خبرگزاری کار ایران

کفش مناسب برای خانم‌های باردار چه ویژگی هایی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۴۰۲۵

 

در دوران زیبایی از زندگی که قلب کودک درون وجود مادر در حال رشد و شکل‌گیری است، توجه به قلب دوم یعنی پا اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. چرا که بدن مادر باردار  در حال حمل وزن جنین، جفت، مایع رحمی و ... است و پا، زانو و کمر، مسئول تحمل و حرکت دادن این وزن هستند. به این ترتیب انتخاب کفش مناسب در دوران بارداری اهمیت بسیاری دارد. این اهمیت حتی پس از تولد نوزاد هم ادامه‌دار خواهد بود چرا که کودک در آغوش گرم مادر در حال رشد است و وزن کودک دائما بیشتر می‌شود.  در این مقاله به بررسی ویژگی‌های مناسب‌ترین کفش برای دوران بارداری می‌پردازیم.

مادران باردار هنگام انتخاب کفش مناسب باید به موارد زیر توجه کنند:

  1. سُر نبودن

زمین نخوردن به هنگام پیاده‌روی برای همه افراد حائز اهمیت است، اما این اهمیت برای مادران باردار از جهت آسیب فیزیکی به مادر یا جنین، دوچندان می‌شود. به طرح زیره کفش دقت کنید. هر چه طرح زیره، خطوط و انحناهای بیشتری داشته باشد بهتر است. جنس زیره کفش نیز باید سر نبوده و اصطکاک کافی داشته باشد. برای تشخیص این مورد، هنگام خرید کفش، در فروشگاه چند قدم راه بروید. در صورت امکان جنس زیره را از فروشنده سوال کنید. زیره هایی که از جنس PU یا پلی اورتان هستند مناسب بوده و لیز نمی‌خورند.

  1. ارتفاع زیره کم

در همین راستا کوتاه بودن ارتفاع زیره نیز اهمیت دارد چرا که هر چه پاشنه یا زیره کفش بلندتر باشد ریسک زمین خوردن بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که پوشیدن کفش پاشنه‌دار به مادران باردار توصیه نمی‌شود زیرا طبق تحقیقات پزشکان کفش پاشنه‌بلند ریسک زمین خوردن را تا 60 درصد افزایش می‌دهد.

  1. زیره تخت

هنگام پابرهنه راه رفتن، سطوح کف پا، زانو، لگن و کمر همگی افقی بوده و با هم موازی‌اند. این وضعیت، بهترین حالت از جهت توزیع فشار کف پاست. اگر کفش لژ داشته باشد، بین پاشنه و پنجه پا اختلاف ارتفاع وجود خواهدداشت. به این ترتیب تمام بدن به سمت جلو تغییر وضعیت می‌دهد. برای جبران این جلورفتگی، تنه به عقب و گردن به جلو حرکت خواهد کرد (شکل زیر را ببینید) و این موضوع موجب کمردرد، گودی کمر و قوز پشت می‌شود. در خانم‌های باردار که وزن جنین را تحمل می‌کنند این موضوع چندین برابر بارزتر است. علت بسیاری از کمردردهای بارداری، همین فشار اضافی حاصل از کفش لژدار به کمر است. موضوعی که به راحتی با پوشیدن کفش تخت قابل پیشگیری و حل شدن خواهد بود.

کفش مناسب برای خانم‌های باردار چه ویژگی هایی دارد؟

  1. فضای پنجه کافی

کفش نوک تیز یا پنجه گرد، انگشتان پا را جمع کرده و به پنجه پا فشار می‌آورد. در حالت شدید، این موضوع تبدیل به انحراف انگشت شست پا خواهد شد که در اکثر مواقع عارضه‌ای دردناک است. دقت داشته باشید که در چرخه‌ی قدمگذاری، پنجه پا بخش زیادی از فعالیت را انجام می‌دهد بنابراین باید فضای خم و راست شدن و پخش شدن انگشتان را داشته باشد.‌ در این مورد بهترین کفش برای خانم‌ها، کفش برفوت است که بر اساس فرم طبیعی پا طراحی شده و با توزیع صحیح و استاندارد فشار کف پا، از بروز ناهنجاری‌های استخوانی جلوگیری می‌کند. کفش‌های برفوت زیره تخت دارند و به این ترتیب فشار اضافی از کمر و زانو هم برداشته خواهدشد.

پنجه پهن همچنین با بزرگ کردن مساحت تحتانی پنجه، موجب استحکام تعادل بدن شده و ریسک زمین‌خوردن را تا حد بسیار زیادی پایین می‌آورد. از نظر بیومکانیکی، مساحت قاعده‌ی بدن، شامل مساحت دو کف پا و فضای بین آنهاست بنابراین بزرگ کردن این مساحت موجب تقویت تعادل بدن می‌شود. با توجه به این که تعادل هنگام ایستادن و راه رفتن در خانم‌های باردار اهمیت دوچندانی دارد، حتما باید به فضای کافی پنجه کفش توجه کرد.

کفش مناسب برای خانم‌های باردار چه ویژگی هایی دارد؟

  1. کفی استاندارد

کفی کفش نقش موثری در توزیع فشار کف پا و دردهای کف پا دارد. کفی کفش باید به مقدار کافی قوس پا را پر کند تا خستگی پا کمتر اتفاق بیفتد اما در عین حال قوس زیاد کفی در طولانی‌مدت موجب تضعیف عضلات پا خواهد شد. بنابراین بهترین کفی باید بصورت متعادل (نه بیش از حد زیاد و نه خیلی کم) قوس داشته باشد. در صورت نیاز، گرفتن کفی در مراکز اسکن پا و پادرمانی توصیه می‌شود اما دقت کنید که این کفی‌ها باید در کفش تخت استفاده شوند. استفاده از کفی مخصوص در کفش لژدار، اشتباهی رایج بوده که بسیاری آن را انجام می‌دهند و موجب آسیب حتی بیشتر به کمر و سیستم اسکلتی بدن خواهند شد.

  1. توجه به سایز مناسب

کفش تنگ موجب فشار آمدن به انگشتان و قوزک پا، سایش پوست پا و مواردی مثل تاول و پینه می‌شود. کفشی هم که بیش از حد گشاد باشد ریسک گیر کردن پا و زمین خوردن را بالا می‌برد. بنابراین حتما به سایز بودن کفش دقت کافی داشته باشید. هنگام خرید کفش اصلا عجله نکنید. کفش را در فروشگاه بپوشید و با آن چند قدم راه بروید. در صورتی که آنلاین کفش تهیه می‌کنید حتما جدول سایز فروشگاه مربوطه را چک کنید.

در این زمینه یکی از بهترین کفش‌هایی که برای خانم‌های باردار پیشنهاد می‌شود، کفش لیبرتو است که اولین کفش برفوت در ایران بوده و تمامی ویژگی‌های فوق را داراست. کفش‌های لیبرتو از ورزشی گرفته تا نیم‌بوت، کفش پیاده‌روی و بدون‌بند با تنوع رنگ و متریال بالا تولید می‌شوند که می‌توانید در سایت libertoe.ir و یا پیج اینستاگرامی libertoe.shoes  ببینید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز