خبرگزاری کار ایران

معرفی انواع روغن صنعتی مفید و کاربردی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۵۷۴

روغن صنعتی یا industrial oil محصولاتی هستند که به عنوان روانکاو بر روی قطعات مختلف زده می شود وبه دلیل خاصیت چربی فراوانی که دارد، سبب حرکت روان و آسان آن ها می گردد و از بروز مشکل و خرابی در دستگاه ها جلوگیری می کنند. در مجموعه این روغن ها کامپاندهای مختلف سیال، گریس و روغن می توان یافت. در این مقاله به معرفی انواع روغن های صنعتی مفید پرداخته و به کاربرد آن ها در صنعت اشاره خواهیم نمود.

روغن صنعتی

روغن ها در مقایسه با آب دارای چگالی کمتری هستند  و این خاصیت سبب شناور شدن این چربی ها در آب می شود. به دلیل وجود چربی های اشباع نشده در ساختار این محصولات، به شکل مایع  استفاده می گردد.

در برخی مواقع از روغن صنعتی درکاهش یا جلوگیری از مقاومت الکتریکی استفاده می شود و یا به عنوان رسانای گرمایی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی گروه‌های گازی، مایع‌های طبیعی، حیوانی، گیاهی، معدنی، مشتقات اسید چرب و متریال‌های دیگر، گریس‌های ماده معدنی، پلیمر، صابونی ساده و صابونی کمپلکس را می توان به عنوان روغن صنعتی نام برد. روانکار شیمی ماهان تامین کننده انواع روغن صنعتی , گریس و محصولات شیمیایی صنعت و کارخانجات میباشد برای تماس با روانکار شیمی ماهان می توانید از طریق زیر اقدام کنید :

آدرس : تهران – میرداماد خ حصاری. خ کوشا. کوچه شهره پ ۱ واحد ۱

شماره تماس : 74304-۰۲۱

تلفن همراه : 09123178377

نحوه تولید روغن صنعتی

تولید روغن صنعتی از تقطیر نفت خام شروع می شود و با سپس افزودنی ها و فرمولاسیون ویژه ای ادامه پیدا می کند. امروزه در برای تولید روغن صنعتی مدرن از روغن پایه استفاده می گردد.

پس از استخراج نفت خام فرایند تقطیر انجام می شود. بدین ترتیب که ابتدا نفت خام ته نشین می شود و سپس به مخازن بزرگ مخصوص با قطر ۷ تا ۱۰ متر و ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر  انتقال پیدا می کند. پس شکنش و جداسازی مقدار معینی از مخلوط بدست آمده،  فرآیند تقطیر جزء به جزء انجام می شود. در طی فرایند تقطیر، صدها و یا هزاران هیدروکربن نفت خام از هم جدا می شوند، پس از این فرایند دمای مخزن افزایش افزایش پیدا کرده و طی آن اجزای مختلف این مخلوط سرد و همچگال می شوند. اما به دلیل نقطه جوشی که دارند این مخلوط دوباره به حالت مایع بازمی گردد.

مخازنی که فرایند تقطیر نفت خام در آن انجام می شود باید مقاومت بالایی داشته باشند تا درمقابل ترکیبات خورنده نفت خام دچار خورندگی نشوند. فولاد سخت بهترین گزینه برای ساخت این مخازن است در ساخت این مخازن غول پیکر ازچند لایه سینی مخصوص جمع‌آوری و تقطیر استفاده می شود.

در طی فرایند تقطیر نفت خام اول گاز طبیعی به نقطه جوش می‌رسد؛ سپس ترکیباتی از جمله بنزین طبیعی، نفت سفید (کروزن)، نفت سنگین، مواد روغنی و قیر تشکیل می شوند.

 

همان طور که می دانید مرحله‌ی تقطیر نفت خام بسیار پیچیده بوده و در طی چند مرحله در مخازن هوا و خلاء قابل انجام است؛ در طی این مراحل و تقطیر 80 درصد نفت خام، درجه دمای مخازن تا ۳۷۱ درجه‌ی سلسیوس می رسد.

20 درصد باقی مانده نفت خام موجود در مخزن خلاء، با درجه حرارت پایین تری تقطیر می شوند. پس از پایان این فرایند و خارج شون مواد اضافی، روغن‌های حاصل با عبور از چند فیلتر ظریف، بدون هیچ گونه ذرات ناخالص خارج می شوند.از مهم ترین ذرات ناخالص می توان به هیدروکربن‌های آروماتیک اشاره کرد که باید از محصول نهایی جدا گردد. در صورتی خارج نشدن این قطرات، گران روی روغن صنعتی کاهش می یابد.

 پس از آن که تمامی مواد و گازهای اضافی در طی فیلتراسیون از ترکیب خارج شدند، روغن خالص ایجاد شده با افزودنی ها مخلوط می گردد و ترکیبی به وجود می آید که ماندگاری بالایی در دمای پایین دارد.

 افزودنی هایی که با روغن خالص مخلوط می شوند برای هر شرکت متفاوت است، برخی شرکت ها این افزودنی ها می تواند شامل مواردی مانند: ویسکوزیته، رنگ و برای برخی دیگر شامل درخشش و نقطه آتش و غیره باشد.

پس از انجام تمامی این فرایندها، در نقطه آخر به آزمایش‌های کنترل کیفی و بسته‌بندی می رسیم؛ این آزمایش ها شامل مواردی مانند : آزمایش کنترل کیفی ویسکوزیته، مقاومت روغن دربرابرروان بودن در فشار و دمای خاص هستند.

معرفی انواع روغن صنعتی مفید و کاربردی

روغن صنعتی چه کاربردی دارد؟

 روغن صنعتی نیز به عنوان روانکاوی مهم در انواع مینرال و سنتتیک استفاده می‌گردد. از این محصول بیشتر در روانکاوی تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع مختلف استفاده می گردد.

روغن‌های صنعتی تولیدی با توجه به درجه‌ی ویسکوزیته که دارند در سه نوع سبک، متوسط و سنگین تولید می گردند.هر کدام از این محصولات در صنایع مختلفی قابل استفاده هستند. عمده استفاده از روغن های صنعتی در صنایع دریایی، کشتی‌رانی، ، فلزکاری و آهن‌گری، داروسازی، نساجی، صنایع برق و مرتبط با الکتریسیته، صنایع حمل و نقل هوایی، صنایع تولید مواد ساختمانی مثل سیمان و گچ،صنایع و کارخانه‎های مواد غذایی، صنایع پکیج‌سازی و کارخانه‌‌های تولیدکننده‌ی بسته‌های مختلف نگه‌داری و عرضه‌ی محصولات و انواع ماشین‌آلات در صنایع و حوزه‌های مختلف و صنایع شیمیایی است.

روغن های صنعتی نقش مهمی در صنایع مختلف دارند و به عنوان  روان کاو وپایه حرکت آسان قطعات متحرک و ماشین آلات در صنایع مختلف ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند.

روغن های صنعتی در سبک های مختلف تولید می شوند و کاربردهای جداگانه ای دارند. برای مثال روغن صنعتی سبک  در ماشین های حرکتی که دارای فشار کاری پایین و سرعت کمتری هستند استفاده می گردد مانند صنایع نساجی و ماشین آلات بافندگی آن.

 

از نظر میزان دمای مخازن نیز، روغن های صنعتی در سه سبک متفاوت تولید و دسته بندی می گردند.معمولا روغن‌های صنعتی پایه نفتی و گیاهی سبک در دمای ۵۰ درجه سلسیوس تولید و شامل ۵ تا ۱۰ سانتی استوک گران‌روی هستند. دمایی که این محصول در آن دچار ریزش می شود، معمولا ۲۵ درجه سلسیوس است.

این سبک از روغن ها خود به دو دسته‌ی L و T تقسیم بندی می‌شوندکه نقطه تفاوت آن ها دمای ریزش این محصولات است.معمولا دمای نقطه ریزش آن ها تا منفی ۶۰ درجه سلسیوس می رسد.

سبک دیگری از روغن های صنعتی متوسط یا مدیوم هستند که نقطه تقطیری برابر با ۵۰ درجه سلسیوس داشته وگران روی آن ها بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی است.همچنین این دسته از روغن ها در دمای منفی ۳۰ درجه سلسیوس دچار ریزش می شوند. عمده استفاده روغن هایی با سبک مدیوم یا متوسط در ماشین آلاتی با فشار کاری و سرعت متوسط و مدیوم است.

دسته سوم از روغن های صنعتی به روغن های سنگین مشهور هستند که در ماشین آلاتی با فشار کاری بالا استفاده می گردند. نقطه تقطیر این روغن ها بالاترین درجه سلسیوس بوده و بین ۱۰ تا ۳۰ سانتی استوک گران‌روی دارند.این روغن ها نقطه ریزش بالایی دارند و در ماشین آلاتی مانند دستگاه‌های پرس و فورج استفاده می گردد.

 

در حالت کلی انواع روغن‌های صنعتی را به صورت زیر می توان عنوان کرد :

  • روغن دنده‌ ماشین آلات
  • روغن توربین که شامل توربین‌های بخاری، آبی و گازی است
  • روغن هیدرولیک
  • روغن ماشین‌آلات برش‌کاری و CNC
  • روغن دستگاه‌های  کارخانه نساجی
  • روغن کمپرسور که شامل انواع مارپیچی، تیغه‌ای، روتری، گازی و سرمایشی است.
  • روغن ژنراتور
  • روغن محافظ
  • روغن گردشی
  • روغن پمپ‌های وکیوم و دیفیوژن
  • روغن عایق برقی
  • روغن انتقال حرارت
  • روغن‌های آب صابون و کشش
  • روغن عملیات حرارتی فولاد و آلیاژهای مختلف
  • روغن صنایع غذایی و داروسازی
  • روغن زنجیر

 

راه های ارتباط با روانکار شیمی ماهان :

آدرس : تهران – میرداماد خ حصاری. خ کوشا. کوچه شهره پ ۱ واحد ۱

شماره تماس : 74304-۰۲۱

تلفن همراه : 09123178377

آدرس وبسایت : https://mahanlube.com/

 

                   

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز