خبرگزاری کار ایران

مهم‌ترین فرمول‌های ریاضی نهم

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۳۰۹

برای یادگیری بهتر هر درس لازم است فرمول های آن درس را خوب یاد بگیرید. برای ریاضی نهم هم بسیار لازم است فرمول های آن خوب آموزش دیده شود. در این مقاله مهمترین فرمول های ریاضی نهم ارائه شده است.

ریاضی نهم را می‌توان یکی از مهم‌ترین درس‌هایی دانست که دانش‌آموزان باید برای درک و تسلط به مفاهیم مختلف آن، تلاش زیادی انجام دهند؛ زیرا نمره این درس در انتخاب رشته تأثیر مستقیم دارد و پیش‌نیاز مطالبی است که در سال‌های آینده و دوره دبیرستان فرامی‌گیرند. در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین فرمول‌های ریاضی پایه 9 و همچنین روش درست مطالعه این درس را به شما آموزش دهیم تا با کسب نمره دلخواه، بتوانید در رشته موردنظرتان ادامه تحصیل دهید.

 

فرمول ریاضی پایه نهم

همان‌طور که گفته شد ریاضی نهم یکی از درس‌های مهمی است که نمره آن تأثیر مستقیمی بر رشته انتخابی شما دارد. برای اینکه بتوانید فرمول‌ های ریاضی نهم را به خوبی فرابگیرید، باید آن‌ها را دسته‌بندی کرده و به‌صورت مرتب درجایی یادداشت و در فواصل زمانی مشخص مرورشان کنید. در ادامه تمام مواردی که برای حل مسئله به آن‌ها نیاز دارید را ذکر کرده‌ایم.

مساحت و محیط اشکال هندسی

تعاریف گفته‌ شده مفاهیمی هستند که به‌وسیله آن‌ها می‌ توان ماهیت و ابعاد اشکال را مشخص کرد. مساحت در واقع فضایی است که شکل اشغال می‌کند. درحالی‌که با کمک فرمول‌های مربوط به محیط که در ریاضی پایه 9 فرامی‌گیرید، فضای بیرونی اشغال‌ شده توسط یک شکل مشخص می‌شود. اگر در این مباحث اشکال دارید می توانید از دبیر ریاضی نهم خودتان در مدرسه کمک بگیرید. از مهمترین مباحث ریاضی نهم می توان به مجموعه، نمودار ون مجموعه ها، اعداد گویا، تقسیم و ضرب اعداد کسری، عددهای اعشاری متناوب ساده، اعداد گنگ یا اصم، دو شکل متشابه، نماد علمی، تجزیه عبارت جبری، دستگاه معادلات خطی، ساده کردن عبارت گویا و ... اشاره نمائیم. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مربع

مساحت = یک ضلع * خودش

محیط= یک ضلع * 4

مستطیل

مساحت= طول * عرض

محیط= (طول + عرض) * 2

مثلث

مساحت= (ارتفاع * قاعده) / 2

محیط= یک ضلع * 3

ذوزنقه

مساحت = (قاعده بزرگ + قاعده کوچک) * نصف ارتفاع

محیط = مجموع چهار ضلع

اتحاد

فرمول اتحاد در ریاضی نهم به مجموعه‌ای از روابط اطلاق می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توان معادلات را ساده‌تر کرد یا ارتباطاتی بین توابع و نمایش‌های مختلف برقرار کرد. این اتحادها معمولاً برای تبدیل یک عبارت به شکل دیگر یا ادغام و ترکیب دو یا چند فرمول ریاضی مختلف به‌کار می‌روند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مهم‌ترین فرمول‌های ریاضی نهم

 

عبارات گویا

عبارات گویا در ریاضی پایه 9 به هر ترکیبی از اعداد، متغیرها، عملگرها (اعمال ریاضی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم)، پرانتزها و سایر علامت‌های ریاضی گفته می‌شود که مقداری را نشان می‌دهد. عبارات گویا ممکن است حاوی متغیرها باشند که از آن‌ها به‌جای اعداد استفاده می‌شود.

عبارت ساده

4+2 یا a+b

3x-7

عبارت با متغیرها و توان‌ها

2x2+3xy−5

a3−2a+1

عبارت با پرانتز

3(2x+5)

(a+b)2

عبارت با عملگرهای ریاضی

2x−3y+7

حجم

حجم در ریاضیات به مقدار فضا یا حجمی که یک شیء یا شکل هندسی اشغال می‌کند، اشاره دارد. حجم عبارت است از حجم فضای سه بعدی که توسط یک شیء یا شکل هندسی پر می‌شود.

  • حجم کره vمهم‌ترین فرمول‌های ریاضی نهم
  • حجم هرم مهم‌ترین فرمول‌های ریاضی نهم 

روش صحیح مطالعه ریاضی پایه 9

برای اینکه بتوانید به خوبی بر تمام مفاهیم و روابط ریاضی نهم مسلط شوید، باید مطالعه این درس را بر اساس اصول و قواعد خاصی انجام دهید. در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید نمره دلخواهتان را به‌دست آورید. در کتاب ریاضی نهم تمام فرمول ارائه شده است و در واقع بهترین مرجع برای مطالعه همان کتاب درسی است. برای دانلود رایگان کتاب ریاضی نهم اینجا کلیک کنید.

تسلط به مفاهیم سال هشتم

از آنجایی‌ که تمام مطالب مطرح‌شده در ریاضی نهم به سال‌های قبل مرتبط است، شما به‌عنوان یک دانش‌آموز باید به تمام مفاهیم گفته‌شده در کلاس هشتم تسلط داشته باشید. به‌عنوان مثال باید اعداد گویا را به خوبی درک کنید تا در هنگام یادگیری دروس جدید با مشکل مواجه نشوید. اگر فکر می‌کنید تسلط کافی به مطالب گفته‌ شده در سال‌های قبل را ندارید، در طول روز علاوه بر برای یادگیری و آموزش ریاضی نهم، زمانی را به‌مرور مطالب سال‌های قبل اختصاص دهید.

تکرار و تمرین ریاضی نهم

تعداد فرمول‌ های ریاضی نهم بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید همه آن‌ها به خوبی در ذهنتان تثبیت شوند، باید در فواصل زمانی مختلف آن‌ها را مرور و بازنویسی کنید. با این روش تمام مطالب در حافظه شما ثبت‌شده و هیچ‌گاه آن‌ها را فراموش نمی‌کنید. برای انجام این کار تکنیک‌های مختلف مثل جعبه لایتنر، درخت حافظه و ... وجود دارد.

حضور در تمام جلسات کلاس درسی

یکی از موارد بسیار مهمی که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید، غیبت نکردن در کلاس است. از آنجایی‌ که مفاهیم گفته‌شده ممکن است پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد، نبود شما در هنگام آموزش یک سرفصل، ممکن است مشکلاتی را برای یادگیری آن مفهوم ایجاد کند. شاید به این موضوع فکر کنید که به‌صورت خود خوان درس‌های گفته‌شده را مرور می‌کنید و به آن‌ها مسلط می‌شوید. در صورتی‌ که انجام این کار نیاز به‌ صرف چندین ساعت انرژی دارد و امکان دارد مطلبی را اشتباه یاد بگیرید.

بررسی اشتباهات

در طول سال شما با شرکت در امتحانات مختلف، سطح تسلط خود بر مباحث را مشخص می‌کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید مهارتتان را افزایش دهید، اشتباهات خود را بررسی کرده و مسائل مختلفی را حل کنید تا در هنگام مواجه با سؤالات جدید و فرمول ریاضی دچار مشکل نشوید.

محاسبه ذهنی به جای ماشین حساب

یکی از نکات مهمی که در هنگام آموزش ریاضی نهم، معلم‌ها باید بر آن تأکید داشته باشند، استفاده نکردن از ماشین‌ حساب برای محاسبات است. در واقع این کار ذهن دانش‌آموز را تنبل کرده و موجب می‌شود تا در نبود این وسیله محاسباتی با چالش مواجه شود. اگر می‌خواهید توان حافظه شما افزایش پیدا کند و در طول سال تحصیلی نمرات قابل قبولی کسب کنید، حتماً به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یادداشت برداری و نوشتن جزوه

ریاضی پایه 9 جز آن دسته از دروسی نیست که شما بتوانید با گوش کردن به تمام جنبه‌های آن مسلط شوید. برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید یادداشت‌برداری کنید و جزوه‌ای کامل داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز بتوانید به‌ راحتی به یادداشت‌های خود مراجعه کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

جمع‌بندی

ریاضی نهم یکی از اصلی‌ترین دروسی است که برای موفقیت در رشته‌های مختلف باید به خوبی آن را فرا گرفته باشید. تعداد فرمول‌ها و روابط ریاضی نهم زیاد است. به شما توصیه می‌کنیم آن‌ها را به‌ صورت تدریجی فرا بگیرید تا در شب امتحان دچار استرس و آشفتگی نشوید. در این مقاله، اطلاعاتی را در مورد چگونه مطالعه کردن این درس با شما به اشتراک گذاشتیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید بهترین نتیجه را در امتحانات کسب کنید و محدودیتی برای انتخاب رشته نداشته باشید.

برچسب ها : ریاضی نهم,ریاضی,فرمول ریاضی

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز