خبرگزاری کار ایران

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۸۱۳

در این مقاله که توسط انتشارات نارون دانش تهیه شده است با هزینه چاپ کتاب و روش‌های کاهش این هزینه آشنا خواهید شد.

 

علاقه به چاپ کتاب در سراسر دنیا در سال‌های اخیر روبه افزایش بوده است و این موضوع در ایران نیز قابل مشاهده است. براساس آمارهای جهانی با نفوذ اینترنت در سطح جهان میزان چاپ کتاب به خصوص به صورت الکترونیکی و صورتی افزایش چشمگیری داشته است و افراد بیشتری به سهولت اقدام به چاپ کتاب خود می‌کنند. آمارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نیز نشان می‌دهد که هرساله بیش یکصد هزار عنوان کتاب جدید در ایران منتشر می‌شود که از این میزان در حدود هفتادوپنج درصد سهم کتاب‌های تالیفی و بیست‌وپنج درصد نیز سهم کتاب‌های ترجمه است.

با توجه به اینکه بیشتر کتاب‌های تالیفی و ترجمه شده در حوزه رمان و داستان هستند، آشنایی یا این موضوع که چگونه یک رمان بنویسیم برای بیشتر نویسندگان و مترجمین ضروری است. اما مشکل بیشتر نویسندگان و مترجمین این است که از میزان هزینه‌های چاپ کتاب اطلاعی ندارند و همین موضوع سبب می‌شود که با سوء برداشت خود، نسبت به چاپ کتاب خود اقدام نکنند. در این مقاله که توسط گروه نویسندگان انتشارات نارون دانش تهیه شده است، شما را با هزینه‌های چاپ کتاب و همچنین روش‌های کاهش هزینه چاپ کتاب آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

چاپ کتاب چندین هزینه دارد که در اینجا آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد و در ادامه روش‌هایی را ذکر خواهیم کرد که توسط آن‌ها می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد. نخستین هزینه چاپ کتاب هزینه تالیف یا ترجمه کتاب است. ناشر و مترجم یا مولف کتاب درباره هزینه ترجمه یا تالیف با یکدیگر به تفاهم می‌رسند و این هزینه یا توسط ناشر به نویسنده و مترجم پرداخت می‌شود و یا پس از فروش بخشی از آن به عنوان دستمزد به مولف و مترجم پرداخت می‌گردد.

هزینه دوم در چاپ کتاب مربوط به هزینه‌های پیش از چاپ است که شامل ویراستاری، صفحه‌آرایی و طراحی جلد است. ویراستاری کتاب می‌تواند تنها شامل ویراستاری نگارشی باشد و یا اینکه اگر کتاب رمان و داستان بود ویراستاری ادبی نیز روی آن انجام گیرد. همچنین در چاپ کتا‌ب‌های علمی گاهاً از ویراستاری علمی نیز استفاده می‌شود که در آن معمولاً یک استاد در حوزه علمی مربوطه کتاب را مطالعه می‌کند تا مغایرتی بین محتوای کتاب با اصول علمی وجود نداشته باشد. همچنین صفحه‌آرایی کتاب که شامل تدوین کتاب در یک قالب استاندارد مانند قطع رقعی یا وزیر است نیز در این مرحله انجام می‌گیرد. در نهایت هزینه‌ای نیز بابت طراحی جلد پرداخت می‌شود که با توجه به نوع جلد و کیفیتی که دارد متفاوت خواهد بود.

آخرین هزینه در چاپ کتاب هزینه چاپ و صحافی کتاب است. این بخش عمده‌ترین هزینه چاپ کتاب را شامل می‌شود و عوامل بسیاری از جمله تیراژ کتاب و قیمت کاغذ تعیین کننده هزینه نهایی کتاب خواهند بود. در این میان عوامل بسیار جزئی وجود دارند که بر هزینه اثر می‌گذارند و شامل جنس کاغذ، کیفیت کاغذ، تعداد صفحات کتاب، کیفیت صحافی کتاب و چاپخانه‌ای است که کتاب را چاپ می‌کند.

 

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

نکاتی برای کاهش هزینه چاپ کتاب

اما پس از اینکه با هزینه‌های چاپ کتاب آشنا شدید باید بدانید که چگونه می‌توانید این هزینه‌ها را مدیریت کرده و کاهش دهید. در اینجا نکاتی دراین‌باره خواهیم گفت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید چاپ کتاب ارزان را در دستور کار خود قرار دهید و حتی شاید بتوانید هزینه چاپ کتاب خود را به صفر برسانید.

اولین نکته در کاهش یا صفر کردن هزینه چاپ کتاب این است که ناشری را پیدا کنید که روی کتاب شما سرمایه‌گذاری کند. بدیهی است که اگر شما برای چاپ اولین کتاب خود اقدام می‌کنید این کار بسیار سخت خواهد بود. ناشران دوست دارند روی کتاب‌های افرادی سرمایه‌ گذاری کنند که پیش از آن کتاب موفقی را روانه بازار کرده‌اند. همچنین ناشران تا زمانی که از بازگشت سرمایه خود مطمئن نباشند در سرمایه گذاری بر روی یک کتاب با احتیاط عمل می‌کنند. بنابراین یافتن ناشر برای سرمایه گذاری به‌خصوص برای چاپ اول کمی سخت است اما امکان پذیر است.

در گام دوم و اگر ناشری بر روی کتاب شما سرمایه‌گذاری نکرد، بهتر است به فکر روش‌هایی برای کاهش هزینه چاپ کتاب خود باشید. برای مثال در بخش صفحه‎آرایی و طراحی جلد بهتر است وسواس خود را کنار بگذارید و برای چاپ اول کتاب خود یک جلد ساده در نظر بگیرید. در صورتی که کتاب شما موفق بود و پرفروش شد می‌توانید در چاپ‌های بعدی جلدهای بهتری سفارش دهید. همچنین توصیه می‌کنیم که در چاپ نخست تیراژ کمی سفارش دهید و اگر کتاب فروش مناسبی داشت برای چاپ تعداد بالاتری اقدام کنید. با توجه به اینکه هزینه چاپ بخش زیادی از هزینه شما خواهد بود با این روش می‌توانید هزینه خود را پایین نگه دارید و تنها درصورتی اقدام به چاپ نسخه‌های بیشتر کنید که کتابتان فروش داشته باشد.

نکات پایانی درباره هزینه چاپ کتاب

در این مقاله با هزینه‌های چاپ کتاب و روش‌های مدیریت آن آشنا شدید. همانگونه که خواندید، شما می‌توانید با انجام اقداماتی هزینه چاپ کتاب خود را به طرز چشمگیری کاهش دهید. با توجه به اینکه در نظر بسیاری از نویسندگان و مترجمین، هزینه چاپ کتاب بسیار بالا است، اگر با این موارد آشنا شوید خواهید دید که با صرف مبالغ بسیار پایینی می‌توانید کتاب خود را به چاپ برسانید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز