خبرگزاری کار ایران

میلگرد ادکا چیست و چه کاربردی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۰۸۹

در سازه‌های بتنی و فلزی، اعضایی مانند تیرها و ستون‌ها حمل بار و انتقال آن به زمین را انجام می‌دهند. اما در این بین همه می‌دانند که بدون بهره‌گیری از المان‌های امنیتی مختلف نمی‌توان از مقاومت تیر‌ها و ستون‌ها کاملا مطمئن بود.

 

این موضوع باعث شده است تا المان‌هایی در زمان ساخت ساختمان برای اهداف مختلف به کار گرفته شوند که در این بین یکی از رایج‌ترین موارد، میلگرد ادکا است! در صورتی‌که مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول هستید، تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

میلگرد ادکا چیست؟

همان‌طور که پیشتر گفته شد، میلگرد ادکا یک المان فرعی برای افزایش مقاومت سازه است. استفاده از این المان ضروری نیست، اما می‌تواند یکی از بهترین راهکار‌ها برای افزایش مقاومت یک سازه باشد.

میلگرد ادکا در واقع یک آرماتور است که ظاهر آن شباهت زیادی به اردک دارد و به واسطه اینکه استاندارد‌های روسی، نخستین استاندارد‌های میلگرد در ایران بودند، نام روسی ادکا بر روی آن گذاشته شده است.

کاربرد میلگرد ادکا

میلگرد ادکا برای برطرف کردن فضای نشیمن تیرچه استفاده می‌شود و در سقف قرار می‌گیرد. این آرماتور زمانی به کار گرفته می‌شود که تیرچه‌ها از فضای مناسب برای قرارگیری به شکل ثابت روی سقف برخوردار نیستند. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان به‌سادگی تیرچه را به بالا و پایین جوش داد و از میلگرد‌های ادکا استفاده کرد.

اگر از میلگرد‌های ادکا در صورتی که به آن‌ها نیاز باشد، استفاده نکنیم، در هنگام بتن‌ریزی امکان خارج شدن تیرچه از جای خود وجود دارد و این مشکل می‌تواند کل فرآیند ساخت ساختمان را مختل کند.

میلگرد ادکا چیست و چه کاربردی دارد؟

ویژگی‌ها و مزایای میلگرد ادکا

جالب است بدانید که یک تکه میلگرد ساده که فقط قدری فرم کاری شده است، تا چه حد می‌تواند در ساخت یک ساختمان مزایا داشته باشد. فواید بهره‌گیری از این نوع میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش خیز سقف
  • افزایش دامنه ارتعاش
  • افزایش استحکام سقف
  • کاهش احتمال ترک خوردگی
  • جلوگیری از راحت ترک خوردن سقف
  • تقویت پایداری سقف در برابر زلزله و طوفان
  • کاهش احتمال تخریب سقف در هنگام بتن‌ریزی و ساخت
  • کاهش تنش‌های وارد شده بر میلگرد

جدا از موارد مذکور، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت میلگرد ادکا این است که امکان استفاده از آن روی هر نوع تیرچه‌ای وجود دارد و همچنین می‌توانید حتی تا 180 درجه این میلگرد را خم کنید، بدون اینکه آسیبی ببیند.

نکات مهم اجرای میلگرد ادکا

اجرای میلگرد ادکا در سازه کار چنان سختی نیست و با استفاده از یک نقشه مناسب می‌توان به خوبی این میلگرد‌ها را در سقف اجرا کرد. اما در این بین می‌بایست یک‌سری نکات را در نظر داشت تا سازه ایمن‌تر باشد و مناسب‌تر عمل کند. این نکات در ادامه آمده‌اند:

  • میلگرد‌های ادکا باید به طول 12 سانتی متر وارد تکیه‌گاه شوند.
  • دو سمت تیرچه‌ای که لنگر منفی قرار گرفته است، آرماتور منفی اجرا می‌شود.
  • با احتساب 15 درصد لنگر خمشی، میلگرد آرماتور منفی وارد تکیه‌گاه شده و در میانه دهانه قرار می‌گیرد.

نکته مهم دیگری که باید توجه ویژه به آن داشته باشید، استفاده از میلگرد مناسب به عنوان ادکا است! میلگرد‌های مختلفی در بازار در دسترس بوده و توصیه می‌شود برای اینکه سازه مقاوم‌تری داشته باشید، حتما از انواع با کیفیت میلگرد‌ها استفاده کنید. با بررسی قیمت میلگرد آرین اشتهارد، میلگرد ذوب آهن یا هر برند معتبر دیگری از این محصول می‌توانید یک برآورد کلی هم از قیمت اجرای میلگرد ادکا داشته باشید.

میلگرد ادکا چیست و چه کاربردی دارد؟

خم‌های گوناگون میلگرد ادکا

ساختار میلگرد ادکا خیلی پیچیده نیست و به طور کلی به دو بخش مستقیم و مورب به شکل Z تشکیل شده است. بخش مورب این میلگرد برای مقابله با تنش‌های برشی و کششی است؛ پس دقت کنید در این بخش هیچ‌گونه له‌شدگی و پاره‌شدگی وجود نداشته باشد.

البته بخش‌های مستقیم هم نقش بسیار پررنگی در تحمل تنش‌ها دارند. شکل ظاهری خاص این میلگرد‌ها باعث می‌شود لیزخوردگی بر روی تیرچه‌ها شکل نگیرد؛ موضوعی که مقاومت برشی سازه سقف را افزایش می‌دهد.

البته باید توجه داشته باشید که ساختار میلگرد ادکا نیز استاندارد‌های خاص خود را دارد و تمام قوانین و ضوابط خم‌کاری این میلگردها در آیین نامه بتن ایران به شکل کامل تشریح شده‌اند و در صورت عدم رعایت این قوانین، مهندس ناظر آن را تایید نمی‌کند. از این رو است که توصیه می‌شود طراحی و اجرای این سیستم را حتما به نیروی متخصص و باتجربه بسپارید تا ساختمان از نظر قانونی و همچنین از نظر ایمنی دچار مشکل نشود.

خرید میلگرد ادکا با بهترین قیمت در ایران

میلگرد ادکا با خمکاری میلگرد‌های عادی صورت می‌گیرد و خوشبختانه کارخانجات زیادی در کشور وجود دارند که این محصول را با دستگاه‌های پیشرفته و با دقت بالا تولید می‌کنند. شما می‌توانید با بررسی قیمت روز میلگرد در بازار، بهترین محصول را بسته به بودجه و نیاز خود تهیه کنید. اما باید توجه داشته باشید که خرید مستقیم از کارخانه با چالش‌های زیادی همراه است. کارخانه‌ها پایین‌تر از یک حد نصاب مشخص فروش ندارند و این حد نصاب هم معمولا بیشتر از نیازهای مشتری است.

در چنین شرایطی می‌توانید از خدمات فروش مجموعه بازرگانی آیرومارت استفاده کنید. آیرومارت محصولات خود را از معتبر‌ترین تولیدکنندگان کشور تامین کرده و بدون واسطه و با بهترین قیمت، در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. در خرید از آیرومارت می‌توانید از خدماتی نظیر قیمت رقابتی، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و از همه مهم‌تر، مشاوره متخصصین باتجربه صنعت آهن بهره‌مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی قیمت انواع میلگرد، از قیمت میلگرد ۱۶ بناب امروز گرفته تا قیمت روز هر نوع میلگرد دیگری می‌توانید به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

کلام آخر

افزایش مقاومت سقف سازه، یکی از مهم‌ترین موضوعات در ساخت هر نوع ساختمانی است که روش‌ها و المان‌های مختلفی نیز برای این کار وجود دارد. میلگرد ادکا یکی از این المان‌هاست که با ساختار و اجرایی ساده، اثربخشی بسیار مناسبی داشته و استفاده از آن هم بسیار رایج است.

با توجه به اهمیت این المان، ما در این نوشته تمام تلاش خود را به کار بستیم تا درباره میلگرد ادکا و همچنین نکات اجرایی آن صحبت کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز