خبرگزاری کار ایران

دلیل بوی بد دهان از چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۶۳۶

قبول داریم بوی بد دهان غیرقابل تحمل است اما قابل رفع است. بنابراین نگران نباشید تنها کافی است که بدانید علت بوی بد دهان از چیست و به فکر راهکاری برای درمان مشکل خود باشید. 

 

علت بوی بد دهان از چیست؟

از هر چهار نفر ممکن است یک نفر دچار بوی بد دهان باشند. اما علت بوی بد دهان از چیست؟ دلایل بوی بد دهان بسیار متنوع هستند که در ادامه به رایج ترین دلایل ایجاد بوی بد دهان پرداخته ایم.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

 دلایل زیادی برای بوی بد دهان وجود دارند که شایع ترین آنها مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می شود.

تجزیه ذرات باقی مانده غذاها در لابه لای دندان ها توسط باکتری ها باعث تولید گوگرد و ایجاد تنفس بد بوی می شود. افرادی که دچار این مشکل هستند باید به طور مرتب دهان خود را با نوشیدن آب و ... خیس نگه دارند. همچنین در اکثر مواقع بهترین راهکار برای درمان این مشکل مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن است.

بیماری ها و مشکلات دهان و دندانی

مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان، عفونت دندان، بیماری لثه، آبسه دندان و حتی سنگ لوزه هم می توانند منجر به نفس بد بو شوند. بنابراین باید هر چه سریعتر جهت رفع مشکل خود به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات یکی دیگر از دلایل بوی بد دهان است. همچنین محصولاتی مثل سیگار، توتون و ... احتمال بیماری لثه، تغییر رنگ دندان ها، پوسیدگی دندان ها و ... را نیز افزایش می دهند. این محصولات خطرناک شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری، معده، کبد، لوزالمعده و روده بزرگ قرار می دهد. طبیعتا این دلایل می توانند دلایل موجهی برای ترک سیگار شما باشند.

دلیل بوی بد دهان از چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

خشکی دهان

بزاق به طور طبیعی باعث ایجاد رطوبت و پاکسازی دهان می شود. افرادی که به دلایل مختلف اعم از مصرف داروهای خاص، استرس شدید، کم آبی بدن، دیابت، افزایش سن و ... دچار خشکی دهان می شوند اغلب تنفسشان بوی بدی می دهد. 

سردی معده

همیشه علت بوی بد دهان مربوط به مشکلات مربوط به دهان و دندان نمی شود بلکه در برخی مواقع این عارضه به دلیل مشکلاتی در معده رخ می دهد. اگر به برخی مواد غذایی حساسیت دارید، این مشکل می تواند مربوط به اسید معده باشد. در مواقعی که به دلیل برخی مشکلات، معده اسید بیشتری تولید می کند، این اسید باعث ایجاد بوی بد در دهان می شود.

علائم بوی بد دهان چیست؟

اکثر افرادی که تنفس بدبویی دارند خودشان متوجه این ماجرا نمی شوند. بنابراین بهتر است که از یک دوست نزدیک بخواهید تا بوی دهان شما را بررسی کند. اگر بابت این موضوع خجالت می کشید یا به فردی دسترسی ندارید، مچ دست خود را لیس بزنید و چند ثانیه صبر کنید تا خشک شود، پس از خشک شدن مچ دست خود را بو کنید؛ اگر این منطقه بوی بد می دهد قطعا شما دچار این مشکل هستید.

روش های از بین بردن بوی بد دهان

خوشبختانه روش های زیاد و آسانی برای رفع بوی بد دهان وجود دارد که عبارتند از:

  • بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان به صورت روزانه و مداوم است.
  • حداقل سالانه یک بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا در صورت بروز مشکلاتی مثل عفونت دندان، پوسیدگی دندان و ... در مراحل اولیه درمان شود.
  • استفاده از خمیر دندان های ضد باکتریایی یا دهان شویه های ضد باکتریایی باعث کاهش بوی بد دهان می شود.

دلیل بوی بد دهان از چیست و چگونه باید آن را رفع کرد؟

روش های خانگی رفع بوی بد دهان

  • روزانه حداقل دو بار دندان های خود را مسواک بزنید؛ ترجیحا پس از مصرف هر وعده غذایی.
  • نخ دندان کشیدن از تجمع پلاک های دندانی در بین دندان ها جلوگیری می کند. مسواک زدن تنها 60 درصد از سطح دندان ها را پاکسازی می کند و نخ دندان 40 درصد دیگر را تکمیل می کند.
  • در صورتی که از دندان مصنوعی، محافظ دهان و دندان، بریس های ارتودنسی و ... استفاده می کنید به صورت روزانه این ابزارها را تمیز کنید تا از تجمع باکتری ها در دهان و ایجاد بوی بد دهان جلوگیری کنید.
  • حداکثر هر 4 ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید.
  • مسواک زبان باعث می شود که باکتری ها، مواد غذایی و سلول های مرده روی زبان از بین بروند. استفاده از مسواک زبان برای افراد سیگاری و افرادی که خشکی دهان دارند بسیار می تواند مفید باشد.
  • از خشکی دهان اجتناب کنید. تا می توانید در طول شبانه روز آب بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکل دار و دخانیات پرهیز کنید.
  • جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات های بدون قند باعث افزایش تولید بزاق و مرطوب شدن دهان می شود.
  • در برنامه غذایی خود از مصرف سیر، پیاز و غذاهای تند پرهیز کنید. همچنین مصرف غذاهای شیرین هم می توانند علت بوی بد دهان باشند. به منظور کاهش بوی بد دهان مصرف قهوه و نوشیدنی های الکل دار را هم محدود کنید.
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز