خبرگزاری کار ایران

ساماندهی مخفیانه قبور شهدا در بهشت زهرای تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۶۳۷

مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه میدان آزادی با حضور در قطعه ۵۰ بهشت زهرای تهران وضعیت تخریب قبور شهدا را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری جامعه خبر،سید هادی کسایی زاده مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه میدان آزادی نوشت: با اسناد و قانون سخن می گویم. بر اساس رای شماره ۴۳۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری تخریب و ساماندهی قبور شهدا ممنوع است.

در این رای آمده است: «نظر به اینکه قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اعلام کرده که «اصل ساماندهی که در مصوبه هیات وزیران آمده خلاف موازین شرع شناخته نشد اما اقدام اشخاص و دستگاه‌ها نسبت به تخریب سنگ قبور شهدا و تعویض آن در صورت عدم رضایت صاحبان آنها خلاف موازین شرع است»، مصوبه هیات وزیران با توجه به فراز اول نظریه فقهای شورای نگهبان قابل ابطال تشخیص داده نمی ‎شود. بدیهی است با توجه به فراز دوم نظریه مذکور، اقدام اشخاص و دستگاه‌ها نسبت به تخریب سنگ قبور شهدا و تعویض آن در صورت عدم رضایت صاحبان آنها خلاف موازین شرع است.

اما نظر حضرت آیت الله خامنه ای رهبرانقلاب اسلامی هم باید مدنظر قرارداشته باشد. ایشان در حین زیارت قبور شهدا در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ فرمودند: یکی از کارهای بدی که بعضی از مدیران گلزارهای شهدا انجام میدهند، این کار غلط یکسان‌سازی قبور شهدا است. این [جا] خوب است؛ همین درست است، بیایند صاحبان این شهدا، پدرانشان، مادرانشان، فرزندانشان، همسرانشان، علامتی داشته باشند، عکسی داشته باشند، این خوب است. این شکل، شکل طبیعی است. هیچ لزومی ندارد که ما این [علامت‌ها] را صاف کنیم، به خیال اینکه میخواهیم زیباسازی کنیم. زیبایی هر جایی و هر چیزی به حَسَب خودش است؛ زیبایی انسان، زیبایی باغ، ‌ زیبایی قبرستان، زیبایی هر چیزی را باید به حَسَب خودش محاسبه کنیم.

حالا با این پیش گفتار به سراغ قطعه ۵۰ بهشت زهرای تهران می رویم. بر اساس گزارش های خانواده شهدا به تازگی سازمان بهشت زهرای تهران اقدام به اجرای ساماندهی قبور شهدا در قطعه ۵۰ کرده است. حالا چرا قطعه ۵۰؟ برای اینکه مرتبط با شهدای مدافع حرم افغان است. احتمالا تصور کردند چون اتباع هستند می توانند بدون دردسر ساماندهی را از این قطعه آغاز کنند.

در حالی که این کار کلا ممنوع است. هم نظر قانونی و هم شرعا حق دست زدن به قطعات شهدا را ندارند و در بیان رهبرانقلاب هم همین موضوع تاکید شده است.

با مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تماس گرفتم و آنها گفتند: تخریب تمامی قبور و دست درازی به مزار شهدا را بدون اذن والدین ممنوع است و با شدت برخورد خواهیم کرد. اما انگار علی رغم اظهارات و واکنش بنیاد شهید بهشت زهرای تهران به مدیریت محمدجواد تاجیک (دستیار و دوست علیرضا زاکانی شهردار تهران) همچنان بر این کار مصمم است.

صبح روز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۲ که برای عکاسی با تلفن همراه به این قطعه رفتم شاهد بودم که یک مامور پشت یک میزچوبی کنار قطعه نشسته و مانع از عکاسی افراد می شود. من از پشت گونی های کشیده شده دور قطعه وارد شدم و فیلمبرداری کردم. سریع گزارش کردند و موتورسواران گشتی بهشت زهرا مانه ادامه کار من شدند. با این حال بعنوان روزنامه نگار گزارش را گرفتم تا مردم بدانند چه خبر است.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز