خبرگزاری کار ایران

در خرید لوله برق به چه نکاتی باید دقت کنیم ؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۰۸۸

لوله‌های برق از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین المان‌ها و تجهیزاتی هستند که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی نقش و اهمیت ویژه‌ای دارند. در حقیقت هدف استفاده از این لوله‌ها محافظت از سیم و کابل برق در برابر گردوغبار، فشار و ضربه، رطوبت و ... است، پس لازم است که در انتخاب آنها حساسیت و دقت بالایی داشت. در صورت انتخاب لوله‌های برق نامناسب و بی‌کیفیت ممکن است که خسارت‌ها و آسیب‌های جبران‌ناپذیر مالی و جانی ایجاد شود. لوله‌های برق همانند لوله آب می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون نوع و جنس، اندازه و سایز، ضخامت، طراحی و ساخت و ... انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی برخوردارند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات و پارامترها در خرید لوله برق پرداخته می‌شود.

 

لوله برق چیست و چند نوع دارد؟

لوله‌ برق در اصل به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که برای محافظت از سیم‌های برق و مخابرات و... به کار می‌رود. لوله‌های برق امروزه در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلفی به کار رفته و از جان و مال افراد در برابر خطرات برق‌گرفتگی، حریق و ... محافظت می‌کنند. استفاده از این لوله‌ها به افزایش طول عمر و ماندگاری سیم‌های برق کمک کرده و امکان تعمیر آنها را نیز فراهم می‌کند. لوله‌های برق تنوع بالایی دارند و رایج‌ترین آنها شامل مواردی همچون لوله برق کاندوئیت فلزی، لوله برق pvc، لوله برق گالوانیزه سرد، لوله برق گالوانیزه گرم، لوله برق پلی آمید، لوله برق پلی اتیلن، لوله برق خرطومی پی‌وی‌سی، لوله برق خرطومی پلی آمید و لوله برق خرطومی فلزی هستند.

در خرید لوله برق به چه نکاتی باید دقت کنیم ؟

مهم‌ترین نکات خرید لوله برق

همانطور که گفته شد امروزه لوله‌های برق از تنوع و تعدد بالایی برخوردار بوده به گونه‌ای که افراد متخصص و حرفه‌ای نیز به سختی قادر به تشخیص کیفیت آنها خواهند بود. برای خرید لوله اتصالات همانند خرید انواع تجهیزات دیگر لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • جنس لوله برق

در حقیقت توجه به جنس لوله برق می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد چرا که هر کدام از انواع لوله‌های فلزی، پلاستیک، پلیمری و ... می‌توانند ویژگی‌ها و مشخصات مختلفی داشته باشند و در برابر شرایط و عوامل مختلفی همچون فشار، رطوبت، ضربه و ... واکنش‌های مختلفی از خود نشان بدهند. لوله‌های فلزی، پلیمری امروزه در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند برای موقعیت‌های مختلفی مناسب باشند بنابراین اولین نکته در خرید لوله برق تعیین نوع و جنس آن است.

  • مشخصات فیزیکی لوله برق

لوله‌های برق از نظر سایز، ضخامت، نوع طراحی تنوع بالایی دارند و هر کدام می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. در زمان خرید لوله برق لازم است که حتماً به سایز سیم‌ها، تعداد رشته‌های عبوری از مسیرهای مختلف توجه شده و بر اساس آنها اقدام به خرید شود.

در خرید لوله برق به چه نکاتی باید دقت کنیم ؟

  • مقاومت در برابر آتش سوزی

از مهم‌ترین نکاتی که در خرید لوله برق باید توجه داشت، قابلیت نسوز بودن آن است. از آنجایی که سیم‌های برق در اثر آسیب‌دیدگی، فشار، ضربه ممکن است دچار اتصال شوند احتمال آتش سوزی وجود دارد و اگر لوله‌های برق در برابر آتش مقاومت مناسبی نداشته باشند می‌توانند باعث گسترش بیشتر آن شوند. خوشبختانه امروزه اکثر شرکت‌های مختلف تلاش می‌کنند که محصولات ضد حریق تولید و عرضه کنند.

  • میزان پیچیدگی سیستم لوله‌کشی

از دیگر نکاتی که در خرید لوله برق باید مد نظر قرار داشت میزان پیچیدگی‌های سیستم لوله‌کشی برق است. معمولاً برای سیستم‌های پیچیده از لوله‌های خم گرم با انعطاف‌پذیری بالاتر استفاده می‌شود چرا که نصب این لوله‌ها در مقایسه با لوله‌های خم سرد ساده‌تر است. البته امروزه انواع اتصالات لوله برق مانند زانوها، بوشن ها، تقسیم‌ها  نیز در دسترس هستند که می‌توانند کار نصب و لوله‌کشی را راحت‌تر کنند.

  • برند و شرکت تولیدکننده

هزاران شرکت مختلف در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع تجهیزات سیستم لوله‌کشی برق فعالیت دارند و محصولات هر کدام از آنها می‌تواند ویژگی‌ها، کاربردها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. توجه به برند و شرکت تولیدکننده لوله برق اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که معمولاً شرکت‌های معتبری همچون شرکت وینوپلاستیک تمامی استانداردهای لازم را رعایت کرده و از مواد اولیه باکیفیتی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

  • استاندارد و مدت زمان گارانتی

به صورت کلی در شرایط اقتصادی کنونی در سراسر دنیا جبران خسارت‌های و آسیب‌های مالی می‌تواند چالش‌های متعددی به همراه داشته باشد به همین دلیل همواره توصیه می‌شود در خرید هر نوع وسیله‌ای از داشتن استانداردها و تأییدیه‌های لازم و همچنین گارانتی معتبر در محصولات اطمینان حاصل کرد. در حقیقت استاندارد بودن لوله و اتصالات به معنی دریافت تأییدیه‌های لازم از ارگان‌های مختلف مانند بهداشت، راه و شهرسازی است و داشتن گارانتی نیز تضمین کننده جبران خسارت‌های احتمالی در مدت زمان مشخص است. در حقیقت یک لوله برق استاندارد باید دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی باشد که مهم‌ترین آنها شامل جلوگیری از پوسیدگی سیم‌ها، نظم دهی اصولی به سیم‌کشی، عیب‌یابی سریع و پیشگیری از آتش‌سوزی هستند.

عوامل دیگری همچون میزان فشار وارد شده به سیستم لوله‌کشی، شرایط جوی و آب و هوایی محیط استفاده از لوله، نوع کاربردی ساختمان‌ها نیز می‌توانند در خرید لوله برق اهمیت داشته باشند و باید به آنها توجه شود.

عوامل مؤثر در قیمت لوله برق

تنوع و تعدد بالای لوله های برق وینوپلاستیک در بازار و همچنین داشتن ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، کاربردها، مزایا و معایب مختلف باعث شده است که عوامل مختلفی بر روی قیمت این محصولات تأثیر داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • نوع و جنس مواد تشکیل دهنده لوله‌ها
  • روش و تکنولوژی ساخت لوله
  • نرخ ارز و نوسانات آن
  • قیمت مواد اولیه و هزینه‌های مربوط به انرژی، حمل‌ونقل و ...
  • برند و شرکت تولیدکننده
  • مشخصات فیزیکی و شیمیایی لوله‌ها
  • میزان عرضه و تقاضا و زمان خرید محصول
  • نوع استانداردها و گواهینامه‌های تولید
  • حجم و مقدار خریداری شده

جمع‌بندی نهایی

استفاده از لوله برق در سیستم‌های برق‌کشی ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که این لوله‌ها از سیم‌ها و کابل‌های مختلف در برابر فشار، ضربه، رطوبت، آتشسوزی و آسیب‌های احتمالی دیگر محافظت می‌کنند. برای خرید لوله برق لازم است که حتماً به نکات و پارامترهایی همچون نوع و جنس لوله‌ها، استانداردها و گواهینامه‌های لوله‌ها، مشخصات فیزیکی و شیمیایی لوله، برند و شرکت سازنده، پیچیدگی‌های سیستم لوله‌کشی برق و ... توجه شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز