خبرگزاری کار ایران

بیت کوین چگونه جهان را تغییر خواهد داد

asdasd
کد خبر : ۷۷۴۹۰۴

بیت کوین نخستین راهکار برای سیستم های مالی غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است که برای مالکیت آن نیازی به احراز هویت ندارد

بیت کوین نخستین راهکار برای سیستم های مالی غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین است که برای مالکیت آن نیازی به احراز هویت ندارد، و این درحالیست که برای مالکیت مقداری پول در تمام سیستم های مالی، بانک ها و موسسات سنتی نیاز به احراز هویت و ارائه مدارک شخصی و یا حقوقی است و این یک حقیقت ساختاریست که توسط دولت و نهاد های امنیتی پایه‌گذاری شده.

بلاک‌چین بصورت چکیده گونه‌ای پایگاه داده و بستر ایمن برای پخش کردن داده بصورت رمزنگاری شده میان کامپیوتر ها در شبکه است و هر زمان قرار باشد تغییری در داده صورت بگیرد، یک بلوک به زنجیره‌ی بلاک اصلی افزوده خواهد شد و این امر تنها با تایید صحت تراکنش توسط همه اعضا شبکه انجام شده و اعضا شبکه که کامپیوتر ها هستند، بابت مصرف انرژی و حل معادلاتی که برای تشخیص درست و یا نادرست بودن تراکنش انجام داده اند با استفاده از یک ارزرمز پاداش می‌گیرد. این پاداش در شبکه‌ی بیت کوین، با ارز بیت کوین داده می‌شود.

بیت کوین با بهره‌گیری از فناوری بلاک چین بوده که توانسته تا به امروز به این اندازه رشد کرده و ایمن بماند، تاکنون هیچکس نتوانسته‌است تغییر غیرمجازی در این سیستم بوجود آورد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ارز دیجیتال می‌توانید مقاله‌ی راهنمای کامل بیت کوین برای تازه کاران را بخوانید.

این فناوری را دربرابر سامانه های بانکداری بگذارید، همانگونه که گفته شد بانک‌ها اطلاعات هویتی حساس افراد را دریافت می‌کنند و دارایی آنها را ضبط کرده و آمار درآمدشان را خوب می‌دانند، اما این بانک ها بصورت گسترده زیر فشار حملات گوناگون هکر ها هستند و حتی یک کارمند بانک نیز می‌تواند با روش هایی ساده برای اطلاعات شخصی و یا مالی شما خطرساز شود!

گذشته از مسائل هویتی و امنیتی، بیت کوین مزایای دیگری نیز دارد:

  1. انتقال پول در آن بسیار سریعتر از سیستم های بانکی است
  2. بدون محدودیت جغرافیایی و قوانین تحریم عمل می‌کند
  3. کارمزد بیت کوین دربرابر کارمزد بانک ها بسیار ناچیز است

اما بنیانگذار ناشناس بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو با این اختراع خود جهان را تغییر داد، به گمانم نیازی به توضیح بیشتری درباره بیت کوین نیست اما بد نیست نگاهی به سایر ارز هایی که پا بر روی ردپاری بیت کوین گذاشته اند و از فناوری بلاک چین برای ایجاد ساز و کار خود استفاده کرده اند بیاندازیم، برای نمونه:

به گزارش سایت بیت نما شبکه‌ و ارزی با نام ریپل با این هدف تولید شد که بتواند جای سیستم جابجایی سنتی پول با نام سوییف را بگیرد، کارمزد و سرعت این شبکه به طرز چشمگیری بسیار بهتر از سوییفت است و البته نیازی به ارائه اطلاعات حساس هم ندارد. براورد ها نشان داده است که بانک‌های سراسر جهان با استفاده از ریپل می‌توانند سالانه ۲۰ میلیون دلار در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند!

ریپل تنها نمونه‌ نیست و امروزه هزاران ارز دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین وجود دارند، هرکدام بر روی صنعتی تمرکز کرده اند برای نمونه برخی بر روی سیستم های نظارت بر بیمارستان ها که عموما پر از کاغذبازی است تمرکز کرده اند و یا برخی بر روی نهاد های ثبت احوالات و آمار و ارقام کشور ها تمرکز کرده اند، با نگاهی به بستر ایمن بلاک چین می‌توان درک کرد که چرا این فناوری برای کارکرد دقیق همه‌جور سیستمی کاربردیست و به گفته‌ی امروزی جواب است!

نگاهی به قرارداد‌های هوشمند!

اتریوم نیز یک بستر دیگر است که امکان ثبت قرارداد های هوشمند بر روی چهارچوب بلاک‌چینی خود را فراهم کرده، هرگون قرارداد کاغذی را می‌توان به این شبکه انتقال داد و شبکه دقیقا مانند یک قاضی عادل و عاقل درمورد قرارداد تصمیم‌گیری خواهد کرد، این موضوع بسیار گسترده است و پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اتریوم و قرارداد‌های هوشمند این مقاله را بخوانید.

این فهرست ادامه دارد اما نباید فراموش کرد که همه‌ی اعضای این فهرست و البته کاربران این شبکه ها و ارز ها مدیون ساتوشی ناکاموتو هستند، شخصی که بیت کوین را پایه‌گذاری کرد و با آمیختن بلاکچین با آن، دنیارا متحول ساخت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز