خبرگزاری کار ایران

انواع الکتروموتور سه فاز و کاربرد آن ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۲۱۳۲

انواع الکتروموتور سه فاز و کاربرد آن ها: الکتروموتور سه فاز پرکاربردترین موتور الکتریکی موجود در بازار است. این نوع موتور دارای سه شبکه سیم پیچ فاز با اختلاف الکتریکی 120 درجه ای نسبت به هم می باشد. این اختلاف باعث گردش موتور و عدم نیاز به سیم پیچ راه اندازی می شود. الکتروموتورهای سه فاز اغلب توان های پایین و در حد صد کیلووات دارند.

انواع الکتروموتور سه فاز مانند سایر موتورهای الکتریکی از دو قسمت اصلی روتور و استاتور تشکیل شده اند. روتور اکثر موتورهای سه فاز از نوع قفس سنجابی است و پوسته موتور غالبا از چدن یا آلومینیوم ساخته می شود. پوسته های چدنی استحکام بالایی دارند و مناسب مناطق با آب و هوای معتدل می باشند. در حالیکه، پوسته های آلومینیومی مقاومت کمی در برابر ضربه دارند و مناسب مناطق گرمسیر طراحی و ساخته می شوند.

انواع الکتروموتورهای سه فاز در صنایع گوناگون از جمله صنعت کشاورزی، داروسازی، پتروشیمی، خودروسازی، معادن، پمپ های صنعتی و ... کاربرد دارند.

در ادامه متداولترین انواع الکتروموتور سه فاز را به شما معرفی می کنیم و کاربرد هر یک را توضیح می دهیم.

انواع الکتروموتور سه فاز و کاربرد آن ها

معرفی انواع الکتروموتور سه فاز

الکتروموتورهای سه فاز موارد استفاده بسیاری دارند. به همین دلیل، دارای انواع متعددی می باشند. برای خرید الکتروموتور سه فاز در انواع مختلف به شرکت الکترمتحد مراجعه کنید. متداول ترین و اصلی ترین دسته بندی موتورهای الکتریکی سه فاز به شرح زیر می باشند:

الکتروموتورهای سه فاز القایی

موتورهای القایی سه فاز در دسته موتورهای جریان متناوب AC قرار می گیرند. موتور القایی نیز مانند همه موتورها، از یک قسمت ایستا به نام استاتور و یک محور گردان که درون استاتور می چرخد به نام روتور تشکیل شده است. الکتروموتورهای القایی سه فاز در دو مدل القایی سنکرون و القایی آسنکرون طراحی و عرضه می شوند.

الکتروموتور القایی سه فاز سنکرون:

در موتور القایی سه فاز سنکرون، روتور با همان سرعت گردش میدان مغناطیسی استاتور می چرخد. به این معنا که با کاهش سرعت چرخش میدان استاتور، سرعت روتور به همان اندازه کاهش می یابد. ضریب قدرت در این نوع موتور مناسب و قابل تنظیم است. با این وجود، سرعت آن ثابت است و قابل تنظیم نیست. از معایب موتور القایی سه فاز سنکرون می توان به عدم تحمل اضافه بار اشاره کرد. موتور سه فاز سنکرون در صورت باردهی بیشتر از حد مجاز متوقف می شود و باید دوباره راه اندازی شود.

الکتروموتور القایی سه فاز سنکرون در مواردی که نیاز به دقت بسیار بالا باشد مانند ساعت های الکتریکی و سایر دستگاه های زمانبندی کاربرد دارد.

الکتروموتور القایی سه فاز آسنکرون:

سرعت روتور در موتور القایی سه فاز آسنکرون با سرعت استاتور فرق دارد و می تواند بیشتر یا کمتر از آن باشد. این نوع موتور به دلیل ساختار و نحوه راه اندازی ساده ای که دارد و نیز امکان افزایش بار در آن بیشترین کاربرد را در صنعت و لوازم خانگی دارد.

الکتروموتورهای سه فاز AC

موتور سه فاز AC معمولی ترین نوع الکتروموتور است که با استفاده از جریان متناوب انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی تبدیل می کند. این نوع الکتروموتور اغلب در دینام های موجود در لوازم خانگی استفاده می شود. طراحی ساده، قیمت مناسب، هزینه پایین نگهداری، نصب و راه اندازی آسان، کنترل سرعت و محدودیت گشتاور از ویژگی های شاخص موتورهای سه فاز AC است.

الکتروموتورهای سه فاز DC

موتور سه فاز DC با استفاده از اثر متقابل میدان مغناطیسی و رساناها، انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. سرعت این نوع موتور با تغییر ولتاژ تغذیه یا جریان سیم پیچ ها قابل تنظیم است. همچنین، موتورهای سه فاز DC گشتاور قابل تنظیم دارند. از الکتروموتورهای سه فاز جریان مستقیم معمولا در صنایع کشاورزی، ساختمان، نساجی، خودروسازی و ... استفاده می شود.

الکتروموتورهای سه فاز خطی

موتورهای سه فاز خطی حالت دورانی ندارند و توسط یک نیروی خطی که به وسیله یک میدان مغناطیسی متحرک در طول آن بوجود می آید، حرکت می کنند.

انواع الکتروموتور سه فاز و کاربرد آن ها

الکتروموتورهای سه فاز یونیورسال

موتورهای سه فاز یونیورسال هم با جریان مستقیم و هم با جریان ثابت کار می کنند. اساس کار این نوع موتور به این شکل است که با اتصال موتور DC میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب، جریان همزمان هم در سیم پیچ آرمیچر و هم در سیم پیچ میدان تغییر می کند. بنابراین، جریان مکانیکی ایجاد شده همیشه ثابت خواهد بود.

الکتروموتور سه فاز پله ای

روتور در موتور سه فاز پله ای دارای دندانه هایی به شکل چرخ دنده است که به صورت پله ای حرکت می کنند. گام ها در موتور پله ای با توجه به موارد مصرف و محلی که دستگاه در آنجا استفاده می شود، متغییر هستند. الکتروموتورهای پله ای معمولا در صنعت رباتیک کاربرد دارند.

انواع الکتروموتور سه فاز بر اساس نوع روتور

موتورهای الکتریکی سه فاز با توجه به نوع روتور به دو دسته‌ی الکتروموتور قفس سنجابی و الکتروموتور با روتور سیم پیچ شده تقسیم می شوند.

موتور سه فاز با روتور قفس سنجابی

روتور در این نوع موتور شبیه قفس سنجاب است که از یک هسته چند لایه استوانه ای شکل تشکیل شده و شکاف هایی در قسمت بیرونی آن قرار دارند. این شکاف ها به صورت موازی نیستند و در زاویه ای کج می شوند. این ویژگی مانع از قفل شدن مغناطیسی بین دندانه های استاتور و روتور می گردد. همچنین موجب می شود موتور به نرمی کار کند و صدای کمی تولید نماید، طول روتور را زیاد می کند و از این طریق باعث بالا رفتن مقاومت روتور می گردد.

موتور سه فاز با روتور سیم پیچی شده

در این نوع الکتروموتور به جای میله، خودِ روتور سیم پیچی می شود و انتهای سیم پیچ ها به صورت مثلثی یا ستاره ای شکل به یک حلقه لغزنده (که توسط جاروبک هایی به بیرون موتور هدایت می شوند) متصل می شود. با قرار دادن استاتر در سر راه سیم پیچ ها می توان جریان الکتریکی را کنترل کرد.

الکتروموتور زیمنس

الکتروموتور زیمنس آلمان یکی از باکیفیت ترین و پرطرفدارترین موتورهای الکتریکی موجود در بازار می باشد. کمپانی زیمنس در روند طراحی و تولید انواع الکتروموتورهای سه فاز و تک فاز خود از تمام پارامترهای مطابق با استانداردهای جهانی استفاده می کند. همچنین، کیفیت بالای متریال به کار رفته در ساخت انواع الکتروموتورهای سه فاز زیمنس باعث شده است تا محصولات برند زیمنس برای انواع کاربردهای عمومی و صنعتی استفاده شوند.

الکتروموتور دالاندر، الکتروموتور ضد انفجار، الکتروموتور آسنکرون ولتاژ پایین، الکتروموتور سری GP و الکتروموتور ولتاژ بالا از انواع موتورهای الکتریکی برند آلمانی زیمنس می باشند.

انواع الکتروموتور سه فاز و کاربرد آن ها

گروه صنعتی الکترومتحد به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی الکتروموتور زی منس رزومه موفقی در زمینه تامین و عرضه انواع الکتروموتورهای سه فاز آلمانی و اروپایی دارد. با خرید الکتروموتور زیمنس از الکترومتحد می توانید از خدمات پس از فروش قابل قبول و گارانتی اصالت کالا بهره مند شوید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز