خبرگزاری کار ایران

قبل از خرید بلیط قطار این قوانین را بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۸۰۵

یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین وسایل حمل و نقل قطار است. با قطار شما می‌توانید هم به سفرهای کوتاه و هم سفرهای طولانی مدت. با این حال خرید بلیط قطار نیز مانند هواپیما دارای قوانین و شرایط خاصی است. قبل از اینکه بلیط قطار را تهیه کنید، باید از قوانین خرید آن مطلع باشید. در این مقاله از سفرمارکت درباره قوانین و شرایط تهیه بلیط برای قطار با شما صحبت خواهیم کرد.

نحوه صادر شدن بلیط

هنگامی که قصد خرید بلیط را دارید، باید تمامی اطلاعات هویتی مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد به طور دقیق درج شوند. اطلاعات باید کامل و صحیح باشند. تمامی اطلاعاتی که وارد می‌شود، باید با کارت شناسایی شما تطابق داشته باشند. اگر اطلاعات با کارت مغایرت داشته باشد، بدون بلیط در نظر گرفته می‌شود و مسافر نمی‌تواند سوار شود.

چنانچه مغایرتی بین کارت شناسایی و بلیط باشد، مسافر برای اصلاح آن باید درخواست استرداد بلیط دهد. پس از پس دادن بلیط می‌تواند بلیط جدید با اطلاعات صحیح خریداری کنید.

اتباع خارجی نیز علاوه بر نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد، باید شماره گذرنامه خود را وارد کنند. آنها باید پاسپورت بااعتبار داشته باشند. در صورت نبود گذرنامه برای اتباع افغانستان، باید برگه تردد معتبر داشته باشند.

چاپ بلیط‌ چگونه است؟

مسافر می‌بایست هنگام سوار شدن در قطار بلیط چاپ شده خود را همراه داشته باشد. اگر خسارتی به قطار وارد شود، تنها به مسافرانی که بلیط چاپ شده دارند، خسارت پرداخت می‌شود.

چاپ بلیط فقط باید روی کاغذ ساده و سفید انجام بگیرد. تمامی ایستگاه‌های فروش بلیط نیز می‌توانند بلیط شما را چاپ کنند.

اگر به طور مثال زمان چاپ بلیط قطار مشهد به اینترنت وصل نشدید و بلیطتان گم شده بود، در زمان اداری به ایستگاه‌های قطار مراجعه کنید. از طریق سیستم آنلاین فروش بلیط ایستگاه‌ها، می‌توانید به صورت مجدد بلیط دریافت کنید. به علاوه اگر ۴۵ دقیقه قبل از حرکت به ایستگاه قطار مراجعه کنید، بلیط المثنی برای شما صدور می‌گردد. یادتان باشد که برای صدور مجدد بلیط، بلیط گم شده نباید استرداد شود. هزینه صدور بلیط مجدد، ۵ درصد کل بلیط است. توجه داشته باشید که اگر دوباره بلیط گم شود، بلیط مجدد دیگری صادر نمی‌گردد.

برای سوار شدن در قطارهای سیمرغ، زندگی و سبز در ایستگاه‌های قطار تهران و مشهد، لازم نیست بلیط چاپ کنید. اگر کارت شناسایی معتبر ارائه دهید کافی است.

قبل از خرید بلیط قطار این قوانین را بدانید

سهمیه های قطار چگونه است؟

متقاضیان خرید بلیط‌های قطار دارای سهمیه‌ها و تعرفه‌های مختلفی هستند. در اینجا هر کدام از سهمیه‌‌ها را توضیح خواهیم داد.

سهمیه عادی: همه مسافران بدون هیچ محدودیتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

سهمیه خواهران: بانوانی که به تنهایی سفر می‌کنند، می‌توانند این سهمیه را داشته باشند. اگر بانوان فرزندان کمتر از ۶ سال داشته باشند، این سهمیه شامل حال آنها نیز می‌شود.

سهمیه برادران: آقایانی که به تنهایی سفر می‌کنند، می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه گروهی: اگر تعداد گروهی از مسافران بیشتر از ۱۸ نفر باشد، می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه خودرو: چنانچه قصد داشته باشید خودروی خود را در قطار حمل کنید، می‌توانید از این سهمیه استفاده کنید.

استرداد بلیط قطار چگونه است؟

ممکن است برای مشاهده جاهای دیدنی مشهد، بلیط قطار رجا این شهر را تهیه کرده باشد، اما به دلایلی نتوانید سفر کنید. دراین صورت نگران نباشید می‌توانید بلیط خود را پس بدهید. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

متقاضیان خرید بلیط‌های قطار می‌توانند تا ۶۰ دقیقه قبل حرکت، بلیط خود را به صورت اینترنتی پس بدهند. اگر بعد از این زمان بخواهید بلیط خود را استرداد کنید، قبل از حرکت قطار، باید همراه با بلیط چاپ شده و کارت شناسایی حضورا به یکی از مراکز فروش بلیط بروید.

بلیط های مرتبط با قطارهای حومه‌ای و تور گردشگری قابل استرداد نیستند.

بعد از درخواست استرداد، پیامکی به شما ارسال می‌شود. پس از اینکه جریمه استرداد از هزینه بلیط کم شد، وجه آن به حساب شما واریز می‌شود.

طبق قوانین راه‌آهن جمهوری اسلامی، نرخ جریمه استرداد بلیط براساس زمان کنسلی متفاوت خواهد بود. هرچه به زمان حرکت نزدیک‌تر شوید، نرخ جریمه بیشتر خواهد بود.

قبل از خرید بلیط قطار این قوانین را بدانید

دیگر قوانین مهم قطار

  • ۱۰ دقیقه پیش از حرکت، درهای قطار بسته خواهد شد و دیگر مسافران نمی‌توانند سوار شوند.
  • شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل مسافران باید کاملا درست باشد. چنانچه لازم بود اطلاعاتی به مسافر ارسال شود، از طریق تلفن همراه و ایمیل اطلاع‌رسانی انجام شود.
  • متقاضیان خرید بلیط قطار که می‌خواهند بلیط دو قطار پشت سرهم را تهیه کنند، باید بدانند که فاصله رسیدن قطار اول و حرکت قطار دوم بیشتر از ۳ ساعت کمتر نباشد. در این صورت، هنگام کنسلی قطار دوم مشکلی پیش نخواهد آمد.
  • در بعضی از قطار‌های ویژه، پذیرایی به صورت اختیاری است. متقاضی می‌تواند هنگام خرید بلیط با پرداخت هزینه اضافه، تقاضای آن را بدهد. این کار فقط تا ۲۴ ساعت قبل از حرکت انجام می‌گیرد.

شرایط تعرفه های بلیط قطار

تعرفه‌های بلیط قطار دارای ضوابط و شرایط زیر است:

۱. متقاضیان از زمان سوار شدن در قطار تا لحظه خروجشان از قطار تحت پوشش بیمه هستند.

۲. کمترین سن در خرید بلیط انفرادی ۱۷ سال است.

۳. کودکان ۲ تا ۱۲ سال می‌توانند از هزینه بلیط نیم‌بها برخوردار باشند.

۴. برای نوزادان کمتر از ۲۴ ماه، فقط ده درصد قیمت کل بلیط برای بیمه پرداخت می‌شود.

۵. اگر از تعرفه‌ها و سهمیه‌ها به درستی استفاده نشود، بلیط استرداد می‌شود و به مسافر جریمه تعلق می‌گیرد.

۶. بیمه حوادث قطار، دربرگیرنده مواردی چون فوت به‌دلیل آتش‌سوزی، انفجار، خدمات پزشکی، نقص عضو و دیگر موارد است.

۷. چنانچه جانبازان محترم با همراه خود سفر می‌کنند، همراه با ارائه معرفی‌نامه بنیاد می‌تواند بلیط را نیم‌بها خریداری کند.

۸. خانواده شهدا و خانواده جانبازان بالاتر از ۲۵ درصد، قادر هستند از طریق کارت معتبر، از بلیط نیم‌بها برخوردار شوند.

۹. متقاضیان بالاتر از سن ۱۲ سال، مسافر بزرگسال هستند. آنها می‌بایست هزینه بلیط را به طور کامل بپردازند.

۱۰. برای نوزدان در صورت استفاده از صندلی قطار، می‌بایست بلیط نیم‌بها تهیه کرد.

قبل از خرید بلیط قطار این قوانین را بدانید

مسافر تا چه اندازه بار می‌ تواند به قطار ببرد؟

شاید شما قصد داشته باشید در تور ارزان مشهد، چمدان‌های سنگینی با خود حمل کنید. در این صورت باید بدانید که برای حمل بار در قطار محدودیت‌های در نظر گرفته شده است.

هر فرد قادر است وسایل مسافرت خود را به قطار بیاورد. با این حال باید توجه داشت که وزن بار مسافر بیشتر از ۳۰ کیلوگرم و ابعاد آن بیشتر از ۷۴ سانتی‌متر نباید باشد.

وسایلی که همراه مسافر است، نباید سبب ایجاد خطر یا مسأله‌ای برای دیگر مسافرین یا قطار شود.

اگر اندازه بار شما بیشتر از میزان معین بود، باید اضافه آن در باجه توشه ایستگاه بگذارید. اگر به موقع این بار را به توشه تحویل دهید، واگن‌های ویژه حمل بار در اولین فرصت، بار را به مقصد شما می‌رسانند.

در طول سفر با قطار، در حفظ و نگهداری اشیاء و وسایل قیمتی خود کوشا باشید. مسئولیت مفقودی یا آسیب آنها با خود شماست. اگر وسیله‌ای از دیگران جامانده بود، آن وسیله را در اختیار مسئولین قطار قرار دهید. لیستی از لوازم پیدا شده واقع در دفتر نمایندگی ایستگاه مقصد است.

قبل از خرید بلیط قطار این قوانین را بدانید

سخن پایانی

رفتن به سفر با قطار، همیشه برای سفردوستان طعم و حال و هوای خاصی دارد. حین حرکت قطار شما می‌توانید مناظر اطراف را به خوبی تماشا کنید و از تماشای مسیر لذت ببرید. با این حال قبل از رزرو هتل و بلیط قطار، قوانین و شرایط مهمی را باید بدانید. برای اینکه سفر بی‌دردسر و راحتی داشته باشید، حتما قوانین مربوطه را قبل از تهیه بلیط قطار مرور کنید. در این مقاله از سفرمارکت به بخشی از مهم‌‌ترین شرایط و قوانین مرتبط با بلیط‌های قطار اشاره کردیم. سفر راحت و لذت‌بخشی با قطار برای شما آرزو می‌کنیم.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز