خبرگزاری کار ایران

چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۵۴۴

«چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنیم؟» یکی از پرتکرارترین سؤالاتی است که ذهن اغلب افرادی که در حال خرید لوازم خانه‌ی خود هستند را مشغول می‌کند. همچنین زمانی که هر طراح داخلی با هدف طراحی یا بازسازی خانه شروع به تقسیم‌بندی قسمت‌های مختلف می‌کند، ناگزیر به در نظر گرفتن ساختارهای کلان و خرد فضا است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رنگ می‌باشد.

انتخاب بهترین طرح‌ها و پالت رنگ اتاق ‌خواب و زمینه‌ای که در آن اعمال می‌شود، درواقع عناصری اساسی در طراحی داخلی هستند. این موارد می‌توانند تأثیری مطابق با سبک انتخابی شما ایجاد کنند. حتی رنگ سفید نیز به‌عنوان نگهدارنده شخصیت در نظر گرفته می‌شود و فقط برای پر کردن فضا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

نحوه طراحی چیدمان مبلمان اتاق‌خواب کلاسیک

هر اتاق مانند غذاخوری، نشیمن و خواب در یک خانه بر اساس هدف آن مکان، نیازهای رنگی متفاوتی دارد. در اتاق ‌خواب نیز بایدها و نبایدهایی مطرح است که بر بهبود استراحت، سکوت، صمیمیت و آرامش آن می‌افزاید. به همین دلیل پالت و طرح‌های رنگی اتاق‌ خواب با رنگ‌ها و ترکیب‌های ترجیحی دیگر اتاق‌های خانه تفاوت دارند.

بدون پرداختن به موضوع روانشناسی رنگ‌، می‌توان گفت رنگ‌هایی وجود دارند که می‌توانند احساس آرامشی را که اتاق ‌خواب باید داشته باشد بهبود بخشند.

اصول اولیه طرح‌های رنگی اتاق‌خواب

برای اینکه بدانید چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنید، بهتر است ابتدا موضوع رنگ‌ها و تمام ویژگی‌های آن‌ها را به‌خوبی بشناسید. اولین ویژگی مهم مربوط به دمای رنگ است. رنگ‌ها به دو دسته گرم و سرد طبقه‌بندی می‌شوند. رنگ‌های گرم (مثل قرمز، زرد و رنگ‌های مشابه) محرک‌های بهتری برای چشم و ذهن هستند، درحالی‌که رنگ‌های سرد ماهیت ساکن دارند و تا حدودی می‌توانند حزن‌انگیز باشند. شاید بهترین رنگ سرد که می‌توان از آن نام برد بنفش باشد.

چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنیم؟

برای صحبت دقیق‌تر در مورد طرح‌های رنگی اتاق‌ خواب، باید چرخه رنگ و نحوه عملکرد آن را نیز بدانیم. در انتخاب پالت مناسب با توجه به طرحی که فرد می‌خواهد اعمال کند، نکات اساسی مطرح است. از پالتی استفاده کنید که در آن رنگ‌های پایه به سه دسته‌ زیر تقسیم می‌شوند.

  1.  رنگ‌های خالصی که از ترکیب رنگ‌های دیگر (مانند آبی، زرد و قرمز) ایجاد نمی‌شوند. در اصطلاح به آن‌ها رنگ‌های اولیه گفته می‌شود.
  2. رنگ‌هایی که از ترکیب دو رنگ اصلی (قرمز و زرد، نارنجی) ایجاد می‌شود و با نام رنگ‌های ثانویه شناخته می‌شوند.
  3.  مجموعه‌ای از رنگ‌ها که از ترکیب رنگ‌های اصلی و ثانویه به وجود می‌آیند.

هنگامی‌که در مورد این موضوعات اطلاع پیدا کردید، می‌توانید به طرح‌های اصلی که به بهترین شکل شخصیت شما را بیان می‌کنند، دست‌ یابید. درواقع به این صورت می‌توانید پالت انتخابی خود را به‌گونه‌ای دلخواه تعریف کنید.

انواع ترکیب‌های رنگی

انواع ترکیبات رنگی اصلی به‌طورکلی در چهار دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرند و نشان‌دهنده راهی برای تفسیر رنگ‌های طراحی داخلی هستند که از نظر تعداد و جلوه، تفاوت‌های جذابی دارند.

تک ‌رنگ: اغلب جلوه دهنده سادگی، تمیزی و زیبایی هستند و نظم را تداعی می‌کنند.

مکمل: توسط دو سایه متضاد در چرخه رنگ ایجاد می‌شود، این رنگ‌ها ترکیبی جسورانه با ظرفیت بیانی قوی ایجاد می‌کند. زرد و بنفش، آبی یا نارنجی نمونه‌هایی از این اثر فریبنده هستند، اما می‌توانند از قواعد ذکرشده تا حدودی فراتر رفته تا زیبایی بیشتری را به وجود آورند.

مشابه: مخلوطی آرام اما غنی، که از ترکیب رنگ‌های نزدیک به هم در چرخه رنگ ایجاد می‌شود (برای نمونه‌ رابطه بین زرد، نارنجی و قرمز را می‌توان در نظر گرفت). به‌طورکلی این مورد، از ترکیب یک رنگ اولیه و  دو رنگ ثانویه حاصل می‌شود. نسبت بین رنگ‌ها نیز باید درست باشد، در حقیقت در تولید این ترکیب، یک رنگ غالب بوده و دیگری آن را حمایت می‌کند و رنگ سوم به‌واسطه این دو برجسته می‌شود.

کنتراست: همانند گروه قبل برای ایجاد کنتراست از سه رنگ متضاد استفاده می‌شود که به همان اندازه در چرخه رنگ غیر قابل پیش‌بینی هستند. این ترکیب‌ها برای ایجاد جلوه‌های زنده بسیار کارآمد هستند. همچنین این طرح رنگ اتاق ‌خواب باید با نسبت‌های صحیح اعمال شود تا قرارگیری رنگ‌ها در کنار هم بتوانند مقصود نهایی را به‌خوبی برساند.

چهار اصل پایه‌ای برای انتخاب رنگ سرویس خواب

برای پاسخ دقیق به «چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنیم؟» می‌توان از 4 اصل کلی کمک گرفت. این اصول می‌توانند در شرایط مختلف و برای مدل سرویس خواب با طرح‌های متنوع مورداستفاده قرار گیرند.

1. به سلیقه خود توجه کنید

درحالی‌که پیروی از طرح‌ها و سبک‌ها هنگام انتخاب رنگ‌های سرویس خواب مهم است، اما به‌عنوان اولین قدم، همیشه باید سلیقه خود را نیز در نظر بگیرید. درواقع رنگ‌هایی را انتخاب کنید که تمایل دارید همه یا برخی از آن‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند. این موضوع به شما امکان می‌دهد بهترین ترکیب از رنگ‌ها را برای اتاق ‌خواب خود پیدا کنید.

2.در صورت تمایل به ایجاد محیطی آرام، با طرح‌های مشابه و تک ‌رنگ همراه باشید

با توجه به هدف اتاق ‌خواب باید به دنبال رنگ‌ها و ترکیب‌هایی باشید که بتوانند راحتی، آرامش و درنتیجه ساعات استراحت را بهبود بخشند. ازاین‌رو شاید بهتر باشد به سراغ طرح و رنگ‌های مشابه یا تک ‌رنگ بروید.  

چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنیم؟

شاید انرژی و سلیقه شما به‌گونه‌ای باشد که حتی در اتاق ‌خواب نیز به دنبال طرح‌های شلوغ باشید. در این صورت بهتر است به سلیقه خود احترام بگذارید. این مورد در انتخاب سرویس خواب نوجوان بیشتر اتفاق می‌افتد. شاید هم بهتر باشد با توجه به شور جوانی به این سلیقه نیز توجه بیشتری کرد اما به‌طورکلی استفاده از رنگ‌های تک یا رنگ‌هایی با شباهت بیشتر به هم مرسوم‌تر هستند.

1.اثر آشتی‌دهنده رنگ‌های سرد

اگر در جستجوی جلوه‌هایی که قادر به ایجاد آسایش و آرامش هستند باشید، مهم است که به رنگ‌های سرد مانند آبی روشن، آبی، بنفش و سبز روی بیاورید. این رنگ‌ها از آرامش‌بخش‌ترین و دلپذیرترین رنگ‌ها در هنگام تلاش برای استراحت در نظر گرفته می‌شوند. در مقابل، رنگ‌های گرم تمایل به تحریک دارند، که هنگام خواب نمی‌تواند برای این هدف مناسب باشند.

2.رنگ‌های خنثی برای همه‌چیز خوب است

همه رنگ‌های خنثی طیف گسترده‌ای از ظرافت‌ و جلوه‌ را ارائه می‌دهند. برخلاف نظر افراد مختلف، این رنگ‌ها به‌هیچ‌عنوان در دسته رنگ‌های خسته‌کننده قرار نمی‌گیرند. به‌عنوان‌مثال خاکستری یکی از بهترین این رنگ‌ها است که با مطابقت بالا با محیط‌های گوناگون می‌تواند انتخابی بی‌نظیر باشد. البته از سفید که یکی از پرکاربردترین رنگ‌های خنثی به شمار می‌آید نمی‌توان به‌راحتی گذشت. از بین نکات چهارگانه شاید پرداختن به این مورد بتواند بیشترین کمک را در انتخاب رنگ سرویس خواب به شما بکند.

چگونه بهترین رنگ را برای سرویس خواب انتخاب کنیم؟

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز