خبرگزاری کار ایران

چطور با طراحی آشپزخانه صنعتی سود خود را چند برابر کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۴۰۲

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری و سوددهی رستوران و مجموعه‌های غذایی طراحی آشپزخانه صنعتی و بکارگیری پلان و نقشه‌هایی است که به‌صورت علمی تهیه‌شده باشند. طبق این پلان‌ها کار آماده سازی و پخت غذا به‌صورت سیستماتیک با بهترین کیفیت و در کمترین زمان انجام می‌شود.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که نقشه آشپزخانه صنعتی چگونه تهیه می‌شود و چند نوع نقشه و پلان را می‌توان برای طراحی رستوران پیشنهاد داد. هر کدام از این طرح‌ها برای نوعی از رستوران‌ها کاربرد دارند و  آنچه اهمیت دارد و طراح رستوران باید در نظر بگیرد سودآوری رستوران و بهینه‌سازی فعالیت‌ها است.

رستوران ‌داری یکی از سودآورترین حرفه‌ها است اگر...

رستوران‌ داری یکی از سودآورترین فعالیت‌های بازار است. بااین‌همه یک سوم از رستوران‌ها و فست فودهایی که سالانه فعالیت خود را آغاز می‌کند، در همان سال اول به سوددهی نمی‌رسند. این موضوع به عوامل زیادی بازمی‌گردد که به نحوه مدیریت رستوران بازمی‌گردد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود برای راه اندازی رستوران از همان ابتدا با مشاور آشپزخانه صنعتی صحبت کنید. مشاور راه انداز رستوران می‌تواند خدمات گسترده‌ای را به شما عرضه کند. موارد زیر نمونه‌هایی از این خدمات هستند:

  • مکان یابی رستوران
  • طراحی نقشه آشپزخانه صنعتی
  • تولید و تأمین تجهیزات آشپزخانه صنعتی
  • برآورد هزینه‌ راه اندازی رستوران
  • نوشتن طرح تجاری برای رستوران

البته این همه کارهایی نیست که مشاور می‌تواند برای شما انجام دهد. مشاور کسی است که از زمان اطلاع از مضمون کانسپت رستوران با شما همراه خواهد بود و تا لحظه افتتاح در کنار شما می‌ماند. بسیاری از تجهیزات آشپزخانه صنعتی در این میان نیاز به سفارشی سازی دارند. بنابراین بهتر این است که شرکت‌های مشاور راه اندازی رستوران درعین‌حال تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی نیز باشند و از این راه‌کار تولید تجهیزات و سفارشی‌سازی به گستردگی انجام خواهد شد.

در مقاله راه اندازی رستوران از ابتدا تا افتتاح در سایت آپادانا تجهیز آراز در این زمینه به تفضیل پرداخته شده است. 

به‌این‌ترتیب رستوران داری یکی از سودآورترین حرفه‌ها است اگر همه مراحل راه اندازی و تجهیز به‌صورت مدون و سلسله مراتبی انجام شود.

 طراحی آشپزخانه صنعتی

چطور با طراحی آشپزخانه صنعتی سود خود را چند برابر کنیم؟

طراحی آشپزخانه صنعتی یکی از خدماتی است که شرکت‌های راه اندازی رستوران باید به شما عرضه کنند. در طراحی آشپزخانه صنعتی باید پنج لایه را در نظر گرفت:

  • بخش آماده سازی
  • بخش پخت و پز
  • بخش شستشو
  • بخش انبار
  • بخش سرویس

این پنج بخش باید به‌گونه‌ای در کنار هم قرار بگیرند که مانند خط تولید غذا با سرعت بالا و کیفیت بالا، آماده سازی و پخت شود و در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

در مورد پنج بخش بالا باید نکاتی اساسی در طراحی رستوران رعایت شود تا به بهره‌وری بیشتر رستوران کمک کند. این موارد عبارت‌اند از:

  • درب تحویل باید در کنار انبار باشد
  • انبار خشک باید کم رطوبت باشد
  • در طراحی رستوران تهویه بخش انبار بسیار مهم است
  • بخش آماده سازی شامل بخش‌های مختلف برای برش، تجهیزات خردکن و کاتر است
  • بخش آماده سازی باید بین بخش انبار و سردخانه و پخت و پز باشد
  • بالای تجهیزات پخت در بخش پخت و پز باید هود قرار بگیرد
  • بخش سرویس باید نزدیک سالن سروینگ باشد
  • بخش بازگشت ظروف و پسماند مواد غذایی باید دور از سالن سروینگ باشد

 

  7 الگو برای طراحی آشپزخانه صنعتی

چطور با طراحی آشپزخانه صنعتی سود خود را چند برابر کنیم؟

برای آشپزخانه صنعتی 7 الگو برای طراحی پیشنهاد شده است که هر کدام از آنها برای نوعی از رستوران کاربرد دارد.

  1. الگوی چیدمان خطی

در این الگو بخش سرویس، پخت و آماده سازی در یک راستا قرار می‌گیرند و بخش‌های انبار و شستشو در پشت سر آن قرار خواهند گرفت. این الگو برای راه اندازی فست فود بزرگ که روند تولید غذا خطی است و همچنین فضای زیادی برای آشپزخانه صنعتی داریم مناسب است.

  1. الگوی چیدمان جزیره‌ای

مشکلات فضای زیادی که چیدمان خطی ایجاد می‌کرد منجر به این شد که الگوی جزیره‌ای توسعه پیدا کند. در این الگو بخش پخت‌وپز در جزیره مرکز آشپزخانه انجام می‌شود و دیگر بخش‌ها در گوشه‌های آشپزخانه قرار می‌گیرند. مزیت بالای این الگو در استفاده بهینه از فضا است.

  1. الگوی چیدمان منطقه‌ای

این الگو مانند نقشه واحد مسکونی است و هر بخشی از آشپزخانه قسمتی را اشغال می‌کند. درواقع اشتراکی بین بخش‌های مختلف وجود ندارد و محیط آشپزخانه کامل پوشش داده می‌شود. این طراحی مناسب رستوران‌های بزرگ با منوهای متنوع است

  1. الگوی چیدمان گالری

در این طرح بخش‌های مختلف در انتهای سالن قرار می‌گیرند و فضای جلوی ورودی و خروجی آشپزخانه خالی است. این طراحی نیز برای فضاهای کوچک مناسب است.

چطور با طراحی آشپزخانه صنعتی سود خود را چند برابر کنیم؟

  1. الگوی چیدمان باز

در این الگو آشپزخانه کاملاً به سالن سرو باز است و مشتریان می‌توانند سالن سرو را مشاهده کنند. این الگو باعث اعتمادسازی بین مشتریان خواهد شد.

  1. الگوی چیدمان ارگونومیک

هدف اصلی طراحی راحتی بیشتر کارکنان است و راحتی بیشتر کارکنان به معنی بهره‌وری بیشتر است. در برخی از مطالعات نشان داده‌شده است که با این طراحی رضایت مشتریان و سرعت تحویل سفارش‌ها خصوصاً در رستوران افزایش‌یافته است.

 

طراحی آشپزخانه صنعتی بر عهده چه کسی است؟

طراحی پلان آشپزخانه صنعتی و با استفاده از اتوکد و رعایت استانداردهای طراحی بر عهده شرکت‌های راه اندازی رستوران است که با ضوابط طراحی آشپزخانه صنعتی آشنایی دارند. برای انجام این کار باید با بهترین برندهای تجهیزات آشپزخانه صنعتی که در زمینه راه اندازی رستوران فعال هستند وارد قرارداد بشوید.

برای این کار تنها کافی نیست

منبع: https://apadanakitch.com/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز