خبرگزاری کار ایران

همه چیز درباره تفاوت رزومه و سی وی (CV)

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۶۵۱

حتما برای شما هم پیش آمده که برای درخواست شغل در یک سازمان یا شرکت از شما رزومه یا cv دارند. بر همین اساس شما در صورت تمایل به انجام مصاحبه و دریافت آن موقعیت شغلی موظف به ارائه هستید. پیش از تنظیم هر کدام از این مدارک نخست لازم است تفاوت رزومه و سی وی(CV)  را بدانید.

در این مقاله به طور مشروح به بیان تفاوت رزومه و سی وی(CV) می پردازیم.

 

سی وی (CV) چیست؟

در بیان کلی می توان گفت رزومه با سی وی تفاوت چندانی ندارد. سی وی در واقع برگه ای پر شده از دوره های حرفه ای و مدارک دریافتی درباره این دوره ها است که به کارفرما ارائه می دهید.

در این فایل تمام تجربیات و سوابق حرفه ای خود را با بیان جزییات و به صورت دقیق باید دسته بندی و ارائه کنید. این موارد به علاوه همه تجربیات فردی شما در زمینه تحصیلات عمومی و تخصصی را نیز شامل می شود.

در سی وی هیچ محدودیتی برای بیان سوابق و تجربیات و گواهینامه های دریافتی ندارید، از همین رو غالبا سی وی در مقایسه با رزومه طولانی تر است.

بسیاری از کسانی که تمایل دارند برای استخدام در شرکت های خارجی فعالیت کنند علاوه بر رزومه لازم است سی وی کاملی از سوابق خود را نیز به همراه ترجمه مدارک به مجموعه مورد نظر ارائه کند. در صورتی که قصد مهاجرت شما شغلی است لازم است سی وی خود را به همراه همه مدارک لازم را برای ترجمه به دارالترجمه رسمی بسپارید.

 

چه مواردی را باید در سی وی (CV) ذکر کنم؟

در سی وی لازم است موارد به صورت جزیی تر و مشروح تر از رزومه بیان شود. مهمترین مواردی که شما باید در سی وی خود ثبت کنید عبارت است از:

  • همه سوابق تحصیلی عمومی و تخصصی
  • سوابق شغلی
  • همه افتخارات و دستاوردهای علمی و شغلی
  • بورسیه های دریافتی
  • پژوهش ها و تالیفات
  • پایان نامه و مقالات
  • تمام دوره های آموزشی عمومی و تخصصی
  • وب سایت شخصی

همه چیز درباره تفاوت رزومه و سی وی (CV)

رزومه چیست؟

در تعریف رزومه می توان آن را فرمی شامل همه مشخصات فردی، تحصیلی، شغلی و مهارت های فردی دانست که افراد برای دریافت موقعیت های شغلی و به صورت عمومی آن را ارائه می دهند.

در صورتی که شرکت یا سازمان استخدام کننده جزییات بیشتری از سوابق فرد را بخواهد، درخواست کننده ملزم به تدوین یک سی وی حرفه ای و جامع است.

 

در رزومه به چه مواردی باید اشاره کنم؟

مهمترین مواردی که در رزومه افراد به آن پرداخته می شود عبارت است از:

  • مشخصات فردی
  • مشخصات تحصیلی
  • اطلاعات و سوابق شغلی
  • مهارت های فردی و تخصصی

 

چه زمانی باید از رزومه و چه زمانی از سی وی (CV) استفاده کنم؟

شاید برای شما سوال باشد که با توجه به اهمیت سی وی و رزومه در چه موقعیت هایی می توان از رزومه یا سی وی استفاده کرد:

نوع شغل

نوع شغلی که برای تصاحب آن درخواست داده اید یکی از موارد تعیین کننده است که شما بدانید ارائه رزومه لازم است یا سی وی. در صورتی که می خواهید موقعیت های شغلی خاص و بالایی را تصاحب کنید پیشنهاد مناسب ارائه سی وی است.

محل استقرار شرکت

جایگاه شغلی و سازمان و شرکتی که قرار است در آن مشغول به کار شوید نیز تا حد زیادی تعیین کننده این نکته است که سی وی بهتر است برای ارائه یا رزومه. طبیعتا برای شرکت های معروف و تخصصی ارائه سی وی بسیار مناسب تر است. اما در صورتی که بخواهید در یک شرکت معمولی با پوزیشن شغلی معمولی مشغول کار شوید ارائه رزومه معمولی کفایت می کند.

همه چیز درباره تفاوت رزومه و سی وی (CV)

فرق رزومه و سی وی (CV)

تفاوت رزومه و سی وی(CV) از جمله مواردی است که دانستن آن در تنظیم هر یک از این موارد کمک زیادی به شما می کند. از مهمترین تفاوت هایی که می توان برای رزومه و سی وی برشمرد عبارت است از:

 

تفاوت رزومه و سی وی (CV) در طول فایل

تفاوت رزومه و سی وی(CV) از نظر تعدا صفحات و طول فایل یکی از اساسی ترین تفاوت ها است. چرا که در تنظیم رزومه نهایتا فرد باید در دو صفحه خود را از نظر فردی، تحصیلی، سابقه شغلی و توانمندی ها و مهارت های فردی به کارفرما معرفی کند.

این در حالی است که سی وی به طور کامل به بیان جزئیات در سوابق تحصیلی، شغلی و مهارت های فرد می پردازد که ممکن است تا 10 صفحه نیز تنظیم شود.

تفاوت رزومه و سی وی (CV) در نوع حرفه

تفاوت رزومه و سی وی(CV) در نوع حرفه نیز مورد دیگری است که فرد باید به آن توجه کند. موقعیت شغلی و سازمانی که فرد برای همکاری انتخاب می کند نیز تاثیر زیادی در تنظیم سوابق دارد.

در صورتی که فرد به دنبال داشتن موقعیت های شغلی آکادمیک مثل استاد دانشگاه یا درخواست بورسیه دارد لازم است سی وی ارائه شود. این در حالی است که برای موقعیت های شغلی مثل شرکت های خصوصی رزومه به تنهایی کفایت می کند.

همه چیز درباره تفاوت رزومه و سی وی (CV)

تفاوت رزومه و سی وی (CV) در موقعیت جغرافیایی

تفاوت رزومه و سی وی(CV) در موقعیت جغرافیایی نیز یکی از مهمترین موارد است. در صورتی که بخواهید در کشورهایی مانند انگلیس یا بسیاری از کشورهای اروپایی درخواست همکاری بدهید سی وی را به عنوان رزومه درنظر می گیرند. از همین رو ارائه رزومه به تنهایی کافی نیست.

در کشوری مثل ایران سی وی تنها برای استخدام در دانشگاه مورد توجه است و کمتر کسی برای موقعیت های شغلی سی وی ارائه می کند. از همین رو رزومه شناخته شده است.

نکات مهم در خصوص تفاوت رزومه و سی وی (CV)

در صورتی که قصد دارید برای تصاحب موقعیت شغلی اقدام به تهیه فرم سوابق خود کنید بهترین کار این است که یک نمونه رزومه جامع و استاندارد تهیه کنید. در کنار آن نیز یک سی وی داشته باشید. تا در صورت جدی شدن استخدام در زمان مصاحبه آن را ارائه کنید.

رزومه بیان کننده شرایط و توانمندی های اولیه فرد است. در حالی که سی وی به طور کامل نشان دهنده توانایی ها و نیز سوابق حرفه ای شما است.

علاوه براین چند نکته را در رزومه خود حتما مورد توجه قرار دهید:

  1. تعیین فایل رزومه یا سی وی
  2. داشتن صداقت در نوشتن اطلاعات
  3. پرهیز از نوشتن مسائل شخصی
  4. ویرایش نهایی فایل مورد نظر 
پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز