خبرگزاری کار ایران

آموزش گام به گام کشیدن نقشه و نمای ساختمان بر روی کاغذ

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۱۲۲

شاید امروزه به دلیل توسعه نرم افزارهای مختلف در زمینه نقشه کشی، دیگر آموزش کشیدن نمای ساختمان و هم چنین طراحی نقشه بر روی کاغذ زیاد حس نشود. اما این فکر کاملا اشتباه است و کسانی که می خواهند تکنیک های ناب مهندسی نقشه کشی را از پایه فرا بگیرند باید از همین کاغذ شروع کنند.

روش های کشیدن نقشه ساختمان در کاغذ

برای آموزش کشیدن نمای ساختمان بر روی کاغذ، بایستی از نوع شطرنجی آن استفاده کنید، استفاده از کاغذ شطرنجی برای سهولت در طراحی و اندازه گیری های مربوط به آن توصیه می شود.

در مرحله اول ابتدا مقیاس های مربوط به طراحی و پلان را یاد بگیرید، معمولا این نما 100 برابر در کاغذ کوچکتر از دنیای واقعی است. اگر طول اتاق پذیرایی 100 متر است، در کاغذ آن را به اندازه 100 سانتی متر رسم می کنیم و برای اندازه های دیگر نیز به همین ترتیب.

با علامت های مربوط به در و پنجره در هنگام نقشه کشی بایستی آشنا شوید. دو ابزار مهم در نمای ساختمان، در و پنجره ها هستند و بایستی از این علایم استفاده کرد. برای پنجره در هنگام نقشه کشی، از علامت 2 خط ساده در کنار هم و به شکل موازی استفاده کنیم و برای درب ها از دو خط راست در کنار همدیگر استفاده می کنیم و فاصله این دو خط را یک یا دو منحنی تشکیل می دهد. اگر درب از وسط باز شود، دو منحنی شکل می گیرد و اگر تنها از یک سمت باز شود یک منحنی به وجود می آید. مانند شکل زیر:

اما یکی از دغدغه های اصلی در هنگام طراحی نمای ساختمان بر روی کاغذ، چگونگی رسم اثاثیه است. برای حل این مشکل می توانید از کشیدن تصویر مبلمان در کاغذ دیگری استفاده کنید، سپس آن را برش دهید و بر روی نقشه اصلی بچسبانید، این کار باعث می شود که اگر از قرار گیری مبلمان رضایت ندارید، مکان آن را تغییر دهید.

برای زیبایی کار در هنگام کشیدن نقشه ساختمان، می توان بخش های مختلف ساختمان را رنگ آمیزی کرد، این کار باعث می شود که طرح خود را پیش بینی کنیم. در این اصل معماران به این مرحله، راندو می گویند که کاری است تخصصی و نیاز به تجربه دارد.

شرکت آرچ فایل با چندین سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی و اجرای نقشه های خانه و ساختمان می تواند مشاوره مناسبی برای کمک به مهندسین تازه کار، دانشجویان رشته معماری و هم چنین کارفرمایانی که در این زمینه در حال فعالیت هستند بدهد. گرفتن مشاوره از افراد باتجربه در این زمینه می تواند شما را در ادامه مسیر و روند نقشه کشی و طراحی پلن کمک کند به همین دلیل لازم است تا با آشنایی و آموزش کامل به سمت مسیر طراحی نما و نقشه ساختمان برویم.

طرح معماری

در هنگام طراحی نمای ساختمان بایستی 4 بخش به درستی رعایت شود:

·      مرحله مطالعات

·      طرح اولیه یا همان اسکیس

·      طرح معماری فاز 1

·      نقشه های اجرایی

در مرحله اول برای مطالعات بایستی حتما شناخت اولیه در خصوص طرح، مطالعات فرهنگی و شرایط اقلیمی منطقه جغرافیایی، تعیین متره و برآورد برای اجرای طرح انجام شود.

مرحله دوم طرح ابتدایی در خصوص طرح مربوطه به کارفرما داده می شود و در صورت لزوم بایستی در ادامه تغییراتی در روند این پلن داده شود.

یک ماکت اولیه از طرح بایستی توسط کارشناسان معماری ساخته شود تا مرحله اجرایی طرح طبق این ماکت انجام بگیرد. معمولا پرسپکتیو داخلی و خارجی جزء این طرح به حساب می آیند که از ضروریات رشته معماری است.

اما در آخرین روش در هنگام طراحی نمای ساختمان، بایستی به نقشه های مربوط به تاسیسات مکانیکی و برقی توجه شود. اساسا به این طرح، نقشه های معماری فاز 2 گفته می شود.

آموزش گام به گام کشیدن نقشه و نمای ساختمان بر روی کاغذ

اما به کار بردن علائم نگارشی مخصوص، که بر اساس استاندارد های رشته معماری تهیه شده است، در کشیدن نقشه خانه، ضروری به نظر می رسد. هر فردی برای کشیدن نقشه بایستی با این علائم آشنایی داشته باشد. این علائم به 4 بخش کلی تقسیم بندی می شوند:

1.   مصالح ساختمانی

2.   لوازم

3.   عناصر ساختمان

4.   گرافیکی

در متن بالا در خصوص علامت های مربوط به دیوار، درب و پنجره ها توضیحاتی ارائه کردیم، هم چنین می توانید برای به کار گرفتن علامت لوازم و اثاثیه منزل، از مستطیل و مربع های ساده در پلن استفاده کنیم، هر چند گفتیم که برای زیبایی طرح می توانید شکل اثاثیه را رسم کنید و آن را برش بزنید.

در ادامه این مقاله لازم می دانیم که از علامت های ورودی و خرجی نقشه ساختمان استفاده کنیم که کار را برای مجری طرح آسان می کند. هم چنین آوردن جهت های جغرافیایی در نقشه الزامی است. تصاویر مربوط به این علائم نگارشی در زیر آمده است.

آموزش گام به گام کشیدن نقشه و نمای ساختمان بر روی کاغذ

برای مشاوره مناسب و کامل در این زمینه می توانید از تیم باتجربه آرچ فایل در زمینه طراحی نقشه خانه و ساختمان و هم چنین ماکت های ساختمانی بهره ببرید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز