خبرگزاری کار ایران

تفاوت بالابرهای ساختمانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۹۶۶

اگر شما تا به حال ساختمانی را بازسازی کرده یا ساخته باشید و یا می‌خواهید شروع به ساخت بکنید، باید حتما بدانید که برای ساخت یا بازسازی یک ساختمان از تجهیزات و مصالح بسیاری استفاده می‌شود. یکی از مهم ترین تجهیزات لازم برای ساخت یا بازسازی ساختمان، بالابر ساختمانی است.

 بالابر‌ها انواع مختلفی دارند اما نحوه عملکرد آنها با یکدیگر تفاوت چندانی ندارد و هر کدام وظیفه حمل و نقل را بر عهده دارند. ما در این مقاله سعی داریم شما را از انواع بالابر، نحوه عملکرد، قطعات سازنده و مشخصات فنی بالابرها آگاه سازیم؛ پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

انواع بالابرها

باید بدانید که بالابرها از نظر شکل، اندازه و ساختار انواع مختلفی دارند. به طور کلی می‌توان بالابرهارا در دو دسته ثابت و متحرک دسته بندی کرد. در ادامه به انواع و نحوه عملکرد هرکدام می‌پردازیم.

بالابر ثابت

این نوع بالابرها دستگاهی مکانیکی هستند که به صورت عمودی برای جابجایی بار به کار می‌روند. این دستگاه‌ها اکثرا از سه بخش( یک ستون و یا تیر ثابت و یک قسمت برای حمل و نقل روی آن ) تشکیل می‌شوند و نحوه عملکردشان این چنین است که بارها را به وسیله ونچ یا سیستم هیدرولیک به بالا یا پایین انتقال می‌دهد. بالابرهای ثابت نیز در دسته خود انواع مختلفی دارند که برایتان ذکر می‌کنیم.

بالابر ثابت هیدرولیکی

یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین بالابرها، بالابر هیدرولیکی است. این بالابر بر پایه قانون اصل پاسکال(تغییر فشار در یک مایع غیر متراکم) در فیزیک عمل میکند.

بالابر ثابت آکاردئونی یا قیچی

بالابرهای آکاردئونی یا همان قیچی کاربرد زیادی در بین بالابرها دارند این بالابرها توانایی حمل بار در بازه متغییر 230 تا 2000 کیلوگرم را تا ارتفاع 3 تا 30 متر دارند و در حوزه‌های مختلفی همچون خدمات عمومی، شست و شو، ساخت و ساز، رنگ آمیزی و... به کار برده می‌شوند. برخی از بالابرهای آکاردئونی مجهز به موتور دیزل یا موتور بنزینی برای استفاده در سطح‌های ناهموار هستند ولی برخی دیگر با موتور الکتریکی کار می‌کنند.

بالابر متحرک

همانطور که از نامشان پیداست این نوع از بالابرها قابلیت جابجایی دارند و به همین دلیل به آنها بالابر سیار نیز می‌گویند. بالابرهای سیار یا متحرک نیز عمدتا به دو گروه دسته بندی می‌شوند که برای شما بیان می‌کنیم.

بالابر سیار عمودبر

این بالابر طبق نامی که دارد اجسام را به سمت بالا حرکت می‌دهد و از آنجایی که ایمنی بسیار بالایی دارد برای جابجایی انسان به کار می‌رود از همین رو به این نوع بالابر، بالابر نفربر نیز می‌گویند. این بالابر‌ها نیز بسیار کاربردی بوده و در ساخت و ساز‌های مختلف، مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

بالابر ساختمانی

یکی از پرکاربردترین بالابرها، بالابر ساختمانی است. استفاده اصلی و مهمی که از این نوع بالابر می‌شود، حمل و نقل مصالح مورد نیاز در طبقات ساختمان است، پس وجود این بالابر در هنگام ساختمان سازی بسیار مهم بوده و یکی از ابزار‌های لازم و پرکاربرد است.

 بالابرهای ساختمانی از قطعات متفاوت و متنوعی همچون وینچ، قلاب و باکت، پایه های بالابر، سیم بکسل، جعبه نگهدارنده، گیربکس و الکتروموتور تشکیل می‌شوند. این نوع بالابرها نه تنها در ساختمان سازی بلکه در کارخانه ها، اسکله ها و انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابرهای ساختمانی اکثرا برقی هستند و به دو گروه بالابر ساختمانی تک فاز و سه فاز دسته بندی می‌شوند.

تفاوت بالابرهای ساختمانی

تفاوت های بالابر ساختمانی تک فاز و سه فاز

بالابرساختمانی تک فاز از الکتروموتورهایی با توان 2 یا 3 اسب بخار تشکیل شده است ولی بالابر ساختمانی سه فاز متشکل از الکتروموتورهایی با توان 2 الی 10 اسب بخار است. بالابرهای تک فاز قدرت کشش بار تا حجم 220 کیلوگرم را دارند در حالی که بالابر ساختمانی سه فاز کشش بالاتری(تا 1000 کیلوگرم) نسبت به تک فاز دارد. معمولا در ساخت و سازهای ساختمانی به دلیل اینکه برق شهری تک فاز به سهولت در دسترس است از بالابرهای ساختمانی تک فاز استفاده می‌شود.

بهترین بالابر برای استفاده در ساختمان سازی

شاید برای شما سوال پیش بیاید که بهترین بالابر ساختمانی چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ خب در اینجا باید بگویم که بالابرهای تک فاز که قدرت حمل بار تا 300 کیلوگرم را دارند طول عمر زیادی نسبت به بالابر ساختمانی سه فاز دارند از این رو فعالیت‌های لازم جهت حمل و نقل به انرژی زیادی لازم ندارند. این نوع بالابر به دلیل سهولت در وصل شدن به برق شهری طرفداران بیشتری نسبت به بقیه بالابرها دارند.

وینچ بالابر چیست؟

شاید تا به حال نام وینچ را نشنیده باشید و برایتان سوال باشد که که آن چیست؟ همانطور که در بالا به آن اشاره شد وینچ یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات به کار رفته در بالابر است. وینچ وظیفه هدایت و کنترل سیم بکسل بالابر را بر عهده دارد و از پیچ و تاب خوردن سیم بکسل جلوگیری می‌کند.

چه موتوری برای بالابر ساختمانی بهتر است؟

یکی دیگر از مهم ترین قطعات لازم برای ساخت بالابر ساختمانی الکتروموتور یا همان موتور بالابر است. الکتروموتور بالابر با توجه به برق مصرفی یا همان تک فاز یا سه فاز بودن و میزان قدرت حمل بار و همچنین ارتفاعی که بالابر در آنجا نصب می‌شود تعیین می‌گردد. وظیفه الکتروموتور تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی دورانی است. به عبارت ساده تر الکتروموتورها نیروی محرک بالابر را تامین می‌کنند.

قیمت بالابر

مسئله مهمی که برای انتخاب یک بالابر باید بررسی شود قیمت آن است. عوامل متعددی بر روی قیمت بالابر ساختمانی تاثیر می‌گذارد. این عوامل عبارتند از، تک فاز یا سه فاز بودن بالابر، میزان باری که می‌توانند حمل کنند و امنیت بالابر. پس همه این موارد باید در انتخاب بالابر بررسی و مقایسه شود. از آنجایی که قیمت مورد توجه بسیاری از افراد هنگام خرید قرار می‌گیرد، شرکت سهند ابزار انواع محصولات مختص ساختمان سازی را با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند.

نتیجه گیری

همانطور که فهمیدید برای ساخت یا بازسازی ساختمان و یا هر کار دیگری از انواع بالابرها استفاده می‌شود. هر فردی باید کارایی و عملکرد هر بالابر را بداند تا بتواند بهترین انتخاب را انجام دهد. بالابرها وظیفه حمل و نقل را بر عهده دارند و کاری سخت و طاقت فرسا را برای انسان‌ها راحت می‌کنند.

 اگر شما هم جزو افرادی که به دنبال بالابر مناسب برای کاری که می‌خواهید هستید باید همه موضوعات گفته شده را در انتخاب خود لحاظ کنید. ما در این مقاله سعی کردیم شمارا بالابر ساختمانی سه فاز و دیگر بالابرهای ساختمانی و کارایی و عملکرد هرکدام آگاه سازیم. امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز