خبرگزاری کار ایران

راهنمای کامل برای ثبت شرکت موفق

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۹۴۵

شاید در نگاه اول ثبت شرکت بسیار کار ساده ای به نظر برسد اما برای اینکه ثبت شرکت موفق داشته باشید راهنمای کامل در این زمینه اهمیت به سزایی دارد. مطلبی که پیش روی شماست اطلاعات کامل برای ثبت شرکت موفق را به شما آموزش خواهد داد. همه نکات عنوان شده را در ادامه بخوانید.

شرکت چیست؟

شرکت از کلمه شراکت استنباط شده است و به معنای مشارکت در فعالیتی مشخص بین دو یا چند نفر می باشد. شرکت در قانون ایران برای اولین بار در قانون مدنی عنوان شد و بعد از آن در قانون تجارت به صورت گسترده به آن پرداخته شد. در ابتدا دو نفر اگر شراکتی را آغاز می کردند قانون مدنی رابطه بین این دو را شرکت می دانست و قوانینی را در این باره تصویب کرد. اما آنچه که امروزه به عنوان شرکت می شناسیم بنگاه های تجاری هستند که با فعالیت در زمینه های مختلف با ثبت شرکت در اداره مالکیت صنعتی فعالیتشان آغاز می شود. شرکت های تجاری موضوع قانون تجارت طی شرایط خاص و قوانین امری و شکلی تأسیس می شوند.

انواع ثبت شرکت

شرکت با مسئولیت محدود

این شرکت را می توان با حداقل دو شریک و یک میلیون ریال سرمایه تاسیس کرد؛ حتی می توان این شرکت را تک مدیریتی ثبت کنید.

شرکت سهامی خاص

شرکاء این شرکت تحت عنوان سهامدار محسوب می شوند، هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باید از سهامداران باشند. دو نفر نیز به عنوان بازرس باید انتخاب شوند که با هیئت مدیره نسبت فامیلی نداشته باشند. سرمایه شرکت حداقل باید یک میلیون ریال باشد، که 35% از این سرمایه را باید قبل از ثبت در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس بلوکه کرد.

شرکت سهامی عام

برای تاسیس این شرکت لازم است، 5 نفر به عنوان سهامدار، 2 نفر به عنوان بازرس انتخاب کنید، تنها 20% از سرمایه شرکت توسط موسسین تأمین می شود، باقی سرمایه توسط پذیره نویسی سهام تأمین خواهد شد. شرکت سهامی عام بعد از تاسیس و برگزاری مجمع عمومی موسس تاسیس می شود.

شرکت تضامنی

تاسیس شرکت تضامنی نیز باید با حداقل دو شریک صورت گیرد، سرمایه این شرکت نا محدود است و هر یک از شرکاء به صورت تام مسئولیت تضامنی در برابر شرکت دارند. شرکت تضامنی بیشترین مسئولیت را نسبت به سایر شرکت ها دارد.

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی را می توان با 7 عضو تشکیل داد، تاسیس این شرکت منوط به صدور مجوز از سوی اداره تعاون می باشد. سرمایه این شرکت توسط موسسین تاسیس می شود و تحت عنوان تعاونی تولید یا توزیع می توان آن را تشکیل داد.

شرکت نسبی

شرکت نسبی را می توان با حداقل دو شریک و انتخاب موضوع تجاری تاسیس کرد. سرمایه این شرکت تحت عنوان سهام بین شرکاء تقسیم می شود و به نسبت سهام مسئولیت هر یک تعیین خواهد شد.

شرکت مختلط سهامی

از ترکیب شرکت تضامنی و سهامی شرکت مختلط سهامی تاسیس می گردد، شرکت مختلط سهامی با یک یا چند عضو ضامن و یک یا چند عضو سهامدار تاسیس می شود اما مدیریت شرکت در اختیار اعضاء ضامن می باشد و مسئولیت اعضاء سهامدار همانند شرکت های سهامی به نسبت سهام شرکت می باشد.

شرکت مختلط غیر سهامی

حال اگر یک یا چند نفر از شرکاء دارای سهم الشرکه باشند و یک یا چند عضو، نیز به عنوان ضامن در شرکت عضو باشند شرکت مختلط غیر سهامی تشکیل می شود و تمام شرایط ثبتی همانند شرکت مختلط سهامی می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرایط ثبت شرکت

شرکت های تجاری همان طور که خواندید در 8 نوع تقسیم می شود. علاوه بر شرایط اختصاصی که در جدول فوق خواندید، به طور کلی دارای شرایط عمومی نیز هستند که برای ثبت شرکت های تجاری لازم الرعایه می باشند.

  • داشتن شریک برای تاسیس شرکت های تجاری الزامی است.
  • موضوع شرکت را باید به صورت مشخص و روشن تنظیم کنید؛ زیرا شرکت تنها در موضوعاتی می تواند فعالیت داشته باشد که در موضوع آن قید شده باشد.
  • سرمایه شرکت نباید از حداقل قانونی کمتر باشد، لازم به ذکر است، اگر بخشی از سرمایه شرکت غیر نقدی باشد باید معادل سازی نقدی آن توسط کارشناس دادگستری صورت گیرد.
  • در شرکت هایی مانند شرکت سهامی باید هیئت مدیره از بین سهامداران باشد و حداقل باید سه عضو هیئت مدیره در این نوع شرکت ها وجود داشته باشد در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود می توان مدیران را خارج از شرکاء تعیین کرد.
  • مدیر عامل نباید در شرکت دیگری سمت مدیر عاملی را داشته باشد.
  • هیئت مدیره شرکت و مدیر عامل باید حداقل سن قانونی را داشته باشند.
  • افرادی که استخدام رسمی دولت هستند نمی توانند در شرکت های تجاری قبول سمت کنند.
  • موضوع شرکت نباید بر خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه ایران باشد.
  • 5 حق انتخاب برای نام برند دارید که به ترتیب اولویت می توانید اسامی انتخابی را در سایت ثبت شرکت ها وارد کنید.

راهنمای سامانه ثبت شرکت

یکی از مهمترین مراحل ثبت شرکت، ثبت نام در سامانه ثبت شرکت هاست که در بیشتر موارد که اشخاص خود می خواهند روند ثبت سامانه ای را انجام دهند به مشکل می خورند و همین موضوع روند ثبت نام را طولانی تر خواهد کرد. از این رو سلسله مراتب ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت را می توان به موارد زیر تقسیم کرد.

  1. ابتدا باید سایت اداره ثبت شرکت ها را از مرورگر سرچ کنید. (بهتر است روند ثبت نام را با سیستم انجام دهید.)
  2. در عنوان تاسیس شخصیت حقوقی شرکت مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. قدم بعد وارد کردن اطلاعات حوزه ثبتی شرکت است که با توجه به استان یا شهرستانی که هستید باید تکمیل کنید.
  4. در قدم بعد اسامی انتخابی را وارد کنید.
  5. گام بعدی وارد کردن موضوع شرکت است.
  6. در گام بعد نیز لازم است اطلاعات مربوط به سهامداران و سمت هر یک مشخص شود.
  7. سرمایه شرکت نیز باید به صورت دقیق در این قسمت وارد کنید.
  8. در قسمت بعد نیز اطلاعات مزربوط به روزنامه کثیرالانتشار را انتخاب کنید و در مرحله پایانی نیز باید کلیه مدارکی که از قبل تدوین کرده اید مثل اساسنامه یا صورتجلسات و ... باید در سایت وارد شود.

بعد از بازبینی اطلاعات وارد شده اگر اطلاعات وارد شده درست بود و تمام گزینه های ستاره دار را تکمیل کرده باشید می توانید ثبت نهایی درخواست را جهت بررسی انجام دهید. پیگیری ثبت شرکت را می توانید از طریق همان سامانه انجام دهید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت

مدارک ثبتی را باید در دو نسخه تنظیم کنید و به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پست نمایید.

  • اساسنامه
  • شرکت نامه
  • تقاضانامه/ اظهارنامه
  • مدارک شناسایی
  • صورت جلسه مجمع عمومی موسسین
  • صورتجلسه هیئت مدیره
  • در صورت نیاز ارائه مجوز
  • برگه پرداختی بانک ( برای شرکت هایی که باید بخشی از سرمایه را در حسابی به نام شرکت بلوکه کنند.)
  • برگه پذیرش نهایی ثبت سامانه ثبت شرکت ها

یکی از مهمترین نکات در خصوص ثبت شرکت این است که حتماً با یک مشاور ثبتی در این زمینه پیش روید؛ زیرا ثبت شرکت بر اساس اهداف و برنامه هایی که در نظر دارید باید در اساسنامه پیش بینی شود که در این راستا متخصصان و مشاوران حقوقی و وکلاء پایه یک مجتمع حقوقی پایش (payeshsabt.com) می توانند بهترین راهکار ها را به شما ارائه دهد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز