خبرگزاری کار ایران

آشنایی با شایع‌ترین اختلالات روان‌شناختی (قسمت سوم)

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۱۵۴

اختلالات روانی انواع مختلفی دارند؛ هر یک از آنها نشانه ها و راه هایی برای درمان نیز دارند. 12 نوع اختلال روانی بطور دقیق در جوامع شناخته می شوند که از لحاظ علمی آنها را بررسی خواهیم کرد. هر یک از دسته های اختلال روانی به زیر دسته های مرتبط خود تقسیم می شوند که شناخت هریک از آنها باعث افزایش آگاهی شما نسبت به انواع اختلال و نحوه برخورد با آنها می شود.

مراجعه به یک کلینیک روانشناسی جهت مشاور روانشناسی بسیار مفید خواهد بود. سهاکلینیک خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی را برای شما عزیزان فراهم کرده است.

 

چرا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم است؟

بررسی اختلالات روانی می تواند به حدی مهم باشد که افراد درگیر این نوع بیماری ها، به آگاهی شما نسبت به این اختلالات احتیاج وافر دارند. البته این آگاهی باید با منظور کمک رسانی به ایشان ایجاد شود؛ پس باید بررسی این اختلالات را با در نظر داشتن علائم آن در بیمار انجام دهید. دلایل زیر باعث شده اند تا بررسی اختلالات روانی بسیار مهم باشد:

  • فرد دچار اختلال، نیاز به کمک شما دارد.
  • شاید افراد اطراف فرد دچار اختلال، بدون آگاهی نتوانند وی را درک کنند.
  • درمان برای اینگونه افراد، با شناخت انواع اختلالات توسط خود فرد و اطرافیان بسیار سریعتر خواهد بود.
  • راهی برای رهایی از بین تمام این اختلالات در گرو دانش و آگاهی بیشتر است.
  • همه افراد نیاز به مراقبت دارند؛ با آگاهی بیشتر درباره اختلالات مختلف، می توانید به خوبی در کنار فردی که دچار اختلال روانی است باشید.

این دلایل نشان می دهند که بررسی اختلالات روانی و شناخت آنها بسیار مهم است. این شناخت هرچند در مراحل اولیه و ساده خود، می تواند بسیار گره گشا باشد. البته این نکته که نباید به خود انواع اختلالات را تلقین کرد هم سر جای خود پا بر جا است. یعنی پس از آگاهی نسبت به این اختلالات، ذهن ناخودآگاه به سمت تلقین های مختلف خواهد رفت که شما چنین اختلالاتی را دارید؛ سعی کنید جلوی خود را بگیرید و به خود چیزی را تلقین نکنید.

اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی

اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانپریشانه از تضعیف کننده ترین اشکال آسیب شناسی روانی هستند، که غالباً با تاثیر منفی عمیقی در عملکرد تحصیلی، شعلی و اجتماعی فرد همراه اند. متاسفانه این اختلالات اغلب طی دوره گذار از نوجوانی به بزرگسالی پدیدار می شوند، همان زمانی که افراد جوان می خواهند به بزرگسالان جوان مستقل تکامل یابند. طیف اختلالات روانپریشانه شامل اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوافکتیو، اختلال هذیانی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال، اختلال اسکیزوفرنی­فرم، اختلال روان پریشی گذرا و همچنین روانپریشی ناشی از مصرف مواد یا عارضه های پزشکی است.

معرفی اختلالات طیف اسکیزوفرنی

اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی و سایر اختلالات روانپریشانه از تضعیف کننده ترین اشکال آسیب شناسی روانی هستند، که غالباً با تاثیر منفی عمیقی در عملکرد تحصیلی، شعلی و اجتماعی فرد همراه اند. متاسفانه این اختلالات اغلب طی دوره گذار از نوجوانی به بزرگسالی پدیدار می شوند، همان زمانی که افراد جوان می خواهند به بزرگسالان جوان مستقل تکامل یابند. طیف اختلالات روانپریشانه شامل اسکیزوفرنی، اختلال اسکیزوافکتیو، اختلال هذیانی، اختلال شخصیت اسکیزوتایپال ، اختلال اسکیزوفرنی­فرم، اختلال روان پریشی گذرا و همچنین روانپریشی ناشی از مصرف مواد یا عارضه های پزشکی است.

در این بخش، ما خلاصه ای از ویژگی‌های بالینی اولیه این اختلالات را ارائه می‌دهیم، تغییرات شناختی و عصبی-زیستی شناخته شده مرتبط با اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی را توصیف می کنیم، و به شرح عوامل خطر بالقوه و/یا علل رشد اسکیزوفرنی و همچنین درمان های اخیراً موجود برای این اختلال می پردازیم.

اهداف یادگیری:

-توصیف علائم و نشانگان اسکیزوفرنی و اختلالات روانپریشی مرتبط

-توصیف تغییرات شناختی و عصبی-زیستی تکرار شونده مرتبط با اسکیزوفرنی

-توصیف عوامل خطر بالقوه برای ابتلا به اسکیزوفرنی

-وصف مباحثات درباره رویکردهای “از نظر بالینی پرخطر” در شناسایی افراد در معرض خطر ابتلا به اسکیزوفرنی

-شرح درمان‌هایی که برای برخی از علائم اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی موثر هستند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیت اسکیزوئید یکی از موارد گروهی از اختلالات است که خوشه A یا اختلالات شخصیتی غیرعادی نامیده می‌شوند. افراد دارای این اختلالات اغلب عجیب یا غیر طبیعی به نظر می آیند. افراد مبتلا به اختلال  اسکیزوئید همچنین گرایش به فاصله گرفتن، انزوا گزینی و بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی دارند.

اختلال شخصیت چیست؟

افراد مبتلا به اختلالات شخصیت، الگوهای دیرینه‌ای از افکار و اعمالی دارند که با هنجار و عرف جامعه متفاوت است. انعطاف ناپذیری شخصیت آنها می تواند باعث رنج گسترده و تداخل در بسیاری از حیطه های زندگی از جمله عملکرد اجتماعی و کاری آنها شود. همچنین افراد دچار اختلالات شخصیت عموماً مهارت های مقابله ای ضعیفی دارند و دشواری هایی را در شکل دهی روابط سالم تجربه می کنند.برخلاف افراد دارای اختلال اضطراب یا افسردگی که از مشکل خود با خبراند اما قادر به کنترل آن نیستند، افراد دچار اختلالات شخصیتی اغلب از مشکلات خود آگاهی ندارند و باور ندارند که چیزی تحت کنترل شان نیست. چون این افراد اغلب معتقدند که مشکلی ندارند، به دنبال درمان هم نمی روند.

اختلال شخصیت اسکیزوئید چیست؟

اختلال شخصیت اسکیزوئید یکی از موارد گروهی از اختلالات است که خوشه A یا اختلالات شخصیتی غیرعادی نامیده می‌شوند. افراد دارای این اختلالات اغلب عجیب یا غیر طبیعی به نظر می آیند. افراد مبتلا به اختلال  اسکیزوئید همچنین گرایش به فاصله گرفتن، انزوا گزینی و بی تفاوتی نسبت به روابط اجتماعی دارند. به طور کلی آنها افراد تنهایی‌طلبی هستند که فعالیت های انفرادی را ترجیح می دهند و به ندرت احساسات قوی ابراز می کنند. هرچند نام این اختلال شبیه به اسکیزوفرنی به نظر می رسد و آنها ممکن است برخی نشانگان مشابه را مشترکاً نشان دهند، اما این اختلال مانند اسکیزوفرنی نیست. اگر چه افراد دارای اختلال اسکیزوئید گرایش به انتخاب شغل هایی دارند که اجازه دهد تا به تنهایی کار کنند -مانند افسر های امنیت شب، کار در کتابخانه یا کارمند آزمایشگاه- اما بسیاری از آنها قادراند عملکرد نسبتاً خوبی داشته باشند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

 یک اختلال روانی است. فرد مبتلا الگویی رفتاری از بی اعتنایی به حقوق دیگران نشان می دهد. ویژگی های رایج شامل فریبکار بودن، کنترل گری و رفتارهای مجرمانه می شود.اختلال ضد اجتماعی گاهی سایکوپاتی نامیده می شود هر چند این یک اصطلاح بالینی نیست.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی گاهی زندگی طبیعی و سازنده‌ای دارند. با این حال آنها اغلب در روابط، هیجانات و تصمیم گیری هایی که خود و دیگران را تحت الشعاع قرار می دهد، مشکلاتی را تجربه می کنند.شیوع این اختلال واضح نیست اما طبق برخی تخمین‌ها ۱.۴ درصد مردم مبتلا به اختلال ضد اجتماعی هستند. مردان نسبت به زنان پنج برابر بیشتر احتمال دارد که این تشخیص را دریافت کنند.این مقاله مروری کلی بر اختلال ضد اجتماعی از جمله علائم، علل، درمان ها و ارتباط آن با سایکوپاتی یا جامعه ستیزی فراهم می‌کند.

تعریف اختلال شخصیت ضد اجتماعی

اختلالات شخصیت گروهی از اختلالات روانی هستند که بر شیوه تفکر، احساس کردن و رفتار فرد اثر میگذارند. نشانگان این نوع از اختلالات میتواند توانایی تجربه بهزیستی و داشتن روابط عادی را از بین ببرد.در فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی افکار و رفتارها با بی اعتنایی نسبت به -یا تجاوز به- حقوق مردم مشخص می شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز