خبرگزاری کار ایران

پیشبینی آمار جمعیت ایران تا سال 2100؛ انفجار پیری

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۳۸۹

آمار جمعیت ایران

آمارفکت: آمار جمعیت ایران و تغییرات جمعیت به عوامل مهم و گسترده‌ای بستگی دارد اما طبق آماری که آمارفکت از وبسایت ourworldindata و پیش‌بینی این وبسایت با در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از عوامل؛ جمعیت ایران تا سال 2040 رو به افزایش خواهد رفت و در بالاترین میزان ممکن برابر با 91.8 میلیون نفر خواهد بود. پس از این سال جمعیت ایران رو به کاهش می‌رود و در نهایت در سال 2100 به حدود 55 میلیون نفر خواهد رسید. آمارفکت یک وبسایت آماری است که به بررسی آمار دقیق در هر موضوعی می‌پردازد، شما می‌توانید برای بررسی دقیق نمودار آمار جمعیت ایران روی واژه "جمعیت ایران" کلیک کنید.

کاهش جمعیت یک کشور به چه عواملی بستگی دارد؟

مهم‌ترین عواملی که باعث کاهش جمعیت شده است شامل؛ وضعیت اقتصادی، تغییرات فرهنگی، وضعیت اجتماعی و سیاسی، بالا رفتن سن ازدواج و زاد و ولد، مهاجرت و امید به زندگی می‌شود. کاهش جمعیت یک کشور می‌تواند به علت تعامل چندین عامل نیز باشد. در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ترین عوامل کاهش جمعیت یک کشور می‌پردازیم.

۱. نرخ زاد و ولد: اگر نرخ زاد و ولد نسل در یک کشور کاهش یابد، نسل‌های جدید کمتر از نسل‌های قبلی خواهند بود و این باعث کاهش جمعیت می‌شود. دلایل کاهش نرخ تولید نسل می‌تواند شامل افزایش آگاهی خانواده‌ها، افزایش سطح آموزش جمعیت، افزایش ورود زنان به بازار کار و تأخیر در ازدواج و تشکیل خانواده باشد.

۲. افزایش میانگین امید به زندگی و سطح بهزیستی: افزایش سطح زندگی و کاهش نرخ مرگ و میر به عنوان عللی برای زنده ماندن مردم می‌تواند منجر به کاهش نرخ تولید نسل شود.

۳. مهاجرت: اگر مهاجرت از یک کشور به خارج به دلیل فرصت‌های بهتر اقتصادی یا امنیتی زیاد باشد، در نهایت می‌تواند باعث کاهش جمعیت کشور مبدأ شود.

۴. تأثیرات اقتصادی: فشار اقتصادی، بیکاری بالا، کاهش فرصت‌های شغلی و نابرابری اقتصادی، به شکل چشمگیری می‌تواند به کاهش نرخ تولد و کاهش جمعیت منجر شود.

۵. افزایش میانگین سنی: افزایش امید به زندگی و سطح زیستی، بهبود شرایط بهداشتی و درمانی و کاهش نرخ مرگ و میر می‌تواند به افزایش سن متوسط جمعیت کمک کند که این نیز باعث کاهش نرخ باروری و تولد و در نهایت کاهش جمعیت می‌شود.

۶. تغییرات فرهنگی و اجتماعی: تغییرات در نگرش‌های اجتماعی نسبت به تولد بچه و تشکیل خانواده نیز می‌تواند به کاهش نرخ تولید نسل و کاهش جمعیت کمک کند.

این عوامل ممکن است با یکدیگر ترکیب شوند و نقش‌های مختلفی در کاهش جمعیت یک کشور ایفا کنند. اهمیت هر یک از این عوامل می‌تواند در هر کشور به شکل متفاوتی باشد. برای مثال در ایران بزرگ‌ترین عامل کاهش تولد و جمعیت، عوامل اقتصادی هستند. این عامل در بین عوامل دیگر نقش پررنگی ایفا می‌کند که باعث پیری جمعیت و افزایش سن ازدواج شده است.

بررسی وضعیت میانگین سنی ایران

جمعیت کودکان ایرانی از سال 2018 رو به کاهش رفته است و طبق این پیش بینی تا سال 2100 آمار جمعیت کودکان زیر 15 سال به حدود 5 میلیون نفر خواهد رسید. طبق آمار جمعیت جوانان کمسن‌تر از 40 ساله از سال 2021 رو به کاهش رفته است اما جمعیت افراد 40 تا 49 ساله از سال 2015 رو به افزایش شدید بوده است. بر اساس این پیش بینی جمعیت ایرانیان جوانتر از 40 ساله در سال 2100 حدود 9 میلیون نفر خواهد بود. اما جمعیت افراد بین 40 تا 49 ساله به 7.7 میلیون نفر خواهد رسید.

پیشبینی آمار جمعیت ایران تا سال 2100؛ انفجار پیری

جمیعت افراد مسن در ایران که بین 50 تا بالاتر از 100 ساله هستند، از اواخر دهه 90 میلادی رشد پیدا کرده است. طبق پیش بینی وبسایت آماری ourworldindata جمعیت ایرانیان بین 50 تا 99 ساله تا سال 2100 به حدود 33.5 میلیون نفر و همچنین جمعیت افراد بالای 100 ساله در این سال به حدود 258 هزار نفر خواهد رسید.

پیشبینی آمار جمعیت ایران تا سال 2100؛ انفجار پیری

شما در صفحه "آمار جمعیت" وبسایت آمارفکت می‌توانید به‌روزترین آمار مربوط به مسائل جمعیت را مورد بررسی قرار دهید.

جوانی جمعیت چیست و چه مزایایی دارد؟

تعبیر جوانی جمعیت به وضعیت جمعیت یک کشور یا منطقه اشاره دارد که در آن نسبت بالایی از جمعیت افراد جوان هستند. این اصطلاح معمولاً به کشورها یا مناطقی اطلاق می‌شود که در آن‌ها نسبت جوانان به افراد سنین بالاتر نسبتاً بیشتر است.

برای تعیین معیارهای جوانی جمعیت، معمولاً مرز سنی معینی استفاده می‌شود که بین 15 تا 24 سال تعیین شده است. به این افراد به عنوان جوانان یا نوجوانان اشاره می‌شود. برای اینکه یک کشور به عنوان دارای جمعیت جوان شناخته شود، نسبت جمعیت جوان به جمعیت کل باید به مقدار قابل توجهی برسد.

این موضوع می‌تواند تأثیرات مختلفی بر جامعه داشته باشد. جوانان ممکن است نقش مهمی در پویایی اقتصاد، تحصیلات، تشکیل خانواده، اشتغال و فرهنگ داشته باشند. در عین حال، اگر نظام اجتماعی و اقتصادی برای جوانان فرصت‌های کافی ایجاد نکند، این وضعیت می‌تواند به چالش‌هایی مانند بیکاری، فقر، افزایش جرم و جنایت و غیره منجر شود.

تغییرات در ساختار سنی جمعیت ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند نرخ تولد، نرخ مرگ و میر و نرخ مهاجرت قرار گیرد. سیاست‌ها و برنامه‌ها می‌توانند برای تسهیل تغییرات جمعیتی مطلوب و مدیریت بهینه جوانی جمعیت اتخاذ شوند.

شما می‌توانید برای بررسی دقیق‌ترین و به‌روزترین آمارهای ایران و جهان با کلیک بر واژه "آمار" به وبسایت آمارفکت مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز