خبرگزاری کار ایران

همه چیز درباره برداشت عسل

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۳۵

برداشت یا استخراج عسل فرآیندی است که طی آن، عسل برای مصرف یا فروش از کندوها خارج می‌شود. زنبورداران با تمام چالش هایی که برای تولید عسل دارند، مرحله برداشت عسل از آخرین مرحله تولید عسل است که اهمیت ویژه ای برای آنها دارد و باید با موفقیت برداشت کنند و آسیبی به زنبورها و کندو وارد نشود.

 

زنبور دار چگونه، زمان مناسب برای برداشت عسل را میفهمد؟

زنبوردار زمانی می‌فهمد که وقت برداشت عسل فرا رسیده است که حداقل ۸۰ درصد از قاب‌های کندو پر از عسل درپوشیده شده باشد. زنبوردار به طور مرتب کندو را چک می‌کند تا ببیند زنبورها چقدر در حال تولید عسل هستند. هنگامی که شهد گل‌ها فراوان باشد، زنبورها با جدیت بیشتری عسل تولید می‌کنند. به طور ایده‌آل، برداشت عسل نباید انجام شود تا زمانی که زنبورها تمام عسلی را که می‌توانند جمع‌آوری کنند. بهترین زمان برداشت عسل، پایان فصل تابستان است، زمانی که زنبورها ذخایر عسلی را برای گذراندن زمستان جمع‌آوری کرده‌اند.

همه چیز درباره برداشت عسل

فرایند برداشت عسل چگونه است؟

برداشت عسل توسط زنبوردار با خارج کردن قاب‌ها از کندو و سپس جدا کردن تمام عسل با استفاده از دستگاهی به نام عسل‌گیر انجام می‌شود.

برای اینکه زنبورها او را نیش نزنند، زنبوردار قبل از برداشت عسل لباس محافظ می‌پوشد. سپس با دود دادن کندو، زنبورها را آرام کرده و قاب‌های عمودی را از کندو خارج می‌کند تا بتواند عسل را برداشت کند.

بعد از برداشتن قاب‌ها از کندو، درپوش مومیِ روی لانه‌های زنبوری باید برداشته شود. این کار می‌تواند به صورت دستی با یک چاقوی داغ که موم را از روی لانه جدا می‌کند، یا با استفاده از دستگاه درپوش‌بردار انجام شود. دستگاه درپوش‌بردار با برس یا زنجیر، سطح موم را خراش می‌دهد.

هرچند درپوش‌برداری دستی زمان بیشتری می‌برد، اما نسبت به روش ماشینی، دقت و تمیزی بیشتری دارد. از طرف دیگر، روش ماشینی کارآمدتر است و روند درپوش‌برداری را سریع‌تر انجام می‌دهد.

بعد از اینکه عسل توسط دستگاه استخراج از لانه جدا شد، از صافی‌هایی رد میشود تا هر مومی که ممکنه هنوز در عسل باقی مانده باشد، جدا شود. این کار باعث میشود عسل شفاف و تمیز شود و برای مصرف یا فروش مناسب باشد.

بعد از اینکه عسل فیلتر شد، میتوان آن را در شیشه ریخت یا به محصولات دیگری که قابل فروش هستند تبدیل کرد.

با اینکه استخراج عسل با نیروی گریز از مرکز رایج‌ترین روش برداشت عسل به حساب می اید، اما برای لانه‌های زنبوری طبیعی که در کندوهای غیر لانگستروت ساخته شدن، مناسب نیست. این شامل کندوهای افقی و کندوهای نوار بالایی میشود.

زنبورداری که از روش له کردن و صاف کردن برای برداشت عسل استفاده می‌کند، لانه‌های زنبوری رو برداشته و له می‌کند. بعد، عسل رو میتوان صاف کرد و موم به دست امده را برای آب کردن و فرآوری جمع کرد.

 

بهترین زمان برداشت عسل چه زمانی است؟

در برخی مناطق، مثلاً در مناطق گرمسیری، بهار و تابستان معمولاً بهترین زمان برای برداشت عسل است زیرا در این فصل‌ها زنبورها فعالیت بیشتری دارند و بیشترین میزان عسل را تولید می‌کنند.

اما در مناطق دیگر ممکن است پاییز بهترین زمان برای برداشت عسل باشد، زیرا زنبورها در این فصل عسل بیشتری درون کندوها ذخیره کرده‌اند و ممکن است این عسل بهترین کیفیت را داشته باشد.

به هر حال، برای تشخیص بهترین زمان برای برداشت عسل، بهتر است از تجربه محلی و راهنمایی کارشناسان محلی استفاده شود. همچنین، استفاده از روش‌هایی مانند بررسی میزان سدیم و رطوبت در عسل می‌تواند کمک کننده باشد تا زمان مناسب برای برداشت عسل تعیین شود و عسل با کیفیت به دست آید.

بنابراین برای خرید عسل کنار تازه و یا گون، کوهی و ... باید شرایط بافت گیاهی منطقه را در نظر بگیرید و متناسب با برداشت آن اقدام به خرید کنید.

همه چیز درباره برداشت عسل

زنبورداران در طول سال چند بار عسل برداشت می کنند؟

اکثراً زنبورداران در طول یک فصل مانند بهار یا تابستان حداقل یک بار عسل را برداشت می‌کنند. اما در مناطق با شرایط آب و هوایی خاص ممکن است زنبورداران در فصل‌های دیگر همچون پاییز نیز بارها عسل را برداشت کنند.

در برخی موارد، اگر زنبورهای زنبوردار به سرعت در حال پر کردن قاب ها با عسل باشند و فضای کافی نداشته باشند، زنبورداران ممکن است عسل را بیشتر برداشت کنند. یک زنبوردار در این صورت ممکن است عسل را تا دو یا سه بار در سال به جای یک بار در تابستان برداشت کند.

زنبوردارانی که بصورت طبیعی و ارگانیک برداشت عسل می کنند و خوراک غیر طبیعی به زنبورها نمیدهند، برداشت عسل کمی دارند چرا که فرایند تولید عسل طبیعی طولانی تر است. یکی از فروشگاه های عسل مطمئن که می توانید از آن عسل طبیعی تهیه کنید، فروشگاه عسل سوئیت یامی است که می توانید برای خرید عسل طبیعی  https://sweet-yummy.com/ از آن اقدام کنید.

 

برداشت عسل چقدر طول می کشد؟

برداشت عسل می تواند یک آخر هفته کامل طول بکشد، زیرا قاب های زیادی برای برداشت عسل وجود دارد. زنبورداران به طور معمول حداقل پانزده دقیقه را صرف بارگیری قاب ها در دستگاه استخراج عسل، چرخاندن دستگاه ها و تخلیه قاب ها می کنند.

روند استخراج یک زنبوردار و اندازه مزرعه عسل او به شدت بر زمان برداشت عسل تأثیر می گذارد. روش له کردن و تخلیه نسبت به استخراج گریز از مرکز، منجر به فرآیند استخراج بسیار طولانی تری خواهد شد.

 

چه مقدار عسل را می توان از یک کندو برداشت کرد؟

توانایی یک کندو در تولید عسل، به شدت بر مقدار عسلی که می توان برداشت کرد، تأثیر می گذارد. از آنجایی که یک کندو برای زنده ماندن در زمستان به 27 تا 40 کیلوگرم عسل نیاز دارد، مقدار عسلی که یک زنبوردار می تواند برداشت کند به کل میزان عسلی که زنبورها تولید می کنند بستگی دارد.

اگر زنبورها در یک سال 45 کیلوگرم عسل تولید کنند، زنبوردار ممکن است تنها 4.5 تا 9 کیلوگرم از آن کندو برداشت کند. اما اگر زنبورها در طول آن سال 68 کیلوگرم عسل تولید کرده باشند، زنبوردار می تواند تا 27 تا 31 کیلوگرم عسل از آن کندو جمع آوری کند. به طور واضح، مقدار عسلی که از هر کندو قابل برداشت است به شدت متغیر است. زنبورداران  باید عسل کافی در کندو باقی بگذارند تا مطمئن شوند که کندو از زمستان جان سالم به در می برد.

 

تاثیرات برداشت نامناسب بر کیفیت عسل

برداشت عسل، مرحله‌ای حیاتی در تولید آن است که کیفیت نهایی محصول را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت عدم انجام صحیح این فرآیند، طعم، عطر، رنگ و خواص عسل به شدت تغییر خواهد کرد.

برخی از این تاثیرات عبارتند از:

  • تغییر طعم و عطر: برداشت زودهنگام عسل، طعم آن را ترش و رقیق می‌کند و برداشت دیرهنگام، طعم و عطر آن را تیره و غلیظ می‌کند.
  • کاهش خواص: برداشت نامناسب می‌تواند خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی عسل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
  • افزایش ناخالصی‌ها: عدم استفاده از تجهیزات مناسب و رعایت بهداشت، می‌تواند ذرات موم، گرده و لارو زنبور را به داخل عسل راه دهد.
  • کاهش ماندگاری: برداشت نامناسب، رطوبت عسل را افزایش داده و به فساد و شکرک زدن زودهنگام آن منجر می‌شود.

علاوه بر این، برداشت نامناسب می‌تواند به زنبورها نیز آسیب برساند. بنابراین، زنبورداران باید با دقت و ظرافت کامل نسبت به برداشت عسل اقدام کنند تا به زنبورها و کیفیت محصول نهایی آسیبی نرسد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز