خبرگزاری کار ایران

جاهای دیدنی یزد که نباید از دست بدهید !!!

asdasd
کد خبر : ۷۳۳۹۳۴

آتش این آتشکده قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و از سال ۴۷۰ میلادی روشن است .بازدید از آشتکده برای همه امکان‌ پذیر است اما ورود به آن آدابی دارد که باید رعایت شود از جمله مردان باید کلاه سفید بپوشند و خانم ‌ها از روسری سفید و لباس‌ های رنگ روشن استفاده کنند. در این آتشکده در روزهای خاصی از سال مراسم مخصوص و جشن های زرتشتیان برگزار می شود.

ایلنا؛ شهر یزد، شهری کویری در فلات مرکزی ایران است که شهری باستانی  و دومین شهر قدیمی جهان به شمار می‌ رود و قدمت آن به دوره ساسانیان (۲۲۴ تا ۶۵۱ پیش از میلاد ) می ‌رسد. این شهر به نام شهر بادگیر، شهر دوچرخه ها و شهر شیرینی نیز مشهور است و در سال ۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌ است. جمعیت شهر یزد ۶۵۰ هزار نفر بوده و در رتبه دوازدهم شهرهای پرجمعیت ایران قرار دارد. عموما شهر یزد را به عنوان شهری مذهبی می ‌شناسند. اکثر جمعیت این شهر مسلمان و شیعه بوده و گروه نسبتا بزرگی نیز هموطنان زرتشتی در این شهر اقامت دارند.

این شهر کویری در میان دو شهر اصفهان و کرمان قرار دارد و حدود ۶۹۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد . آب و هوای آن خشک و گرم است و نوسان دما در آن بالاست.

لیستی از کویرهای دیدنی ایران را بهمراه نکات جالب در مورد آنها اینجا بخوانید :

نکاتی جالب در مورد کویرهای دیدنی ایران نزدیک یزد

مانند تمام شهر‌های کویری، بهترین زمان سفر به شهر باستانی یزد اواسط پاییز تا اوایل بهار است که هوا معتدل می ‌شود. اگر شهر یزد را برای کویر نوردی انتخاب می‌ کنید بهتر است سفر خود را برای پاییز برنامه ریزی کنید چرا که تابستان‌ های کویر غیرقابل تحمل و زمستان ‌های آن بسیار سرد است.

برای سفر به یزد می‌توانید از هواپیما، قطار و اتوبوس استفاده کنید.

لیست جاذبه‌های دیدنی یزد

1. مسجد جامع‌: این ساختمان باشکوه، ایوانی بلند در شهر قدیمی یزد است که پایه‌ های آن متعلق به عصر ساسانیان است.  دروازه ورودی این مسجد دو مناره با ارتفاع ۴۸ متر و کتبیه ‌هایی از قرن ۱۵ دارد. کاشی‌ های نفیس با شاهکار‌های خوشنویسی از دیگر جاذبه ‌های چشمگیر این مسجد هستند.

آدرس :‌ خیابان امام خمینی، مقابل برج ساعت، انتهای خیابان مسجد جامع (بازدید رایگان ، ساعات بازدید ۶ صبح تا ۲۰ شب)

2. مسجد امیر چخماق : این مسجد که به نام سازنده‌ اش امیر جلال‌ الدین چقماق مشهور است در دوره تیموری ساخته شده‌ و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده ‌است. مسجد در میدانی به همین نام واقع شده ‌است و کتبیه‌های آن از شهرت بالایی برخوردارند.

آدرس : میدان امیرچخماق در خیابان امام خمینی یزد و در کنار چهارراه شهدا (بازدید رایگان)

3.  باغ دولت آباد : هشت باغ دولت آباد از قدیمی ترین باغ های شهر یزد است که به دوره افشاریه باز می گردد.  بادگیر این باغ  با ۳۴ متر ارتفاع ، بلندترین بادگیر خشتی جهان به شمار می رود. باغ به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم می شود که بخش اندرونی محل سکونت حاکم بوده و بخش بیرونی شامل ساختمان‌ های مختلفی است که برای انجام کار های حکومتی استفاده می شدند. طرح این باغ از جالب ترین و خلاقانه ترین طراحی های ایرانی است و برای محفوظ کردن باغ از درختان بسیار بلند استفاده شده است . مساحت باغ در حدود ۷۰ هزار متر است .

جاهای دیدنی یزد که نباید از دست بدهید !!!

محصول این باغ وقف حرم حضرت علی علیه السلام در نجف است.  این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. (بلیط ۳۰۰۰ تومان ، ساعات بازدید ۷ صبح تا ۲۲ شب)

آدرس : خیابان شهید رجایی، بلوار دولت آباد

4. شهر قدیم: شهر قدیم یزد، یکی از قدیمی‌ ترین شهر‌های جهان و شامل هزاران خانه باستانی است  که بادگیر‌های روی سقف آن هر بیننده ‌ای را مجذوب خود می‌ سازد. شهر قدیم گنجینه ‌ای از خانه‌ های خشتی و کوچه‌ های باریک و قدیمی است. برخی از خانه‌ های این قسمت به اقامت‌گاه‌ های بومی تغییر کرده‌ اند و شما را با خود به سال‌ های دور خواهند برد.

شهر قدیم شامل چند محله است که عبارتند از : محله چهار منار(مرکز شهر) ، محله آب‌شاهی (محدوده : آیت آلله کاشانی از شمال ،  کوی فیضیه از جنوب و اکبر آباد از غرب و شهای محراب از شرق)  ، محله خلف خانعلی ( محدوده :‌ خیابان سلمان فارسی از جنوب، محله زرتشتیان از شمال ، کوی مطهری از شرق و بلوار شهید عاصی زاده از غرب)، محله سر دوراه ( محدوده :‌ کوچه بیوک از شمال، خرمشاه از جنوب، اهرستان از غرب و پشت باغ از شرق) ، محله لب خندق ( محدوده :‌دروازه شاهی از شمال، قیام از جنوب، دارالشفاء از شرق و سر پلک از غرب) ، محله شاهد باز (‌محدوده : دو طرف خیابان سلمان فارس) ، محله لرد کیوان ( محدوه باغ گندم از شمال، شاه طهماسب از جنوب)  ، محله آب شور ( محدوده : از شمال کوی طالقانی، از جنوب محله یعقوبی، از شرق مریم آباد)

5. موزه آب : آب در شهر‌های کویری ارزشی معادل طلا دارد. قنات ‌ها و کاریزهای شهر کویری یزد از شهرت بالایی برخوردارند. موزه آب که در خانه باستانی کلاهدوز‌ها واقع شده، دنیای پنهان کاریزها و آبراه ‌های این شهر را به نمایش می گذارد. موزه در پنج طبقه مجزا طراحی شده است . طبقه اول دو کاریز قدیمی را با ۷۵ کیلومتر طول و ۲۰۰۰ سال قدمت نشان می د‌هد که هنوز نیز فعال است. طبقه دوم انبار مواد غذایی بوده که به شیوه‌ ای خاص نگهداری می ‌شدند. دمای این بخش که پایاب نام دارد در تمام طول سال ثابت و معادل ۱۴ درجه است . طبقه سوم اقامتگاهی ییلاقی برای روزهای گرم تابستان به شمار میرفته ‌است. طبقه چهارم، محل سکونت ساکنان خانه کلاهدوزها بوده که در عصر قاجار توسط  یکی از تجار معروف به نام سید علی اکبر کلاهدوز ساخته شده‌ و اکنون در تصرف سازمان آب یزد است. طبقه پنجم پشت بام است که چاهی روی آن بوده و آب آشامیدنی اهل خانه از آن تامین می شده است. یکی از شگفتی‌ های این خانه، لوله کشی آب است که متعلق به ۱۵۰ سال پیش می‌ باشد.

برخی اشیاء قدیمی متعلق به دوره ‌های مختلف تاریخی در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته ‌اند، از جمله وسایل مخصوص حفر قنات، تقسیم آب و برخی اسناد ازدواج که در آنها از آب به عنوان مهریه یاد شده است.

آدرس : میدان امیرچخماق، خیابان قیام، چهار راه شهدا، موزه آب یزد (بلیط ۲۰۰۰ تومان، ساعات بازدید ۸ صبح تا ۱۴:۳۰ بعد از ظهر و ۱۵:۳۰ بعد از ظهر تا ۱۹ شب)

6. آتشکده :‌ همانطور که گفتیم یزد جمعیت بسیار بزرگی از پیروان زرتشت را در خود جای داده است. آتشکده که در واقع معبد زرتشتیان.  به شمار می رود ، ساختمان نئوکلاسیک زیبایی است که در سال ۱۳۱۳ ساخته شده ‌است. آتش این آتشکده قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و از سال ۴۷۰ میلادی روشن است .بازدید از آشتکده برای همه امکان‌ پذیر است اما ورود به آن آدابی دارد که باید رعایت شود از جمله مردان باید کلاه سفید بپوشند و خانم ‌ها از روسری سفید و لباس‌ های رنگ روشن استفاده کنند. در این آتشکده در روزهای خاصی از سال مراسم مخصوص و جشن های زرتشتیان برگزار می شود.

آدرس : خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آتشکده (بلیط ۳۰۰۰ تومان، ساعات بازدید ۷:۳۰ صبح تا ۲۱ شب)

7. خانه لاری:  این ساختمان ۱۵۰ ساله یکی از خانه‌ های باقیمانده عصر قاجار در یزد است. بادگیرها، درهای سنتی ، شیشه های رنگی ، قوس ها و شاه نشین زیبا، آن را به یکی از بزرگترین و چشمگیر ترین خانه های شهر تبدیل کرده است. گچ کاری سفید و کرم رنگ ظریف و آینه کاری های استادانه از دیگر ویزگی های این خانه است. پسر صاحب خانه که علاقه بسیاری به  زنان غربی داشت دیوارها و سقف یکی از اتاق ها را به عکس های و نقاشی های آن ها اختصاص داده بود.

آدرس :  خیابان امام خمینی، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی ( بلیط ۲۵۰۰ تومان، ساعات بازدید ۸ صبح تا ۲۰ شب)

8. قنات زاچ:‌ قدمت این قنات که طولانی ترین قنات ایران و جهان نام دارد به سال ۱۳۰۰ میلادی می رسد. قنات دارای سه شاخه مجزا است و برآورد می شود که حدود هزار حلقه چاه در این سه شاخه حفر شده اند. یکی از شاخه ها که به شاخه شور مشهور است دارای آبی شور بوده که نام شاخه نیز به همین دلیل انتخاب شده است.

جاهای دیدنی یزد که نباید از دست بدهید !!!

متاسفانه دو شاخه دیگر خشک شده اند و تنها همین شاخه هنوز قابلیت آبدهی دارد. طول این شاخه ۷۲ کیلومتر است. یکی از ویژگی هایی که این چاه را در میان دیگر همتایانش ممتاز می سازد، مربع بودن مقطع آن است.  این قنات در سال ۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آدرس :‌ ۱۸ کیلومتری یزد

9.  آسیاب آبی اشگذر: آسیاب اشگذر که قدمت آن به دوره صفویه می‌ رسد، بزرگترین آسیاب ایران است . این آسیاب به شکل هشت ضلعی و در عمق هفت متری زمین قرار گرفته است. از ویژگی های برجسته این آسیاب معماری و مقرنس‌ های آن است که شاهکار معماری ایرانی به شمار می رود.

آدرس : شهرستان اشکذر، بلوار سیدالشهدا، جنب حسینیه سفید اشکذر، آسیاب آبی اشکذر ( بلیط ۳۰۰۰تومان ، بادید با هماهنگی)

حمام خان :‌ حمام خان که قدمت آن به  سال ۱۲۱۲ می رسد ، محل استحمام و رفع خستگی و حتی معاشرت بزرگان شهر یزد بوده و از این جهت به حمام خان مشهور است. این حمام تاریخی امروزه با تغییر کاربری به عنوان چایخانه سنتی استفاده می شود و می توان دیدن آثار تاریخی آن ، از فضای چایخانه هم لذت برد.

آدرس :‌ خیابان قیام، مجموعه خان یزد ( بلیط ۳۰۰۰ تومان، ساعات بازدید ۱۰ صبح تا ۲۲ شب)

10.موزه آیینه و روشنایی : عمارت قصر آیینه اولین و تنها موزه روشنایی در ایران به شمار می رود. ساختمان این مجموعه متعلق به سال ۱۳۲۰ بوده و به عنوان مهمانسرا از آن استفاده می‌ کردند. از سال ۱۳۷۷ این ساختمان که در اختیار بنیاد مستضعفان است به عنوان موزده کار خود را آغاز کرد. در این موزه انواع چراغ های پی سوز، شمع سوز ، نفت سوز ،  گاز سوز و برق سوز در معرض دید همگان قرار دارند.

آدرس : خیابان آیت الله کاشانی، روبروی پارک هفتم تیر ( بلیط ۲۰۰۰ تومان، ساعات بازدید ۸ صبح تا ۲۰ شب)

راهنمای اقامت در یزد

جاذبه های دیدنی یزد محدود به موارد بالا نیست . با گشت و گذار در کوچه های باریک و قدیمی این شهر باستانی می توانید در هر گوشه و کنار یادگاری تاریخی از شکوه و عظمت ایران باستان را بیابید. خانه های خشتی، حمام های سنتی ، بادگیرهای عظیم و  آشتکده ها و معابد کوچک و بزرگ هر بیننده ای را مجذوب خود می سازند.

جاهای دیدنی یزد که نباید از دست بدهید !!!

برای اقامت در یزد از هتل پنج ستاره تا مهمان سراهای ارزان قیمت گزینه های فراوانی در دسترس است.

هتل پنج ستاره صفائیه یزد از دو بخش جدید و سنتی تشکیل شده است. بخش سنتی قدمتی ۳۰ سال دارد و در سال ۹۴ بازسازی شده است. امکانات هتل شامال پارکینگ ، رستوران، کافی شاپ، تاکسی سرویس، چایخانه سنتی، آتلیه، فروشگاه، کافی نت، اتاق کودک، خدمات ویژه معلولین، ماساژ، سالن ورزشی، آرایشگاه، شبکه پخش فیلم، اینترنت ، آژانس مسافرتی و سرو غذا در اتاق است. اقامت در هتل برای کودکان زیر هفت سال رایگان است.

هتل های چهار ستاره یزد عبارتند از هتل داد ، قیمت رزرو باغ مشیر الممالک در یزد(تصویر بالا مربوط به این هتل است) هتل موزه فهادان، هتل آنتیک ملک التجار، هتل ارگ جدید، هتل تهرانی، هتل راه و ما، هتل زنبق، و ...

هتل های سه ستاره عبارتند از : هتل لاله، هتل سنتی خوان دوحد،‌هتل تاریخی لب خندق، هتل پارسیان، هتل فاضلی، هتل سنتی مهر یزد، هتل الزهرا، هتل سنتی مظفر ، هتل سنتی رویای قدیم، هتل سنتی والی ، هتل آرامش و هتل فیروزه

هتل های دو ستاره عبارتند از : هتل اطلس، هتل سنتی کهن کاشانه»، هتل سنتی رز، هتبل فرهنگ ، هتل سنتی کوروش و هتل کاروانسرای مشیر

علاوه بر هتل های بالا، انواع مهانپذیر، مسافرخانه و اقامت‌ گاه های بوم گردی نیز در یزد پذیرای مهمانان هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز