خبرگزاری کار ایران

تأثیر فناوری موبایل بر سلامت روان

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۱۰۰۲

از زمانی که موبایل‌های هوشمند اختراع شدند، تحول بزرگی در تکنولوژی و زندگی افراد به ‌وجود آمد. این تلفن‌های همراه توانستند زندگی ما را از جهات مختلف آسان کنند و با کمک آن‌ها می‌توانیم برای انجام فعالیت‌های مختلف تا حد زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کنیم.

شاید موبایل از مزایای بسیاری برخوردار باشد، اما استفاده بی‌رویه از این دستگاه هوشمند چه آثاری بر سلامت روان ما دارد؟ اگر می‌خواهید از زندگی خود با وجود تمام مشکلات لذت ببرید، باید به سلامت روان و عوامل مخربی که روی آن تاثیر می‌گذارند توجه کنید. در این متن به بررسی آثار موبایل می‌پردازیم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

استفاده زیاد از موبایل و تاثیر آن بر سلامت روان

موبایل جزء جدانشدنی از زندگی پیشرفته امروزی است و با کمک این دستگاه هوشمند می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم یا به گسترش اطلاعات خود بپردازیم؛ حتی احتمال دارد در همین لحظه این مقاله را با استفاده از موبایل بخوانید پس همه ما از مزایای این تلفن‌ها آگاه هستیم.

آنچه که باید بدانید آثار مخرب تلفن همراه بر سلامت روان است. تاکنون بررسی‌های زیادی در این‌ خصوص انجام شده و محققان دریافته‌اند که استفاده بیش از حد از موبایل به ‌طور مستقیم روی سلامت روان تاثیر می‌گذارد.

در واقع باید گفت تفاوتی ندارد در چه سن و سالی هستید، اگر ساعت‌های زیادی از شبانه‌روز را با استفاده از موبایل سپری می‌کنید، در معرض آسیب‌های روانی قرار دارید و ممکن است کیفیت زندگی شما تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته این موضوع بیشتر در نوجوانان و جوانان دیده می‌شود.

تأثیر فناوری موبایل بر سلامت روان

آثار مخرب موبایل بر سلامت روان

موبایل اگر به‌درستی و برای انجام فعالیت‌های ضروری مورد استفاده قرار بگیرد، بسیار کاربردی است. شما حتی می‌توانید در اوقات فراغت با این دستگاه فیلم ببینید یا اگر صفحه کوچک را نمی‌پسندید، بررسی کنید که چگونه گوشی سامسونگ را به تلویزیون وصل کنیم و سپس به‌راحتی فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید.

لازم است بگوییم دیدن بی‌رویه فیلم و سریال نیز خود باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود. پس هر فعالیت را به‌اندازه انجام دهید تا شاهد آثار مخرب آن بر روان خود نباشید، اما فناوری موبایل چه تاثیر منفی بر سلامت روان افراد می‌گذارد؟ در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

انزوای اجتماعی ناشی از کار با موبایل

ارتباط با دوستان، آشنایان و اعضای خانواده یک ضرورت است و هر فرد در طول زندگی خود به ایجاد روابط عاطفی و اجتماعی نیاز دارد. با وجود تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کاربران این ارتباط را به‌صورت مجازی برقرار می‌کنند که این موضوع در طولانی‌مدت آسیب‌رسان است.

در واقع حس و عاطفه‌ای که در دیدار حضوری احساس می‌شود، هرگز در متن‌ها قابل درک نیست. این نوع ایجاد ارتباط به‌تدریج ضعف پیوندهای اجتماعی و حتی قطع آن‌ها را به‌ همراه دارد و فرد در نهایت منزوی خواهد شد.

از طرف ‌دیگر فردی که مدت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مختلف سپری کند، زمانی برای یادگیری مهارت‌های اجتماعی و ایجاد ارتباط درست با دیگران ندارد. این موضوع نیز خود باعث منزوی‌شدن افراد و ایجاد آسیب‌های روانی در آن‌ها خواهد شد.

افسردگی و اضطراب ناشی از کار با موبایل

محققان مطالعات زیادی انجام داده‌اند و در این مسیر متوجه شده‌اند که وابستگی و استفاده بی‌رویه از موبایل در نهایت منجر به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب می‌شود. این اختلالات بسیار آزاردهنده هستند.

اگر کمی در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذارنید، قطعا تصاویری از یک زندگی هیجانی یا پر از موفقیت می‌بینید. این موضوع شرایط را برای مقایسه فراهم می‌کند. در واقع ذهن ما به‌گونه‌ای است که این اطلاعات را حتی اگر غلط باشند به‌عنوان معیارهای موفقیت و زیبایی قبول می‌کند و این شرایط زمینه را برای احساس حقارت و عقب‌ماندگی فراهم خواهد کرد.

از طرف ‌دیگر در شبکه‌های مجازی نمی‌توان همواره انتظار دریافت نظر مثبت داشت. گاه افراد با بارگذاری عکس یا فیلم خود شاهد بازخوردهایی کاملا منفی هستند که باعث عصبانیت یا ناراحتی آن‌ها خواهد شد.

احساس ناراحتی، غم، عصبانیت، افسوس و حقارت از جمله مواردی هستند که هر شخص فعال در شبکه‌های اجتماعی ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شود به‌خصوص اگر زمان زیادی را به‌حضور در این شبکه‌ها اختصاص دهد. این حالت‌ها زمینه را برای بروز افسردگی و اضطراب فراهم می‌کند.

مشکلات خواب ناشی از کار با موبایل

خواب کامل در ساعت مناسب به سلامت مغز و روان کمک می‌کند. افرادی که بتوانند خواب منظم و کاملی داشته باشند، همواره از نظر خلق‌وخو، انعطاف‌پذیری و اعصاب بهتر از دیگران عمل می‌کنند.

اگر عادت داشته باشید پیش ‌از خواب موبایل خود را چک کنید، احتمالا با مشکل مواجه شوید. در بسیاری از مواقع ممکن است زمانی که در رختخواب هستید تنها به‌قصد چک‌کردن موضوعی خاص یا خواندن یک متن کوتاه موبایل را بردارید، اما یک ساعت بعد متوجه شوید که هنوز موفق به کنار گذاشتن آن نشده‌اید.

موبایل علاوه‌ بر سرگرم‌کننده بودن از خود نور آبی نیز منعکس می‌کند که باعث اختلال در تولید ملاتونین می‌شود. این موضوع به ‌طور مستقیم در چرخه خواب‌وبیداری مشکل به ‌وجود می‌آورد و باعث می‌شود نتوانید در زمان مناسب بخوابید.

تأثیر فناوری موبایل بر سلامت روان

جمع‌بندی

فناوری موبایل علاوه ‌بر مزایایی که دارد، ممکن است بسیار آزاردهنده و مخرب باشد. البته این موضوع کاملا به میزان استفاده افراد از گوشی بستگی دارد. درصورتی‌که شما بیش از حد از این دستگاه استفاده کنید، با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و انزوای اجتماعی روبه‌رو خواهید شد.

سوالات متداول

آیا موبایل روی سلامت روان تاثیر می‌گذارد؟

موبایل‌های هوشمند در کنار مزایایی که دارند ممکن است تاثیرات مخربی بر سلامت روان افراد بگذارند. البته این آثار درصورت استفاده بیش از حد خود را نشان می‌دهند و با کنترل میزان استفاده می‌توان جلوی بروز آن‌ها را گرفت.

استفاده بیش از حد از موبایل چه آثار مخربی بر روان افراد دارد؟

اگر نحوه درست استفاده از این فناوری مفید را یاد نگیرید، با مشکلاتی مانند انزوای اجتماعی، اضطراب، افسردگی و اختلال در خواب مواجه می‌شوید. با توجه به آزاردهنده بودن این مشکلات بهتر است میزان استفاده از موبایل را کنترل کنید.

استفاده از موبایل پیش‌از خواب چه عوارضی دارد؟

این دستگاه سرگرم‌کننده از خوابیدن شما در زمان مناسب جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه نور آبی آن اختلال در تولید ملاتونین را به‌همراه دارد و به همین دلیل افرادی که پیش‌از خواب از موبایل استفاده می‌کنند خواب راحت و کافی ندارند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز