خبرگزاری کار ایران

با دریافت ۲۰ نشان زرین و سیمین صنعت سبز کشور رقم خورد

دستاورد کم نظیر شرکت‌های تابعه شستا با معرفی بیش از یک پنجم برگزیده‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۱۹۴۴۸

در بیستمین جایزه ملی صنعت سبز کشور ۲۰شرکت تحت پوشش هلدینگ های شستا به عنوان واحدهای برگزیده صنعت سبز کشور معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، درمراسم بیستمین جایزه ملی صنعت سبز کشور که باحضور دکتر کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، دکتر نمکی سرپرست وزارت بهداشت ، نماینده سازمان یونیدو، خانم فرشچی معاون دریایی سازمان ، جلالوندی معاون ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران و نمایندگان شرکتهای برگزیده و اصحاب رسانه در تهران برگزار شد، ۱۲ شرکت از زیرمجموعه های هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین ، ۷ شرکت از مجموعه های تابعه هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و یک شرکت زیرمجموعه هلدینگ صدر تامین موفق به اخذ لوح و تندیس صنعت برگزیده سبز کشور شدند.

برهمین اساس شرکت های سیمان ارومیه ، سیمان خاش و سیمان فارس نو موفق به اخذ لوح و تندیس زرین صنعت برگزیده سبز کشور وشرکتهای سیمان دورود ، سیمان خاکستری زرند ساوه ، سیمان شاهرود ، سیمان بهبهان ، سیمان خزر ، سیمان قائن ، سیمان خوزستان ، سیمان فارس ، سیمان سفید نی ریز لوح و تندیس سیمین صنعت سبز را دریافت کردند.

گفتنی است سال گذشته نیز ۹ شرکت از شرکتهای تابعه هلدینگ فارس و خوزستان و سیمان تامین موفق به دریافت جایزه ملی صنعت سبز شده بودند.

همچنین گروه صنعتی بارز و کارخانه شیراز شرکت نفت پاسارگاد تندیس زرین و شرکتهای پتروشیمی فن آوران، پتروشیمی خراسان، کارخانه‌های آبادان و بندرعباس شرکت نفت پاسارگاد و شرکت شیمی بافت از زیرمجموعه های گروه تاپیکو تندیس سیمین این جایزه را دریافت کردند.

گفتنی است شرکت پتروشیمی فناوران، پتروشیمی خراسان، شرکت نفت پاسارگاد و گروه صنعتی بارز پیش از این نیز در سالهای متوالی موفق به دریافت این جایزه شده بودند.

شرکت صنایع مس شهید باهنر از شرکتهای تابعه هلدینگ صدر تامین نیز تندیس سیمین صنعت برگزیده سبز کشور را دریافت کرد.

براساس اعلام  سازمان حفاظت محیط زیست استقرار سیستم پایش آلاینده‌ها و سیستم بازیافت، توسعه فضای سبز، مصرف بهینه انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک و استقرار پایش لحظه‌ای آلاینده‌ها  ازجمله مهمترین شاخص های انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز بوده است.

دکتر کلانتری :عملکردمان در ۴۰ ساله گذشته در حوزه محیط زیست قابل دفاع نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  تصریح کرد: تنها حوزه‌ای که نه تنها وضعیت بهبود پیدا نکرده بلکه قربانی توسعه هم شده محیط زیست کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: من به عنوان سازمان محیط زیست نمی‌توانم امروز بگویم که دستاورد چهل سال حفظ محیط زیست در کشور چه بوده است؟ فرسایش خاک را بگویم یا وضعیت آب را؟ وضعیت پوشش جنگلی و پوشش سبز را بگویم یا آلودگی هوای کلانشهرها را؟ بهره‌وری انرژی را بگویم؟ متأسفانه بعد از کشور روسیه ما  هدر ده ترین کشور جهان هستیم. شدت انرژی در این کشور ضریب ۰.۲۳ را دارد. بعد از روسیه که ۰.۳۲ است حتی از کشورهایی مثل عربستان در بخش انرژی کم‌بهره‌ورتر هستیم.

کلانتری افزود:‌وقتی گفتند از دستاوردهای دولت بگویم گفتم همه اعضای کابینه می‌توانند دفاع کنند الا من. ما هیچ گاه اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکردیم. با یک جا به جایی نیروگاه می‌توانستیم آلودگی هوای کلانشهرها را بهبود ببخشیم. مهندسین ما حتی سمت وزش باد را توجه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ امروز کشور با یک مسأله جدید محیط زیستی رو به رو است. پالایشگاه‌های کشور روزی ۴۴۰ هزار بشکه مازوت تولید می‌کنند. امروز نه ما اجازه می‌دهیم وزارت نیرو در نیروگاه‌ها مازوت مصرف کند و نه می‌توانند آن را صادر کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: واقعاً در حوزه محیط زیست کوتاهی کردیم. ۱۲ تن فرسایش خاک در هکتار داریم. جنگل‌های هکتاری ۲.۷ میلیون هکتاری به ۱.۵ میلیون هکتار رسیده است.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: تقریباً در همه بخش‌ها توسعه متناسبی نسبت به عمر انقلاب پیدا کرده‌ایم اما تنها حوزه‌ای که نه تنها وضعیت بهبود پیدا نکرده بلکه قربانی توسعه هم شده محیط زیست کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: چقدر هزینه کم بهره‌وری انرژی ماست؟ به اندازه تولیداتمان هزینه هدررفت انرژی ماست. دستور اکید مقام معظم رهبری کاهش شدت انرژی است.

کلانتری تصریح کرد: برای محیط زیست و حفاظت آن از نظر عملی ارزشی قائل نیستیم. سال گذشته رئیس جمهوری چهار اولویت برای محیط زیست ترسیم کردند. بهبود وضعیت هوای کلانشهرها، مساله‌ ریزگردها و گرد و غبار، مساله پسماندها به‌خصوص در شمال کشور و بهبود وضعیت تالاب‌ها.

کلانتری افزود: ما به عنوان پاسدار محیط زیست هستیم. کسی که امروز صنعتی را می‌خواهد برپا کند و جاده‌ای را بسازد و آموزشی را می‌خواهد بدهد حتماً باید برنامه‌اش برنامه زیست محیطی را همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد:‌ سواحل ما چه در شمال و چه در جنوب قربانی توسعه ناپایدار هستند. تمام رودخانه‌های شمال مرده به دریا می‌رسند. در آبی که وارد دریا می‌شود موجود زنده‌ای وجود ندارد. به علت پسماندها و شیرابه‌ها و فاضلاب‌هایی که به رودخانه‌ها ریخته می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: اگر باور کنیم که محیط زیست جزو زندگی ماست، باور کنیم که امانتی پیش ما برای نسل‌های آینده است، آب مساله حیاتی کشور است، موجودات ژنتیکی امانت نسل‌های آینده هستند، هر کسی که مسئول توسعه باشد این را در نظر می‌گیرد. ما کشوری با ۵ هزار دلار تولید ناخالص داخلی به اندازه یک کشور ۵۰ هزار دلاری پسماند و زباله تولید می‌کنیم.

کلانتری گفت: آموزش محیط زیست باید عمومی باشد. مساله محیط زیست مساله شخص نیست. مقام معظم رهبری فرمودند محیط زیست مساله این دولت و آن دولت نیست. محیط زیست کارنامه یک نسل است. این کشور هشت هزار سال تاریخ دارد. هیچ نسلی در این هشت هزار سال به اندازه نسل امروز ایران محیط زیست ایران را تخریب نکرده است. برای نسل بعد چه می‌خواهیم بگذاریم؟

وی تصریح کرد:‌امروز می‌خواهیم از کسانی که اندکی کمک کردند به سبز شدن صنعتشان قدردانی کنیم. این‌ها به وظیفه‌شان عمل کرده‌اند اما آن‌قدر مخرب داریم که مجبوریم از این‌ها قدردانی بکنیم!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به ازای هر ۱۰ هزار ایرانی کمتر از یک نفر برای محیط زیست کشور شاغل داریم. اگر این ۱۰ هزار نفر خودش نخواهد محیط زیست را حفظ کنید آن کمتر از یک نفر چه کار می‌خواهد بکند؟ وظیفه ما سنگین است.

وی در پایان گفت: اگر بیست درصد دستورهای رهبری را اجرا کنیم یکی از پاک‌ترین کشورهای جهان می‌شویم. بعد که می‌گوییم گازوییل آلوده تولید نکنید می‌گویند بهترش را نمی‌توانم تولید کنم بروید وارد کنید. اینکه حفظ محیط زیست نمی‌شود.

بی توجهی به شاخص های زیست محیطی سلامت را تهدید می کند

سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیزگفت: امروز با همه دستاوردهایی که در عرصه سلامت داریم بی توجهی به شاخص‌های زیست محیطی عرصه سلامت را به شدت تهدید می‌کند. مسائلی مثل ریزگردها، شرایط نامناسب در آلاینده‌های صنعتی و مواردی از این قبیل مشکلاتی است که به شدت نظام سلامت را تهدید می‌کند.وی ادامه داد: اما امروز فشار خون، حوادث جاده‌ای و مسائل زیست محیطی هزینه‌های نظام سلامت را بسیار سنگین کرده است. بار بیماری‌های امروز تلنبار ندیدن‌های امروز ماست.

نمکی تصریح کرد: یک شب خوابیدن بیمار در سی سی یو و آی سی یو در ارزانترین کشورهای جهان حدود هزار دلار است و این به ما هشدار می‌دهد که اگر توجه ویژه نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: باید این حرکت خردمندانه که در سازمان محیط زیست برای توسعه نگاه سبز و صنعت سبز دنبال می‌شود را ارج بنهیم. در سازمان برنامه بودجه هم که بودیم خواستیم از دانشگاه سبز قدردانی شود. البته دانشگاه سبز دانشگاهی نیست که از انرژی سبز استفاده کند بلکه باید بتواند در کشور اندیشه سبز را جا بیاندازد.

وی در پایان گفت: امروز همه ما باید کنار هم فریاد کنیم که آلاینده‌های زیست محیطی نفس نظام سلامت ما را خواهد گرفت. باید سیاستگذاران کشور را متقاعد کنیم که این عرصه عرصه مهمی است. امروز نظام سلامت متأثر از بیماری‌هایی است که اغلب آن از چالش‌های محیط زیستی ریشه می‌گیرد. تالاب‌هایی که خشک می‌شود و ریزگردهایی که بلند می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز گفت: ۱۴ واحد به عنوان واحد صنعت برگزیده سبز، ۶۷ واحد صنعت سبز انتخاب شده‌اند همچنین ۳ واحد به عنوان واحد خدماتی برگزیده سبز و ۱۱ واحد خدماتی قابل تقدیر شناخته شده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: استقرار سیستم پایش آلاینده‌ها و سیستم بازیافت،توسعه فضای سبز، مصرف بهینه انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک و استقرار پایش لحظه‌ای آلاینده‌ها جزو شاخصهای انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز بوده است.

تجریشی ادامه داد: واحدهای منتخب نباید جزو صنایع آلاینده باشند، افزون بر این استقرار دفتر HSE ارتقای دانش محیط زیستی به کارکنان و داشتن گواهی ISO ۱۴۰۰، دیگر محورهای انتخاب واحدهای صنعتی و خدماتی سبز بوده است.

نماینده سازمان (UNIDO) : ضروری است که الگوی مصرف انرژی بازبینی شود

 نماینده سازمان صنعتی ملل متحد (UNIDO) گفت : این روزها برای بیشتر کشورها از جمله ایران شرایط سخت و چالش برانگیز شده است زیرا صنایع با افزایش قیمت‌ها مواجه هستند.مریم جوان‌شهرکی ادامه‌ داد: بر این اساس باید ظرفیت خود را همگام با بهره‌وری، افزایش دهیم زیرا آشفتگی‌های اقتصادی می‌تواند عوارضی جبران ناپذیر برای محیط زیست داشته باشد.

وی با اشاره به مصرف بالای انرژی در دنیا گفت‌: این روش علاوه بر این منابع را از بین می‌برد، منجر به آلودگی زیست محیطی نیز می‌شود که در بسیاری از این موارد این آلودگی‌ها جبران ناپذیر است.جوان‌شهرکی اظهار کرد: در ایران به علت مصرف بی‌رویه منابع و پایین بودن قیمت انرژی ضروری است که الگوی مصرف بازبینی شود.وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران خود را با اهداف وی افزود: این فرایند شامل سه رویکرد است. اول استفاده از مولدهای طبیعی، دوم بهینه‌سازی مصرف انرژی و سوم رویکرد توسعه پایدار در مصرف‌کنندگان انرژی در ایران.

بلندمدت مونترال هماهنگ کرده و این هدف با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کشور همراه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز