خبرگزاری کار ایران

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین روش ایمپلنت دندان

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۹۳۹

گاهی اوقات ممکن است افراد به دلایل مختلفی همچون افزایش سن، کشیدن دندان و …. برخی از دندان‌های خود را از دست بدهند از این رو ایمپلنت دندان می‌تواند راهکار بسیار موثری برای این مشکل باشد.

در واقع با کاشت ایمپلنت می‌توانید علاوه بر رسیدن به لبخندی زیبا، نحوه غذا خوردن و جویدن خود را نیز اصلاح نمایید. ما در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات کامل و دقیقی را در مورد ایمپلنت دندان، مرحل انجام آن، روش‌های ایمپلنت و … در اختیار شما قرار بدهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

ایمپلنت دندان چیست؟

به دلایل مختلفی ممکن است برخی از افراد یک یا چند دندان خود را از دست بدهند از این رو یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای این مشکل، ایمپلنت دندان است. در واقع در کاشت ایمپلنت، میله باریک فلزی به جای ریشه دندان در داخل لثه قرار می‌گیرد و سپس پروتز و یا روکش ایمپلنت ساخته شده بر روی آن جاگذاری می‌شود. معمولا فلز استفاده شده در ایمپلنت از جنس تیتانیوم خالص می‌باشد تا بتواند با بدن انسان سازگاری داشته باشد. قیمت ایمپلنت دندان برای هر فرد با توجه به عوامل مختلف متفاوت است که پس از معاینه مشخص می‌شود.

 

مراحل ایمپلنت دندان

برای انجام ایمپلنت در ابتدا بایستی به متخصص در این زمینه مراجعه نمایید و پس از آن مراحل زیر را باید طی کنید:

معاینه کامل و تعیین ایمپلنت مورد نیاز

در ابتدا دندان‌ها و شرایط لثه بایستی توسط مرکز ایمپلنت مورد نظر معاینه و بررسی شود و سپس در صورت نیاز برای انجام کاشت ایمپلنت دندان اقدام گردد. (برای انجام این مرحله ممکن است نیاز به گرفتن عکس از لثه و استخوان فک باشد)

برداشت دندان آسیب دیده

در صورتی که نیاز به کشیدن دندان پوسیده و آسیب دیده باشد در ابتدا باید اینکار انجام شود. گاهی اوقات نیز دندان از قبل کشیده شده که دیگر نیازی به انجام این مرحله ندارد.

آماده سازی استخوان فک (پیوند استخوان)

پزشک با ایجاد برش و سوراخ‌هایی بر روی نواحی مورد نظر از استخوان فک، پایه‌های ایمپلنت را که معمولا از جنس تیتانیوم خالص است در آن جاگذاری می‌کند. جنس این پایه‌ها به گونه‌ای است که با بدن انسان سازگاری داشته باشد.

ترمیم استخوان

بیمار بایستی مدت زمانی را برای بهبود و ترمیم استخوان فک خود و زخم‌های ایجاد شده بر روی آن در نظر بگیرد و سپس برای مراحل بعدی اقدام نماید. (مدت زمان مشخص برای کاشت ایمپلنت توسط پزشک تعیین می‌شود)

قالب گیری و ارسال به لابراتور

سپس قالب دندان بر اساس نوع فک و اندازه آن توسط متخصص تعیین می‌شود و برای ساخت پروتزهای دندان به لابراتور ارسال می‌گردد. این مرحله بایستی کاملا با دقت انجام گیرد تا دندان‌ها حالت طبیعی داشته باشند.

قرار دادن نهایی ایمپلنت

در نهایت پس از گذشت مدت زمانی از انجام جراحی و ترمیم و بهبود کامل استخوان فک، پروتز و یا روکش‌های ایمپلنت که توسط لابراتور ساخته شده است بر روی پایه‌های ایمپلنت قرار می‌گیرند.

روش‌ های کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت را می‌توان با کمک روش‌های مختلفی انجام داد که به شرح زیر می‌باشند:

ایمپلنت دندان تک مرحله‌ای

کاشت ایمپلنت یک مرحله‌ای یا Non submerged به روشی گفته می‌شود که بعد از کشیدن دندان، لثه امکان همپوشانی ندارد و نیاز به انجام ایمپلنت تک مرحله‌ای دارد. در این روش ایمپلنت دندان در داخل استخوان فک و پایه بر روی قرار می‌گیرد و سپس لثه در اطراف پایه ایمپلنت بخیه زده می‌شود. از این رو دیگر نیازی به انجام جراحی دوم برای کنار زدن بافت لثه از روی پایه ایمپلنت ندارد. سپس پس از گذشت چند ماه (معمولا ۲ الی ۳ ماه) قالب گیری دندان و قرار دادن آن بر روی پایه ایمپلنت انجام می‌گیرد.

ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای

ایمپلنت دندان دو مرحله‌ای یا Submerged به گونه‌ای است که در ابتدا پایه‌های ایمپلنت با ایجاد سوراخ‌های کوچکی در داخل لثه قرار می‌گیرند و هیچ گونه پایه اضافه از آن در داخل دهان دیده نمی‌شود. در واقع پس از قرارگیری پایه‌ها، بافت لثه بر روی آن بخیه زده می‌شود. معمولا پس از گذشت ۲ الی ۳ ماه از جراحی برای قرار دادن سر پایه‌های ایمپلنت دوباره بافت لثه برش زده می‌شود. در نهایت پس از ۲ هفته از جراحی و ترمیم لثه‌ها، قالب گیری انجام می‌شود.

ایمپلنت دندان immediate

در این روش همان طور که از نام آن پیداست بعد از قرارگیری ایمپلنت دندان، تاج آن نیز در همان جلسه بر روی آن قرار می‌گیرد. این روش بیشتر برای دندان‌های جلو قابل استفاده است تا بیمار در مدت زمان ۲ الی ۳ ماه برای ترمیم بدون دندان نباشد. باید توجه داشته باشید که قالب‌های قرار گرفته بر روی ایمپلنت در این مدت زمان موقتی است و پس از گذشت زمان ترمیم قالب‌های دائمی ساخته و بر روی پایه‌ها قرار گرفته می‌شود.

ایمپلنت دندان چیست؟ بهترین روش ایمپلنت دندان

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

از مزایای کاشت ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باعث افزایش زیبایی و اعتماد به نفس افراد به دلیل داشتن لبخندی زیباتر خواهد شد.
  • باعث می‌شود تا فرایند جویدن و خوردن غذا برای افراد بسیار راحت‌تر صورت بگیرد.
  • به حفظ سلامتی دهان و ماندگاری دندان و همچنین لثه‌های بیمار بسیار کمک می کند.
  • کاشت ایمپلنت را می‌توان به عنوان یک روش سریع و دائمی برای ترمیم دندان‌های از دست رفته در نظر گرفت.

ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان انجام جراحی ایمپلنت دندان به فاکتورهای مختلفی همچون میزان پیچیدگی جراحی، تعداد دندان‌های مورد نیاز برای جراحی و نوع جراحی ایمپلنت بستگی دارد. به صورت کلی می‌توان گفت که در صورت داشتن دندان‌های کاذب برای کاشت ایمپلنت در حدود ۳ الی ۴ ماه زمان نیاز دارد. باید در نظر داشته باشید که این مدت زمان با توجه به شرایط بیمار ممکن است افزایش و یا کاهش پیدا کند.

 

ایمپلنت دندان چند سال دوام دارد؟

ماندگاری و دوام ایمپلنت‌های کاشته شده به میزان مراقبت بعد از جراحی بستگی دارد. در واقع هر چه مراقبت و توجه به نکات بعد از کاشت ایمپلنت بیشتر باشد به طور قطع دوام بیشتری خواهد داشت. در صورت رعایت این موارد می‌توان گفت که کاشت ایمپلنت یک روش کاملا دائمی و ماندگار است.

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

درمان ایمپلنت نیاز به مراقبت‌های بعد از آن دارد تا بتواند نتیجه مطلوبی را برای فرد به دست آورد. این نکات مهم به شرح زیر می‌باشند:

  • بعد از جراحی ایمپلنت داروهای تجویز شده توسط پزشک را به درستی استفاده نمایید تا از بروز هر گونه درد و یا عفونتی جلوگیری نمایید.
  • بهتر است بعد از جراحی ایمپلنت استراحت نمایید و از انجام فعالیت‌های سنگین و یا ورزش تا چند روز بعد از آن نیز خودداری کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از عمل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا از عوارض ایمپلنت دندان جلوگیری نماید.
  • بعد از جراحی به صورت مکرر به دندانپزشک خود مراجعه نمایید(با شماره 02122375671 تماس بگیرید) تا روند درمان شما به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد.
  • پس از دریافت پروتزهای ایمپلنت می‌توانید مانند دندان‌های طبیعی به خوردن غذا و خوارکی بپردازید.
  • دندان‌های خود را به صورت مرتب مسواک بزنید و از نخ دندان برای تمیزی بیشتر آن استفاده نمایید.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز