خبرگزاری کار ایران

مقایسه مدارس هوشمند و عادی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۹۲۶۹

مدرسه آنلاین و هوشمند کودکان را برای آینده آماده می‌کند و به آنها این امکان را می‌دهد که مهارت‌های مهم کار با کامپیوتر و اینترنت را که ضروری دنیای امروز است، به خوبی فرا بگیرند، کاری که مدرسه عادی از انجام آن ناتوان مانده است. اما این همه ماجرا هم نیست. همراه ما باشید تا به شکل دقیق‌تری مدارس هوشمند و عادی را با هم مقایسه کنیم.

 

حتما این روزها شنیده‌اید که می‌گویند تعریف سواد در جهان عوض شده است و به کسی که مهارت‌های کار با کامپیوتر را نداشته باشد بی‌سواد می‌گویند. با محور قرار دادن این تعریف، پررنگ‌تر از جاهای دیگر می‌توان تفاوت بین مدارس عادی و هوشمند را دید. در واقع مدرسه آنلاین و هوشمند کودکان را برای آینده آماده می‌کند و به آنها این امکان را می‌دهد که مهارت‌های مهم کار با کامپیوتر و اینترنت را که ضروری دنیای امروز است، به خوبی فرا بگیرند، کاری که مدرسه عادی از انجام آن ناتوان مانده است. اما این همه ماجرا هم نیست. همراه ما باشید تا به شکل دقیق‌تری مدارس هوشمند و عادی را با هم مقایسه کنیم.

 

تعریف مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند، به مدرسه‌ای گفته می‌شود که در آن دانش‌آموز به جای اینکه فردی منفعل و صرفا مستمع باشد، نقشی فعالانه ایفا می‌کند. در مدارس هوشمند پایه مدرسه و آموزش بر روی تکنولوژی و کامپیوتر بنا شده است و استفاده از کلاس آنلاین و ارتباط مجازی در آن بسیار مهم است. می‌توان گفت در این مدرسه ارتباط مدرسه و دانش‌آموز هیچ وقت کاملا قطع نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره می‌توانید به یادداشت مدرسه هوشمند چیست و شامل چه امکاناتی می‌شود؟ مراجعه کنید و با جزئیات بیشتری در این باره بخوانید.

 

مدرسه هوشمند در برابر مدرسه عادی

مقایسه مدارس هوشمند و عادی

شاید اولین بار با وقوع کرونا و آنلاین شدن مدارس بود که متوجه شدیم مدارس عادی آمادگی لازم برای مقابله با مشکل و حل مسئله را ندارند. اما مدارس هوشمند و آنلاین با ایجاد برخی تغییرات به خوبی توانستند خودشان را با فضای تدریس کاملا آنلاین وفق بدهند و کیفیت و سطح آموزش و یادگیری دانش‌آموزان خود را در حد بالا نگه دارند.

شاید با خودتان بگویید کرونا یک اتفاق خاص بود، اما این اتفاق توانست نقاط ضعف و قوت را در بسیاری از ساختارها و نهادها به خوبی نشان دهد. در نتیجه حالا به خوبی می‌دانیم مدارس عادی ما عموما نه امکانات و نه توان آموزشی لازم برای یاد دادن مهارت‌های مرتبط با کامپیوتر و اینترنت به کودکان را ندارند.

نکته دوم در بررسی تفاوت‌های مدارس هوشمند و عادی، امکان استفاده از ابزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی جذاب و متنوع در مدارس هوشمند است. فیلم‌ها و انیمیشن‌های آموزشی، دنیای بی کرانه اینترنت و به طور کلی امکان استفاده از رنگ، صدا و تصویر در کنار هم باعث می‌شود فرآیند آموختن برای کودکان در مدارس هوشمند از حالت خشک و یکنواخت خارج شود. از سوی دیگر استفاده از این امکانات میزان یادگیری در کودکان را هم بالاتر می‌برد. متاسفانه در مدارس عادی معمولا چنین امکاناتی وجود ندارند و آموزش به همان شیوه‌های متداول دهه‌های گذشته جریان دارد.

نکته سومی که در مقایسه مدرسه عادی و هوشمند و آنلاین به ذهن می‌رسد مسئله انعطاف‌پذیری است. اگر وضعیت شغلی خانواده یک کودک به گونه‌ای باشد که مجبور باشند مدام از شهری و جایی به شهر و جای دیگری بروند، تحصیل در مدارس عادی گزینه مناسبی برای کودک نخواهد بود. نه تنها پیدا کردن جا در مدارس عادی در وسط سال کاری سخت و شاید ناممکن است، بلکه ایجاد ارتباط دوباره با معلم و دانش‌آموزان جدید و پیدا کردن آمادگی روحی برای شرکت در کلاس و آموختن هم بسیار سخت و زمان‌بر خواهد بود. حالا اگر همین کودک در مدرسه هوشمند درس بخواند، جابجایی مکانی خانواده کمترین تاثیر را بر روی فرآیند آموزش و یادگیری کودک خواهد گذاشت.

علاوه بر این نکات می‌توان به چیزهایی مانند امکان حضور در مدرسه‌های عالی و استفاده از آموزش معلمان مجرب بدون توجه به محل زندگی اشاره کرد. باید به این نکته هم توجه داشت که پتانسیل بسیار بزرگی در دل مدارس هوشمند نهفته است که می‌تواند در آینده بالفعل شود، مثلا به ایجاد برنامه منعطف کلاسی برای دانش‌آموزان مختلف با علائق مختلف فکر کنید!

 

جهان آموزش به کدام سو می‌رود؟

با بررسی مشاغل روز، اختراعات جدید، هوش مصنوعی و اثراتش و کلا روند حرکت تکنولوژی در دنیا، به نظر می‌رسد که روند جهانی کسب و کارها به سمت استفاده هر چه بیشتر از کامپیوتر و اینترنت حرکت می‌کند. در نتیجه مدارس و آموزش‌هایشان هم لاجرم باید به این سمت حرکت کنند. کودکان ما قرار است در جهانی زندگی و کار کنند که بسیار بیشتر از امروز بر محور جهان آنلاین و تکنولوژی می‌چرخد و ما چاره‌ای به جز آماده کردن کودکان برای زیستن در این دنیا نداریم. 

مدارس هوشمند و آنلاین می‌توانند در این زمینه کمک بزرگی به کودکان ما باشند. الوکام با ایجاد امکان تشکیل کلاس آنلاین و مدرسه آنلاین می‌تواند به مدارس کمک کند تا گام بزرگی در این مسیر بردارند و هر چه بیشتر خودشان را با روند تغییرات جهانی آموزش همراه کنند. 

نه تنها امکانات الوکام مانند امکان صحبت کردن همزمان یا پخش چند تصویر برای برگزاری کلاس آنلاین مناسب است، بلکه با تعریف پلن‌های مختلف امکان برگزاری کلاس‌های بسیار کوچک تا بزرگ را فراهم می‌کند و نیازمند صرف بودجه‌های کلان برای کلاسی کوچک نیست. پس اگر در کار آموزشیم حتما به الوکام سر بزنیم و یادمان باشد که اگر ما خودمان را با روند تغییرات همراه نکنیم، نتیجه‌ای به جز حذف شدن در انتظارمان نخواهد بود!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز