خبرگزاری کار ایران

ساندویچ پانل تونیکس | تنها با چند سانتی متر ضخامت یک سازه عظیم الجثه بسازید

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۱۶۲

با چند سانتی متر ضخامت یک سازه عظیم الجثه بسازید| ساندویچ پانل

حتماً با دیدن عنوان این مقاله کنجکاو شده‌اید که اصلاً ساندویچ پانل چیست؟ و یا چه‌طور با چند سانتی‌متر ضخامت می‌توان یک سازه غول‌پیکر ساخت؟ اگر تا الان با متریالی به نام ساندویچ پانل آشنایی نداشتید باید بگویم که یکی از پیشرفت‌های بزرگ صنعت ساخت‌وساز را از دست داده‌اید، اما الان که در حال خواندن این مقاله هستید باید بگویم که چندین و چند سازه در حال ساخت با ساندویچ پانل، هستند.

آشنایی با ساختار ساندویچ پانل

ساندویچ پانل از دسته مصالح ساختمانی پیش‌ساخته است؛ اما نه یک مصالح معمولی. ساندویچ پانل یک طراحی هوشمندانه و درعین‌حال ساده دارد. کل ساختار این سازه از سه‌لایه تشکیل شده است که دولایه بیرونی از جنس ورق فلزی اغلب از نوع فولاد مبارکه بوده و لایه وسطی از جنس فوم عایق است. هرکدام از این لایه‌ها نقش مهمی را در کل سازه ایفا می‌کنند. برای مثال ورق‌های فلزی نقش استحکام و مقاومت فیزیکی را بر عهده دارند و اما فوم میانی سازه را در برابر عوامل مخرب و یا نامساعد بیرونی مثل حرارت، رطوبت و صوت عایق می‌کند.

ورق‌های فلزی به‌کاررفته در ساندویچ پنل از جنس گالوانیزه، آلوزینک و در برخی موارد معدود از جنس آلومینیوم است. اگر با ورق گالوانیزه آشنایی داشته باشید می‌دانید که گالوانیزه یک ورق آهنی با روکشی از عنصر روی است؛ اما ورقی است که در طول زمان دچار خوردگی و پوسیدگی می‌شود به همین دلیل برای مناطقی با رطوبت بالا معمولاً از ورق آلوزینک استفاده می‌کنند، ورق آلوزینک یک ورق آهنی با روکشی از آلیاژ آلومینیوم و روی است. این ورق مقاومت بسیار بالایی در برابر خراشیدگی و یا پوسیدگی ناشی از آب و رطوبت دارد.

ورق بعدی، ورق آلومینیوم است، ورق آلومینیوم مطلقاً دچار پوسیدگی و یا خوردگی نخواهد شد؛ اما یک ورق بسیار انعطاف‌پذیر است که ممکن است در هنگام نصب دچار مشکل شود گذشته از آن به لحاظ اقتصادی نیز ورق گران قیمتی محسوب می‌شود.

در ساندویچ پانل نیز از فوم‌های متفاوتی باتوجه‌به نوع کاربری ساختمان استفاده می‌شود. یکی از انواع فوم‌های پرکاربرد در ساندویچ پانل فوم پلی استایرن یا همان یونولیتی است که ما در خیلی از وسایل دیگر مثل یخدان یا به‌عنوان محافظ لوازم صوتی تصویری دیده‌ایم، پلی استایرن یک فوم بسیار سبک و درعین‌حال مقاوم است.

فوم بعدی فوم xps است، اکس پی اس نیز یکی از انواع فوم‌های پلی استایرن است که به‌صورت فشرده تولید می‌شود. از فوم xps در بسیاری از سازه‌ها استفاده می‌شود ضمن اینکه مقاومت بیشتری نسبت به فوم پلی استایرن دارد.

اما فوم پلی اورتان یکی از بهترین گزینه‌ها در بین انواع فوم است می‌توان گفت نسبت به سایر فوم‌ها یک‌سروگردن بالاتر است. این فوم نسبت به رطوبت بالاترین مقاومت را دارد و به لحاظ انسجام و یکپارچگی نیز در سطح فوق‌العاده‌ای قرار دارد. ضمن اینکه فوم پلی اورتان بعد از فوم پشم سنگ توانایی تحمل حرارت و آتش‌سوزی را تا چندین ساعت دارد و از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.

 یکی از ویژگی‌های شاخص و بارز فوم پشم سنگ‌، مقاومت در برابر آتش‌سوزی است، بر اساس تستی که بین فوم پشم سنگ و فوم پلی اورتان انجام شد مشخص شد پشم سنگ توان تحمل دما تا +750 درجه سانتی‌گراد را دارد از همین رو برای سازه‌هایی با کاربری‌هایی که بیشتر در معرض حرارت قرار دارند بسیار مناسب است.

ورق و فوم‌هایی که در این مقاله به آن اشاره کردیم در بازار ایران موجود هستند؛ اما متریال ساندویچ پنل‌ها تنها به همین تعداد محدود نمی‌شود و در خارج از بازار ایران متریال گوناگون دیگری نیز وجود دارد.

کاربرد ساندویچ پانل

تا به اینجا از متریال ساندویچ پانل‌ها گفتیم اما شاید دقیقاً ندانید که از ساندویچ پانل در چه سازه‌هایی استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌ها برای ساخت انواع سوله، انواع کانکس، اتاق حمل بار، سردخانه و یا اتاق تمیز (کلین روم) مناسب هستند. ازآنجایی‌که این سازه‌ها بسیار سبک هستند، قابلیت حمل‌ونقل و نصب راحتی دارند به همین دلیل برای ساخت این‌گونه از سازه‌ها از ساندویچ پانل به‌جای مصالح ساختمانی سنتی مثل، آجر، سیمان استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل تونیکس | تنها با چند سانتی متر ضخامت یک سازه عظیم الجثه بسازید

اما از ویژگی عایق بودن ساندویچ پانل‌ها می‌توان حتی در ساختمان‌های مسکونی استفاده کرد. همگی ما با سروصداهایی که در داخل منازل ایجاد می‌شود آشنا هستیم و قطعاً روال زندگی خیلی از ما با هم متفاوت است شاید در زمانی که شما نیاز به کمی استراحت داشته باشید، منزل کناری شما مهمانی پر سروصدایی برگزار کند در این زمان راه‌حل چیست؟

اگر هنوز ساختمان اجرا نشده بود شما می‌توانستید از فوم‌هایی مثل پلی استایرن و xps استفاده کنید معمولاً این فوم‌ها به‌صورت شیت‌های 1.20 در 2.5 در لایه میانی دیوار قرار می‌گیرد. یعنی ابتدا لایه بیرونی، سپس فوم و پس از آن لایه داخلی دیوار اجرا می‌شود. 

اما در این حالت که ساختمان اجرا شده است می‌توانیم به روش‌های دیگری از خاصیت عایق بودن فوم‌ها استفاده کنیم. شما می‌توانید فوم‌ها را باتوجه‌به ابعاد دلخواه تهیه کنید و با پیچ‌کردن یا چسباندن به دیوار از ویژگی مقاومت حرارتی و صوتی آن‌ها استفاده کنید. برای حفظ شکل ظاهری و زیبایی بصری فضای داخلی از شیت یا تایل‌هایی که در بازار موجود هستند، استفاده کنید.

ساندویچ پانل تونیکس | تنها با چند سانتی متر ضخامت یک سازه عظیم الجثه بسازید

ساندویچ پانل‌ دیواری با استفاده از ورق صاف و بدون برآمدگی تولید می‌شوند، لبه پانل‌های دیواری به شکل کام و زبانه در یکدیگر فرومی‌رود و در برخی انواع ساندویچ پانل به شکل پیچ مخفی طراحی ‌شوند که پیچ اتصال پانل‌ها به زیرسازی در زیر لبه پانل رویی پنهان می‌شود که این مورد علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا سبب درزبندی مناسب پانل‌ها می‌گردد.

اما ساندویچ پانل‌ها سقفی به‌صورت گام ‌دار در دو نوع سه‌گام و پنج گام تولید می‌شوند، گام‌ها برآمدگی‌هایی هستند که به فواصل معین بسته به شرکت تولیدکننده در پانل‌های سقفی وجود دارد و علت آن هم این است که از آن جایی که ساندویچ پانل‌های سقفی بیشتر در معرض باد و بارش قرار دارند این برجستگی‌ها به افزایش مقاومت خمشی ساندویچ پانل کمک می‌کند.

اما پیش از خرید ساندویچ پانل نیاز است بدانید برای اجرای یک سوله یا کانکس به یک زیرسازی با پروفیل نیاز دارید. یکی از مواردی که در هنگام خرید ساندویچ پانل باید از آن‌ها آگاهی کنید بحث مشخصات فنی ساندویچ پانل‌هاست. ساندویچ پانل‌ها باتوجه‌به نوع کاربری و نیاز مشتری در ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند. برای مثال ساندویچ پانل‌های دیواری از ضخامت 2 الی 15 سانتی‌متر قابل تولید هستند و ساندویچ پنل‌های سقفی در ضخامت 4، 6 و نهایتاً 8 سانتی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. ضمن اینکه برای نصب ساندویچ پانل‌ها شما به وسایل جانبی مانند پیچ، فیتر، فلاشینگ، رانر، گاتر یا آبرو نیاز دارید که باید این تجهیزات را به‌صورت جداگانه تهیه کنید.

پانل تونیکس

پانل تونیکس تولیدکننده انواع ساندویچ پانل دیواری و سقفی با فوم فولکسر ترکیه و 5 سال ضمانت است. ما توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ساندویچ پانل را دارید حتماً از برند معتبر پنل‌های خود را تهیه کنید چرا که هرگونه ضعف و خلا در ساندویچ پانل‌ها سبب کاهش طول عمر ساندویچ پانل شده و حتی برخی اوقات با حوادث غیر مترقبه‌ای مانند طوفان یا باد شدید ممکن است به پانل‌ها آسیب جدی وارد شود و در سازه‌های بسیار بزرگ چندین هزار متر پانل تخریب شد و کارفرما دچار ضرر و زیان مالی شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از ابتدا یک ساندویچ پانل باکیفیت قابل‌قبول انتخاب کنید.

در صورت داشتن هرگونه سؤال در این زمینه کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و اعلام قیمت ساندویچ پانل باتوجه‌به ابعاد و متراژ درخواستی شما هستند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز