خبرگزاری کار ایران

اندازه زمین چمن مصنوعی فوتسال چقدر است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۹۵

آنچه لازم است درمورد اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال بدانیم!

ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه که لازم است درمورد اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال بدانیم را معرفی کنیم. همان طور که می دانیم فوتسال یکی از محبوب ترین بازی های ورزشی است که افراد زیادی را به خود جذب کرده. قابلیت بازی در زمین های کوچک، فضاهای سر بسته و حتی در خانه، از آن یک بازی ورزشی پر طرفدار ساخته است. فوتسال را می‌توان بر روی سطح های خشک و صاف بازی کرد اما معمولا چمن مصنوعی کفپوش مورد پسند بازیکنان این ورزش می‌باشد.

اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال از دیدگاه های مختلفی همچون فدراسیون جهانی و ورزشگاه های عمومی و دولتی به طور متفاوتی سنجیده می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت دو نوع زمین فوتسال از لحاظ اندازه داریم.

نوع اول: اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال استاندارد

اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال عمدتاً به طور استاندارد با محاسبه‌ی خطوط سفید، نقاط کرنل و اوت  ۲۳×۴۴ متر است. در بعضی موارد نیز ۲۳×۴۲ می‌باشد. پس از اجرای خط کشی های مورد نیاز ممکن است به ۲۰×۴۰ متر برسد. نکته ای که حائز اهمیت است در نظر گرفتن فضای حریم بازی است که غالباً از ۱/۵ متر الی ۲ متر می‌باشد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که فضای حریم بازی پشت دروازه ها بیشتر است.

از نظر فدراسیون جهانی در بازی های بین المللی، اندازه‌ی استاندارد خط طولی زمین چمن مصنوعی فوتسال بین ۲۵_۴۶ متر،  متغیر است و در بعضی منابع دیگر بین ۳۸_۴۲ متر ذکر شده. همچنین ابعاد عرضی زمین فوتسال در بین ۱۵_۲۵ متر در نوسان است و در منابع دیگر بین۱۸_۲۲ متر یاد شده است.

مرسوم ترین اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال در قسمت خط کشی بدون در نظر گرفتن حریم بازی ۲۰×۴۰ متر است.

نکته: از نظر فدراسیون جهانی رعایت تناسب ابعاد زمین بسیار مهم است. به طور مثال اندازه‌ی  خط طولی  که دو برابر خط عرضی زمین است حتماً باید رعایت شود.

اندازه زمین چمن مصنوعی فوتسال چقدر است؟

نوع دوم: اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال متناسب

استفاده از اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال استاندارد در اماکنی همچون مدارس، ورزشگاه های شخصی، زمین های بازی که مساحت متفاوت و متناسب با محل خود دارند غالباً امکان پذیر نیست. در این صورت از ابعاد متناسب با موقعیت محل مورد نظر استفاده می‌شود. همچنین تناسب طول خط کشی دو برابر عرض آن باید رعایت ‌شود.

در بسیاری از مدارس یا تقریبا بگوییم اکثر آن‌ها ابعاد زمین فوتسال چمن مصنوعی  ۱۷×۳۴ با در نظر گرفتن خط کشی در حیاط مدرسه احداث می‌شود. یعنی به طور کلی میتوان گفت ابعاد داخلی و خالص زمین فوتسال ۱۵×۳۰ متر است. حریم دور زمین بازی یک متر و تا پشت دروازه ها به دو متر می‌رسد.

طرح های چمن مصنوعی زمین فوتسال

طرح های چمن مصنوعی برای زمین فوتسال و بطور کل چمن مصنوعی ورزشی بسیار متنوع اند اما دوتا از طرح ها در بین عموم مورد استفاده‌ی بیشتری قرار گرفته اند.

طرح ملانژی

متشکل از بافت یک دست دو رنگه، سبز کم‌رنگ و پررنگ می باشد. رج به رج این دو رنگ با هم دیگر ادغام تمیزی دارند و یک کفپوش چمنی زیبایی را به ارمغان آوردند. یکی از ویژگی های این طرح این است که طبق سفارش کاربر بخش های خط کشی شده‌ی چمن را با رنگ سفید می‌بافند.

از مزیت های دیگر این طرح وجود خط کشی های دقیق و درست است و رعایت حریم بازی به طور استاندارد، میتوان اشاره کرد.

طرح آرژانتینی(زیبرا)

در این طرح و سبک،  رنگ های سبز تیره و سبز روشن به صورت راه راهی در کنار هم دیگر بافته شده اند. طرح آرژانتینی طرفداران بیشتری نسبت به طرح ملانژی دارد.

 

ویژگی های یک چمن مصنوعی مرغوب

هر محصولی برای اینکه کیفیت و کاربرد خوب خود را ثابت کند نیاز دارد یک سری ویژگی ها را در خود داشته باشد. اکنون به چند ویژگی اشاره خواهیم کرد. چمن مصنوعیی مرغوب است که این ویژگی ها را داشته باشد:

  • دارای الیاف منعطف و مناسب جهت صدمه ندیدن بازیکنان باشد.
  • الیاف بکار برده شده در آن ضد حساسیت باشد.
  • ضد فرسودگی با طول عمر بالا
  • در زمان کمی رنگ پریده نشود
  • ضد آب و مناسب در تمام موقعیت های آب و هوایی
  • بافت محکم و پری داشته باشد
  • فاقد زهکشی باشد (جهت جلوگیری از جمع شدن آب و رطوبت زیر چمن(

معمولا ارتفاع چمن مصنوعی در فوتسال بین ۴ الی ۵ سانتی متر است. در مسابقات بزرگ ارتفاع چمن مصنوعی به ۶ سانتی متر نیز می‌رسد.

جالب است بدانید تنها، در زمین فوتبال و فوتسال است که چمن مصنوعی با دستور نقشه (همان بافت چمن مصنوعی بر حسب اندازه‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال و فوتبال) بافته می‌ شود. همچنین ابعاد آن طبق ابعاد زمین فوتسال چمن مصنوعی برش شده و نصب می‌شود.

 

اندازه زمین چمن مصنوعی فوتسال چقدر است؟

چمن مصنوعی زمین فوتسال بر چه سطوحی قابل نصب است؟

تقریباً چمن مصنوعی را بر هر سطح زمین صاف و آماده می‌توان نصب کرد. از مکان های مورد نظر، برای نصب چمن مصنوعی در محل هایی که اندازه ی زمین چمن مصنوعی فوتسال استاندارد و یا متناسب است می‌توان به این موارد اشاره کرد: مدارس، سالن های سر پوشیده، محوطه ی زمین خالی سنگی، ورزشگاه ها، زمین باغچه، پارک ها و... .

اکنون که هر آنچه مربوط به اندازه‌‌ی زمین چمن مصنوعی فوتسال در حالت استاندارد و متناسب را تعریف کردیم به موضوع زیر سازی زمین فوتسال برای نصب چمن مصنوعی می‌پردازیم.

 آمادگی و زیر سازی زمین، برای نصب چمن مصنوعی زمین فوتسال

 هنگامی که محوطه ی زمین فوتسال را انتخاب کردیم لازم می‌شود که نسبت به آمادگی آن اقدام نماییم.

بعد از اینکه ابعاد زمین فوتسال چمن مصنوعی را با احتساب بخش های حریم بازی، خط کشی های لازم، جایگاه تماشاچیان، تعیین کردیم نوبت به شیب بندی درست و با کیفیت زمین می‌رسد. با کمک مهندسان و معماران می‌توان به راحتی به شیب بندی مناسبی رسید. لازم به ذکر است که شیب بندی زمین فوتسال چمن مصنوعی باید آب‌رو باشد تا در شرایط آب و هوایی متفاوت منجر به جمع شدن آب در چمن مصنوعی نشود. اگر شیب بندی به طور درستی اجرا نشود تجمع آب، به مرور موجب کپک زدگی و رطوبت زدگی در زیر چمن مصنوعی خواهد شد. این گونه کیفیت محل بازی را به طرز زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز