خبرگزاری کار ایران

باسکول چیست و انواع آن کدام است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۴۶۸

باسکول یک ترازوی دیجیتال برای وزن اجسام سنگین و عموما در مقیاس صنعتی است و اندازه‌گیری دقیقی از بارهای حجیم و سنگین وزن را ارائه می‌دهد.

انواع باسکول کدام است؟

انواع مختلفی از باسکول‌ها وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده‌اند. در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع این تجهیزات آورده شده است:

نوع نیمکتی

ترازوهای کوچک و فشرده‌ای هستند که برای قراردادن روی نیمکت یا میز ساخته می‌شوند. آنها معمولا برای وزن‌کردن اقلام کوچک مانند مواد آشپزخانه یا نمونه‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شوند.

باسکول کفی

نوع کفی آنها، دستگاه بزرگ و سنگینی هستند که برای قرارگرفتن روی زمین طراحی شده‌اند. از آنها برای توزین اجسام سنگین مانند پالت و ماشین‌آلات بزرگ استفاده می‌شود. آن‌ها به‌دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارند، مناسب محیط‌های خشن صنعتی هستند.

نوع سکودار

نوع باسکول سکودار، زیرمجموعه ترازوهای کفی اما تخصصی‌تری هستند که برای وزن‌کردن پالت‌ها و سایر جعبه‌های بزرگ ساخته شده‌اند. آنها معمولا رمپ یا بالابرهای داخلی دارند تا بارگیری و تخلیه اشیا را آسان‌تر کنند.

باسکول‌های جرثقیل

باسکول‌هایی هستند که برای اتصال به جرثقیل یا بالابر مناسب خواهند بود. آنها برای وزن‌کردن اجسام سنگین که به‌راحتی قابل‌جابه‌جایی نیستند، مانند کانتینرهای حمل‌ونقل یا ماشین‌آلات بزرگ استفاده می‌شوند.

باسکول‌ قطعه شمار

آن‌ها برای شمارش مقادیر زیاد اقلام کوچک مانند پیچ‌ومهره طراحی شده‌اند. آنها از وزن کل برای محاسبه تعداد اقلام استفاده می‌کنند.

ضمن آنکه این تجهیزات بر اساس میزان تحمل وزن هم به دسته‌های زیادی تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین آن‌ها در ایران باسکول 300 کیلویی و باسکول 150 کیلویی هستند.

باسکول‌های 300 کیلویی

ترازوهای 300 کیلوگرمی برای وزن‌کردن اجسامی که تا 300 کیلوگرم وزن دارند در نظر گرفته خواهند شد. این دستگاه‌ها معمولا در محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها، انبارها و تاسیسات حمل‌ونقل استفاده می‌شوند، جایی که اجسام بزرگ و سنگین باید به‌طور دقیق وزن شوند.

ترازوهای 150 کیلویی

باسکول 150 کیلویی برای وزن‌کردن اجسام با وزن حداکثر 150 کیلوگرم در نظر گرفته شده‌اند. این دستگاه‌ها معمولا در کاربردهای مختلف از جمله صنعتی، تجاری و حتی مسکونی استفاده می‌شوند.

هنگام انتخاب هر کدام از این تجهیزات، اهمیت دارد که عواملی مانند دقت، دوام و سهولت استفاده را در نظر بگیرید. مهم است که دستگاهی را انتخاب کنید که برای کاربرد و محیط خاصی که در آن استفاده می‌شود، مناسب باشد. هر کدام از دستگاه‌های معرفی‌شده در این بخش می‌توانند در وزن‌های مختلف تولید شوند.

ویژگی‌های بهترین باسکول ها

انتخاب بهترین باسکول‌ها به عوامل مختلفی از جمله کاربرد، اندازه و وزن اجسام مورد وزن و محیطی که ترازو در آن استفاده خواهد شد بستگی دارد. در انتخاب ترازو باید به چند فاکتور توجه کرد:

ظرفیت

حداکثر سنگینی باری که باید روزانه وزن کنید را در نظر بگیرید. ظرفیت دستگاه شما باید به‌اندازه‌ای باشد بتواند آن وزن تحمل و اندازه‌گیری کند. بنابراین، برای اطمینان از دقت و جلوگیری از آسیب‌رساندن به دستگاه، انتخاب ترازویی با ظرفیت بالاتر از حداکثر وزن اجسام در حال توزین بسیار مهم است.

به‌عنوان‌مثال، شما برای وزن بار زیر 300 کیلو به یک باسکول 300 کیلویی، برای وزن بار زیر 150 کیلو به یک باسکول 150 کیلویی و برای وزن یک بار زیر 40 کیلوگرم، به ترازو 40 کیلویی دیجیتال نیاز دارید.

دقت

یکی از ویژگی‌های کلیدی این دستگاه، دقت آن است. آنها برای ارائه اندازه‌گیری‌های دقیق تولید شده‌اند و دقت برخی از مدل‌ها حداکثر 0.1 گرم در نظر گرفته می‌شود. این سطح از دقت در صنایعی که حتی کوچک‌ترین اشتباهات عواقب قابل‌توجهی دارد، ضرورت دارد.

دقت ترازو باید متناسب با کاربرد موردنظر شما باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر ترازو برای اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود، باید از دقت بالایی برخوردار باشد.

اندازه سکو

اندازه ترازو باید متناسب با اجسام مورد وزن باشد. اگر اجسام بزرگ باشند، یک سکوی بزرگ‌تر برای قراردادن آنها موردنیاز خواهد بود.

محیط

محیطی که باسکول در آن استفاده خواهد شد باید درنظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال، اگر در یک محیط مرطوب کار می‌کنید، احتمال دارد یک دستگاه ضد آب یا قابل شستشو لازم باشد.

دوام

دستگاه باید به‌اندازه کافی بادوام باشد تا بتواند در برابر نیازهای کسب‌وکار شما مقاومت کند. به‌عنوان‌مثال، اگر دستگاه در یک انبار یا تاسیسات تولیدی استفاده شود، باید بتواند در برابر وزن اجسام سنگین به‌صورت روزانه و حجم اصطکاک و آسیب‌های احتمالی مقاومت کند. ضمن آنکه باید ملاحظاتی در طراحی آن برای حفظ امنیت کارگران در نظر گرفته شود.

اتصال

اگر جمع‌آوری داده‌ها و گزارش‌دهی برای کسب‌وکار شما مهم است، ترازو باید گزینه‌های اتصال مانند USB، اینترنت یا Wi-Fi را داشته باشد.

قیمت

قیمت باسکول باید باتوجه‌به ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن در نظر گرفته شود. ضرورت دارد باسکولی را انتخاب کنید که ویژگی‌ها و دقت لازم را برای کاربرد موردنظر فراهم کند و درعین‌حال متناسب با بودجه شما باشد.

کالیبره کردن چیست؟

کالیبراسیون فرایند تنظیم و تایید صحت یک ابزار یا دستگاه اندازه‌گیری محسوب می‌شود. این فرایند شامل مقایسه گزارش‌های ابزار کالیبره‌شده با گزارش‌های یک استاندارد مرجع و دقیق شناخته شده است. مطابق با هدف کالیبراسیون، باید مطمئن شوید که ابزار مورداستفاده، اندازه‌گیری‌های دقیق و قابل‌اعتماد را ارائه می‌دهد.

کالیبره کردن ترازو و باسکول

کالیبراسیون معمولا شامل مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و تنظیمات است که از دقت دستگاه اطمینان حاصل می‌کند. فرایند کالیبراسیون احتمال دارد توسط سازنده دستگاه، ارائه‌دهندگان خدمات کالیبراسیون شخص ثالث یا توسط خود کاربر با استفاده از تجهیزات کالیبراسیون و روش‌های مشخص‌شده توسط سازنده انجام شود.

کالیبراسیون به این جهت اهمیت دارد که با گذشت زمان، ابزارهای اندازه‌گیری به‌دلیل عواملی مانند فرسودگی، شرایط محیطی و عوامل دیگر از توازن خارج می‌شوند و نیاز به کالیبره‌شدن دارند. اگر یک ابزار به‌طور منظم کالیبره نشود، می‌تواند منجر به اندازه‌گیری‌های نادرست شود که عواقب جدی در کاربردهای خاص، مانند پزشکی، هوافضا یا صنعتی خواهد داشت.

پس از کالیبراسیون، دستگاه معمولا با گواهی کالیبراسیون برچسب‌گذاری می‌شود که تاریخ کالیبراسیون، نتایج آزمایش‌های کالیبراسیون و هرگونه تنظیمات انجام‌شده را نشان می‌دهد. این مسئله به کاربران اطمینان می‌دهد که دستگاه مرتب در حال بررسی و گذراندن تست‌ها قرار دارد و مشکلی در اندازه‌گیری دقیق نخواهد بود.

جمع‌بندی

در نتیجه، باسکول ابزاری ضروری برای اندازه‌گیری دقیق در صنایعی است که با اجسام بزرگ و سنگین سروکار دارند. این ترازوها برای وزن‌کردن بارهای سنگین در ابعاد صنعتی طراحی شده‌اند و خوانش‌های بسیار دقیقی ارائه می‌دهند. این خوانش‌های دقیق برای کنترل کیفیت، کارایی تولید و رضایت مشتری ضروری هستند. با تهیه یک ترازو مناسب و باکیفیت بالا و نگهداری و کالیبره‌کردن منظم آن، کسب‌وکارها می‌توانند بارهای خود را به‌دقت اندازه‌گیری کنند و با بهبود فرایندهای تولید، از خطا و خسارت‌های پرهزینه ممانعت به‌عمل آورند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز