خبرگزاری کار ایران

درمان ارتودنسی برای مشکل کراودینگ

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۷۲۰

در علم دندان­پزشکی برای هر مشکلی یک راه درمانی خاص وجود دارد. یکی از این درمان­ها، ارتودنسی دندان می­باشد. ارتودنسی برای موارد زیادی کاربرد دارد. به صورت کلی راه حل بیماری­هایی که در دسته نامنظمی و بهم ریختگی دندان­ها قرار می­گیرد، درمان ارتودنسی دندان می­باشد.

بیماری­هایی همچون کراودینگ، کراس بایت و بیماری­های دیگر مانند آن­ها جزو بیماری­های درمان­ شونده توسط انواع مختلفی از ارتودنسی دندان هستند. کراودینگ یا شلوغی دندان نیز یکی از همین مشکلات می­باشد که در این مقاله به همراه شما همراهان عزیز دکتر مژگان آزادی خواه، به بحث و گفتگو در رابطه با آن می­پردازیم.

در ابتدای بحث به سراغ تعریفی درباره کرائدینگ رفته و سپس درباره علل ایجاد آن و مشکلاتش صحبت خواهیم کرد. در همین حین در رابطه با درمان ارتودنسی برای این بیمار نیز توضیحات لازم را خدمت شما خواهیم داد.

کراودینگ یا شلوغی دندان چیست؟

شاید بسیاری از شما افرادی را دیده باشید که از نظم دندان­های خود شاکی هستند. برخی از این افراد علاوه بر نظم دندان­های خود، از شلوغی و تجمع دندان­های زیادی در یک نقطه شکایت می­کنند.

اگر بخواهیم به تفصیل کراودینگ را تعریف کنیم و سپس از درمان ارتودنسی برای آن سخن بگوییم؛ درابتدا باید عرض کنیم که کراودینگ که در زبان انگلیسی Crowding نوشته و خوانده می­شود یکی از انواع ناهنجاری­های نامرتبی دندان­ها است. در این مشکل، دندان­های مددجو ممکن است در هرجایی از دهان وی سر از لثه بیرون آورده و رشد کرده باشد.

این مشکل معمولا زمانی به وجود می­آید که فضای رشد دندان­ها در دهان از تعداد و حجم دندان­هایی که باید رشد کند کمتر بوده و تناسبی بین آن­ها وجود نداشته باشد. ازدحام و جمع شدن دندان­ها در یک نقطه، سلامتی دهان علی­الخصوص سلامت لثه­های فرد را به خطر می­اندازد. مشکل دیگری که به وجود می­آورد، سختی بسیار در رعایت بهداشت فردی دهان و دندان مانند مسواک زدن است. برای رهایی از این مشکل باید از درمان ارتودنسی استفاده شود تا از ایجاد بیماری­های بیشتر نیز پیشگیری شود.

درمان ارتودنسی برای مشکل کراودینگ

انواع کراودینگ

همان­طور که پیش­تر گفتیم به دلایلی فضای قوس دهان  برای دندان­ها کافی نیست و دندان­ها بدون پیروی از نظم و ترتیب خاصی در هر جایی از دهان رشد می­کنند. کراودینگ خود 2 نوع مختلف دارد. اولین نوع آن کراودینگ ارثی و نوع دیگر آن کراودینگ اکتسابی است. برای شناخت درمان ارتودنسی برای آن­ها، یک شناخت کلی از آن­ها خالی از لطف نیست.

  • کراودینگ ارثی زمانی به وجود می­آید که مشکل به صورت ارثی و مادرزادی و از ابتدا وجود داشته باشد. نکته حائز اهمیت که در این مبحث باید به آن اشاره کنیم این است که امکان دارد این مشکل در پدر و مادر وجود نداشته باشد اما فرزند به صورت ارثی از این مشکل رنج ببرد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چگونه امکان پذیر است؟ نوع ارثی ممکن است از ترکیب پدر و مادر به وجود آمده باشد.
  • در نوع دوم یعنی نوع اکتسابی، به صورت واضح عدم تناسب وجود ندارد. اما چه چیزی باعث به وجود آمدن کراودینگ و نیاز به درمان ارتودنسی می­شود؟ پاسخ شرایط محیطی است. شرایط محیطی به روش­های گوناگون رویزندگی ما اثر می­گذارد و خواه یا ناخواه آن را تغییر می­دهد. با دانستن این موضوع و انجام پیشگیری­های لازم، می­توانیم از به وجود آمدن این مشکلات پیشگیری کینم. یکی از این موارد کراودینگ اکتسابی است. باعث به وجود آمدن این نوع از کراودینگ، زودتر کشیدن آخرین دندان شیری کودک است.

عوامل موثر در ایجاد کراودینگ

همان­طور که پیش­تر خدمت شما همراهان عزیز دکتر مژگان آزادی خواه، عرض کردیم کراودینگ یا شلوغی دندان، به 2 نوع کلی ارثی و اکتسابی تقسیم می­شود که باید برای رفع آن­ها از ارتودنسی دندان استفاده شود.

درایجاد کراودینگ و علی­الخصوص در نوع اکتسابی آن، عوامل موثری دخیل است که باید با مراجعه به دندان­پزشک و ارتودنتیست به تشخیص  آن بپردازید.

اگر بخواهیم از علل بروز این مشکل یاد کنیم، اولین چیزی که می­توانیم از آن نام ببریم کوچک بودن قوس دندان است. یعنی قوس دندان در حدی کوچک است که دندان­های فرد نمی­توانند به طور مرتب و با فاصله مناسب از یکدیگر در دهان قرار گیرند. به همین دلیل روی یکدیگر و با فشردگی زیاد نسبت به هم قرار می­گیرند.

مورد بعدی که می­تواند هر کسی را درگیر این مشکل کند، عرض زیاد دندان­ها به نسببت معمول آن­ها است که برای قرارگیری در دهان به فضای بیشتری نیاز دارند اما به دلیل فضای محدود حفره دهان و قوس دندان، کراودینگ را به وجود آورده و فرد را نیازمند درمان ارتودسی می­سازند.

درمان ارتودنسی برای مشکل کراودینگ

عادات فردی و سبک زندگی نیز در به وجود آمدن این مشکل دخیل هستند. به عنوان مثال عادت نامناسبی چون مکیدن دست و جویدن ناخن یکی از علل به وجود آورنده این مسئله است، که پدر و مادر با اصلاح این عادت در کودک خود می­توانند پیشگیری لازم را به عمل بیاورند.

در ادامه عادات زندگی که می­توانیم به آن اشاره کنیم و بسیار هم مهم است، تغذیه نامناسب است. در صورت تغذیه نامناسب برای کودک و نوزاد در حال رشد، ممکن است که فک­ها به مقدار کافی رشد نکند.

موضوع دیگر که جزو عوامل ایجاد کننده کراودینگ است، دندان­های زیادد به صورن مادرزادی است. در این نوع از مشکل فرد ذاتا تعداد دندان­های بیشتری دارد که باید به وسیله درمان ارتودنسی و اعمال مکمل چون کشیدن برخی دندان­ها درمان شود.

ایمپلنت دندان بعد از ارتودنسی

ایمپلنت دندان یکی از روش های کاشت دندان مصنوعی می باشد که به بیماران کمک می کند تا لبخند خود را پس از، از دست دادن دندان بازگردانند؛ ساختار ایمپلنت از دندان تاج تا ریشه شبیه به دندان طبیعی است.

بهتر است بدانید که جنس ایمپلنت های که متخصصین دندانپزشک به منظور کاشت دندان بیماران از آن ‌استفاده می کنند از جنس تیتانیوم خالص است که سازگاری زیادی با بدن فرد دارد. از نظر ظاهری ایمپلنت ها ‌به شکل میله های باریکی هستند که در بخش درونی استخوان فک جاگذاری میشوند. ‌

درمان ریشه دندان قبل از ارتودنسی

قبل از انجام ارتودنسی دندان بسیار مهم است که از سلامت دندان خود اطمینان حاصل کنید. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید درمان ریشه دندان می باشد. قیمت درمان ریشه دندان نسبت به ارتودنسی بسیار ناچیز می باشد برای همین حتما اگر ریشه دندان شما نیاز به ترمیم دارد آنرا ترمیم کنید.

مشکلات کراودینگ برای دهان

به صورت عمده کراودینگ می­تواند مشکلات بسیاری ایجاد کند که در این قسمت از مقاله درباره آن­ها صحبت خواهیم کرد. مطمئنا پس از مطالعه این بخش، به فکر درمان ارتودنسی برای بیماری خود خواهید افتاد.

ساده­ترین چیزی که می­توانیم از آن صحبت کنیم از بین رفتن زیبایی لبخند فرد است. مورد بعدی سختی در رعایت بهداشت دهان و دندان می­باشد. چون این شلوغی دندان باعث جمع شدن خرده­های مواد غذایی شده و به سختی با مسواک پاک می­شوند.

سخن پایانی:

در پایان بحثمان درباره کراودینگ و درمان ارتودنسی برای آن به همراه شما همراهان دکتر مژگان آزادی خواه، به شما توصیه می­کنیم که با اصلاح سبک زندگی و عادات از به وجود آمدن مشکل کراودینگ پیشگیری کنید. اما اگر به دلایل ارثی و یا اکتسابی درگیر این مشکل هستید، هر چه سریعتر به دندان­پزشک مراجعه کنید تا با درمان ارتودنسی هم سلامتی و زیبایی را به خود بازگردانید و هم از به وجود آمدن مشکلات دیگر در آینده جلوگیری کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز