خبرگزاری کار ایران

دکتر افشین پاک نهال:

حمایت از تولیدکنندگان داخلی ،تکه گمشده پازل تولید!

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۸۸۶

‌یک تولید کننده و کارآفرین برتر کشور تاکید کرد: عمق ساخت داخل، معیاری مطلوب جهت حمایتگری و مانع زدایی از تولید ملی است که می تواند در عرصه داخلی و حتی در زمینه توسعه صادرات و بهبود برند ملی محصولات ایرانی موثر باشد

بر اساس این گزارش؛ در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال  ،  روح الله دهقانی فیروزآبادی _ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ،    مهندس علی‌اصغر انصاری_  معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ICT ، مهندس مجید سلطانی _ مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ، دکتر سید محمد موسوی _ معاون وزیر صمت  و تنی چند از مدیران  عالی رتبه کشور از غرفه کارا الکترونیک مبنا در پاویون رونمایی محصولات فناورانه بازدید به عمل آوردند.

اما  دکتر افشین پاک نهال، مدیر عامل شرکت کارا الکترونیک مبنا  در حاشیه این  نمایشگاه و در جمع خبرنگاران  با اشاره به پدیده  تاسف برانگیز افزایش مهاجرت نخبگان و راهکارهای آن  گفت: باید  از طرح های پژوهشی و فناورانه با ایجاد بستر استفاده از زیرساخت‌های دانشگاهی کشور حمایت شود

این تولیدکننده و کارآفرین برتر ،  کمک به نوسازی واحدهای فعال با تخصیص وام های بلند مدت و کم بهره را از دیگر نکات مهم برشمرد و افزود:  طراحی بسته های حمایتی به روز جهت جلوگیری از زمین‌گیر شدن صنایع کشور و اطلاع رسانی درست از بسته‌های حمایتی دولت که عموما هیچ یک از تولید کنندگان از آن اطلاعی ندارند با استفاده از توان مشورتی زیست بوم کارآفرینی کشور بسیار مهم محسوب می شود. 

وی در ادامه همچنین به ضرورت  از بین بردن موانع و روند طولانی ثبت سفارش، تخصیص ارز، اصلاح روند امور گمرکی به گونه‌ای که در سال، حداقل ۴ بار یک تولید کننده بتواند واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید را انجام دهد اشاره کرد و افزود:  این در حالی است که  متاسفانه در حال حاضر این روند، برای یکبار واردات بین ۷ تا ۹ ماه متغیر است و این ، به معنی  فاجعه و نابودی توان تولید در داخل کشور است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات  ایران با بیان اینکه در یکی دو دهه اخیر، بر روی نیروی فکری انسان‌ها تاکید می‌ شود گفت: با این سرعت افزایش تکنولوژی‌های ارتباطی و مواردی مثل هوش مصنوعی، کشور به نیروهای توانمند متفکر نیاز دارد و دقیقا اینهاست که می‌تواند به رشد و توسعه اقتصادی کشورها کمک کند.

وی به رابطه بین رشد اقتصادی برآورد شده در لایحه برنامه هفتم و مهاجرت نخبگان   اشاره کرده و گفت:   مهاجرت نیروی مولد در واقع همان از بین رفتن فرصت‌های شغلی و به عقب‌انداختن مسیر توسعه در کشور است و به همین دلیل دولت باید چرخه معیوب اقتصاد که به مهاجرت نخبگان نیز منجر میشود را اصلاح کند

مدیر عامل شرکت فناور کارا الکترونیک مبنا  و عضو راهبردی خوشه الکترونیک استان تهران در عین‌حال بیان کرد:  به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین علت  مهاجرت نخبگان را می‌توان مشکلات اقتصادی دانست، پایین بودن میزان درآمد متخصصان و ناتوانی دولت در تامین مالی آنها و نیز نبود تناسب بین میزان سواد و درآمد از مهم‌ترین دلایل مهاجرت نخبگان  شمرده می‌شود.

پاک نهال افزود: مهارت‌ها و تخصص متخصصان در اغلب موارد مورد توجه واقع نمی‌شود و معمولا در مشاغل غیرمرتبط با تخصص خود به‌کار گماشته می‌شوند. بازار نیروی کار ظرفیت و وسعت کافی برای جذب و پوشش دادن نیروی متخصص را دارا نیست و همه این عوامل منجر به مهاجرت نخبگان  می شود.

عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان برتر رسمی استان تهران گفت: در کنار این موج مهاجرت باید از پدیده افزایش مهاجرت تولیدکنندگان و کارخانه داران نیز به عنوان پدیده نه چندان نوظهور سیستم معیوب حمایتی دولتی دانست و برای آن راهکاری اندیشید‌.

پاک نهال گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت  به عنوان متولی تولید در کشور، وظیفه ذاتی حمایت از تولید را بر عهده دارد. پس از این که قانون حداکثر حمایت از کالای ایرانی در مجلس مصوب شد ماده ۲ قانون حداکثری اذعان کرد که همه دستگاه‌های اجرایی اعم از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌هایی که زیرمجموعه این دستگاه‌های اجرایی هستند موظف هستند که اگر خریدی را بخواهند در سیستم خود انجام بدهند باید حتماً از توانمندی واحد‌های تولیدی و محصولات آن‌ها استفاده کنند.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی ،تکه گمشده  پازل تولید!

این کارآفرین‌برتر استان تهران افزود: علیرغم اخبار و مصوبه های مرتبط  با این موضوع ، شاهدیم که  برخی دستگاه‌ها و سازمان ها از  تولیدات دیگر کشورها استفاده می کنند و این در حالی است که تولیدکننده داخلی با وجود  همه مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید در کشور به فعالیت خود ادامه می دهد و این‌درحالی است که‌ تولیدکننده می تواند سرمایه خود را به خارج از کشور انتقال دهد و تولیدات خود را در خارج‌از مرزها ادامه دهد.

این تولید کننده  ادامه داد: اگر به دنبال حمایت از تولید داخل هستیم  باید از تولیدکنندگان داخلی  حمایت کنیم و  برای حمایت و تقویت این صنعت   باید مزیت‌های نسبی آن را در نظر بگیریم و جلوی ورود   محصولی که توان ساخت داخل آن وجود دارد گرفته شود  تا بتوانیم با بهره‌گیری از تکنولوژی و ارتقای تولید، بازارهای صادراتی را گسترش و درآمدهای ارزی را افزایش دهیم.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در عین حال تاکید کرد: عمق ساخت داخل معیاری مطلوب جهت حمایتگری و مانع زدایی از تولید ملی است که می تواند در عرصه داخلی و حتی در زمینه توسعه صادرات و بهبود برند ملی محصولات ایرانی موثر باشد

وی تاکید کرد: ارزیابی عمق ساخت داخل کالا، طرحی است که  میزان داخلی بودن کالاها را مشخص می کند و بر این اساس، خریدار و حمایت کننده دولتی تصمیم دقیق تری خواهد گرفت و اینگونه حمایت‌ها تاثیر مثبت بیشتری بر گسترش تولید داخلی و به تبعِ آن اشتغال و بهبود وضعیت معیشتی و ده ها معیار اقتصادی دیگر خواهد داشت.

حمایت از تولیدکنندگان داخلی ،تکه گمشده  پازل تولید!

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز