خبرگزاری کار ایران

مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن؛ مالیاتی جدید در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۶۱۲

مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیری این مالیات جدید در بازار مسکن

به‌تازگی در ایران نوع جدیدی از مالیات معرفی شده است با نام مالیات بر عایدی سرمایه (Capital Gains Tax) یا CGT. این نوع از مالیات تاریخچه طولانی در دنیا دارد و گاهی با نام مالیات ثروتمندان از آن یاد می‌شود. اما این مالیات، چه نوع مالیاتی است و چگونه در بازار مسکن محاسبه می‌شود؟ آیا برای محاسبه آن می‌توانیم از خدمات مالیاتی که توسط یک شرکت حسابداری در کرج ارائه می‌شود استفاده کنیم؟ در این مطلب به تمامی این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه مالیاتی است که برای اموال غیر مولد در نظر گرفته می‌شود. بنابراین وقتی اموال غیر مولد خود را بعد از مدتی می‌فروشید و سودی از این راه به‌دست می‌آورید باید برای آن مالیات پرداخت کنید. طرح مالیات بر عایدی سرمایه از دهه شصت مورد بررسی قرار گرفته است اما به‌تازگی در ماه بهمن 1401 پنج ماده از آن تصویب شده است و ضمانت اجرایی و قانونی دارد.

توجه داشته باشید که زمین و ملک نیز در صورتی که تغییری در آن ایجاد نشده باشد، جزو اموال غیر مولد هستند و برای سود ناشی از فروش آن‌ها باید مالیات بر عایدی سرمایه را پرداخت کنید. برای محاسبه دقیق این نوع از مالیات در استان البرز می‌توانید از خدمات مالیاتی در کرج که توسط موسسات برتر حسابداری ارائه می‌شوند استفاده کنید.

مالیات بر عایدی سرمایه چه تفاوتی با مالیات بر ارزش افزوده دارد؟

مالیات CGT در ظاهر شباهت زیادی با مالیات بر ارزش افزوده دارد اما ماهیت آن‌ها کاملا متفاوت است. در درجه اول مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات غیر مستقیم است اما CGT نوعی مالیات مستقیم به‌شمار می‌آید. از سوی دیگر همانطور که از نام مالیات بر ارزش افزوده مشخص است، این مالیات تنها زمانی محاسبه می‌شود که شما با هدف افزایش ارزش، تغییری را در دارایی خود ایجاد کرده باشید. برای مثال زمانی که ملکی را نوسازی می‌کنید، خدماتی را گسترش می‌دهید یا محصولی را توسعه می‌دهید. اما مالیات بر عایدی سرمایه تنها زمانی محاسبه می‌شود که هیج تغییری در دارایی مورد نظر ایجاد نشده باشد.

تصور کنید که شما زمینی را به مبلغ 600 میلیون تومان خریداری کرده‌اید و دو سال بعد آن را به مبلغ 700 میلیون تومان می‌فروشید، بدون آن‌که تغییری در زمین ایجاد کرده باشید. بنابراین برای 100 میلیون سود حاصل شده، مالیات بر عایدی سرمایه محاسبه می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن؛ مالیاتی جدید در ایران

جزئیاتی از طرح تصویب شده مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای اشخاص غیرتجاری در نشست علنی مجلس در روز شانزدهم بهمن 1401 به رای گذاشته شد و برخی از مفاد این طرح تصویب شدند. بخش تصویب شده دارای ارجاعات بسیاری به بندهای دیگر و قوانین دیگر است و به‌همین درک جزئیات آن اندکی دشوار است. با این حال حسابداران مجربی که بر قوانین مالیاتی تسلط دارند به‌خوبی می‌توانند این موارد را درک کرده و مالیات بر عایدی سرمایه شما محاسبه کنند.

برخی از نکات این طرح را با هم مرور می‌کنیم:

  • اگر دوره تملک دارایی از یک سال کمتر باشد، سود حاصل شده با نرخ 10 درصد بیشتر از نرخ ماده 131 مشمول مالیات می‌شود

  • اگر دوره تملک دارایی بین 3 تا 6 سال باشد، 50 درصد از عایدی ناشی از تورم از عایدی سرمایه مشمول مالیات می‌شود

  • اگر دوره تملک دارایی بیشتر از 6 سال باشد، 100 درصد از عایدی ناشی از تورم از عایدی سرمایه مشمول مالیات می‌شود

آیا مالیات بر عایدی سرمایه برای بازار مسکن مفید است؟

برخی از فعالان بازار مسکن و سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند اجرایی شدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه موجب رکود این بازار یا خروج سرمایه‌ها از این بازار می‌شود. اما کارشناسان بازار مسکن در نگاه کلان، نظر متفاوتی دارند. آن‌ها معتقد هستند مالیات بر عایدی سرمایه، از یک سو سرمایه‌گذاری غیر مولد را نشانه می‌گیرد و از سوی دیگر انواعی از سرمایه‌گذاری را که خود عامل افزایش تورم هستند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود با اجرای این قانون، تقاضاهای سوداگرانه و سرمایه‌ای در این بازار کاهش پیدا کند و بازار تنظیم شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است برخی از آمارهای بازار مسکن را برای فاصله بین سال‌های 79 تا 99 که نشان‌دهنده همین تقاضاهای سرمایه‌ای و غیرمصرفی هستند مرور کنیم:

  • قیمت مسکن به‌طور کلی در ایران 280 برابر شده است

  • قیمت مسکن در تهران 330 برابر شده است

  • قیمت زمین 500 برابر شده است

مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن؛ مالیاتی جدید در ایران

دریافت خدمات مالی و مالیاتی در برترین موسسه حسابداری کرج

اگر شما هم یکی از فعالان و سرمایه‌گذاران بازار مسکن هستید و می‌خواهید بدانید در صورت فروش املاک و مستغلات خود چقدر باید مالیات بر عایدی سرمایه یا انواع دیگری از مالیات را بپردازید، پیشنهاد ما استفاده از خدمات موسسه حسابداری برناتکس است.

مزیت برناتکس در این است که شما می‌توانید پیش از دریافت خدمات حسابداری و مالی، با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس بگیرید و خدمات مشاوره را دریافت کنید. برخی از خدمات دیگر این مجموعه عبارتند از: خدمات حسابرسی، تنظیم لوایح اداره کار، اظهارنامه اشخاص حقوقی و انجام کلیه امور مالیاتی. برای دریافت این خدمات کافی است به سایت برناتکس مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز