خبرگزاری کار ایران

گرافیست کیست؟ (معرفی شغل، درآمد و وظایف آن)

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۶۸۳

اهمیت شغل گرافیست

از آنجایی که تصویر را می‌توان زبان مشترک تمام انسان‌ها دانست، امروزه سازمان‌های گوناگون به اهمیت گرافیک پی برده‌اند و می‌خواهند با طراحان همکاری کنند و آرم و لوگو و تصویر خاص مجموعه‌یشان را بیافرینند تا در ذهن مشتری و مخاطب تأثیر ماندگاری بگذارد.

مهم‌ترین مسئولیتی که گرافیست برعهده دارد انتقال پیام صحیح و مورد نظر سازمان به مخاطب است. برای انتقال این پیام باید شناخت کامل از برند، رسانه‌های مختلف و مخاطب ایجاد شده باشد. از آنجایی که امروزه بیشتر طراحی‌ها برای فضای دیجیتال انجام می‌شود ضروری است که تمام بسترهای دیجیتال مانند وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی و... را بشناسید. و از الزامات و محدودیت‌های آنها مانند حجم و اندازه عکس‌ها باخبر باشید. به بیان دیگر ضروری است که بتوانید نیازها و خواسته‌های سازمان‌ها را به زبان طراحی ترجمه کنید. این‌ها از مهارت های گرافیست موفق به حساب می‌آید.

گزینش گرافیست تا آن اندازه اهمیت دارد که می‌توان گفت هیچ‌یک‌از فعالیت‌های واحد مارکتینگ یک سازمان، بدون حضور گرافیست حرفه‌ای و کاربلد به سرانجام نمی‌رسد. البته ممکن است کارفرما انتظار داشته باشد وظایفی مانند عکاسی، ساخت و تولید ویدئو، انیمیشن و موشن گرافیک را نیز برعهده بگیرید. برای آنکه شرایط کاریابی شما باسرعت بهتری انجام بپذیرد می‌توانید از رزومه ‌ساز ایران استخدام بهره بگیرید و رزومه حرفه‌ای خود را برای  انتخاب شغل مناسب داشته باشید.

وظایف گرافیست

وظایف گرافیست‌ بسیار گسترده است. بنابراین نخست باید توانمندی‌های خود را در یک حوزه تخصصی بالا ببرید و در آن زمینه فعالیت کنید. به‌طور مثال اگر به عکاسی یا طراحی ویژه‌ای علاقه‌مند هستید می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کرده و عنوان شغلی عکاس یا طراح را جستجو کنید و آگهی های استخدام مربوط به رشته خاص خود را بیابید. در ادامه فهرستی از وظایف عمومی و تخصصی یک گرافیست را می‌آوریم:

  1. با مشتری خود صحبت کنید و بدانید او دقیقا چه نیازی دارد. پس از درک نیاز او، خلاصه‌ای از آن‌ها را یادداشت کنید.
  2. بر مبنای نیاز مشتری طرح مورد نظر خود را تجسم کنید.
  3. پیش‌نویس ابتدایی از ایده‌های مد نظرتان را تهیه کرده و به کارفرما ارائه دهید.
  4. با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی یا به صورت دستی ایده‌های پذیرفته‌شده را اجرا کنید.
  5. بعداز تأیید نهایی طرح‌ها و رنگ‌های لازم را برای تکمیل ایده‌یتان به کار بگیرید.
  6. با کپی رایتر، مدیر خلاقیت یا مدیر واحد صحبت کنید تا به نقطه‌ای مشترک برسید.
  7. اصلاحات مد نظر را انجام دهید.
  8. بعداز تأیید، بررسی نهایی را انجام دهید تا مطمئن شوید طرحتان به حد کافی خوب و جذاب است و لوگوی سازمان در آن قرار دارد و محدودیت‌های رسانه مد نظر هم رعایت شده باشد.
  9. بسیاری اوقات به‌ویژه در حوزه نشر، شما مجبور هستید متون تبلیغاتی را هم طراحی کنید. مثلاً نوع، اندازه فونت، رنگ، طول خط‌های نوشته، نحوه نوشتن، کوچک و بزرگ کردن کلمات مختلف، ترکیب متن و عکس و جای‌گذاری کلمات در تصویر، از جمله کارهایی هستند که باید انجام دهید.

مهارت ‌های گرافیست

مهارت‌های مد نظر کارفرما برای جذب گرافیست، معمولاً شامل تسلط شما روی نرم‌افزارها و تعدادی از مهارت‌های عمومی است که به شرح زیر هستند:

  1. توانایی کار به شکل روش‌مند و با قاعده
  2. جزئی‌نگری و تیزبینی
  3. مشتری‌مداری
  4. توانایی تفکر تحلیلی
  5. مدیریت زمان و اولویت‌بندی
  6. خلاقیت
  7. انعطاف‌پذیری
  8. روابط عمومی بالا و تعامل

بازار کار گرافیست

براساس گزارش‌های رسمی منتشرشده، نرخ رشد درخواست برای همکاری با گرافیست‌ها بیشتر از سایر رشته‌ها نیست. البته باید توجه داشته باشید که میزان تقاضا برای جذب گرافیست ارتباط مستقیم با نوع کار و زمینه شغلی مد نظر شما دارد. به طور مثال، فرصت‌های شغلی برای استخدام گرافیست در سازمان‌های فعال در حوزه نشر رو به کاهش است. اما این روند در مجموعه‌هایی که بستر دیجیتال را برای تبلیغات خود در نظر گرفته‌اند روبه افزایش است.

درآمد گرافیست نیز بسته به بازار کاری که در آن فعالیت می‌کند متغیر است. گاه محدود است و طبق نرخ وزارت کار تعریف می‌شود گاه با توجه به شرکتی که در آن مشغول به کار است و نوع خدماتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند بالاتر از حد معمول باشد. با‌این‌حال اگر گرافیست به زبان انگلیسی مسلط باشد می‌تواند با کارفرما در سایر نقاط جهان ارتباط بگیرد و به صورت دورکاری و غیر حضوری برایشان کار کند. از این رو می‌توان رزومه و نمونه کار خود را برای سایت‌های خارجی ارسال کنید و بعد از این که پروژه مد نظر را یافتید، درامد دلاری داشته باشید.

حقوق گرافیست متأثر از عواملی مانند سابقه کار، مهارت، حوزه کاری و... است. برخی از سازمان‌ها بسته به تعداد کارمندان و حوزه فعالیت آنها، واحدی جداگانه برای تیم طراحی و گرافیک در نطر می‌گیرند. اما در بسیاری دیگر از مجموعه‌ها، واحد مارکتینگ درخواست همکاری با گرافیست را منتشر میکند و همین مسئله می‌تواند روی حقوق دریافتی یک گرافیست تأثیر بگذارد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام گرافیست از طریق سایت ایران استخدام اینجا کلیک کنید

مهمترین نرم‌افزارهای گرافیک

 به عنوان گرافیست باید حتما به یک یا چند نرم افزار گرافیکی تسلط کامل داشته باشید. میزان تسلط بر این نرم‌افزارها یکی از مهم‌ترین معیارهای کارفرما برای جذب و استخدام کارجو به شمار می‌رود. در لیست زیر تعدادی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای گرافیکی را مشاهده می‌کنید:

  1. Adobe photoshop: این نرم افزار بیشتر برای عکاسان و طراحان کاربرد دارد. مهم‌ترین مزیت این برنامه کاربرپسند بودن محیط آن است.
  2. Illustrator: این برنامه قدرتمند وکتوری معمولا برای طراحی لوگو یا تصویرسازی به کار می‌رود.
  3. CorelDRAW: بسیاری از طراحان وب و طراحان صنعتی ترجیح می‌دهند از این نرم افزار برای طراحی‌های خود استفاد کنند.
  4. InDesing: گرافیست های شاغل در حوزه چاپ مانند نشر کتاب، مجلات، بروشور، کاتالوگ و... از این برنامه برای طراحی استفاده می‌کنند.
  5. AfterEfect: از این برنامه معمولا برای ساخت جلوه‌های ویژه و موشن گرافی استفاده می‌شود.
  6. Adobe Premiere Pro: برای تدوین ویدیوها و ساخت کلیپ‌ها استفاده از این نرم افزار رواج بیشتری دارد.

سخن پایانی

ما در این مقاله با گرافیست و حوزه‌ی فعالیت او آشنا شدیم. وظایف و مهارت‌های گرافیست را برشمردیم و بازار کار و درآمد او را بررسی کردیم. سخن پایانی اینکه معمولا بعد از ۳تا ۵ سال می‌توان باعنوان طراح ارشد و بعداز کمتر از ۱۰سال، با عنوان مدیر یا کارگردان هنری فعالیت کنید. البته اگر توانمندی و شایستگی خود را نشان بدهید.

 

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز