خبرگزاری کار ایران

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۳۸۱

به نظر شما در سال 1403 پردرامد ترین شغل کدام شغل می باشد؟ در این مقاله به بررسی این راز خواهیم پرداخت

عموما افرادی که به تازگی با برنامه نویسی آشنا شده‌اند، تمایل زیادی به ورود به این بازار و کسب درآمد در آن دارند. موضوعی که باعث می‌شود این افراد، تحقیقات و جستجوهایی در فضای اینترنت انجام دهند تا قبل از شروع یادگیری برنامه نویسی، بتوانند مسیر مناسبی برای ورود به این بازار شغلی پیدا کنند.

عموما طی این تحقیقات، افراد با زبان‌های برنامه نویسی مختلفی نظیر جاوا اسکریپت (JavaScript)، پایتون (Python)، پی‌اچ‌پی (PHP) یا سی‌پلاس‌پلاس (C++)آشنا می‌شوند که در مقاله ای تحت عنوان جاوا اسکریپت یا پایتون آن ها را بررسی کرده ایم . اکثر این افراد به زبان برنامه نویسی پایتون جذب می‌شوند؛ زیرا این زبان دارای ساختار و کدهای ساده‌تر و قابل فهم برای انسان‌ها است و شباهت زیادی به زبان انگلیسی دارد.

تعریف پایتون به زبان خیلی ساده

بین برنامه نویسان، یک معرفی مختصر و مفید از پایتون وجود دارد:« پایتون یک زبان برنامه نویسی سطحِ بالا، مفسری، داینامیک و همه منظوره است!» در ادامه، هرکدام از این ویژگی‌ها در پایتون را توضیح می‌دهیم!

پایتون یک زبان برنامه نویسی سطحِ بالا است. به طور کلی، زبان برنامه نویسی سطح بالا، به زبان‌هایی گفته می‌شود که کدهای نوشته شده در آنها، شباهت زیادی به زبان انسان دارد. در طرف دیگر، زبان‌های سطح پایین را داریم که دارای کدهایی پیچیده و سخت هستند که در اکثر موارد، هیچ معنای خاصی در زبان انسان ندارند. یادگیری زبان‌های سطح بالا برای افراد مختلف (چه تازه‌کار و چه برنامه نویسان دیگر) کار ساده‌تری نسبت به یادگیری زبان‌های سطح پایین است!

پایتون یک زبان مفسری است؛ این یعنی کدهای آن به صورت خط به خط از اولین خط تا آخرین آنها، بررسی و اجرا می‌شود. برای اجرای کدها نیز فرآیند خاصی توسط مفسر طی می‌شود که نیاز به کمی توضیح دارد.

کامپیوترها تنها می‌توانند کدهای نوشته شده به زبان ماشین یا همان 0 و 1 را متوجه شوند؛ در نتیجه درک درستی از کدهای نوشته شده به دیگر زبان‌ها ندارند و نیاز است آنها را به زبان ماشین ترجمه کنیم. این کار توسط مفسر یا کامپایلر در زبان‌های برنامه نویسی مختلف انجام می‌شود. در پایتون، مفسر ابتدا کدهای نوشته شده را به صورت خط به خط بررسی کرده و در صورت عدم اشکال در کدها، آنها را به زبان کامپیوتر ترجمه می‌کند. در ادامه، این کدها توسط کامپیوتر اجرا شده و خروجی آنها نمایش داده می‌شود.

پایتون یک زبان برنامه نویسی داینامیک یا پویا است. این ویژگی، یکی از موارد خاص و جذاب در کدنویسی با پایتون برای افراد تازه‌کار است. این ویژگی، به این معنی است که برای تعریف انواع متغیرها، نیازی به تعیین نوع آنها نیست؛ بلکه مفسر در زمان اجرای کد با توجه به نحوه نوشته شدن متغیر، نوع آن را تعیین می‌کند! برای مثال، اگر مقادیر درون یک متغیر بین دو علامت کوتیشن یا " قرار بگیرند، مفسر متوجه می‌شود این متغیر، از نوع رشته‌ای یا String است.

و اما آخرین ویژگی، همه منظوره بودن پایتون است. این ویژگی به این معنی است که می‌توان روی هر نوع سخت افزار یا سیستم عامل بدون توجه به ویژگی‌ها و قدرت آن، کدهای نوشته شده به زبان پایتون را اجرا کرد. حتی یک شوخی جالب در این باره وجود دارد که می‌گوید:

«کدهای پایتون با ذغال سنگ هم کار می‌کنند!»

تاریخچه پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون در اواخر دهه 1980 توسط خیدو فان روسوم، دانشمند علوم کامپیوتر هلندی و در موسسه تحقیقات ریاضی و علوم کامپیوتر در آمستردام به نام CWI ابداع شد. هدف اولیه از توسعه این زبان، ایجاد زبانی ساده‌تر و کارآمدتر به نسبت زبان‌های موجود در آن زمان بود. زبانی که دشواری‌ها و ساختار پیچیده‌ای نظیر C و C++ یا جاوا نداشته باشد و در عین حال، قدرت بالایی برای توسعه برنامه‌های مختلف داشته باشد.

در کریسمس سال 1990 فان روسوم تصمیم گرفت برای سرگرمی و کمی دوری از مشغله‌هایی که در مسیر توسعه زبان ABC گذرانده بود، یک زبان برنامه نویسی ساده‌تر را با ویژگی‌هایی که تا آن زمان برای ABC تعریف شده بودند، ایجاد کند. در نهایت، این کار منجر به توسعه زبان برنامه نویسی شد که فان روسوم، نام آن را از برنامه محبوبش در شبکه BBC به نام «Monty Python’s Flying Circus» انتخاب کرد و به این ترتیب، پایتون خلق شد.

پایتون چه کاربردهایی دارد؟

تقریبا در هر شاخه از برنامه نویسی، می‌توان از پایتون استفاده کرد؛ این جمله فاقد هرگونه اغراق یا بزرگنمایی است!

زبان برنامه نویسی پایتون با توجه به همه منظوره بودن و پشتیبانی از پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف، تقریبا در هر جایی که فکرش را کنید، قابل اجرا است. در زیر، لیستی از مهمترین کاربردهای این زبان را آماده کرده‌ایم.

  • طراحی سایت
  • ساخت نرم افزار دسکتاپ
  • ساخت برنامه موبایل
  • ساخت بازی
  • ساخت برنامه‌های نوبت‌دهی
  • توسعه برنامه‌های علمی و محاسباتی دقیق
  • توسعه نرم افزارهای گرافیکی
  • توسعه هوش مصنوعی
  • ساخت ابزارهای هک و امنیت
  • توسعه شبکه
  • مصور سازی داده‌ها
  • و...

کدام شرکت‌ها از پایتون استفاده می‌کنند؟

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی از پایتون برای توسعه محصولات و خدمات خود استفاده کرده‌اند. در لیست زیر، بیش از 15 شرکت بزرگ در دنیا که از طرفداران پروپاقرص پایتون هستند را معرفی می‌کنیم.

  1. گوگل
  2. فیسبوک
  3. اینستاگرام
  4. توییتر
  5. لینکدین
  6. یوتیوب
  7. اسپاتیفای
  8. اوبر
  9. ناسا
  10. IBM
  11. ردیت
  12. دیزنی
  13. پینترست
  14. دراپ‌باکس
  15. موزیلا
  16. سونی
  17. بانک جهانی
  18. نتفلیکس
  19. و...

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟

لذت یادگیری اصولی برنامه نویسی پایتون با آکادمی سبزلرن!

یادگیری یک زبان برنامه نویسی برای بسیاری از افراد، کاری سخت و دشوار به نظر می‌رسد. برخی از افراد تصور می‌کنند برای یادگیری برنامه نویسی، نیاز به تسلط عمیق به کامپیوتر یا پیش‌نیازهایی نظیر مهارت در ریاضیات با موارد این‌چنینی است. معمولا افراد با درنظر گرفتن این موارد، از برنامه نویسی زده می‌شوند و هیچوقت به سعی نمی‌کنند به این حوزه وارد شوند.

اما در حقیقت، برنامه نویسی ساده‌تر از چیزیست که دیده می‌شود. در بسیاری از پروژه‌ها و کلا حوزه‌ها، نیاز به تسلط بالایی به ریاضیات وجود ندارد: برای مثال، یک نوجوان ۱۳ ساله که تسلط و درک بالایی از ریاضیات ندارد نیز می‌تواند با یادگیری پایتون، تبدیل به یک توسعه دهنده پایتون شود!

ما در آکادمی سبزلرن، تمام تلاش خود را برای ارائه کامل‌ترین دوره‌های اموزش برنامه نویسی به کار گرفته‌ایم؛ تا جایی که تصمیم به انتشار رایگان دوره آموزش صفر تا صد پایتون پروژه محور به شکل محدود گرفتیم. شما می‌توانید با استفاده از این فرصت شگفت انگیز، به صورت رایگان در دوره آموزش صفر تا صد پایتون در سبزلرن ثبتنام کنید و یادگیری این زبان را در کنار مدرسان حرفه‌ای و پشتیبانی تخصصی مادام العمر آغاز کنید!

فرصت محدود برای ثبتنام رایگان را از دست ندهید!

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز