خبرگزاری کار ایران

نکات ضروری در آزمون شفاهی آیلتس

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۱۹۸

توجه داشته باشید هر چقدر نمره مورد نظر شما بالاتر باشد باید جزییات بیشتری رعایت شود و در صورتی که شما تازه شروع به مهارت آموزی در مورد این آزمون کرده اید موارد زیر و دانستن آنها کاملا ضروری است.

ایلنا؛ در مورد بخش شفاهی آزمون آیلتس  مسائل بسیار زیادی مطرح است که توجه به هر کدام از این موارد میتواند باعث افزایش نمره شما شود. توجه داشته باشید افزایش نمره در این بخش، به نسبت نمرات کسب شده و مورد نظر، سختی و زمان مورد نیاز متفاوتی دارد که می توان گفت که هر چه نمره بالاتر باشد، تغییر آن مستلزم کار بیشتر و زمان بیشتری است. مثلا تغییر نمره از 4 به 4.5 زمان کمتری نسبت به همین تغییر نیم نمره ای از 7 به 7.5 دارد.

در مورد آزمون آیلتس و بخش شفاهی آن جزییات بسیار زیادی وجود دارد که در مورد آنها حتی تعداد زیادی کتاب نوشته شده است. در این مقاله به مباحث اصلی و کلی آن پرداخته ایم. توجه داشته باشید هر چقدر نمره مورد نظر شما بالاتر باشد باید جزییات بیشتری رعایت شود و در صورتی که شما تازه شروع به مهارت آموزی در مورد این آزمون کرده اید موارد زیر و دانستن آنها کاملا ضروری است.

لازم به ذکر است که موارد زیر تنها بخشی از حجم بسیار زیاد موضوعات مهم در موفقیت در آزمون شفاهی آیلتس است که به اجمال و با مثال های کم در اختیار شما قرار گرفته است. در مقالات بعدی به صورت اختصاصی و با مثال های بیشتر به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

نکات ضروری در آزمون شفاهی آیلتس

نکات مورد توجه در این بخش شامل سه مورد مهم در نمره دهی مصاحبه گیرندگان و چگونگی آن هاست که در ذیل بصورت مختصر به هر یک از آنها می پردازیم:

  1. Fluency

منظور از این بخش روان بودن در صحبت است که شامل عدم وجود مکث و همچنین یکپارچگی مسائل مطرح شده می باشد. در مورد نداشتن مکث ممکن است راه های زیادی را شنیده باشید ولی یکی از بهترین راه ها بکار گرفتن عبارات و کلماتی است که میتوانند جاهای خالی را پر کنند. به این عبارات Gap fillers  گفته میشود. از این دست کلمات میتوان به عباراتی اشاره کرد که میتوانند برای شما وقت بخرند. بدین معنی که به جای سکوت و فکر کردن به سوال میتوانید از جمله ای عمومی استفاده کنید و در همان زمان به پاسخ مورد نظر خود فکر کنید. به عنوان مثال وقتی از شما در مورد چگونگی تاثیرتان در تغییر رفتار در جهت بهبود مسائل زیست محیطی!!! پرسیده می شود میتوانید از جمله زیر برای پر کردن زمان سکوت و فکر کردن استفاده نمایید:

It is a really important question to ask and answering it needs deep thoughts, however………

حتی اگر پاسخ مناسبی هم برای این سوال نداشته باشید با گفتن جمله بالا و تکمیل آن بصورت زیر نمره کامل را (درصورت رعایت نکات تلفظ و استرس) کسب خواهید کرد. حالا اگر سوال آسانی در مورد اینکه "آیا خانه خود را دوست دارید یا خیر؟" نیز پرسیده شود، دوباره میتوان از جمله بالا استفاده کرد. در تمرین برای مصاحبه آیلتس به این جملات و عبارات "جملات و عبارات پیش ساخته یا Pre-fabricated گفته می شود. البته گاهی اوقات از این عبارات تنها برای پر کردن فواصل میان جملات استفاده میشود. بر خلاف جمله کامل بالا این عبارات تنها به دو یا سه کلمه خلاصه میشوند. نمونه های این عبارات شامل موارد زیر است:

You know/ Well/Say/Like

 برای ثبات و یکپارچگی در این بخش نیز میتوانید از Discourse markers یا همان کلمات وصل استفاده کنید. یکی از ساده ترین مسائل در این مورد همان چسباندن دو جمله به همدیگر است. شاید به ذهنتان خطور کند که این کار نیازمند دانش گرامری در سطح بسیار بالایی است. میتوان گفت که این جمله تا حدودی درست است ولی استفاده از کلمات ساده ای مانند کلمات زیر بسیار ساده است و در عین حال میتواند تغییر چشمگیری در نمره شما داشته باشد:

And/Or/But/So/Because

همانطور که خودتان مشاهده میکنید این کلمات بسیار ساده هستند ولی کمک میکنند که شما جملات خود را از سادگی به پیچیدگی، هر چند کم، برسانید.

نکات ضروری در آزمون شفاهی آیلتس

2. Grammar

در مورد گرامر دو موضوع مطرح می شود. اول صحیح بودن جملات که امری بدیهی است و در صورت عدم صحت جملات شما نمره از دست خواهید داد. برای تکمیل و فراگیری نکات گرامری نیاز به کتاب و کلاس و تمرین بسیار زیادی دارید. مورد دوم تنوع گرامری جملات شماست که می تواند باعث بهبود نمره شما در این بخش شود. این تنوع از زمان ها آغاز میشود و تا مفاهیم و کارکردهای گرامری پیشرفته ادامه خواهد داشت. منظور از تنوع زمان ها استفاده از حداقل دو یا سه زمان گرامری در هر بخش و حتی استفاده از دو زمان گرامری در هر سوال است. به جمله زیر دقت کنید:

I visit many cities in Iran every year and my favourite city is Tehran.

در این دو جمله از یک زمان (زمان حال ساده ) استفاده شده است. مفهوم همین دو جمله را میتوان در قالب دوجمله با زمان های متفاوت به کار برد. به جمله زیر دقت کنید:

I have visited many cities in Iran and my favourite city is Tehran.

در این دو جمله زمان های حال ساده و حال کامل (ماضی نقلی) استفاده شده است.

در مورد استفاده از مفاهیم و کارکردهای گرامری پیشرفته ابتدا باید آنها را بصورت تئوری یاد بگیرید و تمرین انجام دهید یا با شرکت در کلاس های آموزشی آنها را فرا بگیرید. در مرحله بعد سعی کنید هر یک از آنها را در پاسخ به سوالات بخش های مختلف آزمون شفاهی به کار ببرید.

همچنین در مورد کلمات وصل دیگر به جز 5 مورد موجود در بخش بالا (Fluency) بقیه کلمات نیازمند تمرین و حتی در مواردی مانند جملات شرطی (If clauses) نیازمند یادگیری گرامر در سطح بالا است.

3. Vocabulary

همه می دانید که انتخاب لغت، تنوع و سطح آنها همواره از موارد مد نظر مصاحبه گیرندگان در آزمون های شفاهی است. نکته قابل تعمق در این مسئله این است که "آیا این کلمات در جایگاه مناسب، با کیفیت مناسب و موقعیت مناسب استفاده شده اند؟". در مورد جایگاه منظور همان بخش گرامری است که با لغات در هم تنیده شده است. به عنوان مثال در کلمات زیر با اینکه ریشه تمام کلمات یکسان است ولی کاربرد گرامری آنها متفاوت است:

Differ/Different/Difference

کلمات بالا ،به ترتیب از چپ به راست، فعل، صفت و اسم هستند که جایگشت خاص خود را در جمله از دیدگاه گرامری دارند.

 در مورد کیفیت منظور تلفظ صحیح و استرس یا تکیه گاه درست کلمات است. در بسیاری از موارد شرکت کنندگان در آزمون تنها به این نکته توجه می کنند که باید از لغات "سخت تر" استفاده کنند ولی با استفاده نابجا و اشتباه آنها نه تنها نمره از کسب نمی کنند بلکه هم در روان صحبت کردن و هم در درست صحبت کردن نمره از دست می دهند. در مورد تلفظ صحیح کلمات باید بدانید که لهجه هیچ نمره ای ندارد و فقط تلفظ درست کلمات بدون توجه به داشتن لهجه خاص مهم است.

برخلاف طرز فکر برخی از زبان آموزان در مورد عدم اهمیت رعایت استرس کلمات، باید بدانید که این مورد در برخی کلمات حتی باعث اشتباه گرامری میشوند چرا که با تغییر استرس کلمه کارکرد گرامری آن نیز تغییر میکند مانند کلمات زیر:

‘perfect/per’fect

‘refuse/re’fuse

اشتباهاتی از این قبیل نه تنها باعث از دست دادن نمره در بخش لغت میشود، بلکه نمره گرامر نیز از شما کسر خواهد شد.

نکته نهایی موقعیت مناسب است که در مورد آن باید به رسمی یا غیر رسمی بودن عبارات و به خصوص Idiom ها اشاره کرد. برای درک بهتر این موضوع میتوانیم ابتدا به زبان فارسی مراجعه کنیم. همه شما کاربران حرفه ای زبان فارسی هستید و تمام طول عمر خود را با این زبان سپری کرده اید ولی نکته در پاسخ به این سوال است که "چقدر در مکالمات روزمره خود از ضرب المثل ها و اصطلاحات استفاده میکنید؟". بسیاری از کاربران زبان فارسی به عنوان زبان مادری خود به این سوال پاسخ "به هیچ وجه" یا "خیلی کم" میدهند. نکته اینجاست که استفاده از این دست جملات نیازمند توانایی بسیار زیاد کاربر بوده و حتی در زبان مادری هم گاهی میشنویم که از این عبارات و اصطلاحات به اشتباه استفاده میشود. پس قبل از استفاده از این قبیل کلمات و اصطلاحات حتما از کاربرد و شرایط آنها اطمینان حاصل کنید. شما می توانید در دوره آیلتس آموزشگاه زبان آفاق شرکت کرده و خود را آماده این آزمون بزرگ بین المللی کنید.

محمد جواد ظریف کار اصلی

از مدرسین دوره های پیشرفته موسسه زبان آفاق

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز