آنکه در بسیاری از مواقع، از این ابزار به خوبی استفاده نمی‌کنیم و موقعیت‌های اجتماعی بسیار مهمی را از دست می‌دهیم. اما نباید نگران باشیم، باید بدانیم که شنیدن، یک مهارت است. و مانند خیلی از مهارت‌های دیگر، نیاز به تمرین مستمر و مداوم دارد.

در این مقاله‌ی کوتاه به ذکر سه قدم ساده می‌پردازیم که به ما در تقویت مهارت شنیدن، کمک می‌کند.

یادداشت بردارید

این نکته به خصوص در جلسات کاری بسیار راهگشاست. وقتی یادداشت برمی‌دارید به ذهن خود اجازه‌ی منحرف شدن نمی‌دهید. یادداشت برداشتن، به مرور زمان به مغز شما کمک می‌کند تا به نکات مهم حساس‌تر باشد و به آن‌ها توجه بیشتری نشان دهد.

سعی کنید همیشه یک کاغذ و خودکار همراه خود داشته باشید و نکات مهمی را که دیگران به شما می گویند، یادداشت کنید.

سوال بپرسید

باید مراقب باشید که بیش از حد به میان حرف طرف مقابلتان نپرید. خوب گوش دادن، نیاز به همدلی و ارتباطی دو نفره دارد. با رعایت این نکته سعی کنید هر از گاهی سوالاتی درباره‌ی جزئیات بحث بپرسید تا هم شما مطمئن شوید که موضوع صحبت را به خوبی متوجه شدید و هم طرف مقابلتان احساس کند که به حرف‌های او توجه نشان می‌دهید.

هنر خوب شنیدن

تمرین شنیدن کنید

بخشی از مهارت شنیدن، در مکالمه‌های بین فردی شکل می‌گیرد. اما کسی که تنها به همین مکالمه‌ها تکیه می‌کند، باید بداند که مانند ورزشکاری‌ست که تنها در مسابقات ورزشی تمرین می‌کند. همانطور که داشتن بدنی ورزیده در زمین مسابقات، نیازمند تمرین‌های بسیار در باشگاه و زندگی شخصی‌ست، گوش دادن هم نیاز به تمریناتی خارج از گفتگو‌های فردی دارد.

به عنوان مثال می‌توانید به یک آهنگ گوش بدهید و در انتها هر آنچه از آن به خاطر می‌آورید را یادداشت کنید. تنها ایراد این روش این است که آهنگ‌ها از زندگی روزمره و اتفاقاتی که درکنار ما می‌افتد فاصله دارند و نمی‌توانند پیچیدگی صحبت‌های بین فردی را منتقل کنند. این در حالی‌ست که داستان‌ها و قصه‌ها به روزمرگی افراد و روایت‌های آن‌ها نزدیک‌ترند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کتاب‌های صوتی بسیاری در دسترس افراد قرار دارند که می‌توان آن‌ها را از  سایت‌هایی مانند نوار دانلود کرد.

با گوش دادن به کتاب‌های صوتی که داستان‌های پیچیده‌ای دارند، ذهن شما چاره‌ای جز به خاطر سپردن از طریق گوش دادن ندارد. در واقع شما با گوش کردن به کتاب‌های صوتی ذهن خود را پرورش می‌دهید تا اتفاقات و رویداد‌های مختلف را به خاطر بسپارد و اینگونه گوش دادن تبدیل به شنیدن می‌شود.  کتاب صوتی شاید بهترین ابزار برای تقویت مهارت شنیدن باشد.

هنر خوب شنیدن

سخن نهایی

بر عکس چیزی که تصور می‌کنیم، شنیدن اصلا مهارت ساده‌ای نیست و نمی‌توان یک شبه به یک شنونده‌ی حرفه‌ای تبدیل شد. باید به خاطر داشت که شنیدن حرف دیگران تنها به یک جفت گوش نیاز ندارد بلکه باید بتوانیم با تمام وجود به طرف مقابل توجه کنیم. گاهی یک حرکت ساده مانند تکان دادن سرمان به نشانه‌ی موافقت می‌تواند تاثیر بسیاری ایجاد کند. امیدواریم با رعایت همین چند نکته‌ی ساده و کمی تمرین و اراده بتوانید تغییر چشم‌گیری در خودتان ایجاد کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز